De uitdagingen van de Koninklijke....

...de deadline voor Airwork.nl
van 1 mei 2019 komt rap naderbij.
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=15023
voor de enkeling die het nog niet gezien had... :eek:

Interessant stuk in de digitale Telegraaf vandaag:
https://www.telegraaf.nl/financieel/3467190/air-france-is-de-grootste-bedreiging-voor-toekomst-klm
„We hebben veel aan Air France gehad. Daardoor heeft KLM ook kunnen groeien. Maar de uitdaging ligt bij Air France, niet bij ons. Ik verwacht dat Smith herhaalt wat hij deed bij Air Canada: eerst de piloten rustig krijgen met salarisverhogingen, daarna gaat genadeloos het mes in de grondorganisatie, inclusief uitbesteden van bedrijfsonderdelen die Smith niet cruciaal acht. Wat dat betreft zijn wij niet zonder zorgen over de onderhoudsafdeling.”
 
KLM heeft natuurlijk nog steeds een waterhoofd. Dat weet de vertrekkende OR voorzitter (die het niet zo op vliegers heeft) zelf ook wel.

Dat waterhoofd kun je maar beter laten leeglopen als het nog goed gaat. Voor je het weet zit je aan de verkeerde kant van de powercurve en is het hoofd te zwaar om in moeilijke tijden omhoog te houden.
 
...iets uit het (verre?) verleden:
https://www.trouw.nl/home/eurlings-...n-bij-belangrijke-klm-vergaderingen~aed6e0ea/
Eurlings kwam vaak niet opdagen bij belangrijke KLM-vergaderingen

14:16, 13 juni 2019


Toen er in 2013 een opvolger moest komen voor KLM-topman Peter Hartman,
waren er meerdere kroonprinsen die een kans maakten.

Onder hen ook de huidige KLM-topman Pieter Elbers,
maar dat zag Hartman niet zitten.

Motké: “Elbers had veel meer kennis van het bedrijf dan Eurlings,
maar Hartman had een sterke voorkeur voor Eurlings.

Hij was ervan overtuigd dat Eurlings zijn erfenis veilig zou stellen,
terwijl Elbers zou gaan saneren.”

Bovendien zag Hartman Eurlings als het ideale uithangbord van het bedrijf.
“Dat Eurlings eigenlijk al niet goed functioneerde als hoofd van de vrachtdivisie, negeerde hij.”

Uiteindelijk greep de raad van commissarissen in: Eurlings werd in 2014 aan de kant gezet en Elbers volgde hem direct op.
“Dit tot frustratie van de vakbonden, want een paar weken later kondigde Elbers al een reorganisatie aan.”
https://www.trouw.nl/home/eurlings-...n-bij-belangrijke-klm-vergaderingen~aed6e0ea/
 
Gefeliciteerd (denk ik) met de 7% loonsverhoging!!
Ik vroeg mij af: Hebben jullie bij KLM elk jaar een indexering van het loon gelijk aan inflatie-corectie bovenop een hogere salarisschaal? Of is er enkel verhoging bij een nieuwe CAO en nieuwe salarisschaal?
 
Gefeliciteerd (denk ik) met de 7% loonsverhoging!!
Ik vroeg mij af: Hebben jullie bij KLM elk jaar een indexering van het loon gelijk aan inflatie-corectie bovenop een hogere salarisschaal? Of is er enkel verhoging bij een nieuwe CAO en nieuwe salarisschaal?


Het is geen Luxemburg ;-)

Geen indexering en enkel verhoging bij nieuwe cao of functiepay.
 
Wat is L&P (Leeftijd en Politieke voorkeur?)

L = Leeftijdsbestanddeel (L)
P = Diensttijdbestanddeel (P)

F = Functiebestanddeel (F)
S = maandsalaris (S)

S = (L + P + F + 198,03) x 3,0318.
S wordt uitgedrukt in Euro’s.

Deze tekst komt uit de CAO van 2014, ik kan dus niet weten of de genoemde factoren van 198,03 en 3,0318 nog gelden. Dan moet je de amendementen op de CAO 2014 doornemen.
 
Gezien dit een veel gelezen post is, stel ik hier ff mn vraag:
Wie o wie is de captain van jullie die in Finland woont. Paar keer op frequentie gesproken, en ik ben het nummer dat ik via via heb gekregen natuurlijk weer te goed verstopt.
 
Investor day

Investor day

Toekomst vloot:



Phase out KLM
Short term: B747-400
Mid term: A330-200/300 (2024-2025)

737 MAX is not mentioned




Phase out Air France
Short term: E145
Short term: ATR 72-6

A318 No term mentioned
A319 No term mentioned

A330-200 No term mentioned
A340-300 Very short term
A380 Phase out by 2022

Possible to transfer 7 787-9 to KLM or put them on the market (out of 10, 3 are on lease), for now they stay in Air France
AF wants max 2 different cockpits in their long-haul fleet.



Phase out Transavia
B737-700 No term mentioned

737 MAX not mentioned





In red are loss making activities, by airline.
Medium haul with connection means f.i. Dublin => Milan
 
Last edited:
Dit is slecht nieuws voor AF-KLM:

https://www.iairgroup.com/en/newsroom/press-releases/newsroom-listing/2019/iag-air-europa

SkyTeam heeft straks geen lid meer in Spanje, en IAG maakt er van MAD een grote hub. IAG gaat dus concurreren met AF-KLM op de routes naar Latijns Amerika en de Caraïben.

