23-09 D-Day passage MP

Wellicht dat ik niet genoeg achtergrond heb, maar ik snap er echt geen drol van. Je passage eenheid doet het slecht, maar het bedrijf dat je overneemt neemt jou ook in dienst met een vast contract in plaats van exit en zelfs met behoud van salaris! Als eenbandertje met het salaris van een purser en een nog groter en uitgebreider route netwerk, super cao, etc etc.

En dan ook nog bedenkend dat dit dus ten koste is gegaan van KLC CA's die door zouden stromen naar KLM, waardoor ze na hun (semi legale) 5 jaren contract ook eindelijk een vast contract zouden krijgen. Maar nee hoor, KLM besluit in al haar wijsheid om MP CA's ineens voorrang te geven. Gevolg is dat er nu een flink aantal KLC CA's geen contract verlenging hebben gekregen en zijn ontslagen (waarbij de ironie is dat er nu ineens natuurlijk hard mensen nodig zijn omdat de doorstroming weer op gang komt).

Schiet mij maar lek....
 
Ik zet er een kratje bier op dat de MP vliegers gaan kijken hoe het voor de stewardessen uitpakt, hier van zullen leren en snel hun rechtzaak zal volgen.

Wie durft het aan?
 
Ik zet er een kratje bier op dat de MP vliegers gaan kijken hoe het voor de stewardessen uitpakt, hier van zullen leren en snel hun rechtzaak zal volgen.

Wie durft het aan?

De MP vliegers hebben niet alleen behoud van salaris, maar ook van functie (red label). Daarnaast heb je vliegers die vrijwilliger onderaan bij KLM begonnen zijn. Andere situatie, en hopelijk meer common sense.
 
Gewoon in Nederland.
Als een bedrijf wordt overgenomen, is het bedrijf dat de overname doet verplicht om de het personeel over te nemen inclusief de functie en bijbehorende senioriteit aangezien het ervaringsniveau ook ten goede komt van dit overnemende bedrijf.

KLM doet het voorkomen alsof het een gunst is dat personeelsleden van Martinair zijn overgenomen maar het is gewoon een wettelijke plicht. KLM heeft verder gewoon iedereen op 'nul' gezet en we weten allemaal dat senioriteit het toverwoord is bij de KLM. Senioriteit is verweven in het het doorstroomschema, personal bidding system en niet te vergeten natuurlijk de pensioenen.

KLM betaalt dus gewoon een eenbander salaris en Martinair draagt zorg voor de aanvulling, deze aanvulling wordt echter niet doorbrekend in de eindejaarstoelage, pensioenen etc etc.
Een vreemde constructie aangezien Martinair en KLM nu 1 bedrijf zijn na de overname. Hierdoor kan KLM zich echter wel verantwoorden naar de vakbond die uiteindelijk deze constructie bedacht heeft. KLM management had namelijk al een hele andere versie op de rol liggen; iedereen over naar de KLM behoud van salaris en FUNCTIE.

Dus, Capt Embryo, houdt vooral de deur naar de cabine gesloten en blijf tetteren uit uw ivoren cockpit. Ik hoop voor U dat U over een aantal jaren niet dezelfde rechtzaak gaat aanspannen tegen AF als U CDG-based op een widebody mag doorstromen als COCO met behoud van een bypass betaling van de KLC.
 
Tsja, die ex- MP ers waren natuurlijk vrijwillig overgestapt.
Enne...KLM heeft KLC niet overgenomen bij mijn weten.
Een en dezelfde groep dus van een overname is geen sprake.

Moeilijk klagen dus, maar geloof me, als die F50 baasjes er grond voor hadden gehad hadden ze het niet gelaten.....

Maar laten we de rechterlijke macht hierover beslissen vwb de cabine collega's.
 
Deze opmerking toont aan dat je weinig kennis van zaken hebt. Weet niet in welke ivoren cockpit jij hebt gezeten, maar misschien zou je je advies aan Nosig zelf ook maar eens moeten opvolgen..

Point taken, inderdaad gebaseerd op hearsay.
Pls ignore comment.
 
NKAWTG.

Vwb de overname van KLM door AF. Bij mijn weten schijnt er al een schaduwlijst te zijn waar zowel de KL vliegers als de AF vliegers opstaan....

Correct me if I am wrong
 
De cabine heeft absoluut een valid case. We hebben nu eenmaal wetten in dit land. Ik durf echt niet mijn geld op een uitslag te zetten. Ik leef met ze mee en hoop dat ze winnen. Arrogantie ten top van de VNC en zijn "loeiende(!)" leden. Wat zouden zij doen als de "dochter" constructie bewaarheid wordt en zij bij AF ONDERAAN mogen aansluiten ZONDER functie? Je moet blij zijn dat je een baan hebt ............................... zou dat ook voor die vliegers gelden dan?
Zou het dan misschien een zeer domme strategische zet zijn geweest van de VNV om MP ook onderaan die lijst te "plakken"? Kan de AF vlieger het ook gewoon doen met de KLM vlieger want het is kennelijk normaal als je een "dochter" overneemt.
Kijken hoe ze dan "loeien" vanuit welke toren dan ook.

