Opleiding

_stefan

New member
Hallo,

Na het behalen van mijn HAVO diploma vorig jaar heb ik er over na gedacht om helikopterpiloot te worden. Uiteindelijk heb ik toch voor de veilige weg gekozen en ben ik eerst een HBO opleiding te gaan volgen. Halverwege het eerste jaar ben ik er toch achter gekomen dat dit niets voor mij is en dat ik toch piloot wil worden. Na veel informatie gezocht te hebben op onder andere dit forum blijven er toch wat vragen over. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

De opleiding die ik voor ogen heb is de integrated FAA/JAA course bij Bristow. Is dit werkelijk de beste zoals men zegt of zijn er andere goede alternatieven? Van Hillsboro heb ik ook het een en ander gehoord – het ligt in ieder geval in een mooie omgeving - maar ik weet niet hoe goed de kwaliteit van deze opleiding is.

Om te kijken of het financieel haalbaar is wil ik een goed beeld hebben van wat het allemaal gaat kosten. De FAA/JAA course kost 75000 dollar, ongeveer 55000 euro. Ik graag weten in hoeverre het voor het vinden van een baan nodig is om ook een Turbine transition of een Multi engine rating te halen, aangezien dit het kostenplaatje nogal vergroot.

Voor de Amerikaanse ATP moet je volgens de website van Bristow minimaal 23 jaar zijn. In Nederland is de minimum leeftijd voor de ATPL 21 jaar. Betekent dit dat ik mijn theorie pas kan halen als ik 21 ben (ik ben nu net 18) of kan ik de theorie eerder halen en heb ik dan zodra ik 21 ben en/of 1200 uur ervaring heb mijn ATPL?

Alvast bedankt voor de hulp!

Stefan
 
Er is, voor zover ik weet, geen alternatief voor de JAA/FAA cursus die Bristow aanbiedt. Andere scholen, zoals Hillsboro, leiden alleen op voor het FAA brevet. Je zult dan zelf, in een later stadium, de JAA conversie moeten regelen. In beide gevallen kun je -met het F-1 visum- ongeveer een jaar lang praktische ervaring opdoen in Amerika als vlieginstructeur.

In eerste instantie -d.w.z. voor de baan als instructeur- zijn extras zoals een turbine transition of multi-engine rating compleet weggegooid geld. In een later stadium, voor een betere baan, zouden dat soort dingen alsnog van pas kunnen komen, maar dan zou je, als het nodig is, altijd nog in die training kunnen investeren.

Mag ik je nog een tip geven? Doe eerst die HBO opleiding, misschien iets dat met de luchtvaart te maken heeft aangezien daar je interesse ligt. Over vier jaar ben je nog steeds jong genoeg om aan een piloten opleiding te beginnen, maar dan heb je wel een HBO diploma op zak; iets waar je altijd op terug kunt vallen, en dat je later in je carriere misschien wel heel goed van pas kan komen.
 
Bedankt voor je antwoord.

Het klinkt alsof de Bristow FAA/JAA cursus het makkelijkste is om te doen. Ze geven in ieder geval een stuk duidelijker aan wat het allemaal gaat kosten.

Bedankt voor de tip over de HBO opleiding, maar nu nog vier jaar op school zitten is echt niets voor mij. Daarnaast staat de JAA ATPL theorie in Nederland gelijk aan een HBO studie. Nu is dat dan wel een papiertje waar ik bij een normaal beroep inhoudelijk niet zo veel aan zal hebben, maar het geeft wel aan dat ik HBO denk niveau heb.

Wat dat betreft lijkt het met goed te doen, blijft alleen nog de vraag op welke leeftijd ik de ATPL theorie kan halen.
 
Je kunt ook kiezen voor een goede JAA opleiding en dan later converteren naar FAA als je iets gevonden hebt in de US.

