Antwoord P2F Flyeye

Degenen neersabelen die toch hun resources in dergelijke constructies steken is stoom afblazen.
De Teerling is jaren geleden al geworpen. En het vak van verkeersvlieger zoals ik dat heb meegemaakt bestaat niet meer. Dat ligt niet aan jullie maar aan jullie bazen, die onophoudelijk bij de airframers met het mes op tafel eisen dat er vliegtuigen geconstrueerd worden die met een minimum aan kennis en kunde gevlogen kunnen worden.

En deze vliegtuigen zijn er dan ook gekomen waardoor de eisen welke aan de vliegers gesteld worden minder hoog zijn en er dus navenant minder salaris geboden hoeft te worden. (dat was ook de insteek)
Gevolg; de (in sommige gevallen nog royale) T&C's zullen voortdurend aangepast gaan worden, of men dat nu wil of niet. Voor degenen die daar niet mee kunnen leven zal er gewoonweg geen plaats meer zijn in de herberg. :traantjes
 
Edit: Joep je zou inderdaad verantwoordelijkheidsgevoel mogen verwachten, helaas heb ik in de veruit de meeste gevallen een ernstige mate van zelfoverschatting waargenomen. Dat is een probleem, zeker als er straks 180 passagiers bij je achterin zitten.

Als ik kijk naar de instelling van veel jongens en meisjes die hier in het aspiranten deel berichten plaatsen, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat FlyEye waarschijnlijk meer verantwoordelijkheidsgevoel in zijn pink heeft dan een flink deel van de aspiranten in hun hele leven bij elkaar zullen verzamelen.

Wat je je wellicht niet hebt gerealiseerd, is dat FlyEye al een opleiding heeft gedaan en al jaren een vak uitoefent, waarbij hij ook verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn klanten.

Wat ik ook niet snap is dat jij (en trouwens veel meer beroepspiloten) er kennelijk van uit gaan dat als je je (f)ATPL hebt gehaald als hobby project, je kennelijk niet dezelfde vaardigheden hebt als iemand die zijn (f)ATPL heeft gehaald als fulltime opleiding met als doel om van het vliegen zijn beroep te maken.
Wat is dan het grote verschil?

Let op: FlyEye heeft nergens aangegeven dat hij vind dat hij voorrang zou moeten krijgen bij een selectie of iets dergelijks. Dus kennelijk is hij er zelf van overtuigd dat hij op vliegtechnisch gebied dezelfde kwaliteiten heeft als de gemiddelde ab-inito.

Zoals eerder gezegd, ik denk dat hij op het gebied van verantwoordelijkheidsgevoel en levenservaring met kop en schouders boven de gemiddelde ab-inito uitsteekt. Hij kan in ieder geval zeggen dat hij niet een gok van 150.000 euro (i.e. meer dan de halve hypotheek op mijn huis) heeft genomen met geld dat hij niet heeft. (Als we het over onverantwoordelijk gedrag hebben.... Ik snap inderdaad niet dat luchtvaartmaatschappijen daar geen vragen over stellen bij het aannemen van personeel. :eek: Want als ik jou/jullie moet geloven, is dat in deze tijd echt een totaal onverantwoorde gok.)
 
.... Dat ligt niet aan jullie maar aan jullie bazen, die onophoudelijk bij de airframers met het mes op tafel eisen dat er vliegtuigen geconstrueerd worden die met een minimum aan kennis en kunde gevlogen kunnen worden.....

Heel interessant geschreven. Alleen het gequote deel is fundamenteel onjuist.

Het zijn de consumenten die - zeker in deze internet tijd - op zoek gaan naar de laagste prijs. De bazen doen niet anders dan hierop te reageren. Gelukkig maar, anders zou een groot deel van de vliegers nog rapper op straat staan. Ook eenieder die hier rondloopt, zoekt zich bij hetgeen hij koopt, de vermeend beste aanbieding: De laagste prijs, want alle jets glimmen op internet en alle vliegers hebben een nicely cut uniform aan met een mooie pet. De echte kwaliteitskenmerken zijn onzichtbaar.

