17 jarige piloot ( in opleiding ) die voor de PPL gaat!

Ook daarom moet je voor KLM FA kiezen als je die mogelijkheid hebt. Ik heb mijn eerste vliegervaringen opgedaan bij een school waar ze nooit briefings of debriefings hielden. Daar deden ze gewoon niet aan. Toestel waar ik op vloog had geen spinner. Die was er een keer af gevallen en die zouden ze ooit nog wel een keer terugplaatsen. Is nooit gebeurd. Toen het financieel even wat minder ging hebben ze tanken van Avgas vervangen door tanken van Mogas. Binnen een week kwamen twee heren van toen nog IVW onverwacht een kleine inspectie uitvoeren. Vroegen aan mijn instructeur aan het einde van mijn les waarom er Mogas getankt werd. Hij had de motorgegevens opgezocht op de website en de fabrikant gaf aan dat de motor daar geschikt voor was. Maar geen STC, dus de leidingen en de filters er niet op aangepast. De heren haalden ook gelijk een andere "instructeur" uit een toestel. Wilde met drie passagiers een introductieles gaan uitvoeren, maar was zelf nog bezig met een RFI-opleiding en dus helemaal niet bevoegd. Bij nadere bestudering van een ander toestel op het platform bleken er een stuk of tien bouten te ontbreken waarmee de beplating van de romp aan elkaar gehouden zou moeten worden.

Bij het kiezen van een vliegschool moet je weten wat je doet. Een houding van "als ik maar kan vliegen is het wel best" kan je letterlijk de kop kosten. In mijn geval ging het om een school voor sportvliegers, maar ook op hoger niveau is er kaf en koren. En bij werkgevers ook. Laat je niet verblinden met het idee dat vliegen bij welke school of welke werkgever dan ook op langere termijn veilig en leuk blijft.
Dit is wel eventjes een wake up call. Ik had niet verwacht dat zulk soort dingen zo slecht geregeld zijn op sommige plekken.

Misschien komt deze verwachting omdat ik nu op een top school zit voor mijn PPL. Alles is netjes geregeld hier. Denk dat ik daarom een beeld heb gekregen dat de rest ook wel zo zou zijn. Blijkt toch een foute aanname 😅

Heel erg bedankt voor het delen van uw ervaringen.
 
De eerste school in Florida waar ik voor werkte deed het volgende:
Avgas linker tank en Mogas rechter tank, in de Piper vliegtuigen in elk geval.
Bedoeling was dat je als Instructeur de take off deed op links (Avgas), alle trainings maneuvers op rechts ( Mogas) en de landing weer op links.
Deed ik niet, ik wisselde tanks ieder half uur. Ben er meerdere keren op aangesproken dat ik teveel Avgas verstookte en te weinig Mogas.
Ik was daar zelf een beetje naïef in, pas later begrepen dat er geen STC voor Mogas was.
Toch wel echt slechte zaak.. en dat alleen om wat centjes te besparen..

Bent u uiteindelijk weggegaan bij deze werkgever vanwege dit soort onveilige omstandigheden of was dat niet gerelateerd?
 
Bent u uiteindelijk weggegaan bij deze werkgever vanwege dit soort onveilige omstandigheden of was dat niet gerelateerd?
Dat is weer een heel ander hoofdstuk van het verhaal….deze vliegschool ging failliet binnen 3 maanden na 9-11…..en de tweede school was de enige die me aan wilden nemen als instructeur.


Toch wel echt slechte zaak.. en dat alleen om wat centjes te besparen..
$15/uur besparing over 10 vliegtuigen met een gemiddelde van 70 uur/maand is $10,500/maand en dat is een heleboel geld voor een (kleine) vliegschool die voor een PPL $3495 vragen inclusief accomodatie.
 
Last edited:
Dat is weer een heel ander hoofdstuk van het verhaal….deze vliegschool ging failliet binnen 3 maanden na 9-11…..en de tweede school was de enige die me aan wilden nemen als instructeur.



$15/uur besparing over 10 vliegtuigen met een gemiddelde van 70 uur/maand is $10,500/maand en dat is een heleboel geld voor een (kleine) vliegschool die voor een PPL $3495 vragen inclusief accomodatie.
Dat is inderdaad wel veel geld bespaard.. wisten de studenten hiervan? Vroegen zij zich niet af waarom het zo goedkoop is?
 
