Opleiding

Bedankt voor jullie reacties. Het zijn grote beslissingen (en grote bedragen), dus alle informatie van jullie, de experts, is welkom.

De reden dat ik het over een opleiding in Amerika had is dat ik daar full-time aan de slag zou kunnen. Met een groep gelijkgestemden de hele dag met de theorie en praktijk bezig zijn en, elkaar ondersteunend, in een jaar tijd je papieren halen. Als ik in Nederland modulair de opleidingen zou volgen, naast mijn huidige baan, ben ik bang dat dat een voortslepende zaak gaat worden en dat ik er uiteindelijk vele jaren (4? 5?) over zou doen. Daarom ook mijn vraag of er zoiets als 'te oud' is in de helicopterwereld.

Al met al kan ik meerdere voordelen bedenken voor een full-time opleiding (focus, tijdsduur, netwerk, avontuur) en maar 1 nadeel (financieel risico). Maar dat nadeel is dus een heel reeel gevaar merk ik. Jullie vinden niet dat de voordelen tegen het nadeel opwegen?

Verder wil ik nog een keer benadrukken dat ik nu (en in de toekomst) niet gebonden ben aan Nederland. Na het behalen van de nodige papieren kan (en wil) ik in principe over de hele wereld aan de slag. Vergroot dit mijn kansen op een baan, of is het in Azie bijvoorbeeld net zo triest gesteld op dit gebied?

Dank voor jullie tijd.
 
Het risico is zeer groot. Alles wat telt zijn uren. Als je na de opleiding geen baan krijgt, of een baantje als CFI waar je niet genoeg vliegt, en hebt vervolgens na 2 jaar 500 uur, heb je geen kans elders op deze wereld. Als je in Nederland blijft en nog steeds een baan hebt is het minder erg.

1000 uur was een zgn. grens, maar dat is ook verleden tijd. 2500 is meer de norm. Het is zowieso niet makkelijk in een niet Engels sprekend land qua taal. Voor serieuze banen heb je zowieso turbine tijd nodig en voor bijv India min 100 uur op type, ander kun je geen gelijkstelling krijgen.
 
Offtopic: ik zie dat je je PPL(A) hebt, met 220 uur. Ik meen dat je het toendertijd ook over heli's had? Er vanaf gezien begrijp ik? Benieuwd wat je keuze was?

Ik heb het geprobeert bij de KLu, zag er nadat ik goedgekeurd was goed uit en ben m'n bedrijg gestopt. Vervolgens is de KLu niks geworden, geen projecten meer kunnen starten, hoop mislukt, uiteindelijk financiele rek er helemaal uit en moest ik weer in loondienst, financiele troep opruimen. Op mn bek gegaan dus :)
 
Het risico is zeer groot. Alles wat telt zijn uren. Als je na de opleiding geen baan krijgt, of een baantje als CFI waar je niet genoeg vliegt, en hebt vervolgens na 2 jaar 500 uur, heb je geen kans elders op deze wereld. Als je in Nederland blijft en nog steeds een baan hebt is het minder erg.

Oke, geen full-time opleiding dus. De vraag is nu of modulair dan wel zin heeft. De komende 5 jaar een berg geld investeren om daarna in dezelfde situatie (slechter zelfs, want geen netwerk) terecht te komen is natuurlijk ook niets. Erg jammer dat de markt zo slecht is...
 
Juist omdat je modulair doet bouw je een netwerk in Nederland op. Als je naar Bristows gaat heb je juist geen netwerk. (Een netwerk wat bestaat uit mede studenten brengt je niet veel/niets)

Maar zoals bovenstaande poster al zegt, ben je wel echt 'dedicated' want een enorme hoop doorzettingsvermogen is wel nodig.
 
Juist omdat je modulair doet bouw je een netwerk in Nederland op. Als je naar Bristows gaat heb je juist geen netwerk. (Een netwerk wat bestaat uit mede studenten brengt je niet veel/niets)

Dat begrijp ik niet. Kan je dit uitleggen?

