Is dit normaal?

Hoezo een slechte landing? Dus een slechte landing is een landing waarbij je voor de treshold uit komt? Lekker dan als ie toevallig niet displaced is. Tuurlijk begrijp ik dat je dan niet bewust op het gras mikt, maar in principe geldt: displaced treshold IS treshold. En je moet op de baan landen is mij geleerd in de 'vrije markt', niet ervoor.
Het argument, maar de baan is kort geldt niet. Als de baan te kort voor je is moet je er niet heen gaan, zo simpel als dat.
 
Het was maar een GEINTJE.ik zet het er de volgende keer wel expliciet bij ,ok;) ?
Om maar eens met Rembo & Rembo te spreken: Tsjongejongejongejongejongejonge

Maar on topic :Wel lullig,zo'n foto van je f#ck-up , inclusief exacte tijd en goed leesbare registratie.
Leg da maar es uut....
 
Zie ik ook zo, skol!Schijn veel te moeten drinken vanwege mijn pijnlijke keel,dusss......
 
Jammer...heb geen foto van de threshold op Curacao. Dan zou je goed kunnen zien dat de meeste 'skidmarks' vóór de displaced threshold staan... :grijns:
 
Smarty2000 said:
Euuuh... nou kan het aan mij liggen, maar als je bedoelt dat dit een ander vliegtuig is met dezelfde grappen en grollen.. dan vraag ik mij toch af hoelang dat mannetje in het witte overhemd daar al bij dat hek ineengedoken zit :grijns:

Ik bedoelde met "nog eentje" eigenlijk nog een foto. De registratie van de kist is op beide fotos hetzelfde, dus waarschijnlijk is het één en dezelfde landing (ik hoop het tenminste).
Als het gesneden koek was voor dat mannetje was hij iig waarschijnlijk niet zo ineengedoken ;)
 
even een offtopic vraag, maar wat is nou precies een threshold? Ik had op internet gekeken maar ik kwam uit op een soort van drempelwaarde van geluid? Kan iemand mij nadere informatie geven?

B.v.d

Gr Sander
 
Rising_Altitude said:
even een offtopic vraag, maar wat is nou precies een threshold? Ik had op internet gekeken maar ik kwam uit op een soort van drempelwaarde van geluid? Kan iemand mij nadere informatie geven?

B.v.d

Gr Sander


Is de "baandrempel", daar waar de landingsbaan begint. Regelmatig echter ligt deze een stuk verder op het asfalt dan het punt waar het asfalt daadwerkelijk begint, aangezien het eerste stuk dan niet gebruikt mag worden (bijvoorbeeld vanwege slechte asfaltering, of niet sterk genoeg). Dan praat men over een displaced threshold (verplaatst).

Voor de rest, "ach windshear, mijn 747 zakte zo maar 100 voet omlaag, ben blij dat het nog goed kwam" :D
 
Mwoah, deze is toch wel heel ernstig. Een displaced threshold met pijlen (--> --> -->) mag nog gebruikt worden voor de takeoff en heeft dus nog enigszins stevigheid om een vliegtuig te kunnen dragen—een touchdown is natuurlijk een ander verhaal en mag eigenlijk niet. Een displaced threshold met chevrons (>>>>) mag NOOIT gebruikt worden en mag je dus ècht beschouwen als "not part of the runway".

Hier op SXM zie je duidelijk de chevrons. Een excuus als windshear of iets dergelijks gaat er bij mij niet in. In dat geval de go-around in. Als die threshold niet displaced was, dan zouden ze het gras of de approach lights in zijn gegaan, kan me niet voorstellen dat de beslissing om dan geen go-around te maken is gebaseerd op het feit dat er een plakkie asfalt onder lag.

Je zult maar eens met je wielen door het asfalt heen gaan, met kans op gear collapse. Yikes!
 
Helemaal mee eens Iz. Voor hetzelfde geld zak je hier lekkker met je 747 door het asfalt heen. Overigens lijkt het me vrij moeilijk om vanuit de cockpit in te schatten hoe laag je over dat hek heen gaat, dus het zal wel meer geluk dan wijsheid zijn dat die wielen niet door het hek heen gingen....

Maar het blijft een mooie foto natuurlijk. Alleen als ik de PIC was zou ik me toch zorgen maken om mijn carriere....
 
Contributing factor, "van horen zeggen": de PAPI schijnt +/- twee dagen lang misaligned geweest te zijn. Dit was door meerdere vliegers aan de toren gemeld maar ze lieten hem toch gewoon zo aanstaan.
 
