Opleiding

..waar een wil is is een weg.
Een lange onzekere en kostbare weg weliswaar.

Er is nog een andere mogelijkheid voor de wat jongere aspirant-vliegers.
Eerst bij een helibedrijf gaan werken bij de dispatch, of als monteur.
Dan na een jaar of wat werken, via het bedrijf overstappen naar de pilotenstoel.
Je weet dan de ins en outs van de heliwereld.
Het is door meerdere mensen zo gedaan en zij hadden daardoor baangarantie.


Dank voor de tip, maar ik ben bang dat dit nog weer een langere weg is? Als monteur zou je toch eerst ook nog een (MBO?)opleiding moeten volgen. Daarna een aantal jaar werken en dan kijken of de overstap gemaakt kan worden.. Lijkt me overigens wel erg leuk om aan heli's te sleutelen, hmmm ik ga me er eens in verdiepen.

@ Dreamflyer:
Dank voor je reactie. Op jouw manier zou ik dus m'n VWO binnen zien te hengelen en daarna ergens zonder verder diploma/opleiding gaan werken en ondertussen ook nog m'n PPL halen. Ik neem aan dat het wel behoorlijk druk/zwaar is om naast je werk (afhankelijk van je werk misschien) je PPL te halen.

Ik had zelf meer het idee om eerst nog te studeren, met het idee dat je dan altijd nog een diploma op zak hebt.

Maar nog even over die grading/keuring, als je daarvoor afgekeurd wordt dan is het hele luchtvaartverhaaltje voorgoed afgelopen? Die hele keuringen kosten zo'n €1500,- geloof ik? Het lijkt me toch best balen als je dan te horen krijgt dat je het niet kunt....


JW
 
Lijkt me geen slechte investering vergeleken met de totale kosten van een heliopleiding! Ik heb mijn PPL vrij gemakkelijk met mijn werk gecombineerd, al was dat wel Part 61 in de States...
 
Die keuring is niet verplicht zo ver ik weet. Misschien om een lening te krijgen. Maar verder is het vooral voor je eigen zekerheid. Tenzij de school het als een verplicht onderdeel hanteert, dat weet ik niet zeker.
 
Ik heb laatst met Rotor&Wings gebeld en daaruit klonk wel dat het verplicht was, omdat hiermee gekeken wordt of je het in je hebt én of je leiderscapaciteiten hebt... volgens mij kon je daar ook gewoon op afvallen. Maar als ik het zo hoor kun je alleen voor je zelf (on)zekerheid krijgen of je het kan? Of geldt dat laatste alleen voor als je alleen je PPLh wilt halen en niet beroepsmatig mee verder wilt?
 
Die leider capaciteiten heb je vooral nodig als je offshore gaat. Ga je dat niet, dan komt dat niet zo heel krap lijkt mij. Goed, het is wat moeilijker om dan je geld te verdienen buiten de offshore en zeker om je opleiding terug te verdienen, dat is het probleem denk ik.
 
Back
Top