Maar zoals bovenstaande poster al zegt, ben je wel echt 'dedicated' want een enorme hoop doorzettingsvermogen is wel nodig.

Van de verhalen die hier (en elders) worden geschetst word je niet echt vrolijk he. Als ik over een paar jaar weer gedwongen de IT in moet, maar dan met een ton schuld achter mijn naam... je moet realistisch zijn met dit soort dingen. Als er piloten met 1000 uur werkeloos rondlopen, wat heb ik dan als starter op die markt te zoeken?

Daarmee zeg ik niet dat ik het niet ga doen, alleen dat ik er heel goed over na moet denken. Grote beslissingen, grote bedragen.
 
Als je je PPL in Nederland doet bouw je aan je Nederlandse netwerk, vervolgens bouw je uren deels in Nederland deels buitenland en dan doe je je CPL in Nederland.

Als je vrijgezel bent en naar Amerika gaat en daar trouwt met een Amerikaanse dame kun je blijven. Daar moet je dan wel direkt aan gaan werken en dat vind ik iets anders een opleiding volgen oke, maar moeten trouwen om in de US te blijven gaat mij wat ver. Als je niet in de US kan blijven heb je ook niets aan een netwerk in de US.

Als je het stap voor stap doet is het niet een hele hap geld ineens en spreidt je het risico.
 
Ik heb het geprobeert bij de KLu, zag er nadat ik goedgekeurd was goed uit en ben m'n bedrijg gestopt. Vervolgens is de KLu niks geworden, geen projecten meer kunnen starten, hoop mislukt, uiteindelijk financiele rek er helemaal uit en moest ik weer in loondienst, financiele troep opruimen. Op mn bek gegaan dus :)

Ai, dat is minder. Maar je bent er wel uitgekomen zo te zien, een lering uitgetrokken! :)
 
Juist omdat je modulair doet bouw je een netwerk in Nederland op. Als je naar Bristows gaat heb je juist geen netwerk. (Een netwerk wat bestaat uit mede studenten brengt je niet veel/niets

mee eens over netwerk in nederland! niet eens wat je over Bristow zegt! ten eerste: Als je naar bristow gaat bouw je heel veel contacten op. De school zelf heeft ook contacten met Bristow en indien Bristow piloten waardan ook nodig heeft en jij heb de nationaliteit en de uren zullen zij jou in kontakt brengen met de juiste personen.
Ten tweede: Mede studenten zijn juist hele goede kontakten alleen al bij Bristow lopen er rond de 200+ studenten die van allerlei soorten opleidingen volgen. Je netwerk kring is juist enorm groot want er zitten daar ook zonen/dochters van eigenaren, chiefpilots enzv op de school dus je kan daar heel goed een netwerk op bouwen.


Van de verhalen die hier (en elders) worden geschetst word je niet echt vrolijk he. Als ik over een paar jaar weer gedwongen de IT in moet, maar dan met een ton schuld achter mijn naam... je moet realistisch zijn met dit soort dingen. Als er piloten met 1000 uur werkeloos rondlopen, wat heb ik dan als starter op die markt te zoeken?

Ik snap je bezorgdheid en je moet het heel goed uitrekenen wat het kost en een plan hebben na je opleiding van hoe je maandelijks je lening gaat betalen. Tuurlijk zijn er piloten met meer dan 1000 uur, offshore ervaring ect. maar die hebben ook eisen want er is nog steeds een vraag voor piloten en je maakt wel zeker kans om uitgenodigd te worden voor een selectie ronden. Toen ik selectie deed met mijn 500 uurtjes geen offshore ervaring of wat dan ook, waren er ook captains met meer dan 2000 uur offshore!!!! Maar ik was wel uitgenodigd voor selectie en ik ben wel aangenomen.

Je moet je afvragen is dit wel iets wat ik wil en waar ik 100% achter sta!!! want ik zal eerlijk zijn het is niet makkelijk om een baan te vinden. doorzettingvermogen en zeker motivatie is er nodig om een baan te vinden. je zal heel veel nee horen en sorry we hebben beteren kanidaten maar ja je hebt een droom en je hebt er alles voor over om in dat co piloot stoeltje te komen. dus vraag je af zie jij je zelf zover gaan tot dat je een baan hebt of bij de eerste afwijzing je kop laat zakken en denkt van laat maar zitten!

