Opleiding

I didnt use the phrase "bad idea" :)

To begin with, a CHPL doesnt promise you anything, for sure not in these times.

On-shore salaries in NL and the rest of europe are "so-so" (exept HEMS) and inorder to be flying on an AOC you are required to have a minimum of 500hrs TT, which means between the hour 150 to hour 500 , more money in hours or an IR has to be spended.
Entire Europe, not only NL is full with unemployeed helicopter pilots between 200 and 400 hours in their logbooks.

I used to have my own helicopter company and my mailbox was floated with CV of young pilots, none of them I was hiring, not because I didnt want, I was not allowed to let them fly below 500hrs TT.

I am for sure not the guy who wants to talk out of your dreams, but, like I said, beaware in what you get into!

Allright, thats alot more substantiated. Thank you. I'm very much aware that becoming a pilot is going to be a tough road but it helps alot when it gets clarified like this. Are there any numbers out there with regard to the number of pilots that are sitting at home right now?

€100.000 lenen voor een helicopter opleiding is je reinste waanzin. Buiten het feit dat je niet eens weet of je geschikt bent.

Als je HBO niets vindt heb je een probleem, je moet namelijk keihard studeren om piloot te worden, het vraagt enorm veel discipline en doorzetingsvermogen. JAA ATPL is een gecomprimeerde HBO opleiding in minder dan een jaar.

De tijden zijn zeker veranderd, met minder dan 1500 uur en daarvan minstens 500 Turbine heb je vrijwel geen kans op een baan. Je hebt een JAA IR nodig, wat je nogmaals €35.000 kost.

Een droom volgen is mooi, alleen blijven dromen is makkelijker en goedkoper, op jouw leeftijd kun je het beter proberen bij de luchtmacht of marine. Als dat niet lukt zegt dat al heel veel en kun je besluiten of het niet bij een droom zou moeten blijven.

Als je de civiele opleiding wel afrond en moet vervolgens met je 180-200 uur een baantje bij MacDonalds nemen om je schuld van 100k af te lossen, gaat dat heell moeilijk worden.

Persoonlijk wordt ik gek van al die 'dromers'.........

Een baan als instructeur is in de VS is ook niet of nauwelijks te bemachtigen? RotorUSA misschien enigszins zicht daarop?

Voor mijn eigen situatie: ik heb al wel universiteit afgerond, het leergedeelte moet geen probleem zijn. Grootste deel van mijn studie was ook in het Engels.

Ik heb al wel en proefles gehad en dat ging goed (ook volgens degene waar ik mee vloog, maar ja...kan je daar wat mee?). Feit blijft dat je daarmee inderdaad niet zeker weet of je "aanleg" hebt.

Kan ook eerst een gedeelte bij elkaar gaan sparen, of een gedeelte in NL doen. Ik vind echter het "uren bouwen als instructeur" verhaal in de USA wel heel interessant, maar als dat ook een Fata Morgana blijkt te zijn moet ik toch echt weer terug naar de tekentafel. Enfin, hier en daar maar weer wat vragen stellen.

Waaronder hier. :)
 
Ik krijg hier toch het idee dat dit soort vragen al te vaak zijn gesteld, het lijkt in ieder geval alsof men hier geen zin meer heeft om vragen te beantwoorden. Het is in ieder geval jammer dat mensen aangeven moe te worden van dromers.

Hillerbee, Als ik aangeef dat een HBO studie niets voor mij is betekent dat niet automatisch dat ik het niet aan kan. Één van de redenen dat ik wil stoppen met mijn HBO is dat het niveau te laag is en ik me verveel. Het leergedeelte zal voor mij echt geen probleem zijn.

KLu heb ik geprobeerd en dat heb ik helaas niet gehaald, mij is wel verteld dat het me in de burgerluchtvaart wel moet lukken. Moet dat dan evengoed een reden zijn om iets wat je heel graag wilt niet door te zetten? Dit terwijl je het hebt over doorzettingsvermogen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat ik het kan als ik mijn best doe, en dat ben ik ook zeker van plan.

Op een baan als instructeur hoop ik ook om uren te kunnen maken en het zou inderdaad fijn zijn als RotorUSA ons hier wat meer over kan vertellen.
 
Één van de redenen dat ik wil stoppen met mijn HBO is dat het niveau te laag is en ik me verveel. Het leergedeelte zal voor mij echt geen probleem zijn.

Ik moet zeggen dat ik dit zeer onvolwassen over vindt komen, een non-argument.
Het niveau van de <vlieg>leerstof weet je ook niet, misschien vind je die ook wel te laag.
Daarnaast zal de leerstof van het vliegen ook niet allemaal interessant zijn.
Maak eerst je HBO af, en wordt wat volwassener.<Wijsheid komt met de jaren...>

Wat betreft de baan van instructeur, ik loop hier denk ik lang genoeg mee om te kunnen zeggen, dat die kans zeer laag is, te verwaarlozen.
 