Je zou dit toch als reclame mogen zien voor de klm; die vogels zijn gewoon erg mooi en als ze dan nog precies op het begin landen met leuke plaatjes van bijv. het strand van St. Maarten geeft dat passagiers alleen maar vertrouwen in de kwaliteiten van de piloten. Dat het dan officieel niet zo mag, neemt men dan graag even op de koop toe. De reclame is gewoon goed.

Het zal stilzwijgend toegestaan worden binnen de klm, ook al is het eigenlijk niet de bedoeling.
 
Iz said:
De kans dat het inderdaad windshear was, is natuurlijk 0,heel klein. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat je niet weet wat de aanleiding was van deze sportieve short-field. Dat er wederom een superieure KLM-slechte VM'er discussie begint, is blijkbaar verplicht, maar verder kun je niet zo heel veel zeggen over dit geval, anders dat de mensen op het strand een bijzonder moment hebben meegemaakt.

Trouwens, naar mijn mening staat hij nog niet op de grond ten tijde dat deze foto gemaakt is. (geen rookwolk bijvoorbeeld). Ik ga er derhalve vanuit dat het touchdown point nog enkele meters verder ligt, en dan is het gedeelte met de chevrons ook afgelopen en beginnen de pijlen. (niet dat dat het beter maakt :))

Funnel Cloud said:
Maar het blijft een mooie foto natuurlijk. Alleen als ik de PIC was zou ik me toch zorgen maken om mijn carriere....
Dat lijkt mij lichtelijk overdreven. Er zal vast een reprimande komen, maar echt vrezen voor zijn carriere? Ik denk het niet. Ontslagen zal hij er niet voor en als PIC op de 747 heb je toch al geen promoties meer te gaan :)
 
Djanello toch duidelijk dat je geen heavy jet gevlogen hebt. De landing gear ligt 100 voet achter je en vanuit de cockpit is het heel moeilijk te schatten hoe ver je boven de baan hangt.
Een kleinere kist kun je op de baan vliegen en widebody's vlieg je zo ongeveer op getallen met een klein beetje hulp van je mark1 eyeball.

Voor hetzelfde geld sleep je een paar landingslichten uit de grond of je beschadigd de baanfundering vanwege insufficient PCN nummer.


Hoop dus zeker niet dat dit stilzwijgend wordt toegestemd binnen de KLeM, kan het me niet voorstellen.
 
Het enige wat blijkt uit deze foto is dat de PF een slechte dag had. Big freaking deal, we have all been there. Iedereen land wel eens te kort, lang of 3x voordat ie op de grond staat.

FD
 
ops manual 747...
Do not follow visual approach aids below 200ft.
als je de papi dan al volgt adviseert boeing om voor 3 wit papi te gaan. dit vanwege de afstand GS antennet(radome en nosegear) en maingear.
maw om dit soort dingen te voor komen.

ik ken de omstandigeheden op smx niet, maar ik ga ervan uit dat het niet heel limiterend is.misschien wilden ze de eerste exit hebben.
ik ben zelf nog nooit zo kort geland in de 747 (1500uur pic) en ook niet geprobeerd , in klein SE spul gewoon op de pianokeys.

k.
 
Jongens, ik zou me er niet zo druk over maken. Ken beur'n, op SXM wil je liever te vroeg dan te laat aan de grond staan...
 
Je zou dit toch als reclame mogen zien voor de klm; die vogels zijn gewoon erg mooi en als ze dan nog precies op het begin landen met leuke plaatjes van bijv. het strand van St. Maarten geeft dat passagiers alleen maar vertrouwen in de kwaliteiten van de piloten. Dat het dan officieel niet zo mag, neemt men dan graag even op de koop toe. De reclame is gewoon goed.

Het zal stilzwijgend toegestaan worden binnen de klm, ook al is het eigenlijk niet de bedoeling

Djanello ga anders snel ff naar een flightsim forum ofzo.
Sorry hoor, ik wordt hier dus echt een beetje niet goed van. Ik heb ook geen ervaring op een widebody, maar een 747 net over het hek neerprakken met een paar honderd mensen aan boord is geen reclame. Dat jij dat een leuk plaatje noemt en dat je denkt dat dit goed voor het vertrouwen van de pax is, is voor mij een teken dat jij nog in je " 747 poster boven je bed"-periode bent.
 
Ik ken de baan op SXM en die 74 is ECHT laag over dat hek gekomen. Verbaast me nog dat ze dat hek niet meegenomen hebben. Kan me voorstellen dat ze 'm graag 'op tijd' neer wilden zetten, want als je daar met een ATR hangt lijkt die baan al kort, maar goed...van tevoren is uitgerekend of het performance-wise past of niet....

Nèt voorbij de threshold...ok, maar hier zou ik voorin ook wel effe met dichtgeknepen billen zitten...:1855:
 
Back
Top