Afwachting VGB

Hmm al deze info doet mij weinig deugd. Ben benieuwd of ik zelf een verklaring van goed gedrag hier kan halen ( die kan je namelijk kopen bij het politie bureau ) En of de AIVD dit goed genoeg vind...

Ik heb net een VOG aangevraagd. Een VOG wordt uitgegeven door de gemeente, niet door de politie.

Off-topic; begin je nu als second officer bij KLM Zandbakpiloot?
 
Ik heb net een VOG aangevraagd. Een VOG wordt uitgegeven door de gemeente, niet door de politie.

AIVD

Wat wordt bedoeld met een VGB, een VOG en een screening?

Vaak wordt gesproken over het ‘screenen’ van medewerkers. Dit is een algemene term. De veiligheidsonderzoeken die de AIVD uitvoert om een verklaring van geen bezwaar (VGB) af te kunnen geven, zijn een vorm van screening.

Een andere vorm van screening is bijvoorbeeld de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) die werknemers, via hun werkgever, kunnen aanvragen bij de gemeente. Met de VOG heeft de AIVD geen bemoeienis.

:biertje:
 
Last edited:
Onderzoek door de AIVD is iets anders dan een VOG aanvragen. Nogmaals, bel de KLM, zij kunnen ongetwijfeld druk uitoefenen!
 
Bij KLM kan je nu echt promotie maken , er zijn gasten die na 3 jaar co-co / second officer nu rechtstreeks gepromoveerd zijn naar rechte stoel/ first officer 737.
 
KLM eist een VGB voordat ze een arbeidsovereenkomst willen geven.
Ook ik wacht met ontslag, voordat ik zekerheid heb waardoor mijn (en geloof vele andere) hun startdatum nu al niet meer gaan halen.
Het is allemaal heel erg frustrerend, vooral als je vanuit jezelf niks kan ondernemen en ze letterlijk zeggen “je moet maar wachten”!
 
Beste Zandbakpiloot en Airbuslady,

Net als jullie ben ik ook aangenomen en al enige jaren woonachtig in het buitenland. Mijn aanvraag loopt inmiddels enkele maanden. KLM is erg behulpzaam en zitten er achteraan. Ik heb de indruk dat zij ook van de vertraging balen, want ze hebben vliegers nodig.
Het is wellicht een idee om tzt een groepje te vormen, mocht e.e.a. alsnog uitlopen op een teleurstelling (lees: afwijzing). Samen staan we sterk en kunnen we misschien wel wat bereiken. Gemakshalve ga ik er vanuit dat jullie je in het buitenland, net als ik, netjes hebben gedragen ;-)

F. Harbour
 
Bij KLM kan je nu echt promotie maken , er zijn gasten die na 3 jaar co-co / second officer nu rechtstreeks gepromoveerd zijn naar rechte stoel/ first officer 737.

Elders waren ze wellicht al (bijna) captain! :biertje:

Heel zuur voor de dames en heren die wat meer van de wereld gezien hebben en nu tegen de idioterie van de Nederlandse luchtvaart aanlopen. In het buitenland gaat dit vele malen vlotter. Ik las laatst een verhaal van een stewardess die uiteindelijk geen baan heeft gekregen bij de KLM omdat ze een paar maanden in Suriname stage had gelopen en er geen uitwisseling van gegevens is met Suriname... Buitengewoon bizar.
 
Wat is het langst dat een coco heeft moeten wachten op doorstroming? Was dit in de afgelopen crisis of langer geleden?
 
Toen ik dertig jaar geleden coco was, vertelden gezagvoerders die tegen hun pensioen zaten dat zijzelf destijds 8 jaar coco zijn geweest. Dat is dus ruim 60 jaar geleden. Recentelijk was vier tot vijf jaar niet abnormaal. Nu is het denk ik twee jaar en dat zal nog wel ietsje korter worden vermoed ik.

Met name op Europa hebben ze veel extra vliegers nodig.
 
De huidige groep coco’s verwacht zo’n drie tot vier jaar coco te zijn.

Uiteraard is het koffiedik kijken. Vooral de (mogelijk) toekomstige CAO gooit roet in het eten, aangezien die KLM toestemming zou geven in de toekomst F/O EUR als startfunctie te gebruiken. Het idee is dat de coco-functie vervolgens langzaam uitsterft. Aangezien de plekken op Europa dan gevuld zullen worden met de (tegen die tijd) nieuwste lichting, houdt dit de doorstroming tegen. Ter compensatie krijgt een coco die ‘geblokkeerd’ wordt daardoor, financiële compensatie.

