Afwachting VGB

Iemand enig idee wat de doorlooptijd is van de aanvraag van de VGB met het vermelden van de USA als buitenlandse reis? (vliegopleiding)

Het is cruciaal dat je alleen maar antwoord geeft op dat wat ze letterlijk vragen. Als ik het me goed herinner kreeg ik de vraag waar ik heb gewoond, en niet waar ik ben verbleven. Zolang je je niet in de Verenigde Staten hebt ingeschreven, heb je er niet gewoond. Dit onterecht opgeven kan je zomaar een vertraging van een maand of drie a vier kosten. Gek genoeg zijn er toch constant collega’s (in spé) die hier de mist in gaan, ondanks meerdere waarschuwingen. Kan later een hele hoop stagnatie/geld schelen... :angel:
 
Het is cruciaal dat je alleen maar antwoord geeft op dat wat ze letterlijk vragen. Als ik het me goed herinner kreeg ik de vraag waar ik heb gewoond, en niet waar ik ben verbleven. Zolang je je niet in de Verenigde Staten hebt ingeschreven, heb je er niet gewoond. Dit onterecht opgeven kan je zomaar een vertraging van een maand of drie a vier kosten. Gek genoeg zijn er toch constant collega’s (in spé) die hier de mist in gaan, ondanks meerdere waarschuwingen. Kan later een hele hoop stagnatie/geld schelen... :angel:

Helaas wacht ik momenteel ook nog op mijn VGB. Ik heb vermeld door mijn vliegopleiding in de states (duur 10 maanden) te vermelden als buitenlandse reis. Achteraf dus beter niet kunnen doen. Het blijkt inderdaad een stuk sneller te gaan als je dit niet vermeld. Een collega heeft zijn VGB op hetzelfde moment aangevraagd en is vergeten zijn vliegopleiding te vermelden en die heeft zijn VGB inmiddels binnen. Hopelijk levert het voor mij niet te veel vertraging op. :bwah:

Dit staat er als uitleg vermeld op het aanmeldformulier:

Buitenlandse reizen

U dient alle reizen te vermelden naar:

- landen waar een gewapend conflict bestaat of ten tijde van uw bezoek bestond;
- landen die zijn aangewezen bij Ministerieel Besluit waarin het verblijf een bijzonder risico voor de nationale veiligheid kan opleveren, te weten: Afghanistan, Irak, Iran, Noord-Korea, Pakistan, Turkmenistan en Wit-Rusland;
- de voormalige GOS-landen: Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgizië, Moldavië, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland en Tadzjikistan;
- de Volksrepubliek China.

U dient ook alle reizen te vermelden van de afgelopen acht jaar die langer dan zes maanden duurden. Verblijf in het buitenland dat u al bij de vraag over de buitenlandse adressen heeft vermeld, hoeft u niet opnieuw te vermelden.
 
Last edited:
Beste collega's,

Ik heb inmiddels mijn VGB ontvangen. In een concept wordt mij de VGB geweigerd. De kern voor de VGB ligt hem in de samenwerking tussen de 2 landen, die is er nu niet. Ik ben ook bereid (gezamenlijk) juridische stappen te zetten.

Veel succes
 
Dus heb je nu je VGB of niet? :confused:

Beste collega's,

Ik heb inmiddels mijn VGB ontvangen. In een concept wordt mij de VGB geweigerd. De kern voor de VGB ligt hem in de samenwerking tussen de 2 landen, die is er nu niet. Ik ben ook bereid (gezamenlijk) juridische stappen te zetten.

Veel succes
 
Ondanks dat het een concept is staat er dat mijn VGB geweigerd wordt. Ik heb 10 dagen om mijn visie op de juistheid van de overweging te geven.
 
Ondanks dat het een concept is staat er dat mijn VGB geweigerd wordt. Ik heb 10 dagen om mijn visie op de juistheid van de overweging te geven.

Ah de welbekende afwijzing dus... Heb het zelf nog niet ondervonden (NL heeft een samenwerking met de UAE) maar heb er meerderen gesproken die hetzelfde hebben gekregen. Succes
 
Daar betaal je dus je 6 maanden belasting voor. AIVD die niet eens van zijn luie reet kan komen om even te checken of je wel of niet stout bent geweest in een ander land. Te gek voor woorden... bureaucratie ten top weer.
 
Het is cruciaal dat je alleen maar antwoord geeft op dat wat ze letterlijk vragen. Als ik het me goed herinner kreeg ik de vraag waar ik heb gewoond, en niet waar ik ben verbleven. Zolang je je niet in de Verenigde Staten hebt ingeschreven, heb je er niet gewoond. Dit onterecht opgeven kan je zomaar een vertraging van een maand of drie a vier kosten. Gek genoeg zijn er toch constant collega’s (in spé) die hier de mist in gaan, ondanks meerdere waarschuwingen. Kan later een hele hoop stagnatie/geld schelen... :angel:

Oohw, dat heb ik destijds nog bij de KMAR en AIVD nagevraagd, en zij vertelden mij expliciet dat een verblijf ook meetelt, zo gaven zij mij als voorbeeld dat je mensen hebt die soms 6 maanden gaan backpacken door een bepaald land, en zij dit dus wel moesten opgeven, ook al hadden zij daar geen vaste woonplaats. Al snap ik de gedachtegang hier op Airwork uiteraard wel. Want het is een drama met het aanvragen van zo VGB.



