Afwachting VGB

Het zou ronduit belachelijk en treurig zijn als je daardoor niet wordt aangenomen.
Er kan redelijkerwijs worden aangenomen dat Qatar (?) niet zomaar iemand aanneemt zonder zelf een antecedenten of achtergond onderzoek te doen.
Om het naar even cru te zeggen: als je voor een No-name Airline in een bananenrepubliek hebt gevlogen kan ik met er nog het en en ander bij voorstellen.
Maar als je voor Qatar Airways vliegt die lid zijn van de op twee na grootste Airline alliantie https://en.wikipedia.org/wiki/Oneworld begrijp ik het niet dat daar geen mouw aan te passen is.
Ik hoop van harte dat het positief voor je uitpakt Airbuslady.
 
Beste Airbuslady,

Dit is ontzettend slecht nieuws en ik vind het erg naar voor je. Ik vrees dat mij hier in Azië hetzelfde lot staat te wachten. Ik begrijp dat je er een juridische procedure van gaat maken; kun je mij wat meer vertellen over dat advocatenkantoor? Hebben ze in het verleden een afwijzing van een VGB met succes aangevochten? Mag ook via PM als dat je voorkeur heeft.

Niet alleen is het bijzonder zuur voor alle kandidaten die geen VGB krijgen op grond van het ontbreken van een samenwerkingsverband tussen de AIVD en de nationale veiligheidsdienst van het land waar de kandidaten thans wonen en werken, maar K L M moet met deze gang van zaken ook 'not pleased' zijn. Het wordt K L M in feite door de Nederlandse overheid onmogelijk gemaakt om capabele Nederlandse vliegers die hun relevante ervaring in het buitenland hebben opgedaan te kunnen aannemen. Wat zou hun insteek zijn waar het een juridische procedure aangaat?

Your thoughts, en die van de overige leden op dit forum zijn heel welkom.

Groetjes, F. Harbour
 
Nee het blijft een absurde situatie!

Ik kan in theorie (A330 doet helaas geen AMS) wel op Schiphol landen en daar naar buiten en binnen lopen als bemanning, maar voor Nederland zou ik een gevaar zijn om te werken vanaf Schiphol? Uhhmm.......
Daarnaast parkeer ik mijn kist de laatste tijd zo vaak naast een mooie blauwe, dat het grappig begint te worden! Nederland op zijn best!
 
Op bepaalde niveau’s valt in Nederland altijd wel wat te regelen. Helemaal als het over relatief onbenullige zaken als een VGB gaat. Het is de vraag of KLM dit onderwerp naar dit niveau wil tillen...

Heel veel sterkte en alvast enigszins voorbarig van harte welkom op de blauwe A330.
 
Vraag; weet iemand toevallig of vliegers met de Nederlandse nationaliteit die werkzaam zijn vanaf Schiphol voor Cityjet, Easyjet en dadelijk ook NLH, een VGB dienen te hebben?
 
Volgens mij is het iig niet mogelijk om een Schipholpas (om bijvoorbeeld gates te openen) te krijgen zonder VGB.
 
Voor de Schipholpas heb je volgens mij alleen maar een VOG nodig die je aan kan aanvragen bij je gemeente als je je weer hebt ingeschreven in NL
 
Ik werk al bijna 30 jaar op Schiphol, nog nooit een Schipholpas nodig gehad. Company ID is voldoende.

Wat een poppenkast.
 
Erg klote om te horen airbuslady. Ik zou me meer focussen op een advocaat. KLM is hier zeer traag in. Ook is de officiële gang via een rechtsgang. Je kunt uiteindelijk in bezwaar gaan bij een bestuursrechter (zie 3e link).

Ik zou de komende tijd gebruiken om een solide case te bouwen samen met je advocaat. Ga naar de politie/geheime dienst/overheid van Qatar en probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen voor je file. Trek zoveel mogelijk aan de bel bij de ambassade. Vrijwel elke ambassade heeft een KLPD liaison (oftewel iemand in dienst van de AIVD/MIVD). Echter vanwege niet bestaan van een samenwerkingsovereenkomst, kan het zijn dat deze persoon in Doha niet bestaat. Vraag desnoods aan de AIVD welke informatie ze nodig hebben en probeer dit op eigen houtje te verzamelen. Des te dichter jouw hoeveelheid en inhoud informatie bij het vereiste van de AIVD komt, des te kleiner de kans wordt dat een bestuursrechter het afwijst.

Onderstaande PDF is een uitwerking van de “wet veiligheidsonderzoeken”, en leidraad wat onderzocht wordt. Dit kan je zeker helpen bij het bouwen van je case: https://www.aivd.nl/binaries/aivd_n...ijzing-vertrouwensfuncties-september-2014.pdf

@ anderen:

Een VOG is geheel wat anders dan een VGB. Werken op Schiphol is een vertrouwensfunctie en dus een VGB nodig middels een “veiligheidsonderzoek burgerluchtvaart”.

Alle informatie staat op de site van de AIVD. Zoekt en gij zult vinden:

https://www.aivd.nl/onderwerpen/veiligheidsonderzoeken

https://www.aivd.nl/onderwerpen/vei...-bij-een-voornemen-tot-weigering-van-mijn-vgb
 
Nederland had een jaar of 8 geleden nog geen officiele ambassade in Qatar. Slechts een consulaat. Al het officiele papierwerk,visa etc moest toen via Dubai
 
Het gaat er om dat een ambassade mischien als contactpersoon voor de relevante instanties kan dienen cq een ingang kan verstrekken via de juiste (diplomatieke) kanalen.