Air Europa laat er geen gras over groeien. Direct korte metten gemaakt met de nieuwe concurrent door binnen 2 dagen na dit nieuws de KLM hub plat te leggen met een kapingsalarm :grijns:
 
https://www.telegraaf.nl/financieel/409705416/luchtvaartbaas-smith-doet-lijmpoging-bij-klm

18 dec. 2019

Topman Ben Smith heeft de onrust bij het KLM-personeel over de krimp niet kunnen bezweren.

De baas van de moedermaatschappij Air France KLM
kwam dinsdagmiddag samen met Air France-baas Anne Rigail
onverwacht naar het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen om het personeel in de kantine toe te spreken.

Onder het personeel van KLM is grote onrust onstaan nadat bekend werd dat KLM versneld een Boeing 747 moet uitfaseren om Franse piloten tegemoet te komen.

Dit is eenzijdig afgesproken tussen de Franse pilotenvakbond en Smith
en gaat ten koste van de vloot van KLM.

Zowel de Nederlanse pilotenvakbond VNV als de ondernemingsraad van KLM noemden dit besluit ’onacceptabel’.
Het personeel vreest precedentwerking voor toekomstige uitbreiding en werkgelegenheid.

„De krimp is veel groter gemaakt dan het is.

In zijn algemeenheid is KLM gegroeid sinds 2004 na de overname door Air France”, zei Smith tegen de KLM’ers,
zonder de belofte dat dit nooit meer zal gebeuren.

De pijn bij de krimp zit in het feit dat KLM meer winst maakt dan Air France,
dat op circa 30% van de intercontinentale routes verlies lijdt.

„De Boeing zou al uit de vloot gaan, het gaat maar om een paar maanden”,
zo probeerde Smith zijn gehoor te sussen.

Het KLM-personeel is echter allerminst gerustgesteld.

Er werd gejoeld toen een werknemer richting Smith stelde
dat het bedrijf er is voor klanten en niet voor Air France-piloten.

Een andere insider stelt:
„Het is een onzinverhaal om de kool en de geit te sparen.
Smith ging er volledig aan voorbij dat hij nooit een afspraak had kunnen maken
zonder KLM en de VNV erbij te betrekken.”

Topman Pieter Elbers van KLM was ook bij de bijeenkomst
en sprak van ’hobbels op de weg’ over de ’productieverdeling’
tussen Air France en KLM in de afgelopen weken.

De KLM-topman wil „een structurele oplossing, want dit helpt onze klanten niet”,
zo zei hij dinsdagmiddag.
Dit moet wat Elbers betreft komend voorjaar zijn beslag krijgen.
 
...en ook dit nog, vandaag...

https://www.telegraaf.nl/financieel/620518267/stilte-na-stunt-wopke-hoekstra-bij-air-france-klm

Stilte na stunt Wopke Hoekstra bij Air France KLM

De groeistop op Schiphol is geen thema
in de onderhandelingen tussen de Nederlandse en Franse staat
over de nieuwe bestuursstructuur van Air France KLM.

De Fransen willen de macht niet delen,
waardoor het al maanden stil is rond ’de financiële stunt van het jaar’,
de aankoop in februari van 14% van de aandelen van luchtvaartcombinatie Air France KLM.

Hoewel Hoekstra zijn tanden heeft laten zien,
zit Nederland nog altijd in een koude wachtkamer.

In KLM-kringen is de minister van Financiën een held,
omdat hij uit het niets in februari een fors belang opbouwde in Air France KLM,
zo blijkt uit gesprekken met meerdere betrokkenen.

„Het was vijf over twaalf, anders had zich voltrokken wat wij niet wilden”,
zegt een insider.

Ondanks de ’commando-actie’ van Hoekstra, blijkt dat Air France KLM slechter presteert dan in 2018.

Er worden ook salarisverhogingen uitgedeeld.

Hierdoor gaat de winst omlaag, terwijl de minister juist het tegenovergestelde wil.

Bovendien is de scheidslijn dun tussen activistisch óf betrokken zijn.

Hoekstra wil zich niet met de dagelijkse bedrijfsvoering bemoeien,
maar Air France KLM gaat door met beslissingen
die negatief uitpakken voor de Nederlandse divisie.

Elbers is tegen de afspraak in, onzichtbaar.
Exemplarisch is de rel in december 2019
met de KLM-Boeing die eerder uit de vaart moet worden gehaald
vanwege afspraken met Franse piloten.

Dit tart alle bedrijfseconomische wetten en de afspraken over de positie van KLM.

Het duurt nog één jaar en drie maanden
voordat Nederland hetzelfde stemrecht heeft als Frankrijk.

Door te blijven praten zonder overeenkomst,
kan zich de uitholling voltrekken die Nederland vreest.

De volgende test is de komende aandeelhoudersvergadering van Air France KLM in mei 2020.

Het bestuur lijkt op een parlement, met 19 leden.
Dat wil Nederland kleiner maken, met flink wat zetels voor zichzelf.

De vraag of Frankrijk de macht wil delen, is hem beantwoorden.
 
Back
Top