In elk geval succes iedereen!
 
Last edited:
Dan moet toch de bal teruggekaatst worden naar de KLM: waarom houden ze vast aan zo'n draconisch AIVD-onderzoek terwijl andere, veel grotere maatschappijen prima met particuliere backgroundcheckers uit de voeten kunnen?
 
Dan moet toch de bal teruggekaatst worden naar de KLM: waarom houden ze vast aan zo'n draconisch AIVD-onderzoek terwijl andere, veel grotere maatschappijen prima met particuliere backgroundcheckers uit de voeten kunnen?

Dat is geen KLM eis. In Nederland is het wettelijk verplicht om bij luchtvaartbanen achter de douane een vgb te hebben. Geen vgb, geen baan, ook al zou KLM dat wel willen.
 
Dat is geen KLM eis. In Nederland is het wettelijk verplicht om bij luchtvaartbanen achter de douane een vgb te hebben. Geen vgb, geen baan, ook al zou KLM dat wel willen.
Dat geldt toch alleen voor een Schipholpas als ik me niet vergis? Als piloot heb je geen baan op Schiphol maar in een vliegtuig. Anders zou elke paradropper, vlieginstructeur etc. een VGB moeten hebben. Correct me if I'm wrong, waar kan ik de regel vinden?

Ik vind alleen beleidsnota's en wetten over functies óp een luchthaven, terwijl flight crew per definitie hun werk uitvoeren in en om een vliegtuig. Groot verschil. Een KLM-piloot verschilt in wezen niet van een Delta-piloot die alleen maar zijn paspoort hoeft te laten zien en als het ware als passagier door de terminal loopt op weg naar zijn werkplek.
 
Last edited:
Het vgb is geen aanname achtergrond check. Als dat zo was dan hoefden bestaande KLM piloten na aanname geen nieuw vgb meer aan te vragen. Dat is echter wel zo. Als het vgb is verlopen moet er een nieuwe aangevraagd worden omdat dit een wettelijke eis is. KLM heeft schiphol als standplaats, ergo je werkt dus vanuit de luchthaven.
 
Ter verduidelijking het werken in en rond vliegtuigen op schiphol is een vertrouwensfunktie en daar is ee vgb voor nodig. Zie bv:

Vertrouwensfunctie vereist verklaring van geen bezwaar


Iedereen die werkzaam is of wil zijn in een zogenaamde vertrouwensfunctie moet beschikken over een ‘verklaring van geen bezwaar’. Dat is wat anders dan een*‘verklaring omtrent het gedrag’.

Vertrouwensfunctie

Bij functies waarin men de nationale veiligheid kan schaden, spreekt men van vertrouwensfuncties. Bij een vertrouwensfunctie kunt u bijvoorbeeld denken aan een beleidsmedewerker op het ministerie die met gevoelige informatie te maken krijgt maar ook aan iemand die als koerier wel eens op Schiphol komt in de nabijheid van vliegtuigen.

U mag dergelijke vertrouwensfuncties alleen vervullen als u in het bezit bent van een verklaring van geen bezwaar. Deze verklaring wordt pas afgegeven na het afronden van een zogenaamd veiligheidsonderzoek
.

Bron: https://www.judex.nl/rechtsgebied/o...sfunctie-vereist-verklaring-van-geen-bezwaar/
 
Hebben de easyJet vliegers ook een VGB? En wat wanneer je een secondment vanaf AMS doet? Ik vind het apart dat ik rustig vanaf AMS mag vliegen zonder GVB terwijl mensen hierdoor afvallen, daar moet toch een mouw aan te passen zijn?
 
Last edited:
Hebben de easyJet vliegers ook een VGB? En wat wanneer je een secondment vanaf AMS doet? Ik vind het apart dat ik rustig vanaf AMS mag vliegen zonder GVB terwijl mensen hierdoor afvallen, daar moet toch een mouw aan te passen zijn?

Het hangt er van af voor wie je werkt. Easy yet, the company, is niet based in Amsterdam. Als klm,er heb je ook geen LHR pas nodig bv.

Vraagje. Toen je solliciteerde bij Easy jet, was dat in engeland en kreeg je daar een soort van vgb? Elk land heeft zijn eigen, interpretatie, van wetten.
 
Vraagje. Toen je solliciteerde bij Easy jet said:
Toen ik in 2005 bij een Engelse maatschappij begon was alleen een zogenaamde “basic disclosure” nodig, en soort van verklaring van goed gedrag, bij easyJet was dit destijds precies hetzelfde. Hoe dingen nu gaan weet ik niet want ik ben er al 8 jaar weg.
 
Back
Top