Antwoord P2F Flyeye

LHU

New member
Ik heb maar een aparte thread geopend om te kunnen reageren, want ofschoon we beide medisch specialist zijn met een CPL mag Flyeye kennelijk wel in het beroepsforum posten en ik niet.

Amice,

Het is waanzin, als je rekening houdt met de tijd die het gaat duren om de gekochte uren te gaan maken en het bijbehorende inkomensverlies, of ga je al met early retirement ?
Voor het geld dat je in de uren dat je zit te wachten op het vliegen bij elkaar had kunnnen laseren, kun je een turbine pipertje gaan opereren, ben je gelijk van de O2 maskers af.
Wat wil je er mee, een ATPL halen, FAA kun je ook een single engine ATPL halen, dan zou dat eerder een overweging moeten zijn. Of haal een typerating, ook leuk, maar om nu een jaartje op en neer te vliegen.

Geef je geld uit aan wat uurtjes mustang vliegen of Jetaerobatics, veel grotere kick lijkt mij, heb nog wel een paar adresjes voor je.

Maar goed, heb in begin van het DBC tijdperk ook wel eens met de gedachte gespeeld ;-) en Eagle Jet lijkt me dan inderdaad de beste oplossing, vooral als je het FAA wilt doen. Overigens solid Air start door onder de paraplu van Air sevice Liege als ik het goed heb.

@BMJ:
Dit slaat nergens op ! P2F is toch geen baan volgens jullie en FlyEye is echt niet van plan om daarna wel een betaalde cockpitplaats te bezetten. Hij houd ook geen potentieel betaalde plaats bezet, want die bedrijven die P2F FO's hebben, gaan daar echt niet mee ophouden als FlyEye er van afziet. Daarvoor zijn er te veel ab initio's die maar wat graag willen betalen.

PS FlyEye:
Had jij niet een paar jaar geleden een MEI gehaald in Vegas ? Je hoeft geen ME uren te hebben voor die P2F schemes, maar natuurlijk wel een MEI voor de typerating.
 
@BMJ:
Dit slaat nergens op ! P2F is toch geen baan volgens jullie en FlyEye is echt niet van plan om daarna wel een betaalde cockpitplaats te bezetten. Hij houd ook geen potentieel betaalde plaats bezet, want die bedrijven die P2F FO's hebben, gaan daar echt niet mee ophouden als FlyEye er van afziet. Daarvoor zijn er te veel ab initio's die maar wat graag willen betalen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk verandert er niets als FlyEye het niet doet, maar hij ondersteund zo wel een systeem waar er wordt betaald voor vliegen, in plaats van een salaris wordt uitbetaald.
Together we stand, divided we fall.
Wat mij betreft is daar geen grens tussen CPL'ers die het als hobby willen doen, danwel ab initio's die er hun carrierekansen (tegen beter weten in) mee hopen te verbeteren.
P2F is, volgens 'mij', wel een baan maar zonder salaris en dat is een constructie die 'we' weg willen hebben. Wat niet lukt zolang mensen er aan mee doen. Als hobby danwel als ervaringsprogramma.

Dat hij het als hobby ziet, is zijn goed recht, maar dat anderen dat (mijns inziens correct) als broodroof zien, moet hij (of, in dit geval jij) dan accepteren.
 
@Variatie, aan de ene kant moet ik je wel gelijk geven, wat betreft het in stand houden van een ongewenst systeem. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is de groep mensen die dit voor hun hobby willen doen zo klein zal zijn, dat het in praktijk niets uitmaakt.
 
Als we even de tarieven van Eaglejet hanteren om de "kosten" op te splitsen, dan kost simulator + base je ongeveer 22K, en die aanvullende 500 uren (HEEL WAARDEVOL) ongeveer 36,5K...
36.500 / 500 = 73 euro per blockuur betalen als FO

Laat ik nou net even een 2,5 uur durende vlucht gevonden hebben van Nouvelair van Parijs naar Tunis die 121 euro kost.
121 / 2,5 = 48,40 euro per blockuur betalen als passagier

Dus als ik de volgende keer dubbellap voor een vluchtje mag ik in plaats van achterin voorin zitten en gezellig met een echte piloot kletsen?

