Op een baan als instructeur hoop ik ook om uren te kunnen maken en het zou inderdaad fijn zijn als RotorUSA ons hier wat meer over kan vertellen.
Even allereerst: ik kan jou, en iedereen, van harte aanraden om helikopter piloot te worden. Het is een leuk beroep, je bent lekker de hele dag buiten, en het betaalt redelijk goed. Dat de drempel naar dit beroep vrij hoog ligt, vanwege de kosten en vanwege de relatieve schaarste aan entry-level banen, is een probleem, maar niet een onoverkomelijk probleem.
Mijn ervaring als student is beperkt tot een enkel land (en bovendien verouderd), maar als ik afga op de ervaringen van recente studenten als LNRalph en anderen hier op Airwork, dan denk ik persoonlijk dat er maar
een route is die je een realistische kans geeft op een eerste baan en de eerste duizend (give or take) uur in je logboek. Amerika.
De reden: in tegenstelling tot Europa is er ruimte voor enkele honderden nieuwe piloten per jaar op de arbeidsmarkt. Elke twee jaar, of het nou goed gaat met de economie of niet, moet bijna het gehele bestand aan instructeurs opnieuw gevuld worden vanwege de constante doorstroming van ervaren instructeurs naar andere, beter betaalde banen.
Stel dat je hier je opleiding doet en dat er, als je klaar bent, behalve jezelf, nog driehonderd andere afgestudeerde instructeurs zijn en tweehonderd banen, dan is het alleen nog maar een zaak van doorzettingsvermogen om een van die banen te pakken te krijgen. Ik heb dit voorbeeld al eerder gebruikt maar ik haal het nog maar eens van stal: je moet gewoon degene zijn die in de auto springt en in
een ruk veertienhonderd mijl naar een vliegschool rijdt omdat je de avond ervoor in de kroeg van iemand hebt gehoord dat ze nog een instructeur zochten. Zo werkt dat hier.
Aan iedereen die het vraagt, raad ik altijd Bristow Academy aan omdat het een effectieve opleiding is. Vanwege het F-1 visum (essentieel); het gecombineerde FAA/JAA traject (onontbeerlijk); het goede weer in Florida (absoluut noodzakelijk) en de grote hoeveelheid contacten die je opdoet (altijd handig).
Wat je kansen zijn als je na twee jaar in Amerika weer op Schiphol staat, dat weet ik niet. Maar met een JAA brevet en duizend uur in je zak sta je in ieder geval niet helemaal met lege handen.
Een droom volgen is mooi, alleen blijven dromen is makkelijker en goedkoper, op jouw leeftijd kun je het beter proberen bij de luchtmacht of marine. Als dat niet lukt zegt dat al heel veel en kun je besluiten of het niet bij een droom zou moeten blijven.
Sorry Hillerbee, maar dat is bullshit. Slechts een klein aantal mensen komt door de keuring voor militair vlieger heen, maar letterlijk elke normale persoon kan piloot worden. De een wat beter dan de ander misschien, maar een afkeuring voor militair vlieger zegt helemaal nul komma nul over je geschiktheid voor het beroep van piloot.