17 jarige piloot ( in opleiding ) die voor de PPL gaat!

Ach het is een beetje het kip en het ei verhaal.
Je zal eerst het ene moeten kunnen voordat je overstapt.
Je moet papieren kaart en navlog een beetje zien als leren hoofdrekenen.
Ik heb nog steeds mijn eerste rekenschijf die ik tijdens mijn PPL gebruikte.
Met een rekenschijf is het trouwens makkelijker om fouten te herkennen.
Kijk als je eenmaal wat meer ervaring hebt neem je op een route van Eindhoven naar Teuge misschien maar een waypoint en voor de rest met alleen de kaart.
Maar dat zijn technieken die je alleen maar kan toepassen als je het geintje op de “ouderwetse” manier hebt geleerd.
Ik liet leerlingen voor de lol ons Mach getal uitrekenen op de rekenschijf ;)
M0.19 voor de DA20 :cool:
 
Last edited:
In één keer 3 uur lang vol gefocust doorstomen volgens de papieren-kaarten-methode kan, denk ik, bijna geen enkele student...
Dat zeker, ik heb ongeveer 40min gepauzeerd voor de laatste weg terug. Maar achteraf denk ik dat ik toch iets langer had kunnen blijven zitten om te ontspannen.

Absoluut. Maar gaat de rest van het vliegen incl cruise checks inmiddels een beetje vanzelf, zodat je kunt focussen op navigeren? Routine in al het andere scheelt heel veel in de werkdruk die je ervaart. Zit dat nog niet helemaal lekker, maak dan ook eens een vlucht tussendoor wat geen navigatievlucht is, om dat nog even wat aan te scherpen. Oefen de checklists thuis ook. Je zal zien dat de volgende navigatievlucht dan ineens beter gaat, als al het andere routine is.

En voorbereiding is key. Vlieg je waar je nog niet geweest was, pak Google Earth erbij om te kijken hoe je herkenningspunten er écht uitzien. Of om nieuwe te vinden, zoals de enorme geisoleerde groep paprika-kassen bij Luttelgeest, die ik een keer gebruikt heb. Zodat ik niet naar dat ene kruispuntje van powerlines hoefde te speuren ergens middenin een eentonige landbouwvlakte. Die kassen staan op geen enkele VFR kaart, maar veel herkenbaarder wordt het niet. Dat soort dingen dus. Maak het vooral jezelf makkelijker.
Bedankt voor de tip met google earth. Ik ga dat zeker gebruiken.

Opzich gaan die routines prima.. Maar een probleem waar ik nu tegen aan loop is ATC en dat zorgt voor veel stress en druk. Echter zodra ik contact heb gelegd met de ATC valt er een hoop van die druk weer weg. Ik heb ook maar pas geleden mijn RT gehaald maar ik vind het nogsteeds onwijs spannend om die microfoon knop in te drukken en te praten.. Maar ik merk wel dat ik daar echt forse progressie in maak en hoop dat dat binnenkort weg is.
 
Zou toch eens mooi zijn als ze je zouden leren hoe je na het halen van je PPL echt overland gaat vliegen. De huidige methode is niet van deze tijd meer, bovendien stimuleert het ook niet echt om overland te gaan vliegen. En dat is naar mijn bescheiden mening toch de manier om van je PPL te genieten en lol te houden in het vliegen.

Bedenk wel dat apps als Skydemon en Foreflight niet gecertificeerd zijn om als primaire navigatie te gebruiken. En de apparatuur waar ze op geïnstalleerd staan ook niet. De term "niet meer van deze tijd" betekent eigenlijk gewoon "niet meer in de mode". Ik vind dat je eerst met een zelf gemaakte navlog op papier moet leren werken en pas als je genoeg ervaring hebt kun je overstappen op de elektronische hulpmiddelen. Dan heb je nog een backup als je schermpje uitvalt, de GPS-ontvangst slecht is en meer van die dingen die kunnen gebeuren onderweg. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat een GPS-extender er plotseling mee ophield tijdens de vlucht. Nou kun je Skydemon ook laten werken op de GPS van de tablet zelf, maar het omschakelen duurt toch een paar minuten en leidt af. Gelukkig zat ik boven Middenmeer en wist ik de weg naar huis ook wel uit mijn hoofd, maar je zal dat maar in onbekend gebied hebben vlak voordat je een toren moet oproepen om een CTR te doorkruisen. De frequentie staat in je app, maar dan moet die het wel doen.
 