:) :biertje: :) :biertje: :) :biertje: :)

Goed, dan maar weer serieus. Ik snap helemaal dat iedereen tegen dit soort pay-to-fly oplichtingspraktijken is. Ik kan niet anders dan het met jullie eens zijn dat dat echt de manier is om de markt kapot te maken. Ik zie het op korte termijn niet echt gebeuren, maar ik denk dat het er TZT toe zal leiden dat maatschappijen dit terug gaan krijgen. Maar op welke termijn??? Geen idee.

Echter om dan mensen die dit voor hun hobby willen doen van broodroof beschuldigen, dat gaat mij eigenlijk toch te ver. Iemand die dit echt als hobby wil doen... Kom op, hoeveel op de 1000 zullen dat er zijn? Dat is minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Als je die persoon er van beschuldigt dat hij de plek inneemt van een ab-inito die graag P2F wil doen, dan denk ik dat je nog wat zinnigers zegt.
 
Echter om dan mensen die dit voor hun hobby willen doen van broodroof beschuldigen, dat gaat mij eigenlijk toch te ver. Iemand die dit echt als hobby wil doen... Kom op, hoeveel op de 1000 zullen dat er zijn? Dat is minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Als je die persoon er van beschuldigt dat hij de plek inneemt van een ab-inito die graag P2F wil doen, dan denk ik dat je nog wat zinnigers zegt.

Als aanvulling:
Blijkbaar heeft Flyeye lang genoeg gewerkt en voldoende kunnen verdienen om zijn wens via deze weg te realiseren, helemaal niets nieuws of vreemds aan.
Kijk bijvoorbeeld eens naar autoraces; de "normale" coureurs krijgen een dik salaris maar er zijn altijd een paar enthousiastelingen die ook graag eens de ervaring op willen doen maar daar nooit de kans voor kregen. Die mensen betalen een flinke som geld en bereiken op die manier hun doel, een soort P2D (Pay to Drive).

Zolang er geen sprake is van een situatie van waar uit pure wanhoop een P2F programma betaald moet worden terwijl dat financieel onverantwoord is zie ik het plan van Flyeye gewoon als een hobby. Welliswaar aan de prijzige kant maar hij mag toch zelf uitmaken wat hij met z'n geld doet?
Dat hij daarbij een ab-initio-plek in zou nemen is dan eigenlijk alleen maar toe te juichen zijn, immers op die plek kan dan niemand financiëel in de problemen komen. :biertje:
 
@Variatie, aan de ene kant moet ik je wel gelijk geven, wat betreft het in stand houden van een ongewenst systeem. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is de groep mensen die dit voor hun hobby willen doen zo klein zal zijn, dat het in praktijk niets uitmaakt.

Ja, ik zat er net nog ff te denken, ook aan hand van wat Joep zegt... Als het een echte sub-cultuur zou worden met mensen die er verder niets mee willen doen, dan valt er misschien niet eens zoveel tegenin te brengen. Zolang de kosten maar zo hoog blijven dat het inderdaad bij een enkele oogarts blijft, die niet weet wat 'ie met z'n geld aanmoet! :)
 
Ja, ik zat er net nog ff te denken, ook aan hand van wat Joep zegt... Als het een echte sub-cultuur zou worden met mensen die er verder niets mee willen doen, dan valt er misschien niet eens zoveel tegenin te brengen. Zolang de kosten maar zo hoog blijven dat het inderdaad bij een enkele oogarts blijft, die niet weet wat 'ie met z'n geld aanmoet! :)

ben ik het nog steeds niet mee eens! Stel je eens voor dat bij de KLM alleen maar hobbymatige mannen op de bok zitten die het "erbij" doen. En vervolgens staan er mannen en vrouwen op straat die hiermee hun brood moeten verdienen. Different company (en erg onwaarschijnlijk) same principle. BROODROOF!
 
ben ik het nog steeds niet mee eens! Stel je eens voor dat bij de KLM alleen maar hobbymatige mannen op de bok zitten die het "erbij" doen. En vervolgens staan er mannen en vrouwen op straat die hiermee hun brood moeten verdienen. Different company (en erg onwaarschijnlijk) same principle. BROODROOF!

Ja, maar dat is dus het verschil. Er wordt niemand onder valse voorwendselen ('ervaring' my ass) gedwongen geld uit te geven.