Orienteer je zelf eens en bel of beter nog ga langs de bedrijven vraag naar de chiefpilot of iemand van HR of hij/zij eventjes 2 minuten van hun tijd aan jou kunnen besteden. Stel dan de vraag van wat zijn jullie eisen voor piloot. Stel hun de vragen die je wilt weten tenslotte zijn hun de personen die het dichts bij het vuur zitten, want dat zien ze liever iemand die de moeite neemt om langs te komen dan dat je vanuit je luie stoel je cv op stuurd en wacht tot dat zij jou uitnodigen voor selectie.
 
mee eens over netwerk in nederland! niet eens wat je over Bristow zegt! ten eerste: Als je naar bristow gaat bouw je heel veel contacten op. De school zelf heeft ook contacten met Bristow en indien Bristow piloten waardan ook nodig heeft en jij heb de nationaliteit en de uren zullen zij jou in kontakt brengen met de juiste personen.
Ten tweede: Mede studenten zijn juist hele goede kontakten alleen al bij Bristow lopen er rond de 200+ studenten die van allerlei soorten opleidingen volgen. Je netwerk kring is juist enorm groot want er zitten daar ook zonen/dochters van eigenaren, chiefpilots enzv op de school dus je kan daar heel goed een netwerk op bouwen.

Daar heb ik nooit wat van gemerkt, misschien zat ik er op een verkeerd tijdstip maar zonen en dochters van eigenaren, nooit meegemaakt. Ik heb nog steeds contact met de meeste van m'n studiegenoten en met oa. Patrick Corr, maar ik ben nog nooit benaderd voor een baan, en m'n maatjes ook niet. Volgens mij staat de Bristows Academy wat dat aangaat los van Bristows operations en zo goed als ik weet hebben de diverse landen operaties van Bristows niet eens onderling contact over personeel.

Dit verhaal brengt de Bristows Academy graag in de Wereld om zieltjes te winnen.
 
Daar heb ik nooit wat van gemerkt, misschien zat ik er op een verkeerd tijdstip maar zonen en dochters van eigenaren, nooit meegemaakt. Ik heb nog steeds contact met de meeste van m'n studiegenoten en met oa. Patrick Corr, maar ik ben nog nooit benaderd voor een baan, en m'n maatjes ook niet. Volgens mij staat de Bristows Academy wat dat aangaat los van Bristows operations en zo goed als ik weet hebben de diverse landen operaties van Bristows niet eens onderling contact over personeel.

Dit verhaal brengt de Bristows Academy graag in de Wereld om zieltjes te winnen.

Periode 2007/2008 heb ik mijn opleiding gedaan bij Bristow. Ik meen dat Bristow net de school had gekocht van Patrick Corr. Tijdens mijn periode heb ik 4 presentaties meegemaakt 2 van Bristow Europe Paul quick en zijn deligatie, CHC Nederland en Bristow logistic. Ik ben het met je eens dat de academy los staat van Bristow operations en je moet niet denken dat je na je opleiding zo een baan bij bristow waardan ook krijgt, maar tijdens mijn periode zijn er heel veel studenten en instructors die in eerdere klasse zaten dan ik gelijk na hun IFR in Norwich bij Bristow direct aangenomen bij Bristow Europe. Ik moet wel toegeven dat het in de gouden tijd was voor de crisis.

In welke periode heb jij je opleiding gevolgd?
 
Ik zat er 2004/2005.

Jongens die naar Norwich gingen voor JAA IR(H) hadden inderdaad een goede kans op een baan bij Bristows UK, maar konden in die tijd ook vrij makkelijk naar CHC.
 
