Antwoord P2F Flyeye

Jongens, wie ziet in dat vliegoogje zit te rollen vh lachen (of huilen) van het gebrek aan tussen de regels kunnen lezen? Volgens mij zit hij gewoon te rellen. Geef hem eens ongelijk, ken je "de co-assistent"? Beetje de co-tjes ehh, "inspecteren"...
 
Echter als vlieger vind ik het P2F principe verwerpelijk.

Jongens, dit is het priveforum. Wij P2F de hele dag. We vliegen in alles wat we betalen kunnen. So what?

Wat wel erg is, is dat beroepspiloten vaak ook P2F-en. Dan ben je dus geen beroepspiloot. Ik zou dat als beroeps dus nooit doen (en dat geldt dus ook voor betalen voor je opleiding).

"geen zin in discussie" : oeps, daar is i al..
 
Was het dit nou?

Ik vond, vind, het wel een aardig onderwerp en was heel benieuwd naar de verschillende opvattingen.

Maar, blijkbaar is alles gezegd nu? Goed, ik gooi nog een takje op het bijna uitgebluste vuur.
Wat FlyEye met zijn geld doet moet hij zelf weten. Opmerkingen als, hij verpest de markt, hij gaat op een verkeerde stoel zitten, hij pikt met zijn geld een plaats van een ander in etc, snijden toch geen enkel hout. Kom nou toch zeg.

F.E wil gewoon eens rondkijken, komt echt niet aan de beurt bij een Lergacy Carrier, dat ambieert hij ook niet, en kan ook nooit een carriere als verkeersvlieger nastreven in het huidige en toekomstige klimaat.

Dat zegt hij ook niet. hij wil alleen eens meemaken, wellicht op een private jet, of bij een start up locost carrier, ergens anders hoeft hij het niet te proberen en dat weeet hij donders goed, hoe dat nu is, verkeersvlieger zijn.
Laat hem toch. Hij komt er vanzelf wel achter,(binnen zes maanden, tops), dat hij zijn huidige baan echt niet zal opgeven.

En waarom zou hij het niet eens mogen proberen, CPL en ATPL op zak? Waar hij terecht kan loopt hij echt niemand in de weg.
Overigings, dit terzijde, heb ik een hoogleraar gekend, L+R techniek Delft, die deeltijd als gezagvoerder op de 757 bij Air Holland vloog.

En nog een aandachts puntje, LHU kwam er al mee, het, tussen haakjes, akademisch nivo, van een CPL,ATPL opleiding, valt inderdaad niet te vergelijken met een opleiding tot medisch specialist.

Maar daar ging het niet over.
De suggestie van Jack D. en Diana om eens bij de Paters in de Oost te gaan kijken kan ik wel enigszins volgen maar raakt de kern van de zaak niet.
F.E. geeft te kennen dat hij het wel eens zou willen proberen, verkeersvlieger te zijn. So what. Hij heeft er de nodige euro's voor over en als het hem lukt ergens binnen te komen dan volgt de ontnuchtering vanzelf wel.

Nogmaals, bij die werkgevers waar hij anderen in de weg zou lopen komt hij toch niet binnen en als hij later weer blij in zijn eigen praktijk zit hebben we er in ieder geval iemand bij die in familiekring kan zeggen dat het vak van verkeersvlieger hedentendage niet te benijden is. En dat ze dat van hem aan kunnen nemen.
Daar hebben we dan meer aan dan het verhaal van eeen beginnende Lion Air piloot die het nu nog allemaal cool vind maar de hitte van de keuken nog moet ontdekken.

Squawk Ident.
Art
 
Nee Art, vind ik niet.
Je hebt blijkbaar niet in de gaten dat tegenwoordig een locost voor velen een eindstation is, vaak ongewild.
Je opmerkingen komen, nouja niet denigrerend maar, ik zoek even naar het goede woord, lichtzinnig over.
En let wel, ook Emirates, door velen gezien en gebruikt als escape vanuit een loco heeft straks dezelfde streken. Voor personeel welteverstaan, niet voor de clientele.
 
