17 jarige piloot ( in opleiding ) die voor de PPL gaat!

Een vooropleiding om door een selectie te geraken of om je jobkansen te verhogen is een goede reden.

De belangrijkste reden is om jezelf een alternatief te geven en de commerciele luchtvaar achter je te laten als je dat zou willen. Op dit moment geloof je het waarschijnlijk niet, maar ik kan je garanderen dat er een punt komt in je carriere dat je het echt wel gehad hebt met opstaan om 3u, nachtvluchten, cockpits in +40 of -30 temperaturen, zeurende pax of stinkende cargo, weg zijn van huis voor meer dan de helft van het jaar, crappy hotels, etc. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Sommigen kunnen dat makkelijk verdragen, anderen willen er uit, maar zitten 'vast' omdat ze naast piloot zijn geen ander diploma of marketable skills hebben. En die laatste groep is vaak het vervelendste om mee samen te werken.

Als je een andere opleiding hebt, en die iet of wat relevant kan houden met een bijbaantje ofzo, dan ga je je tijd in de luchtvaart veel meer apprecieren. En als het dan even moeilijk wordt, is het erg mooi om de optie te hebben om iets anders te gaan doen. Dat wil niet zeggen dat je het ook echt zal doen, maar weten dat je kan stoppen als je wil, zorgt er voor dat je veel meer kan verdragen en in het algemeen gelukkiger zal zijn.
 
Een vooropleiding om door een selectie te geraken of om je jobkansen te verhogen is een goede reden.

De belangrijkste reden is om jezelf een alternatief te geven en de commerciele luchtvaar achter je te laten als je dat zou willen. Op dit moment geloof je het waarschijnlijk niet, maar ik kan je garanderen dat er een punt komt in je carriere dat je het echt wel gehad hebt met opstaan om 3u, nachtvluchten, cockpits in +40 of -30 temperaturen, zeurende pax of stinkende cargo, weg zijn van huis voor meer dan de helft van het jaar, crappy hotels, etc. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Sommigen kunnen dat makkelijk verdragen, anderen willen er uit, maar zitten 'vast' omdat ze naast piloot zijn geen ander diploma of marketable skills hebben. En die laatste groep is vaak het vervelendste om mee samen te werken.

Als je een andere opleiding hebt, en die iet of wat relevant kan houden met een bijbaantje ofzo, dan ga je je tijd in de luchtvaart veel meer apprecieren. En als het dan even moeilijk wordt, is het erg mooi om de optie te hebben om iets anders te gaan doen. Dat wil niet zeggen dat je het ook echt zal doen, maar weten dat je kan stoppen als je wil, zorgt er voor dat je veel meer kan verdragen en in het algemeen gelukkiger zal zijn.
Bedankt voor je reactie.

Aangezien ik dit al veel heb gehoord, niet alleen online maar ook offline ga ik het advies opvolgen. Ik weet dat de arbeidsmarkt hiervoor echt veel schommelt en ik wil toch wel een goede toekomst hebben en later een beetje financiële stabiliteit kunnen bieden aan een gezin als ik die eventueel wil starten later.

Ik heb gekozen om alle luchtvaart opleidingen wel te prioriteit te geven na mijn HAVO. Daarnaast kan ik kijken of ik een studie van max 1 of 2 jaar ernaast kan doen als ik eenmaal een baan heb. Zodat dat mijn terugval optie zal kunnen zijn.

Waarom niet voor de luchtvaart opleidingen?

Bij de KLM, ( en volgens mij de luchtmacht maar niet zeker ) mag je 2x aanmelden als de eerste keer binnen 2 jaar van het afronden van je HAVO is. Dus wil ik daar eerst wel even de focus opleggen. Als ik na een jaar nergens gekomen ben, zal ik ook internationaler gaan kijken. Daarna alles nog een keer bij de KLM, luchtmacht etc.
 
Gisteren en eergisteren heb ik het weer leuk gehad tijdens het vliegen. Zaterdag bezig geweest met Emergency Procedures. Redelijk easy als je eenmaal het trucje door hebt.

Zondag een nog leukere les, allemaal gekke manoeuvre’s waarvan ik de naam niet weet. Ik weet wel dat we kritische snelheden gedaan hebben en wing overs. Ook nog 60° banks en een bocht waarin je vol de rudder intrapt aan een kant.