Verder is het natuurlijk makkelijker om bij een ambassade binnen te lopen ipv alles per telefoon met Den Haag/Zoetermeer te moeten regelen.
 
Vraag; weet iemand toevallig of vliegers met de Nederlandse nationaliteit die werkzaam zijn vanaf Schiphol voor Cityjet, Easyjet en dadelijk ook NLH, een VGB dienen te hebben?

Nee maar wij hebben (CityJet) ook geen Schipholpas. Met company ID kom je overal door. Voor de company ID heb je alleen wel een VOG nodig. Maar geen VGB. NLH?
 
Op bepaalde niveau’s valt in Nederland altijd wel wat te regelen. Helemaal als het over relatief onbenullige zaken als een VGB gaat. Het is de vraag of KLM dit onderwerp naar dit niveau wil tillen...

Heel veel sterkte en alvast enigszins voorbarig van harte welkom op de blauwe A330.

Dit probleem speelt veel breder. Defensie bijvoorbeeld. Getrouwd met een buitenlandse uit een niet meewerkend land? Vergeet de promotie of uitzending maar, of riskeer zelfs ontslag..
https://www.nu.nl/binnenland/3970856/militairen-met-buitenlandse-partner-rechter.html
 
Nee maar wij hebben (CityJet) ook geen Schipholpas. Met company ID kom je overal door. Voor de company ID heb je alleen wel een VOG nodig. Maar geen VGB. NLH?

Hoi BravoKilo,

Bedankt voor je bijdrage (en iedereen overigens). Ik weet zeker dat jij desgevraagd zo een VGB zal kunnen krijgen, gezien het feit dat je al vanuit Nederland vliegt met de Nederlandse nationaliteit etc.

De reden dat je die niet nodig hebt, maar dat is op de gok, is omdat je niet op een PH-gerigistreerd vliegtuig vliegt? Maar ergens is het dus wel vreemd dat het kennelijk zeer zeker mogelijk is om met de Nederlandse nationaliteit te opereren in de burgerluchtvaart (risicogebied) zonder het hebben van een VGB. Dit plaatst de relevantie van het hebben van een VGB in een ander daglicht en dat is wat ik initieel onder de aandacht wilde brengen. Het lijkt wel alsof er met twee maten wordt gemeten; Airbuslady ' mag niet', terwijl het dus wel degelijk al zonder plaatsheeft.

Thoughts anyone?

Bedankt Max Rate voor de links; hetgeen de AIVD zelf in een uitvoerige PDF beschrijft lijkt onderuitgehaald te worden door hoe het er in de praktijk aan toegaat.
 
Voor wat het waard is; in 2013 bij een Nederlandse charter op een seizoenscontract gevlogen, op PH geregistreerde vliegtuigen vanaf Schiphol. Indertijd had ik geen VGB nodig, alleen een VOG.

Sterkte allemaal met dit proces..
 
Hoi BravoKilo,

De reden dat je die niet nodig hebt, maar dat is op de gok, is omdat je niet op een PH-gerigistreerd vliegtuig vliegt? Maar ergens is het dus wel vreemd dat het kennelijk zeer zeker mogelijk is om met de Nederlandse nationaliteit te opereren in de burgerluchtvaart (risicogebied) zonder het hebben van een VGB. Dit plaatst de relevantie van het hebben van een VGB in een ander daglicht en dat is wat ik initieel onder de aandacht wilde brengen. Het lijkt wel alsof er met twee maten wordt gemeten; Airbuslady ' mag niet', terwijl het dus wel degelijk al zonder plaatsheeft..

Ik weet niet waar het verschil in zit maar mijn situatie is dat ik altijd in NL ben blijven wonen, altijd gecommute heb voordat ik AMS base werd, en dus mezelf nooit heb uitgeschreven. Wellicht dat daarom een VOG voldoende is, omdat ik nooit van de NLse radar ben verdwenen. Ik vlieg inderdaad niet Nederlandse kisten vanuit AMS.

Gefeliciteerd met degene die zijn aangenomen bij de blauwe, succes met het verkrijgen van de VGB. Hoe frustrerend ook, ik kan mij niet voorstellen dat dat uiteindelijk een struikelblok wordt.
 
Ondertussen heb ik een "conceptbesluit" ontvangen, wat een afwijzing is waarvoor ik al bang was. Met de simpele reden dat er geen samenwerking is en ze dus geen informatie kunnen krijgen.
Dit is allemaal wat kort door de bocht lijkt mij en via een andere forum een advocatenkantoor gevonden die ervaring heeft met dit soort problematiek.
Wordt een duur grapje, maar hopelijk kunnen ze mij helpen en zet dat misschien ook de deur open voor toekomstige Qatar vliegers. To be continued...... :niet_bli:

Wellicht de moeite om hier even te kijken:

http://hague.embassy.qa/en/services

Het is de website van de ambassade van Qatar in Nederland. Onderaan de website bij 'services' staat 'issuance of Good conduct certificate'. Het lijkt me dat je dat nodig hebt.
 
Wellicht de moeite om hier even te kijken:

http://hague.embassy.qa/en/services

Het is de website van de ambassade van Qatar in Nederland. Onderaan de website bij 'services' staat 'issuance of Good conduct certificate'. Het lijkt me dat je dat nodig hebt.

Helaas niet zo simpel. Al aangeboden aan de instanties en ze willen contact met Qatar/UAE. Het zelf aanleveren van dit formulier is helaas niet wat ze zoeken en gaat niet helpen. Is wel land afhankelijk heb ik begrepen maar helaas voor landen uit het midden oosten heeft het geen zin
 
Back
Top