On topic:
Mocht je tijdelijk in het buitenland vliegen, is het handig om dit niet op te geven bij je VGB-aanvraag, indien mogelijk. Destijds kregen wij van de KLS te horen ons nooit uit te schrijven uit Nederland, om precies deze reden. De inlichtingendiensten vragen alleen waar je gewoond hebt, niet waar je verbleven hebt... Wellicht handig voor degenen die in de toekomst een seizoen Norwegian/TUI/Ryanair/whatever gaan draaien! :)

Persoonlijk had ik nogal veel problemen met mijn Amerikaanse Visum-aanvraag tijdens mijn indiensttreding. Dit heeft bijna twee maanden geduurd. De mazzel die ik had was dat vrijwel iedereen op dat moment problemen had met de aanvraag, waardoor ze ons niet konden uitstellen... Wanneer ze hard genoeg mensen nodig hebben, is er vanzelf iets mogelijk. Begin op tijd met je visumaanvraag! ;)
 
Wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt, is dat ik mij niet kan voorstellen dat de KLM niet vooraf zou hebben geweten dat dit een dingetje zou kunnen zijn (laat staan als hier op de KLS voor werd gewaarschuwd). Ik neem aan dat je mensen uit den verre niet zo'n intensief en duur sollicitatieproces laat doorlopen, terwijl vooraf al zou vast staan dat het kansloos kan zijn. Hier put ik dan mijn hoop maar uit.

Als het zo zou zijn dat de KLM hier gaandeweg pas achter is gekomen (als in: 'waar gewerkt wordt...'), dan neem ik aan dat zij (de juridische afdeling van KLM) op dit moment druk in gesprek zijn met de AIVD om e.e.a. toch goed te laten komen. Laten we wel wezen: wij vormen voor de Nederlandse samenleving en het beroep dat wij (al) graag (op niveau) uitoefenen natuurlijk geen enkel risico. Het zou toch wat zijn als 10-20 mensen alsnog worden afgewezen om de AIVD, dat gaat er bij mij niet in.

Ik begrijp dat het VNV misschien ook zou kunnen helpen, wellicht dat een KLM vlieger die dit leest dit onderwerp daar aanhangig zou kunnen maken. 'Wij' zijn nog niet (eens) in dienst van KLM, dus het zou misschien wat ver gegrepen zijn om 'ons' als (tevens) niet-VNV leden te melden.

Ik vind het fijn dat er op dit forum hard met ons wordt meegedacht en meegeleefd, dank. Mocht iemand anders nog inhoudelijks iets toe te voegen hebben aan dit probleem, dan graag.

Zat me zo af te vragen: als 'wij' niet mogen komen en Nederland niet kan voorzien in vliegers voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, gaan ze dan niet-Nederlanders uit het buitenland werven om onze vliegtuigen te bemannen???
 
Wat misschien ook zou kunnen helpen is de Telegraaf bellen/mailen met een link naar dit draadje. Het is een soort van paardenmiddel, soms wel effectief. Iemand van de tweede kamer mailen kan ook, maar dat helpt niet zo snel. (Bijna zomerreces)
Ik kan me voorstellen dat je als toekomstige klmer niet zit te wachten om meteen heibel te gaan trappen.....Dus zou dit een goed idee zijn? Ik wil ze best even mailen en de situatie uitleggen. Maar alleen als jullie dat ook een goed idee vinden. Het is tenslotte jullie “situatie” en die wil ik oprecht niet nog moeilijker maken.
 
Wat de laatste tijd door mijn hoofd spookt, is dat ik mij niet kan voorstellen dat de KLM niet vooraf zou hebben geweten dat dit een dingetje zou kunnen zijn (laat staan als hier op de KLS voor werd gewaarschuwd). Ik neem aan dat je mensen uit den verre niet zo'n intensief en duur sollicitatieproces laat doorlopen, terwijl vooraf al zou vast staan dat het kansloos kan zijn. Hier put ik dan mijn hoop maar uit.

Als het zo zou zijn dat de KLM hier gaandeweg pas achter is gekomen (als in: 'waar gewerkt wordt...'), dan neem ik aan dat zij (de juridische afdeling van KLM) op dit moment druk in gesprek zijn met de AIVD om e.e.a. toch goed te laten komen. Laten we wel wezen: wij vormen voor de Nederlandse samenleving en het beroep dat wij (al) graag (op niveau) uitoefenen natuurlijk geen enkel risico. Het zou toch wat zijn als 10-20 mensen alsnog worden afgewezen om de AIVD, dat gaat er bij mij niet in.

Ik begrijp dat het VNV misschien ook zou kunnen helpen, wellicht dat een KLM vlieger die dit leest dit onderwerp daar aanhangig zou kunnen maken. 'Wij' zijn nog niet (eens) in dienst van KLM, dus het zou misschien wat ver gegrepen zijn om 'ons' als (tevens) niet-VNV leden te melden.