Tja, dat zal allemaal wel, maar waar de ontwikkelingen in de cockpit niet stil staan, staat de ontwikkeling van de opleidingssylabus dat wel. Leer een kaart gebruiken in geval van nood, maar navigeer verder in de 21ste eeuw. De meesten vliegen met een tablet en smartphone aan boord, nog even naast de apparatuur in de kist. Steeds vaker een glass cockpit, maar altijd wel een gns430. Fijn dat men overweg kan met een kaart, maar de meeste ppl’ers kunnen net de ‘direct to’ knop vinden op een gps na 40 uur duur betaalde lessen. Zou toch anders moeten hoor.
 
Een beruchte is ook de oververhitting van met name iPads, op mooie zomerdagen in de zon.

In een hoop vliegtuigen vind je dan ook iPad houders met ingebouwde fannetjes. In feite leg je je navigatie dan in handen van een fannetje van twee kwartjes van de laagste bieder, als lapmiddel voor een navigatie-apparaat wat eigenlijk gewoon thermisch niet op orde is, nog los van het al of niet gecertificeerd zijn.

Voorlopig zijn glass cockpits in VFR toestellen nog in de minderheid, zeker gecertificeerd en wel met actuele databases. Dus of je daar dan je opleiding op kunt baseren? Ik weet het niet. Je leidt dan mensen op, die (nog) afhankelijk(er) worden van hun iPad. Op de grond kom je daar makkelijker mee weg dan in de lucht.

Ik vind het ook niet leuk om te doen, papieren navigatie, en het voelt beslist hopeloos ouderwets, maar denk dat het goed is om gedaan te hebben. Het past ook bij de double-triple backup veiligheidscultuur in de lucht. Digitaal is een stuk makkelijker achteraf bij te leren dan papier. Bovendien is elke nieuwe glass cockpit toch weer anders.

En een beetje instructeur neemt het natuurlijk nu ook al mee in je training, als het voorhanden is in je leskist. Daarvoor hoeft het niet in de examen syllabus te staan. Ik heb dus wel geleerd hoe ik daar "als backup" een flightplan in zet.
 
Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat op je examenvlucht van alles gesimuleerd kan worden:
Failure van een paar instrumenten,
Storing van navigatieapparatuur,
Radio storing,
Flaps die niet werken,
Enz
Enz
Enz.

Ik neem aan dat je de diversion nog steeds op de klassieke manier moet doen en binnen 3 minuten (?).
 
Persoonlijk ben ik een grote fan van het Skydemon verhaal, maar wel enkel in de voorbereidingsfase. Ik bereid mijn vlucht in detail voor op een computer met skydemon, maar in het vliegtuig gebruik ik de navigatiemiddelen van het vliegtuig zelf en is de tablet met skydemon slechts een extra hulpmiddel, vaak leg ik hem zelfs niet meer aan. Met een (afgedrukte) pilotlog bij de hand is het manueel uitrekenen (met de kans op fouten) weg en heb je niet onnodig veel tijd verloren aan de vluchtvoorbereiding.

Tip om te vermijden dat je met een tablet op je schoot een weg zoekt naar je bestemming: kies in Skydemon een route via airway reporting points (kan aangezet worden bij airspace). Deze punten zitten ook in je garmin in het vliegtuig waardoor de route perfect zichtbaar is in het vliegtuig, en als je je pilot log afdrukt (voor de frequentie's en een plan B (time en heading) heb je geen tablet meer nodig tijdens de vlucht.

Bv van Kortrijk naar Texel: EBKT VICOT LARAS PAM BETUS EHTX.
Enkel "Den oever" heb je dan niet maar dat stukje is visueel super simpel :)
 
Zou toch eens mooi zijn als ze je zouden leren hoe je na het halen van je PPL echt overland gaat vliegen. De huidige methode is niet van deze tijd meer, bovendien stimuleert het ook niet echt om overland te gaan vliegen. En dat is naar mijn bescheiden mening toch de manier om van je PPL te genieten en lol te houden in het vliegen.
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn nog steeds vliegtuigen die een PPL mag vliegen zonder elektrisch systeem. Elke GPS zal ooit eens falen. Ik denk niet dat je de eerste keer wil navigeren zonder GPS alleen in het vliegtuig, zonder het ooit eens gedaan te hebben. En ja, bijna iedereen zal navigeren met een GPS na de opleiding. Daarom is het net zo belangrijk om het tijdens de opleiding ook zonder te kunnen.

Uiteindelijk oefenen we ook allemaal noodlandingen en voorzorgslandingen, iets wat veel zeldzamer is dan een GPS die niet meer functioneert.
 
Iets anders wat ook handig is: probeer actief afstanden in te schatten. Het is vaak moeilijk in te schatten hoe ver 2 mijl, 4 mijl etc eigenlijk is. En het ziet er allemaal anders uit op 1000 ft vs 8000 ft. Als je bestemming dan 5 mijl voor je ligt, dan weet je ongeveer waar je moet gaan zoeken. Kan al heel wat helpen om een grasveld te zoeken in een landbouwgebied.
 