Hoor jij de ikea BROODROOF roepen als jij een kastje zelf in elkaar timmerd? Of Johan Cruijff moord en brand schreeuwen omdat er iemand in de lokale dorpscompetitie €50 contributie voor z'n vereniging betaald? Het is gewoon een heel ander formaat en door het concept al een heel andere constructie. Dit is namelijk hélemaal niet dezelfde doelgroep van volledig controlleerbare en afpersbare beginnelingen.

Meneer de Doktor kijkt zich een gedwongen 15-uur dag in de cockpit namelijk niet lang aan. Als het 'm niet bevalt, gaat ie na 200 uur naar huis, en laat zich niet afbeulen. En dat kan bij de veel zwakkere ab-initio wel. Dus alleen daardoor al, zal z'n recreatie-'werk'-gever hiermee niets kunnen beginnen. En waarschijnlijk aansluitend voor de lol z'n geld terugvragen en alles aan de grote klok hangen.

Dit gebeurt 3 keer, en de 4e arts die komt, krijgt niet eens een uitnodiginggesprek. Dit zou dus zelfs positief voor de ab initio uit kunnen pakken.

En de KLM kan nooit die massa's en langdurige inzet van hobby-copiloten begeleiden, gewoon omdat het bedrijf te groot is en er niet genoeg hobby-copiloten zijn die 500 uur per jaar vroege diensten gaan draaien, of 12-uurs-dagen.
 
Weetje, als ik geld te veel zou hebben, dan lijkt het me best leuk om te doen. Ook die 12 uurs werkdag zie ik best zitten. Die vroege dienst maakt me ook niet uit. (Ik sta gemakkelijk vroeg op, dus een keertje extra vroeg opstaan? Geen issue.)

Maar je hebt wel gelijk hoor. Een Ab-Inito die met zijn rug tegen de muur staat, die kan je gerust een flink aantal dagen achter elkaar dit soort dingen door de strot duwen. Ik zou dat twee of drie dagen trekken en daarna wil ik echt wel een paar dagen vrij.
Als ik zo een bedrag neertel om een beetje te gaan hobbyboppen, dan moet het natuurlijk wel een beetje leuk blijven.

@BMJ: Begrijp me trouwens niet verkeerd, als ik zou verwachten dat er in Nederland 20~30 man per jaar als hobby mee zouden gaan doen aan dit soort opties, ben ik het helemaal met je eens dat je dit broodroof noemt. Echter ik denk dat als er binnen Nederland 2~3 man (puur als hobby) mee doet aan dit soort dingen, dan is dat ontzettend veel.
Laten we wel wezen, je zult eerst toch al (als hobby, dus geen belasting aftrek!) een ATPL moeten hebben gehaald. Realistisch gesproken kost je dat gewoon 100.000 euro. Oke, wellicht wat minder, maar die orde van grote hebben we het wel over.
Daar zit ook nog een tijdslimiet aan. Of je het nu modulair of integrated hebt gedaan maakt daarbij niet zo veel uit. En dat P2F gebeuren, dat gaan ze natuurlijk ook niet over 1,5 jaar uitsmeren, dus ga er maar van uit dat je een half jaar niet je echte werk kan doen.... Kortom het is niet alleen een hoop geld dat je neer moet kunnen leggen, maar je moet ook een hoop tijd vrij maken.

(Dat is trouwens een groot verschil met dat soort P2Drive dingen. Dat rijden valt voornamelijk in het weekend, waardoor je als succesvol zakenman gewoon door de week je ding kan blijven doen.)
 
FotoJunky;255393 said:
Laten we wel wezen, je zult eerst toch al (als hobby, dus geen belasting aftrek!) een ATPL moeten hebben gehaald.

Ben het helemaal met je eens, er zijn niet veel mensen die het kunnen betalen en daar bij ook nog de tijd hebben, niet alleen om het ATPL te halen, maar ook om de p2f uren te gaan maken. Hoeveelheid vrije tijd en inkomen zijn meestal omgekeerd evenredig. Je hebt het dan in feite over ondernemers die jong gepensioneerd zijn, b.v. door verkoop van hun zaak. Deze groep is al niet erg root in nederland en dan moet je ook nog eens een enorme passie hebben voor de luchtvaart, want er zijn zo veel leuke dingen te doen als je jong gepensioneerd bent en genoeg geld hebt. Ook binnen de luchtvaart overigens kan ik leukere dingen bedenken om het geld op te maken, dan een jaartje airline vliegen.