Ik bedoel niet HBO in het algemeen, daar kan ik niet over oordelen, maar voor de studie die ik momenteel volg is dat zeker zo. Ik snap niet wat daar zo onvolwassen aan is?
 
Op een baan als instructeur hoop ik ook om uren te kunnen maken en het zou inderdaad fijn zijn als RotorUSA ons hier wat meer over kan vertellen.

Even allereerst: ik kan jou, en iedereen, van harte aanraden om helikopter piloot te worden. Het is een leuk beroep, je bent lekker de hele dag buiten, en het betaalt redelijk goed. Dat de drempel naar dit beroep vrij hoog ligt, vanwege de kosten en vanwege de relatieve schaarste aan entry-level banen, is een probleem, maar niet een onoverkomelijk probleem.

Mijn ervaring als student is beperkt tot een enkel land (en bovendien verouderd), maar als ik afga op de ervaringen van recente studenten als LNRalph en anderen hier op Airwork, dan denk ik persoonlijk dat er maar een route is die je een realistische kans geeft op een eerste baan en de eerste duizend (give or take) uur in je logboek. Amerika.

De reden: in tegenstelling tot Europa is er ruimte voor enkele honderden nieuwe piloten per jaar op de arbeidsmarkt. Elke twee jaar, of het nou goed gaat met de economie of niet, moet bijna het gehele bestand aan instructeurs opnieuw gevuld worden vanwege de constante doorstroming van ervaren instructeurs naar andere, beter betaalde banen.

Stel dat je hier je opleiding doet en dat er, als je klaar bent, behalve jezelf, nog driehonderd andere afgestudeerde instructeurs zijn en tweehonderd banen, dan is het alleen nog maar een zaak van doorzettingsvermogen om een van die banen te pakken te krijgen. Ik heb dit voorbeeld al eerder gebruikt maar ik haal het nog maar eens van stal: je moet gewoon degene zijn die in de auto springt en in een ruk veertienhonderd mijl naar een vliegschool rijdt omdat je de avond ervoor in de kroeg van iemand hebt gehoord dat ze nog een instructeur zochten. Zo werkt dat hier.

Aan iedereen die het vraagt, raad ik altijd Bristow Academy aan omdat het een effectieve opleiding is. Vanwege het F-1 visum (essentieel); het gecombineerde FAA/JAA traject (onontbeerlijk); het goede weer in Florida (absoluut noodzakelijk) en de grote hoeveelheid contacten die je opdoet (altijd handig).

Wat je kansen zijn als je na twee jaar in Amerika weer op Schiphol staat, dat weet ik niet. Maar met een JAA brevet en duizend uur in je zak sta je in ieder geval niet helemaal met lege handen.

Een droom volgen is mooi, alleen blijven dromen is makkelijker en goedkoper, op jouw leeftijd kun je het beter proberen bij de luchtmacht of marine. Als dat niet lukt zegt dat al heel veel en kun je besluiten of het niet bij een droom zou moeten blijven.

Sorry Hillerbee, maar dat is bullshit. Slechts een klein aantal mensen komt door de keuring voor militair vlieger heen, maar letterlijk elke normale persoon kan piloot worden. De een wat beter dan de ander misschien, maar een afkeuring voor militair vlieger zegt helemaal nul komma nul over je geschiktheid voor het beroep van piloot.
 
Als je HBO niets vindt heb je een probleem, je moet namelijk keihard studeren om piloot te worden, het vraagt enorm veel discipline en doorzetingsvermogen. JAA ATPL is een gecomprimeerde HBO opleiding in minder dan een jaar.

Voordat ik bij de Marine ging vliegen heb ik 2 jaar aan een HTS gestudeerd. Deze studie had veel meer diepgang en was zwaarder dan de ATPL theorie. Waar je gelijk in hebt is dat de ATPL theorie vooral veel is in korte tijd. Als het op het HBO niet lukt of je niet meer gemotiveerd bent wil natuurlijk niet zeggen dat je geen piloot kan worden. (Look at me ;)).
 
Ik wil alleen maar zeggen dat een baan als helicopter piloot niet te koop is, er moet heel veel voor gedaan worden. Als je genoeg geld hebt kun je altijd je brevet halen, daar lopen er al heel veel werkeloos mee rond. Als je het geld niet hebt en je moet ervoor gaan lenen, dan zou ik het niet doen.

Ik heb mijn opleiding uit eigen middelen gefinancierd, na jaren daarvoor gespaard te hebben.
 
Allright, thats alot more substantiated. Thank you. I'm very much aware that becoming a pilot is going to be a tough road but it helps alot when it gets clarified like this. Are there any numbers out there with regard to the number of pilots that are sitting at home right now?

An exact number, puuuhhhhh......dont wanna go the wrong direction with a number, but it is too many compare to the job openings in central europe. I personally know approx 30 jobless pilots with a CHPL and a logbook of 150-250 hours.
 
Het ziet er dus naar uit dat het absoluut essentieel is om een baan te vinden als instructeur na de opleiding, om zo uren te maken. Hard werken om de beste uit de klas te zijn!
 
