Opleiding

Als je dan op een multi engine helikopter komt te vliegen moet je weer een type rating doen toch? Is het financieel dan nog wel voordelig?

Opleiding JAA CPL-H/IR is doorgaans helemaal single engine. Ben je klaar en heb je de godsgruwelijke mazzel dat één van de offshore operators je aanneemt, dan verzorgt de baas je typeopleiding mét IR op een multi engine kist. Je bent dan wel verplicht een X-aantal jaren bij die baas te werken. Ga je eerder weg naar een andere club, dan moet je een evenredig deel terugbetalen...
 
Oké goed om te weten. Een instrument rating zelf betalen is dus onzin? Of kan ik het beter wel in mijn budget hebben? Bij de meeste vacatures die ik heb gezien staat IR wel bij de vereisten.
 
Oké goed om te weten. Een instrument rating zelf betalen is dus onzin? Of kan ik het beter wel in mijn budget hebben? Bij de meeste vacatures die ik heb gezien staat IR wel bij de vereisten.

Ja, die single engine IR is een vereiste om in aanmerking te komen voor een baan als offshore vlieger. Die zul je dus wél moeten behalen!! Ik drukte me even wat onduidelijk uit denk ik.

Wat ik bedoelde: als een offshore club je aanneemt leiden ze je op voor het type waarop je mag gaan vliegen. Dat is een multi engine kist en gedurende deze conversie wordt tevens weer een flink deel instrument vliegen getraind, en geexamineerd. Vandaar mijn opmerking multi engine IR.

Dus je single engine IR zelf betalen is geen onzin. Wel bespottelijk duur...
 
Hebben die ook allemaal een JAA Instrument rating + ATPL theorie? Dat maakt toch nog wel een verschil ?

As far as I remember, noone has more than a standard CHPL, these guys are mostly between 20 and 30 years old and just dont have the $$$ for more, besides, I think everyone is scared of investing in an IR without any job securities :(
 
Ik zie ook geen grote noodzaak in IFR investeren bij je opleiding. Je zult niet in aanmerking komen voor een offshore job voordat je 500 uur hebt. Dan kun je net zo goed wachten met je IFR rating tot je in de buurt van die 500 komt. Het geld wat je daar aan uitspaart kun je dan mee doen wat je wil: niet lenen van de bank en zo een kleinere lening, of vastzetten op de bank en rente trekken, of investeren in meer vlieguren, snelle auto...etc...
 
HBO opleiding Aviation

HBO opleiding Aviation

Stefan,

Ik heb zojuist even dit topic helemaal door gelezen en krijg het gevoel dat je echt wel een doorzetter ben :)

Zelf ben ik net klaar met 4 jaar HBO luchtvaarttechniek, helaas is er in Nederland momenteel heel weinig vacatures voor een HBO luchtvaarttechniek.

Mocht de piloten opleiding tijdelijk niet kunnen doorgaan raadt ik je de HBO studie Aviation Studies Engineering aan bij de HvA.
Je zou anders ook nog kunnen kijken bij inholland in delft --> luchtvaarttechnologie (heet dat volgens mij)

Overigens misschien had je dit al gelezen maar je kan ook even contact op nemen met deze meneer Hans Bergsma --> http://www.heli.com/prospective-student/14-netherlands.php

Groeten Tim
 
Gewoon even uit nieuwsgierigheid...

Als je bij bristow de opleiding zou doen. Hou je dan dezelfde belastingvoordelen of vervallen die?!

Voor de rest kan ik alleen zeggen... maak de keuze waarbij jij het best voelt.
 
Als je de lening in Nederland hebt, dan is die lening uiteraard aftrekbaar. Bestaat er wel zoiets als belastingvoordeel? Ik zou het eerder omschrijven als 'iets-minder-belasting-nadeel'.

Denk er wel aan dat dit verhaal uit gaat van 1999, dat is al zowat 12 jaar geleden, tijden zijn veranderd...
 
Stefan,

Ik heb zojuist even dit topic helemaal door gelezen en krijg het gevoel dat je echt wel een doorzetter ben :)

Zelf ben ik net klaar met 4 jaar HBO luchtvaarttechniek, helaas is er in Nederland momenteel heel weinig vacatures voor een HBO luchtvaarttechniek.