Het grote publiek is er onvoldoende van doordrongen dat de laatste jaren het beroep vlieger steeds minder een vak (met specialisten) geworden is, waar iedereen die 150K op tafel weet te krijgen een papiertje gaat krijgen. Gezien dat onze maatschappij steeds rijker wordt, zijn dat dus ook steeds meer jongeren. Waar vroeger de zwarte schapen subtiel het verzoek kregen naar elders te vertrekken, mag tegenwoordig -conform het socialistische principe- niemand meer "falen", ook niet wanneer dat beter zou zijn voor het individu en de maatschappij. Waar falen vroeger financieel nog niet zo'n probleem was (rijke pa, etc), heeft falen voor de individu nu onoverkomelijke financiele consequenties en daarmee maatschappelijk minder acceptabel.

En dan komen we op het fundamentele aspect: Er zijn simpelweg teveel vliegers (increasing). Teveel jongeren die een "droom" hebben. Dat zijn de aantallen, niet de medisch specialisten die ipv voor de derde keer naar Antarctica op vakantie te gaan, ook eens een jaartje shiny jets willen vliegen.

Wat kan daar nog aan gedaan worden:
- Minder opleiden (lange termijn oplossing).
- Meer oudjes afvloeien.
- Beschikbare stoelen verdelen over meer vliegers, ie minder werken, ie strengere uren kriteria tav duty-time, etc. Ook beter voor de veiligheid.
- Stoelbezettingseisen opschroeven, zodat er meer zwarte schapen afvallen.
- Regulering in opleidingen, wereldwijd. Numerus fixes, net als bv in de medische wereld, een beroepsgroep die zichzelf beschermd.
- Staken: Hmmm, achterhaalt socialistisch principe, lost problemen nooit fundamenteel op: Er blijven nog steeds teveel vliegers.

Alleen maar items die de beroepsgroep zelf niet gaat/kan oplossen/invullen en daarmee blijft de varkenscyclus op zijn -shiny jet gebaseerde- overbevolkingstop hangen

Waar de bazen uitstekend in het overheidslobby circuit zitten, zijn de vliegers op dit nivo -vrijwel- 0 vertegenwoordigd. Oftewel: De vliegers zullen aanzienlijk meer moeten lobbyen, effectief is dit 1 van de 2 peilers waar fundamenteel verbetering mee te bereiken is, op een veelheid aan aspecten.

Tweede peiler is grootschalig en structureel publiek communiceren naar de (ouders van de pre-) wannabees. Een (pre-) wannabee is nog te beinvloeden in zijn carriere keuze. Zodra de keuze gemaakt is 150K aan de vliegscholen te doneren, is er geen weg meer terug.

En natuurlijk is dit een wereldwijd probleem: Zolang de wereldbevolking niet op de hoogte is van de grote hoeveelheid negatieve aspecten van het -op een nog beinvloedbare leeftijd- najagen van het shiny jet syndroom, blljven er teveel dromers komen.

Overigens lost dit vliegersoverbevolkingsprobleem zich over pak 'm beet 50 jaar vanzelf op: Geen olie meer, dus kan er ook niets meer vliegen. Over pak 'm beet 10-20 jaar wordt de olie al zo duur dat iedereen minder dan dat extreem rijken niet meer kan vliegen: Vakanties dicht bij huis en de meerderheid aan vliegers staat sowieso op straat. Geen leuk vooruitzicht, maar ik vrees dat het niet anders is.
Dit probleem is zo zichtbaar dat het shiny jet syndroom eerder een "poor-sucker" medeleven wordt.

Oh ja, voor de groenen onder ons: Bedenk je dat electriciteitsopslag zeer gewichtsinefficient is: 50 kg accu heeft een energieinhoud vergelijkbaar met een kopje fossiele brandstof. Grootschalig electrisch vliegen: Forget it .....
 
- Regulering in opleidingen, wereldwijd. Numerus fixes, net als bv in de medische wereld, een beroepsgroep die zichzelf beschermd.

FYI (Maar eigenlijk neem ik aan dat jij dat ook weet) De Numerus fixus worden ingesteld door de overheid. Op het ogenblik zijn er een aantal medische opleidingen die graag onder die numerus fixus uit willen of die willen verruimen, maar helaas vind onze geliefde overheid dat niet zo een goed idee.

Dat betekent ondermeer dat wij in Nederland op het ogenblik een significant aantal artsen uit onder meer Duitsland en België "importeren". Dat is niet de verdienste van de beroepsgroep (die dat juist graag wil voorkomen, want dat is toch "heel gevaarlijk" want dan heb je een taalbarierre. Een taalbarierre met een vlaamse arts? Ja, een enorme taalbarierre. Vandaar dus ook dat er in Nederland in de medische wereld voor wordt gepleit om meer artsen op te leiden.) maar van de overheid.