Meiden, en heren, van de cabine GO FOR IT. Good luck en wij hopen dat jullie winnen al is het maar voor een deel van de 5 speerpunten. En daarna? tja..........................you all started this war gentlemen! War is hell al weten velen van jullie hier niets van!
 
Oh ja nog een kleine toevoeging.

Gezien de discussie op het VNV forum van jullie nieuwe cao. 90% van de replies van junioren die maar 1 ding uit die CAO van belang achten hun "eigen" baas ica stoel. Alleen nog te "verkrijgen" na een baas 73 tour of ...............een capt full freight functie.
Zorgen jullie er nu maar voor dat die vracht blijft bestaan want nu is het in jullie EIGEN belang. Maken jullie je daar maar eens druk over .............................."vechten" voor MP nu het eigen belang. Misschien dat het nu wel de aandacht heeft. Anders worden we echt de duurste coco's met een cpt FF pay! Of dat wenselijk is?
 
I concur about war, Sjakie.
Om in militaire sferen blijven, toen de Marine Luchtvaartdienst/MARPAT werd opgeheven is ook niet iedereen (Officieren, Onderofiicieren, Korporaals & Manschappen) als SOLDAAT bij de KLu begonnen. Menig vlieger, BWK, GWK zijn op FUNCTIE aangesteld binnen de KLu.
Ook daar werd even zuur gekeken door de KLu collega's die hun doorstroom belemmerd zagen, maar eind van de rit is daar wel begrepen dat de gezamenlijke output belangrijker en waardevoller is dan de som der delen.

O ja, en niet onbelangrijk; de vakbond steunde ALLE militairen en niet een kleine belanghebbende groep.

Anyway, if it doesn't feel right, it probably isn't....
 
Nou nou Sjakie, al die metaforen zijn toch nergens voor nodig..

Idd hebben de cabinebonden er een potje van gemaakt, met name het VNC, ik durf dan ook mijn geld er niet op in te zetten. Ik gun het ze wel, respect hebben ze idd nooit gekregen.

Ik ga ervan uit dat wij er wederom weer collectief gaan uitkomen zonder tussenkomst van een rechter en het lijkt me beter om gezamelijk onze energie te steken in gezonde toekomst van zowel KLM als MP.

Vrede zij met u..
 
Last edited:
correct me if I'm wrong :

Wij zijn destijds uitgebreid geïnformeerd over de situatie door vnv. Kennelijk heeft een enkeling hier het wellicht belangrijkste detail gemist, nl :

Het betreft hier "geen" overname van onderneming. Zou dit wel het geval zijn geweest, dan pas zou KLM de verplichting hebben om werknemers ook mee te nemen.

Ondanks dat dit niet nodig was vind ik dat KLM hier wel respectvol mee om is gegaan en het netjes heeft opgelost, behoud van salaris, etc. Met daarin bescherming voor haar huidige werknemers. En helaas, daar zijn zelfs een aantal KLC cabine collega's de dupe van geworden.

nu een rechtszaak aanspannen. Schijnheiligheid ten top.... !!
 
correct me if I'm wrong :


Het betreft hier "geen" overname van onderneming. Zou dit wel het geval zijn geweest, dan pas zou KLM de verplichting hebben om werknemers ook mee te nemen.

Ik ben het volledig met je eens en mijn verwijzing vwb respect had niets te maken met de opstelling van KLM in deze zaak, die heeft gedaan wat ze kon. Het was meer een verwijzing naar het VNC en haar opstelling richting MP cabinecollega's. De dames en heren in de cabine hebben nou niet bepaald een warm welkom gehad..als je dan bovendien tijdens je werk van verschillende collega's te horen krijgt dat je als ex MP eigenlijk niet geschikt bent voor KLM en uberhaupt blij mag zijn dat je een baan hebt kun je muiterij verwachten.
 
@Bounty,

Dus maw omdat de KLM als belanghebbende zegt dat het geen overgang onderneming is, dan is het ook niet zo?...........:rolleyes:
 
@Bounty,

Dus maw omdat de KLM als belanghebbende zegt dat het geen overgang onderneming is, dan is het ook niet zo?...........:rolleyes:

Nee, lijkt mij niet. Het is een juridisch aspect. Ofwel, het is zo. Of niet. Daar zit weinig tussenin.

Ik begrijp overigens de/je frustratie wel, het voelt misschien voor de ex MP werknemer wel als een overname.
 
Back
Top