Iets anders wat ook handig is: probeer actief afstanden in te schatten. Het is vaak moeilijk in te schatten hoe ver 2 mijl, 4 mijl etc eigenlijk is. En het ziet er allemaal anders uit op 1000 ft vs 8000 ft. Als je bestemming dan 5 mijl voor je ligt, dan weet je ongeveer waar je moet gaan zoeken. Kan al heel wat helpen om een grasveld te zoeken in een landbouwgebied.
Bedankt voor de tip! Ik heb mijn volgende NAV vlucht op de 25e. Ga dan zoveel mogelijk tips die ik hier heb meegekregen proberen ( als ik het allemaal nog kan onthouden )

Ik ga vooral goed vooraf op google earth kijken naar herkenningspunten.
 
Tijd voor een update!
Gisteren ( 20-8-2023 ) gevlogen en de tips toegepast. Het ging bijna vlekkeloos op gebied van navigatie.

Doordat ik goed op google maps alles bekeken had kon ik bepaalde plekken goed herkennen en daardoor wist ik precies waar ik zat!

Wel heb ik een vraagje voor de mensen die veel SkyDemon gebruiken. Ik had op het knopje “Fly” van te voren gedrukt maar uiteindelijk heeft hij niet de vlucht opgeslagen. Heeft iemand dezelfde problemen gehad en een oplossing hiervoor?
 
Als je een moving map ziet neemt hij volgens mij ook altijd op. Die opname is te vinden onder de knop Logs (dus niet Pilot Log). Maar misschien is er een instelling waar je dat mee aan of uit kan zetten.
 
Gaaf! Leuk dat je in 1 les al zo veel voortgang geboekt hebt, en leuk om te horen dat de google maps "truc" voor jou ook werkt.

Laat je ook niet ontmoedigen als het een keertje langer dan 1 les duurt. (ik denk even terug aan het landen van de DA40... duurde even voor het kwartje viel, nu gaat het zowat met m'n ogen dicht...)

Voor wat betreft Skydemon: Naast wat PPP al zei: volgens mij vlieg je in een aluminium kist. GPS ontvangst kan een probleem zijn, afhankelijk waar je hem wegstopt? Dan stopt ie misschien ook met loggen.
 
Ik denk dat het het misschien niet heeft opgeslagen door dat ik niet op log engine start / off blocks time heb gedrukt.. Zal het de volgende keer uittesten om het te trouble shooten.

En ik snap precies wat je bedoelt.. Bij het landen en de cockpit checks dacht ik eerst hoe dan?? Maar na een paar lessen valt het kwartje gewoon ineens en dat voelt altijd enorm goed aan het einde van de les. :)
 
Nee, die knop kun je overslaan. Ik gebruik hem nooit. Als je gedurende de hele vlucht het vliegtuigje over de kaart ziet bewegen zou hij ook moeten opnemen. Misschien is er wel ergens een instelling waarmee je dat uit en aan kan zetten, maar standaard staat dat aan.
 
Die log engine start etc... heeft er niets mee te maken, ik log nooit en heb toch mijn vluchten. Als je met een hoogvleugel vliegt kan gps ontvangst er inderdaad alles mee te maken hebben. Vroeger had je bluetooth ontvangers in een soort sticky-rubber die je op het instrumentenpaneel kan leggen, dat werkt zeer goed, op die manier kan je na het connecteren ook gewoon je ipad dichtklappen en in je rugleuning steken als backup terwijl hij een goed ontvangst blijft hebben.
 
Helaas zat het solo navigatie vluchtje er niet in afgelopen vrijdag.. Het weer was veel te slecht hiervoor en ik zou er zelf ook niet comfortabel bij zijn.

Ik heb wel heel wat crosswind landingen kunnen oefenen in vrij harde crosswind. Dat heb ik eerder eigenlijk niet meegemaakt dus was dit wel een goed leermoment. Ik vond het vrij onnatuurlijk om het stuur in de windrichting te zetten in het begin. Dat is tegen het einde ietsjes gaan zakken maar het voelt nog niet ‘normaal’. Ik heb wel een aantal prima landingen kunnen maken maar sommige waren ook dramatisch slecht.

Gelukkig zei de instructeur wel dat het ook wel echt hele slechte omstandigheden waren en ook echt wel hele pittige variabele crosswind. Dat stelde mij een beetje gerust over de landingen die dan wat slechter gingen.

Al in al een hele leerzame les! Volgende week een nieuwe poging tot de solo navigatie.
 
Back
Top