De uitdagingen van de Koninklijke....

Bijzondere uitspraak .. dat alles in oktober al bekend was..

Wat mij ook verbaasd is dat er met geen woord over de a350 is gesproken?

In de analisten coverage en de press conference was het wel de bedoeling dat Ben Smith hier iets over ging zeggen, dat deed hij niet. Hij sloeg zelfs het sheet bijna in zijn geheel over.



Het orderboek van AFKL van singel aisle is na dit jaar leeg, en de backlog van 73 en A320 is huge.



Boeing:


Airbus:


Ik zal eens een grafiekje maken van de fleet age single aisle Air France.
 
Die wil KLM niet. En de holding wil dat hij naar KLM gaat.

waarom wil de holding dat KLM a350 krijgt?

ik neem aan dat ze hem bij AF ook goed kunnen gebruiken?

Ik neem aan dat KLM het liefste full Boeing gaat. Als KLM hem niet krijgt zal er wel iets geregeld moeten worden? Zonder de a350 krimpt de vloot met het uitfaseren van de 74.


Wat me ook opviel in de presentatie is dat de gehele ica vloot in 2020 “connected” moest zijn. Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen en of t wifi product dan wel goed is. op de 78 is t dramatisch slecht. takke duur en slechte kwaliteit

stap aan boord van nimport welke Delta vlucht en voor 25usd heb je de hele reis prima wifi
 
WSH, ik heb hier meer dan een jaar geleden al gepost dat de A359 niet komt. Werd toen nog ontkent , onder andere door NvS. Waar het al die tijd op hing is de financiering . Je hebt uiteraard niet zomaar even een bestelling geannuleerd en weggezet bij een ander bedrijf, zelfs al is dit AF. Dit is inmiddels ook rond.
Hoe dat gat opgevuld wordt? Denk aan een paar extra 787-10 en 77W.
Connected zijn is idd een hoofdpijndossier bij KLM. Op de A332 was er een proefviegtuig met ook weer een dramatisch resultaat. De herrie, veroorzaakt door de bobbel op het dak was dramatisch. Gaat m dus ook niet worden, en Airbus moet met een oplossing komen. Die is er overigens, maar is het niet weer een sof? We gaan het zien.
 
Jij vind een mogelijke A320 NEO order ter vervanging van de 737 geen verrassing? Zelfs op kantoor hebben ze het al tijden officieus over hoe ze een operatie met de max gaan inkleden. Nu de holding daar een grote vinger in de pap gaat krijgen kunnen ze nog wel eens van een koude kermis thuis komen. Hetzelfde als met de A350 order. Het is niet voor niets dat over beide bestellingen al tijden onduidelijkheid heerst.
 
WSH, ik heb hier meer dan een jaar geleden al gepost dat de A359 niet komt. Werd toen nog ontkent , onder andere door NvS. Waar het al die tijd op hing is de financiering . Je hebt uiteraard niet zomaar even een bestelling geannuleerd en weggezet bij een ander bedrijf, zelfs al is dit AF. Dit is inmiddels ook rond.
Hoe dat gat opgevuld wordt? Denk aan een paar extra 787-10 en 77W.
Connected zijn is idd een hoofdpijndossier bij KLM. Op de A332 was er een proefviegtuig met ook weer een dramatisch resultaat. De herrie, veroorzaakt door de bobbel op het dak was dramatisch. Gaat m dus ook niet worden, en Airbus moet met een oplossing komen. Die is er overigens, maar is het niet weer een sof? We gaan het zien.

Heeft dit te maken met de hete lucht die uit dat kantoor in Amstelveen komt waardoor de lucht rond Schiphol anders is dan de rest van de wereld? Nog nooit gehoord dat het geluid wat de statelliet bobbels maken "dramatisch" is van andere operators terwijl de halve wereld inmiddels met zo'n antenne vliegt.

Ik hoor niet anders van mijn KLM maten hoe slecht airbus vliegtuigen presteren ten opzichte van Boeing vliegtuigen. Als je het mij vraagt en dat is puur afgaan op die verhalen binnen KLM zijn ze in Amstelveen echt blijven hangen in het "if it ain't Boeing, I ain't going verhaal". Denk dat het daardoor juist super positief is voor KLM dat Amstelveen minder te zeggen krijgt en Parijs meer over de toekomstige vliegtuig orders.
 
Last edited:
Als je het mij vraagt en dat is puur afgaan op die verhalen binnen KLM zijn ze in Amstelveen echt blijven hangen in het "if it ain't Boeing, I ain't going verhaal".

