Opleiding

En hoe is dat saaier dan bij een atlantische vlucht 12 uur niets doen in een fixed wing?

Fixed wing atlantische vlucht, San Francisco tour*:

Alarm clock at 10.00 am. Want to get up, but can't because of all the partying the last four free days. Eventually snooze five times and somehow wake up at 14.00. Start download on some movies and porn, get a nespresso latte from the new machine. Start skyping with a helicopter friend who's home sick with a cold fever for the 5th time this year, poor guy. Downloaded movies are ready, start moving onto iPad. Go into city to buy new swimming trunks as cabin girls said that white is the new color. Ring the KLM crewtransport to reserve a Merc to bring me to AMS. Start hyving some stewardess girlfriends to see if they can join the party after my SF trip. Start whatsapping with other pilot friends to get a date to play golf after trip. Start packing suit case, don't forget new swimming trunks. Decide to leave surfboard behind as weather forecast for pacific is too cold. KLM Merc is here. Get to airport, let second officer do briefing, get cup of cappuccino. Go to gate, let second officer do set up. Fly, sleep for 3 hours, watch a bit of porn, see grand canyon below and even spot a lonely helicopter, land, go to hotel, meet up with cabin girls in lobby and check out a nice bar downtown. Flirt, beer, flirt, dance a bit, beer, beer, flirt, beer, beer, dance a bit, flirt, fuck in her apartment, wake up with hangover and view on the pacific. Nice Dauphin flying low over the beach. Meet up with guys at the pier, go to apple store, get the ordered iPads, check out new macbook air, get back to hotel to drop iPads and macbook air and change clothes, grab some new condoms. Get into rented van with guys and some of the cabin girls, head to Tahoe and hit the slopes. Get into lift, ski down, beer, get into lift, ski down, beer, repeat five times on different slopes, end in Tahoe hotelbar, get a room with the new stewardess, wake up happy with sunrise reflecting in Lake Tahoe. End up back in San Francisco, hang around the pier, have dinner on a nice terrace outside, join the girls in the hotel sauna, then the jacuzzi, fall asleep but girls help me out back to room. Sleep late, miss breakfast, get brunch at that nice Italian place across the street, back to hotel, dress up, go to airport, fly, sleep for 3 hours, land, go to bed, sleep late, golf with other jetlagged buddies, repeat all some day.

Totally boring...

*Entirely fictional routine of course
 
Fijn om te horen dat de piloot van mijn vlucht naar Amsterdam voorin zit met 3 uur slaap en een enorme kater ;)
 
Ik bedoelde niet echt dat helikopter vliegen saai is (ik heb na 14 jaar nog steeds veel plezier in m'n dagelijkse werk). Wat ik meer probeerde duidelijk te maken is dat je qua carriere niet echt onderaan begint en grote hoogten kunt bereiken, zoals bij sommige andere beroepen. Het is meer dat je je carriere begint in een helikopter met twee zitplaatsen en je misschien na 45 jaar je carriere beeindigt in een helikopter met twaalf zitplaatsen.

Zolang je je dat vantevoren maar beseft en er vrede mee hebt is er niets aan de hand. Het is alleen dat ik me kan voorstellen dat je op een gegeven moment, als je een jaar of 35 bent en er al 15 jaar op hebt zitten, je jezelf afvraagt of je toch niet beter die HBO opleiding had kunnen doen toen je nog jong was en de kans had. Maar goed, dat was dus alleen maar mijn persoonlijke kijk op de dingen die ik eruit wilde gooien, en in ieder geval, om een bekende quotatie te paraphraseren:

'Success comes from listening respectfully to the very best advice, and then going away and doing the exact opposite.'

Dat kan ik nu natuurlijk niet met zekerheid zeggen en ik vermoed dat ik daar vrede mee kan hebben. Mooie quote trouwens
 
Je kunt een proefles nemen in een rotary en een fixed wing en dan zien wat je het leukst vind. Beide uren mag je noteren in je logbook (zodra je die hebt), dus het is geen weggegooid geld.
 
Op je 19e je certificaat halen en voor je 21ste die (1000 is het toch bij heli?) uren halen zou inderdaad knap zijn :D

Instructeur worden bij Bristow wil iedereen in je klas wel en iedereen in de klas voor jou en in de klas na jou, etc... dat kun je dus wel vergeten. Ik zeg niet dat de kans er niet is, maar die is zo gigantisch klein dat het bijna verwaarloosbaar is.

Kan je hier verder op ingaan? Kans om instructeur te worden bij Bristow is misschien klein, maar wat zijn dan andere opties nadat je klaar bent met je opleiding? Ik begrijp dat jij momenteel in deze fase zit, en ben dus zeer benieuwd wat je hierover te vertellen hebt.
 
Weinig behalve uren bouwen, of hopen dat je een baan vind bij een bedrijf waar ze je af en toe laten vliegen (een helikopter van A naar B brengen voor onderhoud bijvoorbeeld). Maar anders zal je toch zelf moeten investeren in je uren en dat betekent al je verdiende geld investeren...

Ik heb het idee dat er vaak wordt gedacht: ik haal m'n CFI papieren, neem een FI baantje en hup lekker uren bouwen. Maar ik ben genoeg piloten tegengekomen met 500 uren, 900 uren, etc.. die ook aan de slag willen als FI, maar moeite hebben om iets te vinden.

Het is niet onmogelijk, maar het is niet makkelijk.
 
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik ben zelf ook een en ander aan het uitzoeken en dit zijn toch wel belangrijke zaken die je dan moet weten.

