23-09 D-Day passage MP

Detachering bij een MO-club is inderdaad in de maak. Dat het om Etihad zou gaan is het meest logisch, maar nog niet officiëel bevestigd. Men gaat voornamelijk proberen oudere gezagvoerders tot hun pensioen 'weg te zetten', gezien de grote onbalans die momenteel in het korps heerst. Ongeveer 35 captains zitten momenteel rechts, zonder enig vooruitzicht ooit nog weer in de linkerstoel te komen. Laat staan de meest seniore co's die al jaren geleden hun upgrade traject succesvol hebben afgerond.

Grote vraag is natuurlijk hoe de detacheringsvoorwaarden er uit komen te zien. Thuisbasis Schiphol? Behoud 11 om 7 of 9 om 9 voor de parttimers? Erg twijfelachtig. Verreweg het grootste deel van de doelgroep is zo tussen de 40 en 50 jaar oud (de meest seniore mensen waren na VVR 1 en 2 al vertrokken) en hebben bijna allemaal schoolgaande kids e/o een werkende ega. Die staan dus niet te trappelen.

Enter de KLM vlieger. Mijn eerste reactie was natuurlijk WTF?!?!? Moet nou ook de detachering al geclaimed worden!?! Maar het openstellen voor de KL-vlieger kan gezien bovenstaande ook een blessing in disguise zijn. Een veel grotere groep 50+ vliegers die de koters mogelijk al uit huis hebben en ook een mogelijkheid voor de Doorvliegers om vrij naadloos na hun pensioen nog een paar jaar verder te kunnen bij hun nieuwe werkgever. Want ook dat laatste zou in de detacheringsvoorwaarden zitten.

Maar eens zien waar mijn voormalige vakbond uiteindelijk mee op de proppen komt...
 
Last edited:
Voormalig?

Na het RvA je lidmaaschap overboord gegooid soms?

Waarom zou een KLM vlieger over willen stappen naar Etihad?
 
Voormalig?

Na het RvA je lidmaaschap overboord gegooid soms?

Waarom zou een KLM vlieger over willen stappen naar Etihad?

Volgens mij doet een groep KLM-vliegers al jaren verwoede pogingen om door te vliegen, de meeste clubs in de zandbak willen geen 56+ vliegers hebben, nu is er dus misschien een kans. AF geeft €100.000 bonus voor een 3-jarige detachering bij HV-fr, dat zou ook een incentive kunnen zijn voor KL-vliegers.

Aandeel AF-KL is al 23% gestegen de laatste 4 maanden. Koersdoel is 9 euro, dus dat belooft nog wat...

@3-holer: is dat een gerucht op de route? Een nieuwe VVR is een optie, beaamt de VNV. Een overstap van MP vliegers naar Etihad zou dus mogelijk kunnen zijn. Maar een overstap van KL vliegers naar ETD? Waar is dat op gebaseerd als ik vragen mag?

Bertrouwbare bron heet dat dan :)
Een nieuwe VVR is geen geld voor bij MP. De KLM heeft ook een overschot. Veel andere opties zijn er niet, buiten de zandbak heeft niemand vliegers nodig.
 
Mijn excuus, zelfs in bovenstaande op de hoogte staat dat een VVR geen optie is.

Maar KLM gaat echt geen mensen die nu volgens de rechter na hun 56 geen recht meer hebben op arbeid bij de KLM met een zak geld EN pensioen de zandbak ik sturen. Wat lost het op bij KLM? Je schiet er niks mee op om KLM-ers (met een zak geld) te detacheren om overschot op te lossen, maar ondertussen wel MP vliegers naar KLM te laten overstromen (met de nodige kosten voor TQ als gevolg).
 
Volgens mij is die AF-TransaviaFrance bonus een heel ander verhaal en is die meer bedoeld om de overstapper te compenseren voor het lagere salaris bij TransFr. Denk niet dat er bij deze komende overeenkomst gouden handdrukken worden uitgedeeld. KL/MP is zo wel van z'n duurste mensen af, zónder ontslagvergoeding, want het is tenslotte een detachering (evt tot de pensioendatum).
 
Volgens mij is die AF-TransaviaFrance bonus een heel ander verhaal en is die meer bedoeld om de overstapper te compenseren voor het lagere salaris bij TransFr. Denk niet dat er bij deze komende overeenkomst gouden handdrukken worden uitgedeeld. KL/MP is zo wel van z'n duurste mensen af, zónder ontslagvergoeding, want het is tenslotte een detachering (evt tot de pensioendatum).

Als het een detachering betreft, is de KLM nog steeds degene die het salaris betaald. Zit ETD dan wel te wachten op die dure KLM ers omdat hun dat salaris weer aan KLM dienen te betalen? Er zijn vast goedkopere vliegers te vinden voor EtD.
 
Mijn excuus, zelfs in bovenstaande op de hoogte staat dat een VVR geen optie is.

Maar KLM gaat echt geen mensen die nu volgens de rechter na hun 56 geen recht meer hebben op arbeid bij de KLM met een zak geld EN pensioen de zandbak ik sturen. Wat lost het op bij KLM? Je schiet er niks mee op om KLM-ers (met een zak geld) te detacheren om overschot op te lossen, maar ondertussen wel MP vliegers naar KLM te laten overstromen (met de nodige kosten voor TQ als gevolg).

Er zijn ook KLM-vliegers die niet naar de rechter gaan en wel willen doorvliegen, je kan ze ook voor hun pensioen detacheren, de deal zou namelijk ook mogelijk OVERSTAP inhouden, dat is natuurlijk wel een incentive, eerst detacheren en daarna overstappen.
De MP vliegers gaan dan ook (verplicht) detacheren en gaan niet naar de KLM, dat gebeurt pas als de detachering niet door gaat, dat staat ook in de op de hoogte.