Is dat niet een beetje de hele mentaliteit in Nederland hierover? Heb het namelijk niet alleen bij KLM gemerkt...
 
Ja, voor 30000 arbeidsplaatsen, miljarden aan inkomstenbelasting, en NL vestigingsklimaat wil je wel wat doen, als het te heet onder de voeten wordt.
Geeft trouwens ook aan dat het geld in Den Haag tegen de plinten klotst.
 
Hoekstra praat over 113.900+ banen en een bijdrage van 9 miljard aan de economie. Geen kattenpis. De kosten van aanschaf gaan naar de staatsschuld.

https://www.rijksoverheid.nl/binari...amerbrief+Aankoop+aandelen+Air+France-KLM.pdf

Nou dat is wel een lekker optimistisch/eufemistisch briefje:
De ambtenaar die deze tekst heeft geschreven weet zelf ook heel goed dat hij/zij liegt!



Er is namelijk sinds 2008 geen cent dividend ooit meer uitgekeerd. En op korte termijn geen enkel zicht dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.


Ook de laatste jaarrekening was weer een en al tevredenheid, de zelffelicitaties ontbraken nog net, maar als je kijkt naar het eigen vermogen van de holding dan daalt dat gewoon. Op basis van dezelfde waarderingsgrondslagen.


Dan blijft over als argument van de staat het verdedigen van de HUB functie en werkgelegenheid van de NVLS en KLM en direct aanverwante bedrijven met het behoud van minstens 113.900 banen.
 
Last edited:
@orange: Waardoor daalt het eigen vermogen?

@paella: Delta vliegt al jaren met a330 en wifi. Is echt geen issue tenzij KLM het weer allemaal anders wil doen. Wifi op de 78 is echt ruk.. zowel qua kosten als qua hoe het werkt. Delta systeem invoeren.

Ik snap de voordelen van een allboeing ica vloot op basis van 77/78 maar a330 is zeker geen slecht vliegtuig en heeft een brandstofverbruik wat maar fractioneel hoger ligt dan 78.

Ik snap alleen niet waar de a350 in de vlootmix past. Voor alle bestellingen 77x en nieuwe 320 of max vloot is AFKL rijkelijk laat en staan men straks achter in de rij.

Is de nieuwe 320 ook groter dan de huidige .. net als bij de MAX? Ik denk dat KLM gelet op de slot problemen vooral meer capaciteit nodig heeft op hetzelfde aantal vliegtuigen en de MAX biedt dat?
 
@orange: Waardoor daalt het eigen vermogen?

@paella: Delta vliegt al jaren met a330 en wifi. Is echt geen issue tenzij KLM het weer allemaal anders wil doen. Wifi op de 78 is echt ruk.. zowel qua kosten als qua hoe het werkt. Delta systeem invoeren.

Ik snap de voordelen van een allboeing ica vloot op basis van 77/78 maar a330 is zeker geen slecht vliegtuig en heeft een brandstofverbruik wat maar fractioneel hoger ligt dan 78.

Ik snap alleen niet waar de a350 in de vlootmix past. Voor alle bestellingen 77x en nieuwe 320 of max vloot is AFKL rijkelijk laat en staan men straks achter in de rij.

Is de nieuwe 320 ook groter dan de huidige .. net als bij de MAX? Ik denk dat KLM gelet op de slot problemen vooral meer capaciteit nodig heeft op hetzelfde aantal vliegtuigen?

Dat de nederlandse overheid nu eens wel haar tanden laat zien en op komt voor de nederlandse belangen is top. We zijn altijd het braafste jongetje van de klas.
 
Ik vind het persoonlijk belachelijk dat de overheid 680 miljoen van “ons” belastinggeld uitgeeft aan AFKL. Het resulteert in een potje verpissen tussen de NL overheid en de Fransen en uiteindelijk trekken “wij” toch aan het kortste eind. Daarnaast is het zeer waarschijnlijk ook geen verstandige “belegging”. KLM is destijds verkocht en zal aantrekkelijk moeten blijven binnen de (Franse) holding. Hier heeft de overheid mijn inziens wel een taak om Mainport Schiphol aantrekkelijk te laten blijven. Maar aandelen AFKL kopen is imo een slechte en puur op chauvinisme gebaseerde beslissing . Ik vrees dat er helaas nog meer politiek binnen het concern gaat plaatsvinden dan er als en dat dat echte investeerders afschrikt.
 
Back
Top