Overigens ben ik het wel met je eens dat er iets zou moeten gebeuren aan het aantal mensen dat opgeleid wordt om in die "shiny jet" te gaan zitten.
 
FYI (Maar eigenlijk neem ik aan dat jij dat ook weet) De Numerus fixus worden ingesteld door de overheid. Op het ogenblik zijn er een aantal medische opleidingen die graag onder die numerus fixus uit willen of die willen verruimen, maar helaas vind onze geliefde overheid dat niet zo een goed idee.

Dat betekent ondermeer dat wij in Nederland op het ogenblik een significant aantal artsen uit onder meer Duitsland en België "importeren". Dat is niet de verdienste van de beroepsgroep (die dat juist graag wil voorkomen, want dat is toch "heel gevaarlijk" want dan heb je een taalbarierre. Een taalbarierre met een vlaamse arts? Ja, een enorme taalbarierre. Vandaar dus ook dat er in Nederland in de medische wereld voor wordt gepleit om meer artsen op te leiden.) maar van de overheid.

Overigens ben ik het wel met je eens dat er iets zou moeten gebeuren aan het aantal mensen dat opgeleid wordt om in die "shiny jet" te gaan zitten.

Jazeker, numerus fixus ingesteld door de overheid, maar: Dat is er niet "zomaar", maar omdat er -in een ver- verleden een lobby geweest is om dat voor elkaar te krijgen. Weinig artsen -> Goed voor het inkomen. En het argument is "zonder competitie kan er betere zorg verleend worden".

Overigens is het vaak geen taalbarriere, maar een verschil in cultuur- en begrippenkader. Wanneer ik met een oostenrijkse arts praat, dan versta ik hem goed, maar moet wel heel goed opletten wat hij bedoelt.
 
Jazeker, numerus fixus ingesteld door de overheid, maar: Dat is er niet "zomaar", maar omdat er -in een ver- verleden een lobby geweest is om dat voor elkaar te krijgen. Weinig artsen -> Goed voor het inkomen. En het argument is "zonder competitie kan er betere zorg verleend worden".

Overigens is het vaak geen taalbarriere, maar een verschil in cultuur- en begrippenkader. Wanneer ik met een oostenrijkse arts praat, dan versta ik hem goed, maar moet wel heel goed opletten wat hij bedoelt.

Deze discussie hebben we volgens mij hier al eens eerder gehad. Het grote verschil is dat de volksgezondheid een groot maatschappelijkbelang is en dus veel overheidsinvloed gerechtvaardigd is. Het aantal artsen is hier direct mee verbonden en wordt dus gereguleerd.

Piloten dienen geen groot maatschappelijkbelang en er is dus voor gekozen deze beroepsgroep te liberaliseren.
 
Zo werkt dat tegenwoordig min of meer ja. Natuurlijk niet bij je werkgever, maar wel bij sommige P2F mogelijkheden. Wil jij graag captain zijn en heb je de benodigde papieren (en in het geval van captain natuurlijk ook uren) en er de centjes voor over ? Dan kun je met Eaglejet in zee:

A320 Captain Line Flying Under Supervision + Line Check + 3 Year A320 Captain Employment: $32,500:yeehaa:

en voor ongeveer 10K minder kan het ook op een 737.:biertje:
Natuurlijk is het een beetje van de zotte. Ik vraag me ook af, of er ook bedrijven zijn die zowel een betalende captain als betalende Co op dezelfde vlucht hebben.:duh:

@Flyeye: we kunnen overwegen, met een aantal zielsverwanten een King Air te kopen en de lijn EHBK-EHAM heropenen. Ik weet eventueel nog een tandarts en een apotheker die misschien mee willen doen.

Leon.

PS. Een beetje jennen mag toch wel in het privé forum hoop ik :angel:

Beste Leon,

Slecht plan;

- Op een King Air kom ik niet aan mijn rust toe, dat is hard werken. Zit je net in de cruise, begint de descent alweer.