Hillerbee, je hebt zelf de opleiding bij Bristow gedaan en je bent toch prima terecht gekomen -althans, je hebt de kans gezien om je opleiding daar om te zetten in een carriere in Europa. Oke, het waren misschien betere tijden in 2005, maar het principe is nog steeds hetzelfde. Waarom zo negatief?

De arbeidsmarkt is nu inderdaad krap maar er zijn zeker nog banen. Die kennis van je, die met 5,000 uur en een ATP geen werk kan vinden, doet echt iets verkeerd. Die heeft a) overal de bruggen achter zich verbrand of b) kan niet vliegen.
 
Nadat ik bij de Koninklijke Marine niet door de GVSS ben gekomen heb ik me eens verdiept in de andere mogelijkheden om heli-vlieger te worden. Tsja, dan schrik je! Een hele dure opleiding en weinig ruimte op de arbeidsmarkt... Maargoed het blijft je droom en die krijg je niet zó makkelijk uit je hoofd.

Ik zit in m'n examenjaar VWO en ben niet van plan om gelijk al enorme geldbedragen te gaan lenen. Nu ben ik van plan om eerst te gaan studeren en na m'n studie te gaan kijken hoe ik er dan tegenaan kijk. Als heli-vliegen dan nog steeds zo door m'n hoofd spookt, wat ik eigenlijk wel verwacht, dan zou ik graag beginnen met het halen van m'n PPLh (bij heli Holland of rotor&Wings).
Nu vroeg ik me een paar dingen af:
- klopt het dat men voor de PPLh zo'n €20.000,- moet rekenen?
- kun je na het behalen van je PPLh een aantal jaar gaan werken/sparen om daarna te proberen om je ATPLh te halen? Volgens mij wel, maar is het ook verstandig?

Verder ben ik benieuwd in hoeverre je dit zo kunt plannen. Ik ben immers al wel een keer afgekeurd, dat was dan wel onder de zware keuringseisen van Klu, maar toch? Hoe moet ik me zo'n keuring voor dit soort opleidingen voorstellen?

Tot slot nog een vraagje over de arbeidsmarkt. Waarin zou je eventueel als je geluk hebt allemaal terecht kunnen komen? Ik denk altijd aan offshore, trauma en politie-heli's, maar ik hoorde/las dat vooral die laatste twee, veelal ex-defensie vliegers zijn?
 
..waar een wil is is een weg.
Een lange onzekere en kostbare weg weliswaar.

Er is nog een andere mogelijkheid voor de wat jongere aspirant-vliegers.
Eerst bij een helibedrijf gaan werken bij de dispatch, of als monteur.
Dan na een jaar of wat werken, via het bedrijf overstappen naar de pilotenstoel.
Je weet dan de ins en outs van de heliwereld.
Het is door meerdere mensen zo gedaan en zij hadden daardoor baangarantie.
 
en politie is alleen via politie intern meen ik, alhoewel een hele tijd terug een vacature was, waar dit niet uit bleek. Ben wel benieuwd of iemand dit weet?

Ik heb zo'n 6 jaar geleden eens gepraat met een politie heli piloot en die was eerst 4 jaar agent geweest voordat hij naar deze functie solliciteerde. Hij zei toen dat het verplicht was om eerst als straatagent gewerkt te hebben.

In de laatste op de bok staat een artikel over de politie operatie vanaf schiphol:
http://www.vnv-dalpa.nl/files/publiek/odb/webversie%20Op%20de%20Bok%20april%2011.pdf

Vanaf pagina 6
 
Ik heb zo'n 6 jaar geleden eens gepraat met een politie heli piloot en die was eerst 4 jaar agent geweest voordat hij naar deze functie solliciteerde. Hij zei toen dat het verplicht was om eerst als straatagent gewerkt te hebben.

In de laatste op de bok staat een artikel over de politie operatie vanaf schiphol:
http://www.vnv-dalpa.nl/files/publiek/odb/webversie%20Op%20de%20Bok%20april%2011.pdf

Vanaf pagina 6

Dank voor het artikel! Bijster interessant. Daar zou ik nog wel de opleiding politie voor willen doen. Lijkt me een prachtbaan..
 
Back
Top