Een goede HBO opleiding kan geen kwaad, zou ik zeker doen als je nog maar 18 bent. Ik moet je wel waarschuwen, het probleem waar ik nu constant tegenaan loop:
Je komt uit de opleiding met te weinig vlieguren voor de commerciële markt, je zal dus niet direct een baan als piloot vinden. Maar dan komt het volgende en dit heb ik nu al tientallen keren meegemaakt: de normale arbeidsmarkt wil je niet. Ze zeggen allemaal, stuk voor stuk: sorry, maar we zijn bang dat jij er over een paar jaar vandoor gaat en dan nemen we liever iemand die 'blijft'.

Dat over die ATPL theorie weet ik niet zeker. Zo ver ik weet, mag je de theorie wel doen, maar mag je geen multi crew PIC job doen voor je 21ste, kan zijn dat ik er totaal naast zit.
 
Het mooiste zou zijn om na de opleiding een jaar als instructeur bij Bristow te werken om uren op te bouwen. Ik neem aan dat ik na dat jaar dan genoeg uren heb opgebouwd voor een goede baan? Daarnaast snap ik dat het vinden van een baan als piloot niet makkelijk is maar voor iets wat ik graag wil ben ik bereid risico te nemen.

Over de ATPL, ik heb begrepen dat je eerst de theorie moet halen en dat je dan een frozen ATPL krijgt. Met een bevroren ATPL mag je wel als co-piloot vliegen maar niet als gezagvoerder. Dit zou dan betekenen dat je onder je 21e wel als co-piloot mag vliegen. Klinkt wel logisch maar klopt het ook?
 
Daarnaast staat de JAA ATPL theorie in Nederland gelijk aan een HBO studie.

Hoe kom je daar nou bij? Het zou mooi zijn, daar niet van. Want dan zou je dus ook studie financiering moeten krijgen en een OV jaarkaart. Vroegah, heeeel vroegah, was de gehele opleiding (mits bij Rijksluchtvaartschool of NLS) geldig als HBO. Maar dat is al een jaar of 10 niet meer zo. Zover ik weet heb je dus nog steeds niet meer als HAVO als je klaar zou zijn met een vliegopleiding, wat bij zowel veel UK als Duitse airlines (heli weet ik niet) betekent dat je niet mag solliciteren (vaak minimaal VWO/HBO). En bij banen zoeken op de grond zal je dan ook sneller het onderspit delven.

Multicrew PIC (captain dus) voor je 21e klopt wel, maar zou sowieso knap zijn als je voor je 21e aan die 1500 uur total time komt. First officer kan wel, mits je CPL brevet en CPL/ATPL theorie hebt.
 
Last edited:
Hoe kom je daar nou bij? Het zou mooi zijn, daar niet van. Want dan zou je dus ook studie financiering moeten krijgen en een OV jaarkaart. Vroegah, heeeel vroegah, was de gehele opleiding (mits bij Rijksluchtvaartschool of NLS) geldig als HBO. Maar dat is al een jaar of 20 niet meer zo.

Ik kreeg op de NLS gewoon stufi en Ov kaart hoor is echt minder dan 20 jaar terug....(10....)
 
Op je 19e je certificaat halen en voor je 21ste die (1000 is het toch bij heli?) uren halen zou inderdaad knap zijn :D

Instructeur worden bij Bristow wil iedereen in je klas wel en iedereen in de klas voor jou en in de klas na jou, etc... dat kun je dus wel vergeten. Ik zeg niet dat de kans er niet is, maar die is zo gigantisch klein dat het bijna verwaarloosbaar is.
 
Hier is nog iets belangrijks om in overweging te nemen: als helikopter piloot heb je een volledig platte carriere boog. Wat ik bedoel is dat, als je zometeen op je 20e of zo helikopter piloot bent, je voor de volgende 45 jaar van je carriere in essentie elke dag precies dezelfde taak verricht. Het uitzicht vanuit een S76 is precies hetzelfde als vanuit een R22, en de meeste dagelijkse dingen die helikopters doen zijn, op z'n zachtst gezegd, repetatief (repetietief? repetitief?). Je bent wat dat betreft net een loodgieter.