- Aantal PAX te klein, wordt het te duur, tenzij we ze onderweg ook behandelen. :yeehaa:

- Subsidie kan je ook al niet op die nlijn krijgen; elke moderne airline betaald zowel niets voor de vliegtuigen, niet voor de piloten als niets voor de brandstof.
En de stessen moeten goedkoop, anders haal je 70% personeelsverloop niet. Misschien is er een dorp waar er nog Europese subsidie op een luchtlijn verkregen kan worden, of het verkeersbureau betaald per toerist ( zoals bij RER )

- Schijnt dat een Fokker 50 een negatieve waarde heeft ( sloop kost 300K ) misschien dat het goedkoper is om die te vliegen dan te slopen...? Beek staat er vol mee!

- Aviodrome Airlines, "gevraagd vliegtuigmonteurs die het leuk vinden een beetje te sleutelen ?"

Nee, toch liever iets met een flink aantal kilonewtons, en avionica die in elk geval een beetje lijkt op wat ik nu heb :)

Overigens is de numerus fixus geneeskude zo goed als afgeschaft; omscholen kan!

Suc6
 
Als je papieren op orde zijn waarom niet ?
Mensen die hier schreeuwen dat ze ook doktertje hebben daar alle recht toe mits ze hun papieren er voor halen.

Ik zie hier weer een hoop reacties om te "waarschuwen" alleen gaat het nu financieel gezien niet op.

Het meer en deel van de gevestigde orde "waarschuwt" wanabe's voor behoud van hun eigen T&C.
 
Deze discussie hebben we volgens mij hier al eens eerder gehad. Het grote verschil is dat de volksgezondheid een groot maatschappelijkbelang is en dus veel overheidsinvloed gerechtvaardigd is. Het aantal artsen is hier direct mee verbonden en wordt dus gereguleerd.

Piloten dienen geen groot maatschappelijkbelang en er is dus voor gekozen deze beroepsgroep te liberaliseren.

Wellicht hier eens lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Numerus_fixus

Met name de sub-zin:
"Het is niet altijd duidelijk wat de werkelijke reden voor de instelling van een numerus fixus is."

Het maatschappelijk belang is iets wat hier naar voren gekomen was, dat wil niet zeggen dat dit ook zo is.
 
Wellicht hier eens lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Numerus_fixus

Met name de sub-zin:
"Het is niet altijd duidelijk wat de werkelijke reden voor de instelling van een numerus fixus is."

Het maatschappelijk belang is iets wat hier naar voren gekomen was, dat wil niet zeggen dat dit ook zo is.

Ik ben het met je eens dat er meer redenen zijn en dat het niet altijd duidelijk is. Blijft dat vliegopleidingen (op de militaire na) altijd particulier zijn en dus buiten het reguliere onderwijssysteem vallen (en er dus geen mogelijkheid is voor de overheid om in te grijpen). Als de overheid wil ingrijpen zullen ze dit vliegopleidingensysteem moeten veranderen. (Ik denk niet dat dat gaat gebeuren).
 
Als de overheid wil ingrijpen zullen ze dit vliegopleidingensysteem moeten veranderen. (Ik denk niet dat dat gaat gebeuren).

Yep, met beide aspecten mee eens, er zal (in ieder geval voorlopig) niets veranderen en ingrijpen zal ook niet gebeuren.

Maar zeg nooit nooit, want ook in de medische wereld hebben ze Numerus Fixes jaren geleden voor elkaar gekregen. Maar dat komt ook, omdat er traditioneel vanuit de medische hoek, goede haagse (eigenlijk overheids, want e.a. is internationaal) contacten zijn. Pas wanneer er wereldwijd een stevige en langdurige vliegerslobby bij de overheid plaats vindt, is daar kans op. Dat zie ik evenwel zo 123 nog niet gebeuren, al helemaal niet vanwege de voortgaande deregulering en eindigheid van de fossile resources.

1 Van de aspecten, die hierbij een rol speelt, is dat een medische opleiding een academisch-wetenschappelijke opleiding is (ie kwa maatschappelijke groep aansluitend met degenen die in de politieke en hogere ambtenaren regionen verkeren).

Vliegersopleidingen zijn eerder heel specifieke beroepsopleidingen, waar je ook doorheen komt, zonder het benodigde intellectueel nivo te hebben om een universitaire opleiding succesvol te doorlopen. Daardoor verkeren (de meeste) vliegers automatisch in een andere maatschappelijke omgeving dan degenen die actief zijn in het besturend deel van de overheid. En dan wordt lobbyen en subtiel invloed uitoeferen echt moeilijk.

En nee: Ik zeg niet dat een opleiding to vlieger makkelijk is en/of niets voorstelt.
 