Beste Art,

Opzich is het natuurlijk best een interessante vraag. Waar leggen we de grens? Wat is accetabel wat niet? Zoals ik, met de nodige sarcasme, duidelijk maak waar voor mij de grens ligt. Kijk, andersom zou het namelijk niet in mijn hoofd opkomen om een dergelijke vraag aan een arts te stellen, zelfs al zou ik mijn diploma basis arts hebben. Als dhr. Flyeye niet de intentie heeft om verkeersvlieger te worden kan je het ook richting de passagiers niet verkopen dat meneer er een beetje voor de lol bij zit. Gewoon omdat het vet cool is om het een keertje gezien te hebben en geld kennlijk geen rol speelt. Aangezien de operatie in de cockpit achter gesloten deuren plaats vindt, vind ik dat we als beroeps beoefenaars wel wat "checks and balances" mogen inbouwen om er voor te zorgen dat ons beroep niet als hobby wordt weggezet.

Zaken zoals respect voor je klanten, integriteit en dat soort woorden komen nu ineens bij me op. Van die dingen die je van een arts zou mogen verwachten weet je wel...
 
Beste Ditched,

Je gaat er wederom aan voorbij dat iemand alle benodigde papieren heeft. Het is niet alleen maar betalen en vliegen. Waarom is jouw ATPL meer waard dan dat van iemand die het "voor de lol" heeft gehaald ? Het zijn echt dezelfde examens.
De een werkt in b.v. de IT is midden twintig en haalt naast zijn werk zijn CPL en gaat werken als FO, met als doel in de vliegerij blijven werken. De ander is begin 40 oogarts, haalt dezelfde papieren en gaat werken als FO, met als doel dit een jaartje te doen en daarna terug te keren naar de oogheelkunde.
Wat is nu het verschil tussen deze twee ? Hoezo minachting voor passagiers ?
Er vliegt ook een dame bij een wel zeer bekende NL maatschappij, die tevens tandarts is, mag dat ook niet van jou ?
Waarschijnlijk steekt het je dat de hele vliegopleiding in de vrije tijd kan worden gedaan, dat een hobbyist beschikt over dezelfde papieren als jij. Bekijk het eens van de andere kant. Jouw beroep is zo mooi, dat mensen bereid zijn een vermogen neer leggen om er ook aan te kunnen proeven. Dat kun je van niet veel andere beroepen zeggen.
Maar als je zegt dat het onverantwoord is dat iemand die alle benodigde papieren heeft op een kist vliegt waarvoor hij bevoegd is, dan is er iets grondig mis met opleiding en examinering.
En nee, ik bedoel het beslist niet kleinerend of zo, dat de ATPL theorie wel erg gemakkelijk te halen is, dat is gewoon een constatering. Daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat verkeersvlieger een makkelijk vak is, in tegendeel, ik zou niet met jullie willen ruilen (ja, voor een jaartje, maar niet voor een hele carrière, met alle bijkomende onzekerheden).
Groet,

Leon (Die gefrustreerd op EHBK zit te wachten of de mist nog optrekt)
 
Een vliegbrevet is uiteindelijk net als een rijbewijs. Elke aap, al dan niet met banaan, kan er eentje halen, maar daarmee is niet gezegd dat je ook kan vliegen. Hoeveel PPLers met IR raken wel niet in een eerste echte wolk volledig hun oriëntatie kwijt (en vaak daarbij ook hun leven)? Hoeveel jongens die op eigen houtje een fATPL halen, komen uiteindelijk toch niet door de selectie en staan vrijwel failliet op straat? Door de hoepel kunnen springen op een profcheck maakt niet dat je ook de persoonlijkheid hebt om een goede verkeersvlieger te worden. Het vergelijken van de opleidingsduur als graadmeter hoe moeilijk of niet iemands werk is, is zeker in de luchtvaart niet terecht.

Fly-Eyes provocerende opmerking over een half uurtje werken, dan lekker niksen om daarna weer een half uurtje te werken, geeft aan, dat hij waarschijnlijk geen idee heeft van de professionele luchtvaart. Bovendien klinkt zijn attitude niet bepaald professioneel, maar ik waag het niet om hem als vlieger te beoordelen op grond van een bijdrage hier in het forum.

Bij BMI was er niet lang geleden ook een tijdje een P2F-schema. Dat is snel weer afgeschaft vanwege catastrofale veiligheidsproblemen en heel veel megakritische incidenten. Blijkbaar kan niet iedereen met een papiertje het kunstje even goed.