Mocht de piloten opleiding tijdelijk niet kunnen doorgaan raadt ik je de HBO studie Aviation Studies Engineering aan bij de HvA.
Je zou anders ook nog kunnen kijken bij inholland in delft --> luchtvaarttechnologie (heet dat volgens mij)

Overigens misschien had je dit al gelezen maar je kan ook even contact op nemen met deze meneer Hans Bergsma --> http://www.heli.com/prospective-student/14-netherlands.php

Groeten Tim

Hey Dirt Driver, bedankt voor de tip en mocht de opleiding niet doorgaan dan zal ik eens naar de studie aviation gaan kijken. Ik ben echter meer een doener en leer liever praktische dingen dan dat ik een theoretische opleiding doe.

Ik heb al contact gehad met Hans Begsma en voor de zekerheid ook met een onafhankelijke piloot die zijn opleiding bij Bristow gedaan heeft. Hun verhaal in combinatie met de goede service van Bristow zorgt er voor dat ik een erg goed gevoel krijg bij deze school.

Yorz en LRalph, wat ik van de ABN Amro te horen heb gekregen is dat zolang je je niet uitschrijft in Nederland je de belasting nog kunt aftrekken.
 
Fellow aviators,

Bristow academy uitstekende keuze waar je geen spijt van krijgt. Ik heb de intergrated JAA/FAA course gedaan in 2007/2008 en kan je zeggen heb er geen moment spijt van dat ik het daar heb gedaan.

Kijk uit met de ABN-AMRO want ze willen je nu wel een lening geven maar op het moment dat je terug komt en extra geld nodig heb bijvoorbeeld voor een Typerating of extra uren vliegen. dan zijn ze niet thuis. Dus zorg dat je duidelijk ben tegen ze wat betreft extra geld voor een instrument rating of wat dan ook en zorg dat je het zwart op wit heb.

Neem eens kontakt op met Folberts. je kan hem vinden hier op het forum. Hij regelt financiele zaken en weet de wegen te bewandelen qua verzekering, belasting en leningen.

groeten uit brazil
 
Hi mensen, ik heb me als geinteresseerde ook aangemeld op dit forum.

Mijn situatie is ongeveer dezelfde als die van Stefan, vandaar dat ik in dit topic aansluit en niet zelf iets soortgelijks open. Ik overweeg ook de jaa/faa opleiding te gaan volgen, eventueel ook bij bristow. Dat zijn de overeenkomsten.

Dan de verschillen. De grootste is dat ik inmiddels 30 ben. Na mijn middelbare school ben ik een opleiding gaan volgen (zoals de meesten van jullie Stefan aanraden) en ik heb er inmiddels alweer een paar jaar in de IT op zitten. Hier word ik echter niet vrolijk van, en van de gedachte dat ik dit nog 40 jaar zou moeten doen al helemaal niet. Waar ik wel vrolijk van zou worden? Helicopters vliegen. :)

Als ik mijn toekomst nu zou moeten uittekenen, dan ziet dat er ongeveer zo uit. De komende jaren in opleiding en na het behalen van de nodige papieren ergens beginnen met het opbouwen van de vereiste uren (maakt niet zoveel uit waarmee, je mag al blij zijn als je iets vindt geloof ik?). Als dat gelukt is naar een tropisch paradijsje verhuizen om daar toeristen van eiland naar eiland te vliegen. Eventueel daarna, als dat 'gewoontjes' begint te worden, een eigen helicopterbedrijfje beginnen en op die manier de organisatorische kant erbij gaan doen voor de afwisseling. Hey, dromen mag he.

Zo, nu ik mijn huidige situatie en waar ik heen wil een beetje omschreven heb, de vragen:
- Ik ben 30. Met wat geluk zou ik met 31 kunnen beginnen met een opleiding en rond mijn 33e klaar zijn. In hoeverre is dit een probleem?
- Hoe is de situatie in de rest van de wereld qua werk? In Europa is het moeilijk om iets te vinden begrijp ik, is dat in bijvoorbeeld Azie beter?
- De centenkwestie. Je leent een bedrag ter waarde van een klein huis, zijn er veel mensen die hiermee in de problemen komen? (bijvoorbeeld omdat ze geen werk vinden?)
- Inhoudelijk: begrijp ik goed dat je na een faa/jaa opleiding in bristow nog een aparte jaa ir moet halen om in europa aan de slag te kunnen?
 
Om in Europa te mogen vliegen tijdens IFR condities heb je inderdaad een JAA IR nodig. Het goedkoopste is om eerst bij in Amerika (bij Bristow bijvoorbeeld) de FAA IR te halen en vervolgens in Europa een FAA naar JAA conversie te doen.

