Is dit normaal?

Okki, okidoki, wellicht dat ik dan jouw steun aan de quote van FD zo interpreteerde als het wegwuiven van een fout. Hij zegt "Big freaking deal..." en mwoah, ook al kan iedereen deze fout maken, blijft voor mij toch nog steeds een big freaking deal indeed!

Ik heb het eerder gezegd: Landen voor het begin van de baan zou in een ander geval kunnen betekenen dat je main gear in de modder en/of de approach lights terechtkomt, en bij het begin van het asfalt allerhande schade kan ontstaan, van afgebroken mains, nosegear door de klap en wat nog meer.

Bovendien met zo'n lage approach zou een plotselinge afname van 5 knopen headwind kunnen betekenen dat de kist op het strand zou zijn geland, een paar auto's en mensen had meegenomen. Dáárom is de touchdown zone 300 meter na het begin van de baan.
 
Iz said:
Bovendien met zo'n lage approach zou een plotselinge afname van 5 knopen headwind kunnen betekenen dat de kist op het strand zou zijn geland, een paar auto's en mensen had meegenomen. Dáárom is de touchdown zone 300 meter na het begin van de baan.

De touchdown zone begnit op 150 meter na de baandrempel en het Touchdownpoint (Aimingpoint) Op 300 meter na de baandrempel.

0999938.jpg
 
Dat doet ie iig wel goed. Hij richt iig niet op de nummers, waarschijnlijk zelfs voor de baan. Netjer hoor.
 
Ik heb nog een foto gevonden vanuit een andere hoek :D
Nu snap ik ook dat ze zo laag zaten!
Ze keken naar een hele andere PAPI :D
En dat kan je natuurlijk geen man kwalijk nemen ;)

Aaaa22.jpg
 
Last edited:
PAPI until touchdown

PAPI until touchdown

Wat betreft het volgen van de PAPI, heb ik nog de volgende opmerking: deze is, en hoeft niet altijd "alligned" te zijn met de G/S van de ILS. De PAPI op Cancun is hier een goed voorbeeld van. Keurig glideslope volgen en doodleuk 3 rood zien op short final. Ons (MP) Lido route manual zegt hierover het volgende:

LAT
Page 34

PAPI and APAPI (Precision Approach Path Indicator)
PAPI are called APAPI if consisting of two lights only.
PAPI are normally installed on the left side of the runway.
PAPI may be used by all aeroplanes down to 200ft.


Greetz:D

Doc.
 
Wellicht nog andere zaken die een dergelijke landing noodzakelijk maken:

wat was het landings gewicht?
wat was de bij behorende landing distance required?
wat was de wind?
wat was de fuel state en/of fuel phase (normal/abnormal/emergency)?
wat was de status van de alternates (adequate maar gesloten of suitable)?
wat was de aircraft status (misschien skid control u/s?)

Ook was alles ge-covered, we weten allemaal dat Murphy op de loer ligt.
 
Heren, even een offtopic item van mij:

Als ik jullie reacties aan het lezen ben, kom ik heel veel afkortingen tegen die mij nog vrij weinig zeggen? Dit komt natuurlijk omdat ik mijzelf nu pas aan het verdiepen ben in deze soort van luchtvaart, dus neem het mij niet kwalijk a.u.b :)

Weet iemand een site, boek etc. waar de soort van basiskennis over dit type luchtvaart wordt uitgelegd ? Lijstje met afkortingen en betekenissen zou bv. al erg handig zijn :) Het is trouwens het beste om vroeg te beginnen met leren, waar ik dus nu al meer dan 2 jaar mee bezig ben.

( lijstje met voor mij nog onduidelijke afkortingen ):

LDA
ATR
SXM
PAPI
PAX
SOP
KA
PF ( piloot? )
GPWS
OM

Go-around
Reverse ( achteruit rijden met kist? )

alvast bedankt voor de hulp :)

oja en nog iets, peut, wat is er mis met posters boven je bed ? :p ik heb mijn hele kamer vol! lkkr wakker worden toch ofnie :D

Gr. Sander
 
@Rising_Altitude: Ten eerste zou je een beetje kunnen rondkijken op deze site, zoals bijvoorbeeld in de Kennisbank. Ten tweede is er een boek dat heet "Luchtvaartterminologie", kun je vast bestellen via Proxis of Bol. Ten derde is er Google, waar je de betreffende term in kunt typen gevolgd door het woord 'aviation'.
 