Ik vind het fijn dat er op dit forum hard met ons wordt meegedacht en meegeleefd, dank. Mocht iemand anders nog inhoudelijks iets toe te voegen hebben aan dit probleem, dan graag.

Zat me zo af te vragen: als 'wij' niet mogen komen en Nederland niet kan voorzien in vliegers voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, gaan ze dan niet-Nederlanders uit het buitenland werven om onze vliegtuigen te bemannen???

Volgens mij Kun je je prima bij de VNV melden! Uiteindelijk Kun je ook geassocieerd lid worden voor indienstreding(heb ik zelf ook gedaan voor ik bij de KLM werkte),maar hoe dan ook, ik denk dat er echt wel iemand is die je te woord kan staan en advies kan geven(of ze kunnen helpen weet ik niet!),volgens mij heeft de VNV al een tijdje geleden over deze problematiek een schrijven doen uitgaan.

Bel ze gewoon even!! Je kan prima als niet VNV lid even wat advies vragen! Echt, het is vrij laag drempelig! Daarnaast, volgens mij ben je door de COVA gekomen met een positief advies en nu in afwachting van een trainings datum. Ik neem aan dat je correspondentie hebt met iemand van PZ. Waarom bel je die niet op om het probleem voor te leggen!! KLM wil je!! Ik begrijp dat het als buitenstaander wat eng lijkt en dat je geen problemen wilt aankaarten die je aanstelling in gevaar brengt maar dit is er geen één van!

Gefeliciteerd met de succesvolle sollicitatie, even scary shit tot je uiteindelijk begint maar dan is het relaxed! van alles wat ik hoor op de route is dat de KLM gewoon niet weet waar ze de vliegers vandaan moeten halen de komende paar jaar dus relax! Als je de door de selectie bent gekomen gaat het echt wel gebeuren!!

Edit: je zegt dat je je niet kan voorstellen dat de KLM dit niet zag aankomen! Je geeft ze teveel credit!!sinds alle bezuinigingen zitten daar hele capabele mensen maar die weten dit soort dingen ook niet en lopen daar ook tegen aan. PZ en vliegdienst selecteren en interviewen, AV weet hier misschien wat meer over maar is niet betrokken bij dit proces!
 
Ik neem aan dat je mensen uit den verre niet zo'n intensief en duur sollicitatieproces laat doorlopen, terwijl vooraf al zou vast staan dat het kansloos kan zijn. Hier put ik dan mijn hoop maar uit.
Er worden dagelijks meerdere Europa vluchten gecancelled vanwege tekort aan crew. Denk maar niet dat KLM zijn tijd verdoet aan “fake” solliciteren.
 
Beste Kaasfondu, Flyburg en Burton,

Bedankt voor jullie reacties en felicitatie! Voor alsnog is er niets nieuws te melden. Ik ben benieuwd hoe dat voor Airbuslady is, of voor Zandbakpiloot; anything?

Ter info, dit staat te lezen op de site van het VNV:
https://www.vnv.nl/word-piloot/na-je-opleiding/kennisbank

Dit is best een belangrijke link voor iedereen die, om wat voor reden ook, zichzelf in het buitenland werkzaam ziet. Het is iets waar ik geen kennis van had, tegelijkertijd moet ik zeggen dat het mij er niet van had kunnen weerhouden om ergens heavy te gaan vliegen. Je verwacht daarnaast ook niet, dat bij een beroep, dat zo'n internationaal karakter heeft, het problematisch zou zijn wanneer je de landsgrenzen zou oversteken.

Ik wacht het maar af. Vanuit PZ is men in ieder geval alleraardigst en professioneel in hun begeleiding, dat is alvast hartverwarmend.
 
Van mijn kant hetzelfze. KLM is erg behulpzaam maar helaas is het een wacht spelletje. Ze snappen ook dat wij geen ontslag nemen voordat dit gerealiseerd is en dat is wel fijn voor de gemoedsrust. ( Ze hadden ten slotte ook negatief kunnen reageren ).

Kwestie van wachten en veel het ministerie bellen en "irritant" zijn.
 
Ondertussen heb ik een "conceptbesluit" ontvangen, wat een afwijzing is waarvoor ik al bang was. Met de simpele reden dat er geen samenwerking is en ze dus geen informatie kunnen krijgen.
Dit is allemaal wat kort door de bocht lijkt mij en via een andere forum een advocatenkantoor gevonden die ervaring heeft met dit soort problematiek.
Wordt een duur grapje, maar hopelijk kunnen ze mij helpen en zet dat misschien ook de deur open voor toekomstige Qatar vliegers. To be continued...... :niet_bli:
 
Back
Top