Overige vragen weet ik het antwoord niet op.
 
Dat kan ook via Bristow in de UK, Heli Holland hier in NL en vast nog wel wat andere partijen. Er is ook iemand op latere leeftijd met z'n vrouw en twee dochters naar Bristow in Florida gegaan, en werkt nu offshore bij Heli Holland. Ff googlen voor z'n blog uit die tijd, ben het adres kwijt.
 
Dat zou zeker kunnen maar het behalen van een FAA IR in Amerika om het vervolgens om te zetten is vele malen goedkoper.

Blog waar je het over hebt: dirgni.nl
 
Hoe zie jij die conversie dan? Je moet voor een JAA IR op een IR gecertificeerde heli vliegen a 900 euro per uur (1 motorig) ipv de Hughes waar je je FAA IR op doet.

http://www.dirgni.nl/over/

Ben ik helemaal klaar voor de arbeidsmarkt als ik de JAA ATPL (H) bij Bristow Academy gedaan heb?

Ja en nee. Wil je off-shore gaan vliegen, dan heb je een Instrument Rating (IR) nodig. Deze kun je alleen in Europa halen omdat het JAA moet zijn. Vergis je niet in de kosten hiervan, want dat is zo maar nog eens € 35.000-40.000. Het houdt dus niet op bij de $ 60.000 in Florida. Maar je hebt deze IR wel nodig om je ATPL(H) compleet te maken.

Als je geen ambities in het off-shore vliegen hebt, dan kun je voorlopig volstaan zonder IR. Afhankelijk van de arbeidsmarkt op het moment dat je klaar bent, kunnen je vlieguren nog een rol spelen. Tot voor kort werd er door de meeste bedrijven een minimum van 500 vlieguren gehanteerd. Maar je kan ook worden aangenomen met bijv. 250 uur. LET OP: Als je binnen 3 jaar na het behalen van je JAA CPL je IR niet gedaan hebt (op eigen kosten of gesponsord door het bedrijf waar je dan werkt) dan vervalt je ATPL(H).
 
Een complete JAA IR ab initio is duurder dan eerst een FAA IR halen plus later een FAA naar JAA IR conversie. Als je al een FAA IR hebt hoef je voor een FAA naar JAA conversie minder uren te vliegen.

Volgens mij is het als je in de off-shore gaat werken juist de bedoeling om een Multi Engine IR te doen.
 
Last edited:
Een complete JAA IR ab initio is duurder dan eerst een FAA IR halen plus later een FAA naar JAA IR conversie. Als je al een FAA IR hebt hoef je voor een FAA naar JAA conversie minder uren te vliegen.

Volgens mij is het als je in de off-shore gaat werken juist de bedoeling om een Multi Engine IR te doen.

Dat bestaat toch helemaal niet expliciet?
 
SotekOne

Door de sterk veranderde omstandigheden, denk ik niet dat het verstandig is alles wat je hier hebt op te geven, door twee jaar naar Amerika te gaan. Ik denk dat het verstandiger zou zijn om in Nederland je PPL te doen, vervolgens via distance learning je ATPL theorie en dan verder kijken, eventueel uren bouwen in de US of Zuid Afrika en dan je CPL(H) of hier af maken of eventueel bij Bristows. Dan kun je gewooon blijven werken en heb je brood op de plank. Heel veel geld lenen voor de opleiding is niet slim. De kans op een baan als vlieginstructeur om uren te bouwen in Amerika is vrijwel nul, ik heb veel Amerikaanse vriendjes die geneens een CFI baan kunnen vinden met 1000-2000 uur. (en al helemaal geen baan als lijnpiloot)

Naar Amerkia gaan is ook gewoon niet goedkoper, als je alles meerekent dus kosten om te leven en verloren inkomsten. Als je in Nederland op dit moment zeg maar €35k verdient ben je die dan ook kwijt. Het pilotentekort waar altijd over gesproken wordt is een pertinente leugen er is een enorm overschot op dit moment, en dat duurt nog jaren voordat al die mensen een baan hebben (als ze die al vinden) Er zijn echt veel jongens met meer dan 1000 uur werkeloos op dit moment (ik ken een aantal 5000 uur piloten ATPL/IR die ook thuis zitten)

Doe het rustig modulair en dan heb je misschien een kans om over een jaar of 5 een baan te vinden.
 
Back
Top