Als je op je twintigste al van helikopter vliegen je beroep maakt kan het dus zijn dat het je, tegen de tijd dat je een jaar of 30, 35 bent, volledig de keel uithangt om elke dag om vijf uur s'ochtends uit je nest te moeten komen om in de vrieskou een stelletje roughnecks naar hun booreiland te zeulen, en je dan jaloers kijkt naar je collega vlieger die, vanwege z'n HBO diploma, nu lekker in een kantoor met z'n voeten op het bureau de manager zit te wezen. Ik bedoel maar.
 
Als je op je twintigste al van helikopter vliegen je beroep maakt kan het dus zijn dat het je, tegen de tijd dat je een jaar of 30, 35 bent, volledig de keel uithangt om elke dag om vijf uur s'ochtends uit je nest te moeten komen om in de vrieskou een stelletje roughnecks naar hun booreiland te zeulen, en je dan jaloers kijkt naar je collega vlieger die, vanwege z'n HBO diploma, nu lekker in een kantoor met z'n voeten op het bureau de manager zit te wezen. Ik bedoel maar.

Tsja, en de rednecks die je dan weer terug oppikt mag ik dan weer ophalen vanuit zo'n guur veld in Schotland in het donker veels te vroeg met natte sneeuw. Om daarna weer dat saaie end over de Noordzee zonder uitzicht terug te blazen (ja, doe maar weer een thee) om voor de 12e keer die week weer op Amsterdam te landen. Oh joepie, weer een wolk. Pff... had ik maar een vak geleerd. Nog maar 20 jaar tot pensioen gelukkig.

012251.jpg
 
Precies Nosig, jij voelt 'm... Don't get me wrong: ik vind mijn beroep nog steeds heel erg leuk maar je moet er wel vrede mee hebben dat je gewoon chauffeur bent.

Wat ook helpt is dat 'mijn' booreiland in ieder geval voor de kust van een tropisch land ligt ;)
 
Een HBO studie volgen is inderdaad het verstandigst - bedankt voor de tip - echter is het helemaal niets voor mij en daarom zal ik het dus ook niet doen. Het enige alternatief voor piloot is voor mij een eigen bedrijf, iets waar ik ook geen studie voor nodig heb. Daarnaast snap ik niet hoe in een heli vliegen saaier kan zijn dan een kantoorbaan.

Hebben jullie ook nog tips met betrekking tot het zoeken van een goede helikopteropleiding? Of het regelen van financiering?
 
Daarnaast snap ik niet hoe in een heli vliegen saaier kan zijn dan een kantoorbaan.

Niet saaier, wel harder werken. Je kunt ze makkelijker verdienen wordt er bedoeld. Heli vs Fixed Wing, is heli meer een behendigheidsspelletje, leuker dus! Maar Fixed zal meer diversiteit bieden wat landen betreft waar je komt. Heli is meer korte afstanden, regelmaat.
 
Tsja, en de rednecks die je dan weer terug oppikt mag ik dan weer ophalen vanuit zo'n guur veld in Schotland in het donker veels te vroeg met natte sneeuw. Om daarna weer dat saaie end over de Noordzee zonder uitzicht terug te blazen (ja, doe maar weer een thee) om voor de 12e keer die week weer op Amsterdam te landen. Oh joepie, weer een wolk. Pff... had ik maar een vak geleerd. Nog maar 20 jaar tot pensioen gelukkig.

P'cies! At the end of the day it's just another job...
The Life of a Helicopter Pilot;

Grand canyon tour:
Get up at 4.30AM, drive 90 miles to the ditch, have 5th cup of
coffee, pre-flight, pee, get in start up, load up the Midwestern
beefeaters, fly for 30 minutes, fly for 30 minutes, fly for 30
minutes, fly for an hour, fly for 30 minutes, fly for an hour.
Can I have a break? No, ok, fly for 30 minutes, fly for 30
minutes, fly for 30 minutes, fly for 30 minutes. fly for 30
minutes, fly for 30 minutes, fly for an hour, get out tie down,
PEE, drive 90 miles home, eat, sleep, repeat.