Vond het ervaren van de G-krachten toch wel echt het gaafste. Volde me net een top gun piloot, alleen dan in m’n Cessna’tje 😉
 
Ik heb gekozen om alle luchtvaart opleidingen wel te prioriteit te geven na mijn HAVO. Daarnaast kan ik kijken of ik een studie van max 1 of 2 jaar ernaast kan doen als ik eenmaal een baan heb. Zodat dat mijn terugval optie zal kunnen zijn.
Het is erg onwaarschijnlijk dat je dat ook echt zal doen. Als je een eerste vliegbaan vindt zal die zoveel tijd opslorpen de eerste jaren dat je haast geen tijd zal over hebben om nog een andere opleiding te doen.
 
Het is erg onwaarschijnlijk dat je dat ook echt zal doen. Als je een eerste vliegbaan vindt zal die zoveel tijd opslorpen de eerste jaren dat je haast geen tijd zal over hebben om nog een andere opleiding te doen.
Hmm misschien heb je gelijk.. Ik ga sowieso een eigen bedrijf starten binnen kort samen met iemand anders ( ook voor ons profielwerkstuk ). Ik hoop dat ik hier genoeg vaardigheden kan leren om dit als plan B te hebben just in case.. Of ik zorg dat ik leer programmeren, wat ik op zich wel als hobby zou kunnen doen naast het vliegen. Dat als plan C als het er echt op neer komt.

Bedankt in ieder geval om mij te triggeren om hier verder over na te gaan denken.
 
Bij de KLM, ( en volgens mij de luchtmacht maar niet zeker ) mag je 2x aanmelden als de eerste keer binnen 2 jaar van het afronden van je HAVO is.
Dat is natuurlijk een gratis extra kans. Ik kan me voorstellen dat je die niet zomaar laat liggen.

Aan de andere kant zie ik ook niet helemaal voor me, hoe je met een flinke rugzak vol schulden en geen werk, in die fase van je leven alsnog een "plan B" opleiding kunt gaan doen. Wanneer je bijvoorbeeld, onverhoopt je medical kwijtraakt. Of wanneer milieubewegingen zorgen voor verschuivingen in de sector waardoor je aan de kant komt te staan. Wanneer de generatie vliegtuigen opduikt, die nog maar één piloot nodig heeft.
Of meer van dat soort oorzaken die je niet in de hand hebt. Naast dat je wellicht een gezin wilt stichten en niet meer zo lang en zo onregelmatig van huis kunt zijn: dat is in elk geval nog enigszins planbaar.
 
Als IT'er kan ik trouwens zeggen dat programmeren niet een erg lang houdbare vaardigheid is. Het is niet iets wat je 'even' leert en waar je dan vijf jaar later zonder meer nog in kunt stappen als beroep. Je moet bijblijven. Als het je hobby is, dan kan dat natuurlijk, maar dan moet je het wel serieuzer aanpakken dan de gemiddelde Arduino-knutselaar. Dat lijkt me best pittig als je daarnaast ook als piloot nog volop lerende bent.

Eigenlijk kan je het er dan net zo goed meteen naast gaan doen als ZZP, ben je ook wat sneller van je studieschuld af. Of je kunt ook wat makkelijker deeltijdwerk als piloot aanpakken wanneer dat een keer nodig is, zonder financieel koppie-onder te gaan.
 
Als IT'er kan ik trouwens zeggen dat programmeren niet een erg lang houdbare vaardigheid is. Het is niet iets wat je 'even' leert en waar je dan vijf jaar later zonder meer nog in kunt stappen als beroep. Je moet bijblijven. Als het je hobby is, dan kan dat natuurlijk, maar dan moet je het wel serieuzer aanpakken dan de gemiddelde Arduino-knutselaar. Dat lijkt me best pittig als je daarnaast ook als piloot nog volop lerende bent.

Eigenlijk kan je het er dan net zo goed meteen naast gaan doen als ZZP, ben je ook wat sneller van je studieschuld af. Of je kunt ook wat makkelijker deeltijdwerk als piloot aanpakken wanneer dat een keer nodig is, zonder financieel koppie-onder te gaan.
Ik denk dat ik meteen als ZZP’er aan de slag ga dan. Ik snap dat het niet 123 geleerd is maar ik heb vrienden en een vader die me kunnen helpen bij het coderen als ik iets niet begrijp. Dat zal het leren een stuk makkelijker maken 😄

Ik heb nu sowieso al een webshop, en wat investeringen die een oké opbrengst geven. Als ik dat zo door zet zal dit ook meehelpen om de schulden wat rapper weg te werken.
 