Zo werkt dat tegenwoordig min of meer ja. Natuurlijk niet bij je werkgever, maar wel bij sommige P2F mogelijkheden. Wil jij graag captain zijn en heb je de benodigde papieren (en in het geval van captain natuurlijk ook uren) en er de centjes voor over ? Dan kun je met Eaglejet in zee:

A320 Captain Line Flying Under Supervision + Line Check + 3 Year A320 Captain Employment: $32,500:yeehaa:

en voor ongeveer 10K minder kan het ook op een 737.:biertje:
Natuurlijk is het een beetje van de zotte. Ik vraag me ook af, of er ook bedrijven zijn die zowel een betalende captain als betalende Co op dezelfde vlucht hebben.:duh:

@Flyeye: we kunnen overwegen, met een aantal zielsverwanten een King Air te kopen en de lijn EHBK-EHAM heropenen. Ik weet eventueel nog een tandarts en een apotheker die misschien mee willen doen.

Leon.

PS. Een beetje jennen mag toch wel in het privé forum hoop ik :angel:


Waarom vind je betalen voor een positie als captain dan wel van de zotte? Waar zit hem voor jou het verschil in?

(ik wist eerlijk niet dat het bestond trouwens, het kan dus nog gekker).

Ter verduidelijking, het maakt me niet uit of je voor je hobby al dan niet beroepsmatig in de vliegerij bezig bent. CPL niveau is het zelfde voor u en voor mij, daar zit hem voor mij het probleem ook niet. Wel vind ik dat je als je in de grote luchtvaart aan de gang wil, je jezelf goed
moet afvragen waarom je het eigenlijk wil, of je denkt dat je hiervoor geschikt bent en waarom dan wel, of je jezelf niet grandioos overschat en of je beseft dat je verantwoordelijkheden flink toenemen naarmate het MTOW en aantal passagiers toenemen en dat het dan niet meer alleen gaat om wat jij leuk vind maar dan hoor je bovenstaande zaken ook in je overwegen mee te nemen. En dat geldt voor iedereen die iets met vliegen wil, niet alleen voor flyeye en LHU.

Meer en meer zie ik vliegscholen en nu dit soort P2F scams, eh schemes, die het erg verleidelijk maken om deze "zelfcheck" voor het gemak maar even over te slaan. Dit is niet alleen beroerd
voor de vliegveiligheid, maar ook voor de vlieger (in spe) zelf die merkt dat ie opeens in een positie zit met een financiele kater en ineens moet inzien dat hij toch niet helemaal opgewassen tegen de job.

Kan flyeye dit beroep aan? geen idee, ken de beste man niet dus kan hem niet om z'n vliegerschap beoordelen, en je zal natuurlijk net zien dat ik hier lekker aan het rellen ben en hij een heel goede vlieger blijkt te zijn die ook nog eens prima raad weet met een 737 of A320.

Ik blijf het principe echter fout vinden, om bovenstaande reden. De reden dat ik hier op reageer heeft waarschijnlijk te maken met mijn frustratie met een toenemende houding van mensen van "als ik maar lol heb en de rest interesseert me niet".

p.s. Beetje jennen mag, doe ik ook, kunnen we tegen toch?
 
.... De reden dat ik hier op reageer heeft waarschijnlijk te maken met mijn frustratie met een toenemende houding van mensen van "als ik maar lol heb en de rest interesseert me niet".

Wellicht zou je je kunnen realiseren dat er een hoop mensen zijn, die er "lol" in hebben om op een heel serieuze manier met serieuze onderwerpen voor het algemeen nut, desnoods onbezoldigd, etc. bezig te zijn. Niet iedereen heeft zijn "lol" met klemzuipen in de kroeg of passief met iets nutteloos bezig zijn.

Om een medisch voorbeeld te geven: Veel medici gaan tijdens hun vakantie gratis en voor nop, op eigen kosten, voor een paar weken hun vak, onder vaak zeer primitieve omstandigheden, uitoefenen in de arme omgevingen in Afrika of Azie. Louter voor het plezier dat men beleeft aan het helpen van anderen.
 
Waarom vind je betalen voor een positie als captain dan wel van de zotte? Waar zit hem voor jou het verschil in?