Laat Fly-Eye toch lekker vliegen en a la Leo di Caprio stoer doen met de stewardessen. Met een bepaalde leeftijd ziet elke stess er weer lekker uit, zegmaar. Daarna maakt hij een mooie foto voor het thuisfront, net als John Travolta. Ik gun het hem van harte. Liefst iets met veel strepen en een mooie pet. Vergeet vooral niet thuis te vertellen hoe je heldhaftig op een halve motor inverted dwars door een CB toch een prachtige landing hebt gemaakt.

Als de maatschappij, die hem laat betalen om voor hen te mogen werken, overtuigd is van zijn kunnen, dan krijgen ze ook het veiligheidsniveau, wat ze zoeken. Eind goed, al goed.
 
Beste Leon,

Ik heb zelf ook eerst een andere carriere gehad voordat ik ben gaan vliegen en weet dat het ATPL niveau te wensen overlaat. Hoe je je ATPL haalt, in je vrije tijd of niet maakt me echt niks uit, heb ik zelf ook zo gedaan. Wat me wel steekt is dat dhr. Flyeye hier komt verkondigen dat hij er verder niks mee wil. Leuk voor de ervaring, maar geen serieuse intenties om er wat van te maken. Kijk en dan zit je naar mijn mening in een gebied waar je je niet in moet begeven. Bekijk het eens van mijn kant, je zal een bakkie hebben.... Ja, ehh, nee, ik bedoel, sorry meneer de inspecteur, ik zat alleen maar voor mijn hobby in die rechterstoel, ik ben eigenlijk oogarts, snap je, leek me gewoon leuk om eens verkeersvliegertje te spelen, dus ik dacht, ja dat zal wel geen kwaad kunnen, heb er 50K voor gelapt en ik heb toch mijn CPLetje?.... ze maken gehakt van je bij de zitting!

Heel eerlijk gezegt denk ik dat ik nog het meest kwalijk vind dat er maatschappijen zijn die hier dus aan mee willen werken. Er zijn nu eenmaal beroepen die zich niet als hobby lenen, ik vind verkeersvlieger er een van en ik denk hetzelfde over uw beroep. Ik zou niet door iemand in een kliniek of ziekenhuis behandeld willen worden die het een jaartje voor de lol er effe bij doet, gewoon omdat diegene dat nou toevallig zo leuk vind.
 
Waarom zouden ze gehakt van je maken als je beschikt over de benodigde ratings. Ik heb een vriend die voor de hobby een authentieke WO-2 vrachtwagen heeft. Hij beschikt over vrachtauto rijbewijs en rijdt voor de hobby op zondag rond met dat ding. Maken ze daar ook gehakt van als hij een aanrijding maakt ? Hij is immers geen professioneel vrachtauto chauffeur en heeft ook geen intentie dit te worden. Bevoegd is bevoegd toch ?
 
Waarom zou iemand die "iets voor zijn plezier doet" dat minder serieus oppakken dan iemand die laat maar zeggen zijn hele loopbaan uitsluitend piloot is?

Zolang iemand gewoon zijn papieren gehaald en gradings doorlopen heeft is hij/zij net zo goed/slecht als ieder ander, dan is hij geen "verkeervliegertje aan het spelen", dan is hij echt verkeersvlieger, net zoals iedere andere verkeersvlieger hier ook begonnen is. Daarnaast mag je van iemand met een degelijke achtergrond echt wel verantwoordelijkheid verwachten. Dat hij dan na een relatief korte periode wellicht weer stopt moet hij toch ook helemaal zelf weten? Wat is het probleem? :confused:

(overigens doen bijna alle verkeersvliegers aan P2F; ze zijn bijna allemaal eerst begonnen met het betalen van een dure opleiding om maar te kunnen vliegen en vervolgens moeten ze jaren werken om hun financiering af te lossen)
 
Hoeveel PPLers met IR raken wel niet in een eerste echte wolk volledig hun oriëntatie kwijt (en vaak daarbij ook hun leven

Niet veel (tot bijna geen), maar geef gerust je cijfers (wel van Europese brevethouders graag, geen FAA shit).
 
...... Bevoegd is bevoegd toch ?