Nog een IT'er hier. ZZP'ers worden steeds meer geschuwd door bedrijven. Bang voor de Wet DBA. Waar ik werk nemen ze alleen nog maar externen aan die ergens in loondienst zijn. Dat is wel te regelen (heb ik ook gedaan), maar alleen voor full time zelfstandigen. Part time ZZP betekent dat je het voornamelijk van resultaatopdrachten moet hebben, niet van uurtje-factuurtje. En je kunt je afvragen of ze daar een beginner voor willen hebben. Beginners leren niks als ze het zelfstandig moeten doen zonder team om zich heen.

Mijn advies zou zijn om eerst een HBO-opleiding te volgen en daarna pas naar de KLMFA.
 
Ik kan je wel vertellen dat ik er in elk geval nooit iets succesvol bij heb kunnen doen sinds ik geen fulltime vlieginstructeur meer ben.
Dat komt natuurlijk ook omdat ik niet zo slim ben en dat het een beetje van je definitie afhangt maar als je als ‘piloot’ werkt heb je weinig tijd om er een andere opleiding naast te doen.
Zeker niet de eerste paar jaar bij een nieuwe werkgever.
Je leert het vliegtuig vliegen in een simulator maar dat betekent nog niet dat je al het hele spelletje door hebt.
Dit zal je moeten leren met ervaring opdoen op de ‘lijn’. Eigenlijk een heleboel informatie doornemen voor iedere vlucht en op je vrije dagen een paar uur Systems en procedures.
Iedere 6 maanden een training/testing sessie in de Sim waar je eigenlijk al een maand of drie van te voren begint met voorbereiden.
Als je dan net als V1 en ik zo gelukkig mag zijn dat je op de wilde vaart long haul vliegt ben je al blij als je genoeg kan slapen.
Laat staan dat je er een andere opleiding bij doet voor het geval dat een vlieg carrière niet gaat lukken.
Dat zal je daarvoor moeten doen, niet tijdens.

Wat definities betreft, “piloot” kan van alles betekenen natuurlijk.
Als jij drie keer in de week van Rotterdam naar Eindhoven vliegt in een Piper Navajo en je krijgt daarvoor betaalt ben je natuurlijk ook ‘commercieel piloot’.
Dat je er dan na een paar maanden een opleiding bij gaat doen is iets heel anders dan als je op een jet komt waar je de eerste paar jaar echt geen tijd over hebt.

Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met een vliegopleiding maar dat is maar in een beperkt aantal gevallen de juiste manier.
Je Medical kwijt raken met een schuld van €100.000 en geen manier om dat een beetje redelijk terug te kunnen betalen.
Een lening voor 15 jaar tegen 6% rente en je betaalt €860/maand.
Met een baan met een bruto jaar salaris van €45,000 (netto €27,000) ben je meer dan 1/3 van je maand salaris kwijt aan aflossing van die ene lening.
Betekent zoveel dat je er voor 15 (!) jaar niets bij kan hebben als een nieuwe(re) auto en al helemaal geen hypotheek.
Van je 20e tot je 35e…….
Ik ken de NL’se belasting schalen niet maar ik zal er niet veel naast zitten.
Speel er maar even mee

 
Wet DBA wordt gemiddeld contractueel afgedekt zodat de werkgever geen risico loopt. Vziw is het al snel goed als je meerdere opdrachtgevers hebt. Gaat inderdaad wel vaak via tussenbureaus die dat allemaal regelen. Waar een wil is, is een weg.

Natuurlijk vlieg je er altijd en overal als externe als eerste uit. Maar ik merk wel dat met name kleinere bedrijven zó staan te springen om jonge, actuele(!) ontwikkelaars, dat ze bereid zijn over dit soort beperkingen heen te stappen. En dat is al jaren hetzelfde. Waar ik werk, sturen we vanuit Nederland ontwikkelaars uit heel Europa en ver daarbuiten aan, deels ZZP. Ze zijn lokaal gewoon niet te vinden.

Maar onderschat ook het verschil niet tussen "programmeren" en het werk van een zelfstandige software developer.

Afijn, het moet inderdaad maar te combineren zijn. Ik dacht altijd dat je bij long haul weken "op" en weken "af" had. Maar als je die dan aan training moet besteden houdt het natuurlijk echt op om er nog iets naast bij te houden.
 
Ik dacht altijd dat je bij long haul weken "op" en weken "af" had. Maar als je die dan aan training moet besteden houdt het natuurlijk echt op om er nog iets naast bij te houden.
Ach je wil ook “thuis zijn” en met dingen bezig zijn.
Ligt altijd genoeg te wachten als je thuiskomt.
Ik heb toevallig nu een Flight Duty period van 19 uur en over een paar dagen weer een maar dan met 8 tijdzones.
Als je daar thuis geen tijd voor neemt om even van te herstellen wordt het wel erg snel oud worden.
 