Er is al een paar keer gesproken over P2F en veiligheid. De omstandigheden zijn op dit moment dusdanig (groot overschot vliegers) dat ik er van uit ga, dat P2F voor een FO functie waarschijnlijk niet zal leiden tot een negatieve selectie. Want in theorie zou dat natuurlijk wel kunnen. Als er naast P2F ruime baanmogelijkheden zouden zijn, zonder te moeten betalen, dan zouden laatstgenoemde bedrijven natuurlijk de beste mensen uit de vijver vissen. De werkelijkheid is echter dat de vijver heel groot is en het aantal banen heel klein.
Als iemand met "6,000 hours total flight time including 2,500 hours Turbojet EFIS over 20 Tons MTOW flight time requirement" zo desperaat is dat hij ergens een captaincy gaat kopen, dan schat ik de kans op een negatieve selectie vele malen groter. Die vijver is veel kleiner en het aantal mogelijkheden veel groter.
Komt natuurlijk ook bij dat de captain uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid heeft en dat beslist zonder de rol van de FO te kort te willen doen. Daar wil je nog meer zekerheid dat de afweging of de kandidaat inderdaad geschikt is voor de functie zuiver is. Dan is het meenemen van $32K natuurlijk een perve prikkel. Voor de rechter stoel is dat minder het geval, omdat het inmiddels redelijk normaal is geworden.

Leon.
 
Dutch M,

Zeker realiseer ik me dat er mensen zijn die hobbies serieus nemen en er lol aan beleven en diegene hoeven zich ook absoluut niet aangesproken te voelen. P2F scams lijken mij echter niet de meest logische plek om die mensen aan te treffen. Nogmaals als je je voor de hobby een grote kist wil vliegen, hoewel het een beetje arbitrair is hou ik voor het gemak grens kleine luchtvaart/grote
luchtvaart maar aan, vind ik dat de beroepsvlieger naar de motivatie van de "hobbyist" mag doorvragen. Zeker omdat we constateren dat vliegscholen en zeker de P2F scams dit niet zullen doen. Ik zou graag van Flyeye zijn argumenten horen waarom we hem "z'n lolletje zouden moet gunnen" terwijl ik en mijn collega's moeten knokken voor onze carriere. Zoals JC al zegt, lowcost is voor velen 'as good as it gets' en dan mag flyeye best beseffen dat als hij voor de leut even een jaartje bij ons wil komen hobbiën omdat hij toch geld zat heeft dit erg denigrerend en respectloos overkomt.
 
Art,

Je hebt gelijk, voor een deel zit ik stoom af te blazen. Altijd nog goedkoper dan een psychiater, die knakker die ik laatst had was eigenlijk loodgieter, maar deed het er een beetje bij voor de hobby. Wel handig want na de sessie heeft ie nog effe mijn nieuwe douche opgehangen!
 
Dutch M,

Zeker realiseer ik me dat er mensen zijn die hobbies serieus nemen en er lol aan beleven en diegene hoeven zich ook absoluut niet aangesproken te voelen. P2F scams lijken mij echter niet de meest logische plek om die mensen aan te treffen. Nogmaals als je je voor de hobby een grote kist wil vliegen, hoewel het een beetje arbitrair is hou ik voor het gemak grens kleine luchtvaart/grote
luchtvaart maar aan, vind ik dat de beroepsvlieger naar de motivatie van de "hobbyist" mag doorvragen. Zeker omdat we constateren dat vliegscholen en zeker de P2F scams dit niet zullen doen. Ik zou graag van Flyeye zijn argumenten horen waarom we hem "z'n lolletje zouden moet gunnen" terwijl ik en mijn collega's moeten knokken voor onze carriere. Zoals JC al zegt, lowcost is voor velen 'as good as it gets' en dan mag flyeye best beseffen dat als hij voor de leut even een jaartje bij ons wil komen hobbiën omdat hij toch geld zat heeft dit erg denigrerend en respectloos overkomt.

Om te begrijpen wat mensen als FlyEye drijft: Maslov (->wiki).

En wanneer iemand ongenuanceerde CUT opmerkingen krijgt op een voor hem serieuze vraag (zelfs wanneer dat onder het motto "jennen mag" gaat), dan mag je verwachten dat iemand wat ongenuanceerd reageert.

En dat het als vlieger geen lolletje is, wordt in basis door de omvang van de vliegersgroep zelf veroorzaakt. En iedereen die beter wordt aan de veel te grote omvang van deze groep blijft het Shiny jey syndroom simpelweg aanjagen, waardoor de beroepsgroep groot blijft: Op de top van de varkenscyclus (->wiki).

Heel vervelend, maar zo werkt het nu eenmaal in real life.
 