Je krijgt echter wel belastingaftrek ! Meestal zal (vanwege de leeftijd) de aftrek beperkt zijn tot 15.000/jaar. Maar een beroepsopleiding is een beroepsopleiding, of je er daarna nu wel of niets iets mee gaat doen.
 
Overigens solid Air start door onder de paraplu van Air sevice Liege als ik het goed heb.
+/- ;)

Het wordt een compleet nieuwe firma (incl. management) onder de naam ASL B.V.
Thuisbasis wordt (blijft) EIN.

Note: Belgische tak is ASL NV en ASL B.V. wordt een volle dochter van ASL NV.

@FlyEye,
Als je in de €U komkommercieel verder wilt? dan zal je toch je €urocrap tickets moeten (be)halen.

Zo niet? koop (of participeer) 'n Turbine RV-8, Glasair of Lancair and have fun ;)
 
Weetje, als ik geld te veel zou hebben, dan lijkt het me best leuk om te doen. Ook die 12 uurs werkdag zie ik best zitten. Die vroege dienst maakt me ook niet uit. (Ik sta gemakkelijk vroeg op, dus een keertje extra vroeg opstaan? Geen issue.)

:D Ja, in dát geval krijg je consequent de late dienst toegeschoven, van 13 uur tot 1 uur 's nachts!

Maar, je zegt het zelf al, dat doe je 3 dagen na elkaar, dan meld je je de eerste keer afwezig omdat je merkt dat je nauwelijks je ogen nog open kunt houden. Het moet wel een hobby blijven..
 
Ik zou het iets anders zeggen.

Een maatschapij die P2F aanbied voor "hobbypiloten" (van mij mag je ze ook idiotenmetgeldteveel noemen) zal die hobbypiloten inderdaad iets anders moeten behandelen dan dat ze om kunnen gaan met ab-inito's die in dit soort oplichtpraktijken trappen. Waarschijnlijk zal de frequentie (en wellicht het aantal) van vrijedagen iets anders moeten liggen.

Maar ik denk niet dat je als maatschapij iets hoeft te doen aan de (lange) werkdagen. In de basis moeten dit soort hobbypiloten toch enorm gemotiveerd zijn, dus moeten ze volgens mij die lange dagen ook kunnen trekken.
 
Maar ik denk niet dat je als maatschapij iets hoeft te doen aan de (lange) werkdagen. In de basis moeten dit soort hobbypiloten toch enorm gemotiveerd zijn, dus moeten ze volgens mij die lange dagen ook kunnen trekken.

Bovendien weten de meesten die hier genoeg geld voor hebben, echt wel wat hard werken is.
 
Bovendien weten de meesten die hier genoeg geld voor hebben, echt wel wat hard werken is.

Natuurlijk, ze weten best wat hard werken is. Dat heb ik nergens ontkent!
Maar dan vooral als ze er geld voor krijgen, niet als ze er geld voor uitgeven. Dat ze zelf tijdens hun beginjaren lange dagen hebben gemaakt met nauwelijks pauze, neem ik ook aan.

Echter, dit is geen werk, ze willen recreatie! Dit zijn mensen, die willen na een dagje vliegen ergens lekker een biefstukje eten, wijntje erbij, sigaartje opsteken.
Maar helaas, in het hotel is alles al dicht, er staat alleen € 5 Huiswijn in de mini-bar, en roken in het hotel is verboden.

En, laten we eerlijk zijn, er is géén P2F-scheme waar de werkgever riant extra vrije dagen inplannen! Haha... Dat is nou waarom het gaat, diegene wil graag z'n hobby uitleven, en kiest daarvoor een pakket dat bedoelt is om ab-initio's een poot uit te draaien! Die werkgever zit niet te wachten op tegenspraak, vakbonden en vrije dagen. Daar moet worden gevlogen. Succes ermee.
Een weekje hobbien is wat anders dan 500 uur maximale productie draaien.
 
Hoor jij de ikea BROODROOF roepen als jij een kastje zelf in elkaar timmerd? Of Johan Cruijff moord en brand schreeuwen omdat er iemand in de lokale dorpscompetitie €50 contributie voor z'n vereniging betaald? Het is gewoon een heel ander formaat en door het concept al een heel andere constructie. Dit is namelijk hélemaal niet dezelfde doelgroep van volledig controlleerbare en afpersbare beginnelingen.