'Hard werken om de beste uit de klas te zijn"

Dat is geen garantie om bij Bristows een baan als instructeur te krijgen. Ze willen juist onopvallende gewillige instructeurs, het is juist beter om gewoon goed te zijn maar eruit springen helpt niet.
 
An exact number, puuuhhhhh......dont wanna go the wrong direction with a number, but it is too many compare to the job openings in central europe. I personally know approx 30 jobless pilots with a CHPL and a logbook of 150-250 hours.

Hebben die ook allemaal een JAA Instrument rating + ATPL theorie? Dat maakt toch nog wel een verschil ?
 
Ik wil alleen maar zeggen dat een baan als helicopter piloot niet te koop is, er moet heel veel voor gedaan worden. Als je genoeg geld hebt kun je altijd je brevet halen, daar lopen er al heel veel werkeloos mee rond. Als je het geld niet hebt en je moet ervoor gaan lenen, dan zou ik het niet doen.

Ik heb mijn opleiding uit eigen middelen gefinancierd, na jaren daarvoor gespaard te hebben.
Inderdaad dat heb ik ook gehoord. Volgens mij ben je aan helicopter piloot zo'n 300.000 euro kwijt, omdat je alles zelf moet betalen. Dat heb ik teminste tehoren gekregen van een instructeur. Hij vertelde dat je het sowieso beter bij de luchtmacht kunt proberen.
 
Inderdaad dat heb ik ook gehoord. Volgens mij ben je aan helicopter piloot zo'n 300.000 euro kwijt, omdat je alles zelf moet betalen. Dat heb ik teminste tehoren gekregen van een instructeur. Hij vertelde dat je het sowieso beter bij de luchtmacht kunt proberen.

300.000 lijkt me wat veel, misschien als je al je training in een EC135 doet dat je daar op uitkomt....

Aan een IR met 160 vlieguren heb je ook niet zo veel, je enige kans is bij een van de grote offshore bedrijven, maar die nemen momenteel ook vrijwel niemand aan....
Uiteraard kan dit veranderen, maar ik zou op het moment zeker geen grote zak geld gaan lenen bij de bank om helicopter piloot te worden!
 
Ik heb veel gezocht en de FAA/JAA opleiding met JAA IR komt samen met huisvesting en levensonderhoud komt ongeveer uit op omgerekend 120.000 euro. Blijft wel een grote zak geld helaas.

Maar ik neem aan dat als je een jaar in Amerika als instructeur kunt werken en zo 500 - 1000 uren kunt maken en je een JAA IR en fATPL hebt je toch wel een goede kans maakt.

Weet iemand een goede organisatie om je JAA IR te halen? Bristow en Bond Air Services zitten al op 28.000 en 25.000 Pond (40.000 dollar) als je al een FAA IR hebt. Dit lijkt me vrij veel aangezien ik hier een paar keer voorbij heb horen komen dat het in totaal tussen de 35.000 en 40.000 dollar zou kosten?
 
Ik heb veel gezocht en de FAA/JAA opleiding met JAA IR komt samen met huisvesting en levensonderhoud komt ongeveer uit op omgerekend 120.000 euro. Blijft wel een grote zak geld helaas.

Maar ik neem aan dat als je een jaar in Amerika als instructeur kunt werken en zo 500 - 1000 uren kunt maken en je een JAA IR en fATPL hebt je toch wel een goede kans maakt.

Weet iemand een goede organisatie om je JAA IR te halen? Bristow en Bond Air Services zitten al op 28.000 en 25.000 Pond (40.000 dollar) als je al een FAA IR hebt. Dit lijkt me vrij veel aangezien ik hier een paar keer voorbij heb horen komen dat het in totaal tussen de 35.000 en 40.000 dollar zou kosten?

Als je het FAA/JAA programma gaat doen zal je echt niet zomaar met 1000 uur terug komen, vooral vanwege het feit dat je erg veel tijd in het klaslokaal zit om voor je JAA vakken te leren. Realistischer lijkt mij zo rond de 500-600 uur.
Als je niet bij Bristow zelf wordt aangenomen, verlies je tijd aan het zoeken naar een andere werkplek. Bovendien is de kans dan groot dat je op een kleinere school terecht komt, waar je toch vaak minder zult vliegen. Uiteraard zijn er uitzonderingen...

Ik denk dat als je voor Amerika wilt gaat en daar les wilt geven, je het beste alleen de FAA papieren kan halen en nadat je visum is verlopen je op de JAA te richten.

Voor een JAA IR is Helicopter Service in High Wycombe ook nog een goede optie.
 
Bedankt voor de tip, maar het is blijkbaar overal enorm duur. Het zit allemaal zo rond de 25.000 en de 30.000 pond.
 
Heli Holland vliegt als het goed is met een 1 motorige longranger waardoor het wat goedkoper uitvalt. Maar die info is al een paar jaar oud !
 
Als je dan op een multi engine helikopter komt te vliegen moet je weer een type rating doen toch? Is het financieel dan nog wel voordelig?
 
Back
Top