Hawaii tour:
See above but get to wear funky Hawaii shirt and shorts...

Offshore Oil:
See above but the tourists smell bad and the river is a lot
bigger...

Tuna Boat:
See above, but you get to chant: Where da fish, where da fish...

Power line patrol:
See above but you get to say: tower one, tower two, tower 3,
tower 4, tower 5......tower 496, tower 497, etc...

Pipeline patrol:
See above but you get to say: yup it's a pipeline. yup it's a
pipeline, yup it's a pipeline, yup it's a pipeline. yup it's a
pipeline,.....Sh# theres a wire, ok, yup it's a pipeline, yup
it's a pipeline, yup it's a pipeline....

EMS:
Get to work, have 7th cup of coffee, pre-flight, pee, news, eat,
sleep, eat, sleep, eat, sleep, eat, sleep, BEEP BEEP BEEP,
motorcycle vrs a big rig, fly 20 minutes, load patient,
Yuuuuuuko!!! That looks like it hurts, fly 20 minutes, off-load,
debrief, eat, sleep, eat sleep, eat, sleep, go home...

Logging:
Get up at 5, have 3rd cup of coffee, pre-flight, comin up, log,
log, log, log, log, log, log, log, log, log, log, log, Wipe up
CP's puke, log, log, log, log, log, log, log, log, log, log, etc…
Shut down go home drink a massive amounts of beer with hookers.

Fire:
Get up at 4 AM, drive an hour, have 9th cup of coffee, mission
plan, you want to WHAT? Put on bucket go to fire. OH! big fire!
Up down, turn around, fetch a pail of water, repeat 160 times.
Shut down, wait until 14 hours is over. Out of duty time, find
tent, eat at base camp, visit little blue room, sleep up again,
at 5am repeat...

Instructing:
Get in at 9am, have 10 cups of coffee, 3 cigs, and wait for no
shows, Non English speaking student shows up, pre-flight, flight,
SCREAM: I HAVE THE CONTROLS!!, repeat 20 times, After hour
flight, clean short, repeat 5 times, go home knowing your the
pilot god that saved the R22 from the clutches of the student
pilot, get on PC and type resume, yup getting 252.4 hours. look
for way to get turbine time job with out flight time, go to
sleep thinking how great it would be working as a real pilot!
 
Nog een ander vraagje, in hoeverre verschilt ATPL(a) van ATPL(h)? Als alleen theory of operations anders is, is het dan niet slim om meteen ook ATPL(a) te halen? Ik weet niet of het klopt maar zou je daarmee niet ook makkelijk later nog fixed wing piloot kunnen worden?
 
Wat heb je er aan om de theorie te halen? Is maar beperkt houdbaar, tenzij je ook nog van plan bent je CPL-A te halen...
 
Ik bedoelde niet echt dat helikopter vliegen saai is (ik heb na 14 jaar nog steeds veel plezier in m'n dagelijkse werk). Wat ik meer probeerde duidelijk te maken is dat je qua carriere niet echt onderaan begint en grote hoogten kunt bereiken, zoals bij sommige andere beroepen. Het is meer dat je je carriere begint in een helikopter met twee zitplaatsen en je misschien na 45 jaar je carriere beeindigt in een helikopter met twaalf zitplaatsen.

Zolang je je dat vantevoren maar beseft en er vrede mee hebt is er niets aan de hand. Het is alleen dat ik me kan voorstellen dat je op een gegeven moment, als je een jaar of 35 bent en er al 15 jaar op hebt zitten, je jezelf afvraagt of je toch niet beter die HBO opleiding had kunnen doen toen je nog jong was en de kans had. Maar goed, dat was dus alleen maar mijn persoonlijke kijk op de dingen die ik eruit wilde gooien, en in ieder geval, om een bekende quotatie te paraphraseren:

'Success comes from listening respectfully to the very best advice, and then going away and doing the exact opposite.'
 
Back
Top