Volgens mij is die AF-TransaviaFrance bonus een heel ander verhaal en is die meer bedoeld om de overstapper te compenseren voor het lagere salaris bij TransFr. Denk niet dat er bij deze komende overeenkomst gouden handdrukken worden uitgedeeld. KL/MP is zo wel van z'n duurste mensen af, zónder ontslagvergoeding, want het is tenslotte een detachering (evt tot de pensioendatum).

Nee hoor pure bonus, ze stappen voor 3 jaar over met behoud van salaris, maar met de HV-fr WRR, kortom harder werken voor het zelfde salaris met een bonus van € 100.000, daarna kunnen ze weer terug. Wat er in feite gebeurt is dat het Europa product van AF volledig overgeheveld wordt naar HV-fr. Voor een periode van 3 jaar gaan de AF-vliegers mee, die dan door pensioneringen weer terug kunnen stromen naar AF-ICA. De vacante plekken bij HV-fr worden dan ingevuld door nieuw aan te nemen vliegers bij HV-fr, uiteraard op een HV-fr salaris.
Een B-scale dus voor het AF-Europa product.

Net als MP-Cargo wat een B-scale is geworden bij de KLM. Ook daar zal op den duur wel een zelfde B-scale achtige constructie komen voor Europa, dat is immers al jaren verliesgevend.
 
Als het een detachering betreft, is de KLM nog steeds degene die het salaris betaald. Zit ETD dan wel te wachten op die dure KLM ers omdat hun dat salaris weer aan KLM dienen te betalen? Er zijn vast goedkopere vliegers te vinden voor EtD.

Lood om oudijzer, er wordt met Etihad onderhandeld over een 30% deelname in de AFKL holding.
Daarnaast betaald Etihad een stuk salaris, misschien niet alles, maar toch zijn dat dan lagere kosten voor KLM dan het betaald thuis laten zitten of met 3 jaarsalarissen weg sturen (met rechtszaken op de koop toe over senioriteit/afspiegelen).
 
Last edited:
De MP vliegers gaan dan ook (verplicht) detacheren

Ha, dat wordt een leuke. Heb de CAO niet bij de hand, maar wist niet dat zoiets zomaar mag. Voor sommigen is een langdurige detachering simpelweg geen optie, wat dan te doen wanneer je aangewezen wordt?

Stel nu even dat er van de ongeveer 30 plekken er 15 naar MPrs en 15 naar KLMrs gaan (ik noem maar een willekeurige zijstraat), dan nog hou je een overschot van 15 m/v aan de MP kant. Op wat voor manier worden die dan weggezet? Nog meer peperdure coco's?

Nog erg veel vragen, benieuwd met welke geniale oplossing mijn vrienden uit Badhoevedorp nu weer op de proppen komen. Gezien het recente verleden verwacht ik wederom een slikken of stikken 'deal' met het mes op de keel.
 
Tijdens vliegerbijeenkomsten laat Vliegdienst het getal van 35FTE vallen, o.a. gebaseerd op de toekomstige vlootinzet van 9+1. Verdere details daarover zijn nog niet bekend gemaakt.
 
Ha, dat wordt een leuke. Heb de CAO niet bij de hand, maar wist niet dat zoiets zomaar mag. Voor sommigen is een langdurige detachering simpelweg geen optie, wat dan te doen wanneer je aangewezen wordt?

Stel nu even dat er van de ongeveer 30 plekken er 15 naar MPrs en 15 naar KLMrs gaan (ik noem maar een willekeurige zijstraat), dan nog hou je een overschot van 15 m/v aan de MP kant. Op wat voor manier worden die dan weggezet? Nog meer peperdure coco's?

Nog erg veel vragen, benieuwd met welke geniale oplossing mijn vrienden uit Badhoevedorp nu weer op de proppen komen. Gezien het recente verleden verwacht ik wederom een slikken of stikken 'deal' met het mes op de keel.

Artikel 7.4

Zwaar wegend bedrijfsbelang
In overleg met je weet wel wie etc. etc.
 
Met 9+1 heb je 200 tot maximaal 220 fte nodig. Het ringvaart gaat uit van 250 fte. Alles daartussen is dus overtolligheid en geen boventalligheid. Detachering is een tijdelijke oplossing voor een structureel probleem. Ook rommelen met vakantiedagen is een tijdelijke oplossing. Het Ringvaart akkoord zegt niets over overtolligheid bij MP. Probleem van MP en oplossing door MP. Linksom of rechtsom heeft MP gewoon veel te veel vliegers.
 
C150,

Je zegt het mooi, Ringvaart AKKOORD. Een AKKOORD tussen wie en wie dus wie zijn probleem? "Probleem van MP en oplossing door MP" , tjonge.

Neemt niet weg dat als 10 unit's gaat geschieden dat er "iets" gaat gebeuren maar dat gaat niet alleen MP doen! We praten hier ook over 250FTE KLM werkgelegenheid op termijn. Waarom denk je dat de VNV, nu wel, reageert?

Groet.
 
@Sjakie,

Helaas staat er ook in dat goed dichtgetimmerde akkoord dat voor 2014 MP haar eigen zaakjes moet oplossen.........
 
Simpel, het staat in het akkoord. Ringvaart voorziet niet in nieuwe overtolligheid MP. Kwestie van goed lezen denk ik. Voor de huidige overtolligheid heb je gewoon nieuwe afspraken nodig. Voor een VVR is geen geld en KLM heeft geen banen. MP moet dus zijn eigen probleem oplossen.
 
Back
Top