23-09 D-Day passage MP

Uit het Haarlems dagblad van vandaag:

Martinair stopt met passagiersvluchten
Gepubliceerd op 19 augustus 2010, 23:35
SCHIPHOL -
Martinair stopt met haar passagiersvluchten en gaat alleen met vracht verder. De passagierslijnen, toestellen en personeelsleden gaan over naar Transavia of KLM. Dat bevestigt de directie van Martinair.

In september volgt een besluit, maar vakbondsbestuurder Swen Laarveld van De Unie verwacht dat de passagierstak overgaat naar de KLM. ,,Al lange tijd wordt gevreesd voor de passagierstak van Martinair. Die is met slechts vier verouderde toestellen te klein. Nadat jaren geleden al de Europese bestemmingen waren stopgezet, zijn nu alleen enkele verre bestemmingen over in voornamelijk het Caribische gebied.''

Volgens de directie van Martinair zijn er nog twee opties over: over naar Transavia of KLM. Transavia en Martinair zijn dochterondernemingen van de KLM. Begin september wordt intern een keuze gemaakt, die half september aan de KLM-directie wordt voorgelegd, waarna 23 september de Raad van Commissarissen de knoop doorhakt.

De gevolgen van deze opties zijn gisteren alvast door Laarveld met de leden besproken. ,,Ik verwacht een zachte landing bij de KLM. De lijnen overhevelen naar Transavia is vreemd. Transavia is een low costmaatschappij en vliegt alleen op korte afstanden. Martinair zit op de lange afstanden en biedt nog een volledige service aan boord en dat sluit prima aan bij de KLM. Ook wat betreft netwerk past het eerder bij de KLM. Voor het personeel is natuurlijk belangrijk wat er gaat gebeuren met hun salaris, dienstjaren en toekomstmogelijkheden. Ik denk dat ze dan bij de KLM beter af zijn.''

Zijn collega Ton Scherrenberg van de vakbond VNC vreest echter dat volgens de huidige regels stewardessen van Martinair bij een overstap naar de KLM onder aan de ladder moeten beginnen. ,,Verder zijn de collega's welkom en straks hard nodig. De KLM gaat deze winter de capaciteit licht uitbreiden, maar er is nog steeds een vacaturestop, zodat het steeds lastiger wordt om de roosters rond te krijgen.''

Het bedrijf Martinair zal in de toekomst alleen verder gaan met vracht. Laarveld: ,,De vrachttak van Martinair is veel groter en neemt nu al taken van KLM en Air France over. Martinair Cargo is een sterk merk en dat zullen ze niet opgeven.''

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article6324651.ece/Martinair-stopt-met-passagiersvluchten
 
Goed nieuws voor de cockpit collega's van MP toch? Tenminste als ze bij de mannen van de KLM mogen aansluiten.. Of gaat dat niet zo makkelijk..senioriteit enzo..
 
ik denk dat dat en-na-laatste woordje van de vorige post wel eens een belangrijk aspect kan zijn.....
 
Valt toch wel mee. Niet geplande uitbrieding van de A332 divisie met 3 kisten..
Is extra productie
MP vliegers stromen horizontaal in.
Iedereen staat weer nagenoeg hetzelfde als ervoor (3 kisten en productieminder, maar ook vliegers minder). Lijkt mij niet onoverkomenlijk
 
Ja, I Know ;)
Zitten veelmeer haken en ogen aan dat de simpelheid waarmee ik het hier stel....
Maar eea moet op te lossen zijn.Lijkt mij niet onoverkomelijk. Vervelend alleen dat de VNV belangen van beide vliegers behartigd.
 
Optie:
Gedetacheerde KLM 747 vliegers komen terug naar de KLM. KLM neemt de routes over. Deel van de 767 vliegers wordt omgeschoold naar 747 en blijven gewoon bij Martinair vliegen. Een klein deel valt vast wel weer te paaien met een vorm van vertrek regeling. Blijft er een deel over wat waarschijnlijk bij Trans of KLM onderaan zal moeten beginnen. Niet prettig voor die jonens en meisjes, maar misschien wel de meest pijnloze oplossing.
 
Ik denk dat KLM toch wel een hoop geleerd heeft van het Air UK verhaal. MP vliegers komen onder op de KLM lijst met behoud van salaris en blijven initieel inderdaad op de cargo vliegen tot hun senioriteit genoeg is om een andere (niet orginele MP functie) te krijgen.
De 76 jongens worden inderdaad omgeschoold naar de 74 en de KLM vliegers komen weer terug naar KLM. MP vliegers die met pensioen gaan worden opgevuld door KLM vliegers die met een MP CAO daar vracht gaan vliegen. MP wordt zo een sterfhuisconstructie.

De 76-en worden afgestoten en met een mix van A330 en 777 (komen de komende jaren zeker nog 2 A330's en 3 777-300 bij) wordt het MP netwerk in dat van KLM geïntegreerd. Sommige niet rendablele bestemmingen afgestoten.
 
Over hoeveel 767 vliegers spreken we eigenlijk? Gaat Martinair ook vliegen met Coco's? Hoe doen ze dat nu eigenlijk, 2 FO's?
 
53 captains en 54 F/O's volgens de senioriteitslijst. Staat niet bij hoeveel mensen deeltijd vliegen. Er zijn 25 fte KLM Captains en 25 fte F/O's uitgeleend aan MP.

We hebben de 4 ERF freighters uitgeleend aan MP en die zien we niet meer terug als MP cargo gaat doen. Als wij dan de productie van de 4 767's krijgen dan breiden we niet uit en krijgen we geen gezeik met Parijs...
 
Kan me niet voorstellen dat KLM alle routes van Martinair 1 op 1 over gaat nemen. Denk dat er toch wat zal veranderen in bestemmingen en frequentie.
 
Tuurlijk. Daarom opper ik ook niet dat er 4 A330's komen puur om de MP operatie over te nemen... Winstgevende routes zullen in het bestaande KLM A330/777 netwerk geplaatst worden, andere afgestoten.
 
AF-KLM heeftmet spoed 3x A332 besteld bij ILFC. Levering early 2011 ;) Bron: ILFC

ERF's blijven bij MP,onder volledige MP AOC. Gevlogen door MP vliegers van de 76 en de huidige 74 angevuld met KLM. MP kan de 1x BCF blijven vliegen en de andere uit de woestijn ook terughalen. Plus de 2x BCF die bij ACG staan voor 1 jaar. Bij verdwijnen van MP vliegers door natuurlijk verloop (pensieon,ontslag etc) gewoon opvullen met KLM vliegers, de sterfhuisconstructie zoals RTO stelt.
KLM A332 divisie neemt de routes van MP over, al dan niet in afgeslankte vorm, en kijkend naar contracten met oa touroperators.

2 maatschapijen, 1 senioriteitslijst.
 
B767-300ER
Plus de 2x BCF die bij ACG staan voor 1 jaar

Uhm... correct me if im wrong, Maar volgens mij heeft MP een contract met ACG voor 3 jaar... :eek:
 
Denk inderdaad dat de vracht operatie blijft bestaan bij mp, omdat de mp cao veel geschikter is dan die van klm om vracht mee te vliegen. Wellicht inderdaad een optie voor (overtollige) vliegers om zichzelf echt blauw te verfen, onderaan de senioriteitslijst uiteraard.
 
onderaan de senioriteitslijst uiteraard.

Makkelijker gezegd dan gedaan...

Bij de VNV zijn ze nog net bekomen van pensioneringsleeftijd, of er treed alweer een nieuw probleem op. Ben benieuwd wat de oplossing gaat worden....
 
Back
Top