Last edited:
Ach je wil ook “thuis zijn” en met dingen bezig zijn.
Ligt altijd genoeg te wachten als je thuiskomt.
Ik heb toevallig nu een Flight Duty period van 19 uur en over een paar dagen weer een maar dan met 8 tijdzones.
Als je daar thuis geen tijd voor neemt om even van te herstellen wordt het wel erg snel oud worden.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je even moet bijkomen na een aantal long haul vluchten 😅

Wist nog niet dat je echt al 3 maanden lang bezig bent met zo’n sim vlucht voor te bereiden. Daar zal ik zeker dus even wat rekening mee moeten gaan houden in de toekomst.

Bedankt voor het delen!
 
Wist nog niet dat je echt al 3 maanden lang bezig bent met zo’n sim vlucht voor te bereiden.
Het is meer algemene operationele kennis en systeem kennis bijhouden.
Dat is makkelijker te doen op de wax in- wax out manier dan proberen om alles in the laatste 3 dagen voor je Sim check te doen. Tenminste ik kan dat niet.
Zoals ik al eerder zei, “piloot” zijn kan een heleboel betekenen. Als je alleen in het weekend betaalt para’s dropt kan je natuurlijk wel een studie erbij doen.
Als je bij een luchtvaart maatschappij werkt zeker de eerste paar jaar niet.
Je hebt simpelweg te veel om te leren en bij te houden.
 
@berggeit
Ja, blijkbaar is achter toch wat gevoeliger. Beweegt iets anders, minder zicht, combinatie van die twee misschien.
Zelf geen last van, inmiddels ook wat uurtjes achterin gezeten.
Hoe is het basic instrument vliegen je vergaan?

Beetje "late to the party"... Leuk om te zien dat je al zo vroeg met vliegen begonnen bent, llango!
 
@berggeit

Hoe is het basic instrument vliegen je vergaan?

Beetje "late to the party"... Leuk om te zien dat je al zo vroeg met vliegen begonnen bent, llango!
Super leuk! Voelde gek genoeg rust gevender dan VFR. De unusual recoveries waren super maar dan ook super gaaf.

Instructeur zegt dat je je ogen dicht moet doen, je voelt van alles gebeuren. "3..2..1.. en open!" en dan zo snel mogelijk alles weer herstellen.

Zekers! Ben op mijn 13e verjaardag begonnen.. Inmiddels al 4 jaar verder, en het blijft nog steeds het beste gevoel ooit..
Toen ik begon was het 1 vlieglesje elke 3 maanden ( als mijn cijfers goed waren.. ). 2 jaar terug de ground school af en toe mee gevolgd, niet altijd want ik gaf school de prioriteit. Sinds vorig jaar echt serieus begonnen met het volgen van de GS en wat vaker vliegen.. ( probeer het elke 2 weken of elke week nu te doen. ). Rond september mijn medical gehaald en sinds Januari gestart met de theorie examens.

LPE: Level 6
PPL Coms: 100%
Meteo: 85%
Wetgeving: 100%

Deze donderdag heb ik mijn RT examen 😁
 
Wat legde je instructeur precies uit over hoe je unusual attitudes moest recoveren?

Geef zelf af en toe UPRT training en ben wel benieuwd in hoeverre PPL training in dit opzicht overeenkomt met wat wij trainen voor een Airbus....
 
Niet zo heel veel..

Eigenlijk was het gewoon van “doe je ogen dicht, en als ik het zeg doe je ze open”

Hij heeft wel uitgelegd over het “klokje” de volgorde waarop je op je instrumenten kijkt en waarmee je de situatie rap weer normaal mee kan brengen.
 
Wat legde je instructeur precies uit over hoe je unusual attitudes moest recoveren?

Geef zelf af en toe UPRT training en ben wel benieuwd in hoeverre PPL training in dit opzicht overeenkomt met wat wij trainen voor een Airbus....
Hoeveel systemen moet je zo uitzetten om een Airbus in een unusual attitude te krijgen? 🙃
 
De definitie van een upset is “any unintentional divergence from parameters normally experienced during operations” (ICAO AUPRTA rev 3 2017), het kan dus ook in normal law gebeuren.

Voor unusual attitude training gebruiken we tegenwoordig normaliter direct law, dit is in de simulator vrij eenvoudig te simuleren.
 
Back
Top