Heb jij de opleiding in de USA gedaan of hier in Nederland?
 
Het maakt niet echt erg veel uit wat je kansen zijn om instructeur te worden bij Bristow. Waar het om gaat is het F-1 visum. Dat stelt je in staat om, waar dan ook in de VS, aan de slag te gaan bij een vliegschool. Al is de banen markt voor beginnende instructeurs nu niet fantastisch, er zijn toch kansen op werk als je je echt inzet (het eerste wat ik deed toen ik mijn CFI brevet kreeg, was 150 sollicitatie brieven in een envelope doen, postzegel erop, met het idee om er een te sturen naar letterlijk elke school in Amerika. Voordat ik dat plan kon uitvoeren kreeg ik al een telefoontje voor een baan, waarna ik urenlang bezig was met een schaar om 150 postzegels van al die envelopes af te knippen. Het heeft jaren geduurd voordat ik door die voorraad postzegels heen was).

Een ander belangrijk voordeel van een grote school zoals Bristow is het netwerk aan vrienden, kennissen en collega's dat je opbouwt; contacten die je soms direkt, soms jaren later, nog van pas kunnen komen bij het zoeken naar een baan (ik schreef een jaar of twee geleden een aanbevelingsbrief voor een vroegere instructeur van me, die wilde solliciteren bij het bedrijf waar ik toen voor werkte. Een paar dagen later stak ik mijn hoofd om de hoek bij de chef personeelszaken en daar, op zijn bureau, lag een stapel sollicitatiebrieven van letterlijk anderhalve meter hoog. Daarnaast lag een klein mapje waarin de twee of drie sollicitatiebrieven zaten die hij serieus in overweging had, inclusief die van mijn kennis, elk vergezeld van een aanbevelingsbrief van een huidige werknemer).

Dit zijn de twee redenen waarom ik altijd Bristow Academy aanraad aan iedereen, of in ieder geval een opleiding op het F-1 visum in Amerika.
 
Vergeet je in de prijs niet de JAA Instrument Rating? De FAA IR is zeker niet gelijk aan de JAA en hier in Europa wel erg fijn, zeker als je offshore wil vliegen.
 
Dat is een goede tip. Samen met het huren van een appartement en eten zit je toch al snel aan de 100.000. Dan is het helaas dus toch niet veel goedkoper dan een fixed wing opleiding.

Nosig, bij helicopters misschien geen stewardessen maar het heeft ook zo zijn voordelen?
ATT00030.jpg
 
Precies, 100.000, dus denk goed na over waar aan je begint. Begin eventueel eerst met PPL, zoals Dreamflyer en wacht nog met je CPL.
 
Waar kan ik het beste naar toe voor een lening? Ik heb de ABN Amro en de Rabobank gebeld en heb binnenkort een afspraak. Weet iemand nog alternatieven?

Wat zijn gemiddelde rentes? Ik heb er geen ervaring mee en wil liever niet afgezet worden.
 
Waar kan ik het beste naar toe voor een lening? Ik heb de ABN Amro en de Rabobank gebeld en heb binnenkort een afspraak. Weet iemand nog alternatieven?

Wat zijn gemiddelde rentes? Ik heb er geen ervaring mee en wil liever niet afgezet worden.

You want a loan of 100K for your helicopter licenses? I hope you know in what you get yourself into!
 
This is a good idea. I sense a tendency towards discouraging everyone who wants to become a pilot without elaborating why. It's not very helpful
 
Well, maybe you can elaborate on why that would be such a bad idea? If that is what you are implying..

:)

I didnt use the phrase "bad idea" :)

To begin with, a CHPL doesnt promise you anything, for sure not in these times.

On-shore salaries in NL and the rest of europe are "so-so" (exept HEMS) and inorder to be flying on an AOC you are required to have a minimum of 500hrs TT, which means between the hour 150 to hour 500 , more money in hours or an IR has to be spended.
Entire Europe, not only NL is full with unemployeed helicopter pilots between 200 and 400 hours in their logbooks.

I used to have my own helicopter company and my mailbox was floated with CV of young pilots, none of them I was hiring, not because I didnt want, I was not allowed to let them fly below 500hrs TT.

I am for sure not the guy who wants to talk out of your dreams, but, like I said, beaware in what you get into!
 
€100.000 lenen voor een helicopter opleiding is je reinste waanzin. Buiten het feit dat je niet eens weet of je geschikt bent.

Als je HBO niets vindt heb je een probleem, je moet namelijk keihard studeren om piloot te worden, het vraagt enorm veel discipline en doorzetingsvermogen. JAA ATPL is een gecomprimeerde HBO opleiding in minder dan een jaar.

De tijden zijn zeker veranderd, met minder dan 1500 uur en daarvan minstens 500 Turbine heb je vrijwel geen kans op een baan. Je hebt een JAA IR nodig, wat je nogmaals €35.000 kost.

Een droom volgen is mooi, alleen blijven dromen is makkelijker en goedkoper, op jouw leeftijd kun je het beter proberen bij de luchtmacht of marine. Als dat niet lukt zegt dat al heel veel en kun je besluiten of het niet bij een droom zou moeten blijven.

Als je de civiele opleiding wel afrond en moet vervolgens met je 180-200 uur een baantje bij MacDonalds nemen om je schuld van 100k af te lossen, gaat dat heell moeilijk worden.

Persoonlijk wordt ik gek van al die 'dromers'.........
 
Back
Top