Dit was in 2000-2001, waren de kosten iets anders. De VS is altijd veel goedkoper geweest.
Mijn rekenwerk was iets te optimistisch denk ik, maar zelfs als we het op de helft $5,000 houden is het veel geld voor een kleine school waar de winstmarge erg klein was.
 
Als u terug denkt, heeft u dan spijt over de keuzes die u gemaakt heeft toen u begon?
Zeg maar je en sorry ik had je vraag even over het hoofd gezien.
Mmmmm….lastig antwoord.
Je keuzes worden mede bepaald door omstandigheden en als je die omstandigheden niet kan beïnvloeden dan zijn je keuzes al enigszins voor bepaald:

1. Ik had een vervolgopleiding af moeten maken.
2. Ik had de KLM selectie niet moeten doen op de leeftijd (18) dat ik het deed. Ik had moeten wachten tot na een vervolgopleiding.
3. Ik had de Klu keuring ook even moeten laten wachten, nu was die bij voorbaat al zo goed als kansloos omdat ik bij een eerdere sollicitatie naar een positie bij Defensie was afgewezen.
4. Door de afwijzing bij de Klu was de Marine Luchtvaart Dienst ook uitgesloten.
5. NLS was financieel niet mogelijk, mede omdat ik op 17 jarige leeftijd mijn vader verloren heb.
6. Mijn enige optie was om het in de “vrije” sector onderdeel voor onderdeel bij elkaar te sprokkelen.

Spijt van, spijt van…..? Ik had hier en daar een andere beslissing kunnen of moeten maken.
 
Dit was in 2000-2001, waren de kosten iets anders. De VS is altijd veel goedkoper geweest.
Mijn rekenwerk was iets te optimistisch denk ik, maar zelfs als we het op de helft $5,000 houden is het veel geld voor een kleine school waar de winstmarge erg klein was.
Ahhh oké, begrijpelijk in dat geval
 
Zeg maar je en sorry ik had je vraag even over het hoofd gezien.
Mmmmm….lastig antwoord.
Je keuzes worden mede bepaald door omstandigheden en als je die omstandigheden niet kan beïnvloeden dan zijn je keuzes al enigszins voor bepaald:

1. Ik had een vervolgopleiding af moeten maken.
2. Ik had de KLM selectie niet moeten doen op de leeftijd (18) dat ik het deed. Ik had moeten wachten tot na een vervolgopleiding.
3. Ik had de Klu keuring ook even moeten laten wachten, nu was die bij voorbaat al zo goed als kansloos omdat ik bij een eerdere sollicitatie naar een positie bij Defensie was afgewezen.
4. Door de afwijzing bij de Klu was de Marine Luchtvaart Dienst ook uitgesloten.
5. NLS was financieel niet mogelijk, mede omdat ik op 17 jarige leeftijd mijn vader verloren heb.
6. Mijn enige optie was om het in de “vrije” sector onderdeel voor onderdeel bij elkaar te sprokkelen.

Spijt van, spijt van…..? Ik had hier en daar een andere beslissing kunnen of moeten maken.
Ik zie nu dat als ik de KLM selectie binnen 2 jaar na afronding van mijn HAVO dat ik daarna voor een tweede keer mag. Dus ik denk dat misschien wel beter is.

wel interessant, uiteindelijk heeft al je ervaring toch wel geleid tot het punt waar je nu staat. Heb je verder nog doelen binnen de luchtvaart? Een bepaalde kist of misschien captain?
 
Gisterenavond was mijn eerste RT les. Super zenuwachtig naar het verhaal en de uitleg luisteren het eerste uur. Tijdens de pauze wat Cassis besteld en daarna weer terug.

Vol zenuwen luisteren naar hoe de andere het doen, en dan ben ik. Het begin gaat bijna perfect, daarna een aantal kleine foutjes. Niet direct genoeg en een beetje te veel lullen.. woordjes gebruikt zoals “currently” on the alpha apron etc. Misschien doe ik dit onbewust om mijzelf meer ‘bedenk’ tijd te geven.

Na een paar zinnetjes gezegd te hebben ging het prima. Zenuwen waren weg en alles ging een stuk beter.

Daarna gingen we nog eens met z’n alle in het simulatie circuit 😄 super gaaf & suuuper leuk! Kijk zeker naar de volgende les uit!