Art said:
Degenen neersabelen die toch hun resources in dergelijke constructies steken is stoom afblazen.
De Teerling is jaren geleden al geworpen. En het vak van verkeersvlieger zoals ik dat heb meegemaakt bestaat niet meer. Dat ligt niet aan jullie maar aan jullie bazen, die onophoudelijk bij de airframers met het mes op tafel eisen dat er vliegtuigen geconstrueerd worden die met een minimum aan kennis en kunde gevlogen kunnen worden.
Jawel. Dit proces was al in de gang toen ik begon met vlieglessen in 1974. Toen al was het onmogelijk om in Nederland ab-initio te lessen op een vliegtuig waarvoor je goede skills nodig hebt. Ik ben uiteindelijk in Engeland beland, waar je nog moest leerde spinnen voordat je solo mocht. Op een staartwielkist met een zeer klein envelopje waarmee duizend dingen fout konden gaan voordat je in de lucht zat.

Veiligheidscultuur en commercie hebben uiteindelijk bepaald dat je nu leert vliegen op toestellen waar computers bepalen of iets mag of kan, en je alleen maar een startknop hoeft in te drukken en controleren of het lampje rood of groen is. Skills komen hier niet meer aan te pas. Inplaats daarvan zitten de hoofden vol met theoretische en procedurele kennis.

De "veiligere" vliegtuigen" maakten het veel makkelijker en zekerder. Af en toe gebeurde er dan wat dat weer afgetimmerd moest worden met nieuwe procedures en betere schadeclaimverzekeringen. De verkeersvlieger van tegenwoordig kan uitstekend systemen beheren en procedures toepassen. Vroeger wilde ik graag verkeersvlieger worden, maar ik had een bril en ik was een meisje, twee onoverkomelijke handicap, en ik had geen grote zak geld of geldschieters. Gelukkig maar. Ik vloog in "onveilige vliegtuigen" en nu toer ik rond in een toestel dat alleen maar gebouwd mag worden als experimental omdat het niet aan de modernste regelgeving voldoet. Regelgeving die eist dat je met minimale skills moet kunnen vliegen.

Misschien had ik het wel leuk gevonden op de grote bok, het had mij een paar ton gescheeld als je het bedrag van al die zelf betaalde uren bij elkaar telt. Heel misschien. Maar ik had een schat aan ervaring en plezier ingeruild voor een uniform en reizen naar vliegveldhotels. Ik twijfel er niet aan of ik het gekund zou hebben, maar ik hoef voor mijzelf niet meer te bewijzen dat Nazgul Airlines niet ook goed bezig kan zijn. Ik vind die grote cockpit niet leuk genoeg meer om er veel voor te gaan betalen. Als een ander dat er wel voor over heeft heeft hij/zij mijn zegen. Net als de jongens die met een zak geld naar de voormalige Sovejetunie gaan om op een straaljager te vliegen. Die doen het ook alleen maar voor de lol; geen mens zal denken dat zij gevechtspiloten zijn. Het "probleem" is dus eigenlijk dat voor een hobbyvlieger geen grote bok beschikbaar is waarop je kunt gaan vliegen zonder die betalende mensen achterin. Dus toch maar de John Travolta oplossing?
Zorgwekkender is dat de huidige cultuur bewijst dat beginners tegen betaling als co kunnen vliegen en daar nog steeds als beginner uitkomen zonder echt verkeervlieger te worden, ze zijn slechts groentjes die worden uitgebuit. Een veeg teken dat de ervaren copiloot aan het verdwijnen is.

One man cockpit... four > three > two > one > none. Het einde is nog niet in zicht. Hebben wij niet nu al verkeersvliegers die niet meer in een minimaal uitgerust klein toestel kunnen navigeren? Ik heb respect voor de jongens die zoveel vlieger zijn dat zij "de andere kant" blijven zoeken, op zogenaamd onveilige vliegtuigen vliegen, en hun basic skills niet zullen vergeten. Van dat soort mensen komen er steeds minder, helaas. Het tegenovergestelde zal gebeuren: verkeersvliegers die niet meer kunnen vliegen, en hobbyvliegers die tegen betaling op de bok zitten.

Laat ik dat leuke boek "Wij vlogen naar Indië" van Viruly maar weer eens van de boekenplank halen en het eerste hoofdstuk lezen. Die mooie tijden komen nooit meer terug...
 
Back
Top