Nou das mooi dan, zoals u ziet staat er ATPL naast mijn naam, ik zal mijn baas bellen dat ik morgen captain wordt. Desnoods schuif ik hem wat geld toe. Ik ben immers toch bevoegd?

Dat iets wettelijk gezien kan, wil natuurlijk niet zeggen dat het dus ook verstandig is.

Vooralsnog blijft dit voor mij een gevalletje "portemonee is ver vooruit op de piloot" en zal ik mijn best doen om u beiden er van te overtuigen dat dit geen goed idee is. Er zijn genoeg jongens die van vliegen wel hun beroep willen maken, zich voor de volle 100% inzetten en die het toch niet blijken te redden. Ga mij maar eens overtuigen dat meneer Flyeye dit wel eens eventjes fixed, terwijl hij van te voren al weet dat hij er toch niks mee wil.

Edit: Joep je zou inderdaad verantwoordelijkheidsgevoel mogen verwachten, helaas heb ik in de veruit de meeste gevallen een ernstige mate van zelfoverschatting waargenomen. Dat is een probleem, zeker als er straks 180 passagiers bij je achterin zitten.
 
Last edited:
Nou das mooi dan, zoals u ziet staat er ATPL naast mijn naam, ik zal mijn baas bellen dat ik morgen captain wordt. Desnoods schuif ik hem wat geld toe. Ik ben immers toch bevoegd?

Zo werkt dat tegenwoordig min of meer ja. Natuurlijk niet bij je werkgever, maar wel bij sommige P2F mogelijkheden. Wil jij graag captain zijn en heb je de benodigde papieren (en in het geval van captain natuurlijk ook uren) en er de centjes voor over ? Dan kun je met Eaglejet in zee:

A320 Captain Line Flying Under Supervision + Line Check + 3 Year A320 Captain Employment: $32,500:yeehaa:

en voor ongeveer 10K minder kan het ook op een 737.:biertje:
Natuurlijk is het een beetje van de zotte. Ik vraag me ook af, of er ook bedrijven zijn die zowel een betalende captain als betalende Co op dezelfde vlucht hebben.:duh:

@Flyeye: we kunnen overwegen, met een aantal zielsverwanten een King Air te kopen en de lijn EHBK-EHAM heropenen. Ik weet eventueel nog een tandarts en een apotheker die misschien mee willen doen.

Leon.

PS. Een beetje jennen mag toch wel in het privé forum hoop ik :angel:
 
Waarom zou iemand die "iets voor zijn plezier doet" dat minder serieus oppakken dan iemand die laat maar zeggen zijn hele loopbaan uitsluitend piloot is?

Zolang iemand gewoon zijn papieren gehaald en gradings doorlopen heeft is hij/zij net zo goed/slecht als ieder ander, dan is hij geen "verkeervliegertje aan het spelen", dan is hij echt verkeersvlieger, net zoals iedere andere verkeersvlieger hier ook begonnen is.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Joep, dit is waar ik mij aan ergerde. Een CPL is een CPL, een rating is een rating. Maakt niet uit met welke motivatie behaald. Als je het brevet of rating hebt, voldoe je op zijn minst aan de door de regelgever vastgestelde minimumstandaarden daarvoor en moet je het bijbehorende privilege mogen uitoefenen.
 
Joep je zou inderdaad verantwoordelijkheidsgevoel mogen verwachten, helaas heb ik in de veruit de meeste gevallen een ernstige mate van zelfoverschatting waargenomen. Dat is een probleem, zeker als er straks 180 passagiers bij je achterin zitten.

Hier heb je een punt, komt inderdaad beangstigend vaak voor bij (verkeers)vliegers.
 
Nee Art, vind ik niet.
Je hebt blijkbaar niet in de gaten dat tegenwoordig een locost voor velen een eindstation is, vaak ongewild.


Het gaat er hier toch niet om of het slecht of minderwaardig is om bij een lowcost maatschappij aan de slag te gaan? De vraag is of Flyeye door voor de fun aan de P2F deel te nemen een plek inneemt van iemand die er zijn of haar beroep van wilt maken. Het antwoord is nee! Deze P2F maatschappijen zullen nooit als eindstation fungeren aangezien na de 500 uur "line-training" gewoon weer een nieuwe desperado ingezet wordt...
 
