Afwachting VGB

Ja. Is alweer een aantal jaar terug dus het kan zijn dat de regelgeving gewijzigd is en intussen wel iedereen een VGB moet hebben..
 
Amsterdam gestationeerde piloten voor easyJet hebben geen VGB nodig. In Engeland volstaat een basic disclosure en een Nederlandse verklaring omtrent gedrag voor Nederlanders.
 
VNV bemoeit zich er nu actief tegenaan. In de nieuwste Op de Bok:

“Vanuit de VNV willen we daarom een oproep doen om u te melden, indien u te maken heeft met problemen bij de aanvraag van een VGB. Wij gaan hier de komende tijd, samen met alle betrokken partijen, mee aan de slag. Stuur dan even een mail naar pz@vnv.nl met als onderwerp VGB.”
 
Nou het duurde even maar hij is binnen. Dus als bevestiging van Dec-2018 voor toekomstige kandidaten. VGB uit Verenigde Arabische Emiraten komt maar het duurt lang. Ik heb er uiteindelijk 6 maanden op moeten wachten sinds verzending en 9 maanden sinds het bij de AIVD lag.

Ander persoon heeft een stuk korter moeten wachten, dus ik denk dat de VAE op bepaalde momenten in het jaar (wellicht maar een) antwoord geeft en dus als je die deadline mist kan je lang wachten.

Succes allen
 
Helaas voor mijn periode langer dan 4 jaar in Qatar is het nog steeds een no no.

Eind deze maand hoorzitting met de adviescommissie (waar weinig verandering uit wordt verwacht) en dan volgende stap is naar de bestuursrechter wat met een beetje pech een jaar kan gaan duren en een aantal ribben minder.

De vraag is dan ook of het nog zoveel zin heeft om te wachten. Een jaar langer, is weer een tig aantal mensen voor je op senioriteitslijst en voor je carriere planning is een jaar langer ook niet positief. Het gat om van de linker stoel naar de “derde” stoel te gaan wordt hierdoor groter met de maand.

Dus wat is wijsheid?
 
@ Airbuslady zit min of meer in een zelfde situatie, doordat ze problemen ondervonden met VGB aanvragen hebben ze nu de procedure aangepast(wat logisch is). Helaas zit ik nu pas net in de VGB molen en zijn er mensen die afgelopen december gesolliciteerd hebben en nu al langs mogen komen voor selectie. Ondertussen wacht ik al 14 maanden en is het nog maar de vraag of ik überhaupt langs mag komen.... Ze willen dit jaar 400 mensen hebben, maar als de uitbreiding van Schiphol wordt tegen gehouden door de groene rakkers dan zal de progressie binnen KLM als nieuwkomer opeens erg traag verlopen vrees ik. Al met al geen gemakkelijk proces, hoop dat je snel wat positiefs te horen krijgt!
 
Hoe kom je erachter waar de AIVD een samenwerkingsverband mee heeft? Woon inmiddels al 4 jaar in de UK, maar heb ook in Spanje gewoond...
 
Enig idee wat de doorlooptijd is? Heb 3 juni een startdatum...

Wanneer is de VGB aangevraagd? Op dit moment duurt het circa 4 maanden van aanvraag tot uitgifte als het gaat om 1 EU land buiten NL. Bij 2 landen kan je rekenen op een langere doorlooptijd. Ex-KLS'ers die een seizoen in België/Denemarken vlogen, moesten 8 maanden wachten.
 
Ik denk dat de vgb half januari is aangevraagd. Moet sowieso eentje uit de UK hebben (aangezien mijn vrouw en ik hier nu wonen) en misschien een uit Spanje (heb daar rond de vijf maanden gewoond, weet niet of de AIVD dan toch contact op neemt met Spanje).

Met een startdatum in juni kan dat nog wel eens krap worden
 
Last edited:
Zou ik geen zorgen over hebben, Spanje en UK werken prima mee. Ergens tussen de 8-12 weken aanhouden.
 
Back
Top