Ilango
Member
Dit is wel eventjes een wake up call. Ik had niet verwacht dat zulk soort dingen zo slecht geregeld zijn op sommige plekken.Ook daarom moet je voor KLM FA kiezen als je die mogelijkheid hebt. Ik heb mijn eerste vliegervaringen opgedaan bij een school waar ze nooit briefings of debriefings hielden. Daar deden ze gewoon niet aan. Toestel waar ik op vloog had geen spinner. Die was er een keer af gevallen en die zouden ze ooit nog wel een keer terugplaatsen. Is nooit gebeurd. Toen het financieel even wat minder ging hebben ze tanken van Avgas vervangen door tanken van Mogas. Binnen een week kwamen twee heren van toen nog IVW onverwacht een kleine inspectie uitvoeren. Vroegen aan mijn instructeur aan het einde van mijn les waarom er Mogas getankt werd. Hij had de motorgegevens opgezocht op de website en de fabrikant gaf aan dat de motor daar geschikt voor was. Maar geen STC, dus de leidingen en de filters er niet op aangepast. De heren haalden ook gelijk een andere "instructeur" uit een toestel. Wilde met drie passagiers een introductieles gaan uitvoeren, maar was zelf nog bezig met een RFI-opleiding en dus helemaal niet bevoegd. Bij nadere bestudering van een ander toestel op het platform bleken er een stuk of tien bouten te ontbreken waarmee de beplating van de romp aan elkaar gehouden zou moeten worden.
Bij het kiezen van een vliegschool moet je weten wat je doet. Een houding van "als ik maar kan vliegen is het wel best" kan je letterlijk de kop kosten. In mijn geval ging het om een school voor sportvliegers, maar ook op hoger niveau is er kaf en koren. En bij werkgevers ook. Laat je niet verblinden met het idee dat vliegen bij welke school of welke werkgever dan ook op langere termijn veilig en leuk blijft.
Misschien komt deze verwachting omdat ik nu op een top school zit voor mijn PPL. Alles is netjes geregeld hier. Denk dat ik daarom een beeld heb gekregen dat de rest ook wel zo zou zijn. Blijkt toch een foute aanname
Heel erg bedankt voor het delen van uw ervaringen.