@diana, thnx voor de tips, maar van dat google heb ik al vaak gekeken maar daar staat lang niet altijd duidelijke uitleg ;) en zoals ik al eerder heb vermeld, ik ben al een paar dagen aan het rondkijken op dit forum, dus dat is ook geen probleem
 
Rising_Altitude said:
LDA
ATR
SXM
PAPI
PAX
SOP
KA
PF ( piloot? )
GPWS
OM

Go-around
Reverse ( achteruit rijden met kist? )


LDA = landing distance available
SXM = St. Maarten airport
PAPI = precision approach path indicator
PAX = passengers
SOP = standard operating procedures
PF = pilot flying (degene die aan de beurt is om te sturen)
GPWS = ground proximity warning system
OM = openbaar ministerie of operations manual
Go-around = doorstart
Reverse = remmen mbv straalomkeerders
KA = Dragonair
ATR = Frans-Italiaans vliegtuigmerk (de 42 en 72). Geen idee waar de afkorting voor staat.
 
Laat maar, is al beantwoord... :grijns:

Rising_Altitude said:
@diana, thnx voor de tips, maar van dat google heb ik al vaak gekeken maar daar staat lang niet altijd duidelijke uitleg ;) en zoals ik al eerder heb vermeld, ik ben al een paar dagen aan het rondkijken op dit forum, dus dat is ook geen probleem


@Rising Altitude
als je gekeken had in de kennisbank, dan kon je zeker 4 termen opzoeken
 
Positive climb said:
Wellicht nog andere zaken die een dergelijke landing noodzakelijk maken:

wat was het landings gewicht?
wat was de bij behorende landing distance required?
wat was de wind?
wat was de fuel state en/of fuel phase (normal/abnormal/emergency)?
wat was de status van de alternates (adequate maar gesloten of suitable)?
wat was de aircraft status (misschien skid control u/s?)

Ook was alles ge-covered, we weten allemaal dat Murphy op de loer ligt.

Ok, je bent overweight, of je anti-skid doet het niet, dus land je hem op de chevrons? Wees eerlijk, wat er ook is gebeurt, het is een stevige discussie waard.

Als dit Onur Air was geweest...
 
Smarty2000 said:
Degene die aan de beurt is om te sturen of degene die daadwerkelijk aan het sturen is??

Zucht. Degene die het vliegtuig bestuurt (tegenwoordige tijd), met de hand of op de automaat, da maak nie uit.:passed:
 
Smarty2000 said:
Laat maar, is al beantwoord... :grijns:




@Rising Altitude
als je gekeken had in de kennisbank, dan kon je zeker 4 termen opzoeken

ja ik weet het nu wel ;) excusses hoor dat ik net nieuw ben...? en nu verder on-topic
 
OM = outer marker

quote avan eiki: Voor de rest, "ach windshear, mijn 747 zakte zo maar 100 voet omlaag, ben blij dat het nog goed kwam"

Ik weet niet waar de G/S antenne zit op de 747, op de DC10 zit die in de neus en bij een TCH van zo'n 50' (standaard) gaat ons main gear er zo'n 30' (10 meter) over de threshold heen. Voor ons is het dus zeer belangrijk om de glideslope te blijven volgen tot aan de flare (bij de 50 feet call gaan de throttles dicht, bij de 30feet call breng je de neus omhoog, begin van de flare). In sommige gevallen ga je van de glideslope over naar de papi / vasi bijv in Quito (Ecuador) omdat je anders te ver op de baan terecht komt (de baan heeft de vorm van een soep bord, de papi laat je op de rand landen, de glideslipe ergens halverwege de helling).

Als de papi inderdaad scheef (lager) heeft gestaan dan ligt het punt waar de kist op 50' zit ook ver voor het punt van waar normaal het 50' punt ligt en kun je dus inderdaad het soort probleem krijgen als op de foto
 
76-er said:
ATR = Frans-Italiaans vliegtuigmerk (de 42 en 72). Geen idee waar de afkorting voor staat.
Aero-blabla, Transport-je ne sais pas, Régional, oftewel ATR. Zoiets.
 
Back
Top