Ps. Vanochtend mijn RT theorie examen geslaagd met 100% 😉🥳
 
Heb je verder nog doelen binnen de luchtvaart? Een bepaalde kist of misschien captain?
Voorlopig is het plan om over een jaar weer terug te gaan naar de 74.
Ben net klaar met conversie en upgrade van 74 FO naar Capt 77.
Er gaat een sterk gerucht dat nieuw management interesse heeft in de A350Freighter. Die wil ik ook wel een paar jaar vliegen.
Eerst dit jaar wat comfortabeler worden in mijn nieuwe rol.
 
Voorlopig is het plan om over een jaar weer terug te gaan naar de 74.
Ben net klaar met conversie en upgrade van 74 FO naar Capt 77.
Er gaat een sterk gerucht dat nieuw management interesse heeft in de A350Freighter. Die wil ik ook wel een paar jaar vliegen.
Eerst dit jaar wat comfortabeler worden in mijn nieuwe rol.
Super nice!
A350Freighter ziet er gaaf uit. Hoop dat je dan wat foto’s deelt als je er op gaat vliegen 😄

Ik ben nog steeds benieuwd naar dat V vliegtuig van de TU delft 😜 lijkt me super vet
 
Ik vraag me echt af of ze dat gaan doen.. de kans op slordigheid foutjes zullen echt verdriedubbelen als het niet meer is. Waarschijnlijk ook meer ongelukken dan..

lijkt me sowieso saai voor de piloot, helemaal in z’n uppie 😢
 
Reken er maar op;

 
Interessante discussie.. We'll see I guess!

Hoop in ieder geval dat ik wel grotendeels van m'n leven nog ff kan gaan vliegen ;)
 
Misschien wel leuk om te vertellen, afgelopen zondag Basic IFR gedaan. Super tof, met zo’n petje op dat je bijna niks meer kan zien. Beetje draaien, koersen goed vasthouden en jezelf terug vinden als je de weg kwijt bent. Maar natuurlijk ook het aller leukste, de unusual recovery.. Ff je ogen dicht doen, dan zal de instructeur allemaal gekke bewegingen met het toestel doen en jouw sensaties compleet overspoelen. Voor mij voelde het alsof we bijna een barrel roll deden op een begeven moment, toen hoorde ik hard lawaai dus nam ik aan dat we recht omhoog gingen. Ik deed mijn ogen open toen de instructeur dat zei en zag op mijn instrumenten dat we recht voor de grond gingen. Snel en netjes gerecovered.

Heb uiteindelijk gevraagd of we ook echt een barrel roll deden, de instructeur moest een beetje lachen en zei “bijna”.. Dus ik zei dat ik dat wel met mijn ogen wilde zien.. We gingen zowat recht omhoog en toen recht omlaag via een soort bocht over links. SUPER GAAF!!!! Toen uiteindelijk ook nog even 0 G’s beleefd, dat was pas echt vet ook al was het maar voor een seconde. Had een kaart op mijn hand gelegd, die zweefde omhoog 😄

Super vette ervaring, hoe vonden jullie dit toen je het voor de eerste keer had beleefd?
 
Ik krijg de basic instrument zaterdag denk ik. Ik neem vast een zakje mee als ik dit zo lees ;)

(Normaal geen last van hoor)
 
Ik neem aan dat je al wat vlieg uurtjes hebt. Denk dat je het inmiddels al wel gewend bent..

‘Makkelijke’ manier om daar achter te komen is het testen door in een achtbaan te gaan.. 😉

Maar denk dat je hem niet nodig hebt hoor, je zult het echt wel leuk vinden denk ik!
 
Ik neem aan dat je al wat vlieg uurtjes hebt. Denk dat je het inmiddels al wel gewend bent..

‘Makkelijke’ manier om daar achter te komen is het testen door in een achtbaan te gaan.. 😉

Maar denk dat je hem niet nodig hebt hoor, je zult het echt wel leuk vinden denk ik!

Nee, dat zakje heb je niet nodig. Pas als je achterin gaat zitten als iemand stalls gaat oefenen kun je beter een zakje meenemen. Het zwaartepunt zit tussen de voorstoelen, maar kijk maar eens hoe ver de achterstoelen daar achter zitten. Sommige mensen kunnen echt niet hebben dat je een beetje te snel pitch up of pitch down doet, laat staan een full stall. De spreekwoordelijke achtbaan. En voorin heb je nergens last van.
 
Ja, blijkbaar is achter toch wat gevoeliger. Beweegt iets anders, minder zicht, combinatie van die twee misschien.
Zelf geen last van, inmiddels ook wat uurtjes achterin gezeten.
 
Back
Top