Laten we nog even bij het begin beginnen.
Op 10 January jongsleden plaatste de topicstarter de vraag,” Wat is de beste P2F.
Met nog wat kleine op en aanmerkingen.

Het was vanaf het begin duidelijk dat hij hier op Airwork daar geen afdoend antwoord op zou krijgen gezien de manifeste afschuw van dit fenomeen bij vrijwel de hele beroepsgroep.
Daar zit de topicstarter niet zo mee want dat antwoord is elders bij wat meer gelijkgestemden wel te verkrijgen. Einde oefening.

LHU zag een en ander echter in en breder perspectief en wilde daarom wel meepraten.
En daar zijn we nu. De discussie gaat niet meer over, wat is de beste P2F, want dat antwoord komt er toch niet hier, maar, wat zijn de implicaties van een dergelijke opstelling zoals door de topicstarter verwoord.
De originele topicstarter is reeeds vertrokken naar groener gras wetende dat hier op Airork er voor hem niets te halen viel. De nieuwe topicstarter is LHU.
En wat is nu het onderwerp van gesprek? Dit. “Wat vind men op Airwork van het op tijdelijke basis verkeersvlieger worden, om die ervaring eens mee te maken, vooropgesteld dat je de juiste licenties hebt en bereid bent voor die ervaring te betalen”.

Kijk, now we’re talking.
Ik heb al eerder aangegeven dat het argument van iemand in de weg lopen een non issue is gezien het feit dat je bij een maatschappij waar het er toe doet die kans om je aan te bieden niet eens krijgt.
Wat blijft er dan over, contact met oncrupuleuze brokers en, ahum, typerating fabriekjes, die je voorspiegelen mits je een zak geld meebrengt, ze je wel ergens op een cockpitstoel weten te zetten.

Als men voor die propositie gevoelig is, of, om een metafoor te gebruiken, er sexueel van opgewonden raakt, dan maakt het toch niet uit wie je bent of waar je vandaan komt.?
Iedere Tom, Dick and Jerry gerugzakt met de hierboven geschetste ingredienten, of je nu een magere schoolverlater met een rijke oom bent die met de hakken over de sloot het MAVO diploma gehaald heeft, of een pientere medisch specialist die niemand meer iets hoeft te bewijzen behalve misschien zichzelf, kan dat circuit in als hij wil en de een komt de consequenties vroeg of laat tegen en de andere kent de consequenties en aanvaard ze als part of the plan.
Je kan met je geld ook naar Las Vegas gaan en dan hoor je er niemand over. Je raakt het daar ook kwijt maar het is wellicht een stuk leuker during the process.

Dan moet je er ook nog even bij betrekken dat baankoop scenarios niet zijn uitgevonden door de slachtoffers of opportunisten maar door snuggere zakenlieden die de monetaire zaligheid aanbidden in plaats van op Zondag naar de kerk gaan.

Waar je dus beter over kan discussieren is de kansloze positie van de kandidaten op de echte arbeidsmarkt. Want als de droom bij de flight by night operators is uiteengespat, is er elders gewoon geen plaats meer voor ze. Over plaatsen innemen gesproken.

Degenen neersabelen die toch hun resources in dergelijke constructies steken is stoom afblazen.
De Teerling is jaren geleden al geworpen. En het vak van verkeersvlieger zoals ik dat heb meegemaakt bestaat niet meer. Dat ligt niet aan jullie maar aan jullie bazen, die onophoudelijk bij de airframers met het mes op tafel eisen dat er vliegtuigen geconstrueerd worden die met een minimum aan kennis en kunde gevlogen kunnen worden.

P2F schemes en varianten zijn helaas slechts voorhoede gevechten. More worse to come. Dat is het probleem.
Niet de want to be die met een regenboogbril zijn ondergang tegemoet gaat of de medisch specialist die een jaartje op een shiny jet wil vliegen en misschien in uniform door de vertrekhal wil lopen.

@ Variatie, BMJ, QED, c.s. Jullie hebben er hard voor gewerkt om te komen waar je nu zit. Enjoy it while it lasts en zeg ook "Hell No", als de one man cockpit er komt.

@ Jack D.
“You only find out who is swimming naked when the tide goes out.”
(Warren Buffett)

Happy hour nu in "De Oost"
Champagne anyone?
Art
 
Back
Top