Dit is appels met peren vergelijken! Het gaat niet om het controleerbare en de afperspraktijken. Waar het om gaat is dat ik de mentaliteit van Fleyeye in zijn openingspost )verachtelijk vind: "Ik kan het wel betalen. Hoef het niet terug te verdienen."

Nu is het nog een "hobbyist" straks zijn het de echt desperate ab-initios die gaan roepen dat ze ook het salaris wel willen inleveren om maar "uurtjes" te kunnen maken. Dit is gewoon een gevaarlijke richting die wordt ingeslagen.

En de KLM kan nooit die massa's en langdurige inzet van hobby-copiloten begeleiden, gewoon omdat het bedrijf te groot is en er niet genoeg hobby-copiloten zijn die 500 uur per jaar vroege diensten gaan draaien, of 12-uurs-dagen.

Het ging mij totaal niet om de KLM (ik had ook Trans of Arke kunnen nemen) maar om het principe te koppelen aan een gerenommeerde maatschappij om het voor sommige dichter bij huis te leggen.
 
Waar het om gaat is dat ik de mentaliteit van Fleyeye in zijn openingspost )verachtelijk vind: "Ik kan het wel betalen. Hoef het niet terug te verdienen."

Joh, laat ze. Er zijn ook mensen die voor het vliegen in een raket betalen. Dat zal altijd zo blijven. Zolang ze niet met 1000 zijn, gaat niet gebeuren waar jij bang voor bent.

Zelf begrijp ik overigens totaal niet waarom je dit als prive piloot zou willen. Maar ja, ieder z'n ding.
 
Dit is appels met peren vergelijken! Het gaat niet om het controleerbare en de afperspraktijken. Waar het om gaat is dat ik de mentaliteit van Fleyeye in zijn openingspost )verachtelijk vind: "Ik kan het wel betalen. Hoef het niet terug te verdienen."

Nu is het nog een "hobbyist" straks zijn het de echt desperate ab-initios die gaan roepen dat ze ook het salaris wel willen inleveren om maar "uurtjes" te kunnen maken. Dit is gewoon een gevaarlijke richting die wordt ingeslagen.



Het ging mij totaal niet om de KLM (ik had ook Trans of Arke kunnen nemen) maar om het principe te koppelen aan een gerenommeerde maatschappij om het voor sommige dichter bij huis te leggen.

1. Dit is inderdaad appels met peren vergelijken, en jij bent diegene die dat doet. Een hobby-piloot vergelijk jij nu met een desperate ab-initio.

2. HALLO! BIG NEWS!!! Deze afperspraktijken lopen al een goeie 15-20 jaar! Deze hobbyisten zijn juist het 'vernieuwende' in deze situatie, de ab-initio's laten zich al jaren door clubs (als de door FlyEye genoemde Eagle-jet, maar ook Ameriflight, LionAir en consorten) als deze afpersen! Dus waar jij heen wil met je argumentatie is mij een raadsel. Dat de grote europeese maatschappijen dit niet doen, is te danken aan het consortium van vakbonden waar we, hopelijk, lid van zijn. Nothing more, nothing less.

3. Natuurlijk gaat het niet om de KLM, Arke, Trans of vrijwel elke andere airliner. Het is gewoon niet praktisch een commercieele maatschappij te runnen met hobbyisten, wat FlyEye nu eenmaal is. Dus de appel tussen de peren, die jij gaat zoeken.
 
:duh:

Wat is er mis met het hebben van 'n vaste 'Non Aviation Related' job en 'n aantal dagen per maand vliegen voor 'n commerciële operator?

Afgunst?
 

Om maar even op GBOF in te haken: absoluut!!!!

Als ik straks parttime zou gaan werken, dan roept iedereen "Geweldig, dan geef je iemand anders de mogelijkheid om die andere 50% op te pakken." En als ik dan vervolgens 50% huisarts erbij zou doen, dan kraait er geen haan naar.

Maar.... als het andersom wordt gedaan, dan is het opeens belachelijk en is een groot gedeelte van de mensen het er niet mee eens.

En ik maar denken dat alleen bananen krom waren :biertje:
 
Back
Top