Is dit normaal?

Misschien windshear op short final en toch maar een G/A. De descent rate van een 747 heb je natuurlijk niet zomaar gestopt!
De wielen kunnen tenslotte de baan raken, daarom blijft het gear dus down tot een 'positive rate'

Alhoewel aan de pitchattitude te zien lijkt het me niet op een G/A.
Iemand meer meer 747 ervaring misschien??

GF.
 
Na het airport diagram wat beter te hebben te bekeken (tnx Iz) zie ik wel een plausibele verklaring voor de lichtelijk vroege landing. De baan is op zich lang genoeg (zo'n 2500m) maar het laatste turningpad zit al op tweederde van de totale lengte, pakweg 1600 meter. En da's niet heel erg veel, zeker wanneer je vol binnenkomt, misschien ook nog economisch getankt. Schiet je die voorbij, moet je op de baan een 180 maken om naar het platform te komen, en dat is niet iets wat je met een widebody graag doet als je maar 45 meter baanbreedte tot je beschikking hebt.

Kent iemand de draaicirkel van de 747?

Dit alles pure speculatie, uiteraard..



(edit: na ff googelen vind ik een draaicirkel van 51 meter. go figure)
 
747 technical stuff

volgens de boeing boeken minimale breedte 153ft= ongeveer 47 meter, dus gaat niet
voor metro, de GS antenne zit in de neus, en als het neuspootje uikomt, wordt de GS antenne in de neusdeuren gebruikt, dit om het maingear zover mogelijk van de grond te krijgen op de ils

benadering voor landingist:(mental math)
landingdistance met flaps 30 is ongeveer, 2xLW+1000ft en voor flaps 25 2LW=1500ft.
voor de -200/300 is MLW 285T wordt de landing roll
2x285.0+1000=6700 ft
2x285.0=1500=7200ft
 
Last edited:
Hier nog een interessante prent die ik op PPRUNE vond.

netshow.php
 
Last edited:
Even ge-googled. Schijnt normaal te zijn ? :1855:

bron :Weblog Jeroen Soer (Ex Vara)

In het seizoen komt de KLM drie keer per week naar St Maarten. Het vliegveld, Princess Juliana International Airport heeft maar één start- en landingsbaan en die is met net iets meer dan 2000 meter lengte eigenlijk te kort voor de 747’s waarmee de KLM hiernaartoe vliegt. Te kort voor een normale landing, maar zeker te kort voor een start met volle kerosine tanks. Daarom vliegt de KLM vanaf St Maarten ook eerst naar Curaçao, 180 graden de verkeerde kant op, om daar te tanken. Na die tussenstop vlieg je dan, vijf uur na vertrek, weer recht over St Maarten richting Amsterdam. Er zijn ook mensen die zeggen dat St Maarten de tussenstop is op weg naar Curaçao, maar die zijn volstrekt in de war.

Er hangt een tropische regenbui in het verlengde van de startbaan en daarom is het vliegverkeer een beetje ontregeld. De Twin Otters en Dash 8’s hebben er niet zo’n last van, maar de grotere jongens draaien achtjes tot de bui is overgedreven. Ik bestel een strawberry Daiquiry en schuil onder een parasol voor de regen. Het is koud vandaag. Zoals altijd staat de muziek veel te hard en hoor ik een zwaar vervormde ‘Gasolina’. En als je die dan ook nog ruikt..

Ik zie Alfred zitten, hij is piloot bij Winair en zo te zien had hij vroege dienst vandaag. Hij kijkt in ieder geval al behoorlijk lodderig uit zijn ogen.
“illegale temperaturen hoor. Hoelaat ben je begonnen?” vraag ik.
“Uur of drie”
“Nee, ik bedoel met vliegen, vanochtend”
“Oh…eh… Vijf over zeven, de 401 naar Saba”
“Was het daar niet te winderig voor dan?”
“Vanochtend ging het nog wel, maar vanmiddag is de 435 niet meer gegaan”
“Waar is de Air France? Die had toch allang binnen moeten zijn?”
“Die is naar Martinique uitgeweken, het zicht was te slecht en daar hebben ze wel ILS, maar vanaf een uur of twee vanmiddag is het weer wat rustiger.”
“En de KLM?”
“Die kan er elk moment zijn. Hij hangt al een half uurtje in de buurt. Heeft ook al een approach geprobeerd, maar aborted.”
“Verwacht jij gasten dan” vervolgt Alfred.
Ja, een heleboel zelfs en er zitten natuurlijk veel van die Heineken Regatta types aan boord vandaag” zeg ik

Een kwartier later zie ik de KLM 747 ineens uit een wolk schieten, boven het Soneseta Maho hangend in een linkerbocht probeert hij het begin van de landingsbaan te bereiken. Zo komen ze nooit aanvliegen, maar zo heeft hij wel het minste last van de bui. Hij zit te laag, en ik hoor de motoren er gierend een tandje bij zetten. Even later ploft de PH BFG, de Guayaquil op de baan. Terwijl de stinkende wolk met verbrand rubber over de bar trekt neem ik afscheid van Alfred.


Voor complete url : http://www.futistic.nl/kxblog/kx-nieuws/bericht-uit-een-rijksdeel-overzee
 
76-er said:
Na het airport diagram wat beter te hebben te bekeken (tnx Iz) zie ik wel een plausibele verklaring voor de lichtelijk vroege landing. De baan is op zich lang genoeg (zo'n 2500m) maar het laatste turningpad zit al op tweederde van de totale lengte, pakweg 1600 meter. En da's niet heel erg veel, zeker wanneer je vol binnenkomt, misschien ook nog economisch getankt. Schiet je die voorbij, moet je op de baan een 180 maken om naar het platform te komen, en dat is niet iets wat je met een widebody graag doet als je maar 45 meter baanbreedte tot je beschikking hebt.

Kent iemand de draaicirkel van de 747?

Dit alles pure speculatie, uiteraard..



(edit: na ff googelen vind ik een draaicirkel van 51 meter. go figure)


Als je goed kijkt (Jeppesen, Google Earth) zie je nog een turning pad aan het eind van de baan.
 
Curacao ligt ten zuiden van SXM, niet ten westen of "180 graden de verkeerde kant op," zoals het stukje vermeldt.
 
Klopt ook niet helemaal...CUR ligt zo'n krappe 500nm ten zuidwesten van SXM. Koersje 237 om precies te zijn....
 
Slim said:
Klopt ook niet helemaal...CUR ligt zo'n krappe 500nm ten zuidwesten van SXM. Koersje 237 om precies te zijn....

Vooruit, je hebt gelijk. Hoe dan ook, het ligt vrij mooi op de route :)
 
Ik heb gehoord dat de crew van deze vlucht naar aanleiding van deze foto de welbekende MC1000 heeft gehad.


Vind het wel mooi bij 737 te zien wat er onder z'n naam staat:

'EXIT'

:D :D :D
 
Als het zo welbekend is kun je het vast wel met ons delen, want ik heb geen idee wat het is. De nieuwste spelcomputer van apple?:D

of dit hippe telefoontje
690_MC1000.jpg
 
Last edited:
Back
Top