Momenten die je niet meer vergeet..

Leuk verhaal!

OKECHOBEE heb ik tijdens mijn skill-test ook boven gehangen, geloof wel 5 min.
Examiner: "Is this the field?". Me: Yes. Him:"Are you sure? " Hmm, nope. "Then you better check and look again".

Leuk, al die veldjes die op elkaar lijken, qua rwy layout. De kustlijn bood uiteindelijk hulp.
 
JC said:
Leuk verhaal!

OKECHOBEE heb ik tijdens mijn skill-test ook boven gehangen, geloof wel 5 min.
Examiner: "Is this the field?". Me: Yes. Him:"Are you sure? " Hmm, nope. "Then you better check and look again".

Leuk, al die veldjes die op elkaar lijken, qua rwy layout. De kustlijn bood uiteindelijk hulp.

Gouden tijd gehad die paar weken daarzo :)
 
Meer leven!

Zijn er niet meer mensen die een verhaal hebben? Ik ben zo benieuwd. Ik vind het heel leuk om het te lezen.

Gegroet van de PILidiOOT
 
Count Blah said:
Winterhaven en lakeland, is ook een leuke om te vergissen ;)

Dat vond een leerling van ons, nu net niet! Ze was net begonnen aan het laatste been van Bartow naar Winterhaven (dacht ze). Afstand 8 Nm of zo iets en koers 027 ! Echter mevrouw vloog koersje 270 .....Zag nadat ze inpaniek was geraakt een vliegveld, wist wel dat het Winterhaven niet was, geen meertje aan het begin van de Rwy 04 en ze zag ook John Brown's seaplane base niet ( nee want het was Rwy 05 Lakeland)
Zonder verder na te denken en de radio te gebruiken, heeft ze de kist aan de grond gezet. Ze werd vervolgens verzocht om even naar de tower te komen.

Aangezien ze wel aanvoelde dat dit niet een praatje pot verhaal zou worden heeft ze direct bij binnenkomst haar excuses gemaakt en haar verhaal uit de doeken gedaan zonder dat de man op de tower erook maar een woord tussen kon krijgen. Achteraf gezien maar goed want hierdoor koelde hij een beetje af. Na een paar koppen overheerlijke amerikaanse koffie ( ahum ...ze was zoals te verwachten een thee drinker) mocht deze ca. 50 jarige engelse tante weer in het vliegtuig stappen maar alleen als ze beloofde niet de frequentie van Lakeland te verlaten. Ze werd mede met de hulp van Tampa Approach volledig tot aan Winterhaven begeleid.

Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen, ze is geslaagd voor haar caa ppl onder het toeziend oog van examinator Paul "Hawai shirt" Thompson

@milehigh
Kerry Roth beloofde wel vaker dingen die hij dan niet na kwam. Verder was het geen vervelende kerel om mee te vliegen. Hij wist tenminste hoe je High Speed approches moest vliegen. behalve dan die ene keer....:D :D :D

gjk
 
Oke... ook van mij een verhaal dan maar.

Na een belletje met de Tulpenboer (waar ik B200 vloog), een vlucht gepland naar Tunesië. Moest allemaal "snel snel" gebeuren, want dit was een spontaan opgekomen klus.
Géén 9 pax dit keer, maar 20.000. Maar dan wel ééndag kuikens, wel te verstaan.
Het begon al goed... ik kom aangelopen toen iemand vroeg of ik de airco al had aangezet. Natuurlijk niet, want het was standaard procedure om die uit te laten. Ik zou het maar doen, kreeg ik te horen en al snel kwam ik erachter waarom. Mijn god, wat stinken die beesten en wat produceren ze een warmte! Snikheet in de kist en stinken naar kippenstront.

Goed, ik de pre-flight van de kist gedaan. Netjes fuel gedrained, netjes opgevangen in een bakje. Laat ik nou net dat bakje over mijn broek heen gooien! Deels over mijn bovenbeen, deels op man's gevoelige plekje. Ik dacht nog "k*t, dat zal lekker gaan stinken" en me natuurlijk helemaal niet gerealiseerd dat dit een lekkere brandwond kon worden.

De vlucht zou 4 uur heen duren en 4,5 uur terug. Na een half uurtje incl. een bakje koffie met kippenstont korrels begon het toch allemaal een beetje te branden. Toch maar even checken. Dat was dus ondertussen één grote, rode vlek geworden en het branden werd allemaal erger. Dan duurt 4 uur opeens verschrikkelijk lang!
Aangekomen in Tunesië ergens stiekem achter een gebouwtje maar even gecheckt hoe het er voor stond. Je raad het al... de vellen hingen erbij. Maar toen moesten we nog 4,5 uur terug! Tunesië, dus je mag niet even lekker bijkomen, meteen re-fuelen en weer terug.

Om een lang verhaal kort te maken. De volgende dag maar even naar de dokter. Resultaat: 2de graads brandwond (op je zak, kan je vertellen dat dit niet echt lekker is :D) en twee weken bijna niet kunnen lopen.

Al met al een vlucht om nooit meer te vergeten. Mijn uniform heeft, ook na de stomerij, nog drie weken naar ééndags kuikens geroken. Voor mij noooooooooooit meer een vlucht met ééndags kuikens. :D
 
Vandaag, met de 76 door de onweers wolken boven Eham vliegen. Een moment om niet meer te vergeten. Cockpit zachtjes verlicht. Zon komt op, flink wat bliksem om ons heen. Beetje rond de wolken zwieren, tussen de "towers" zeilen en langzaam zakken voor de ILS op 18c. op 2400 uit de wolken bursten en dan de baan verlichting voor je zien liggen met een lekker windje. Schiphol en nederland die wakker worden om 7 uur sochtends. Na een vlucht van 8 uur is dat onvergetelijk. Daar doen we het voor.

RR
 
Hey beer -

Maar wel weer 8.5 hours of PT-6 time in your logbook! ;)

super king air baby!
 
Aangezien er al sinds 26 september niks meer gepost is in de rubriek " Verhalen uit de cockpit" zet ik er bij deze even iets in wat ik me laatst herinnerde.

Ik kan het alleen doen met een verhaal dat ik gehoord heb, heb het namelijk niet zelf meegemaakt)

Ruim 20 jaar geleden werd mijn moeder uitgenodigd door een vriendin om samen met diens vader een kort vluchtje te maken in een single engine. (kan vanalles zijn geweest) In ieder geval, die vader, een arts, ging met een ander vliegtuig oefenen om samen te vliegen, dus ik denk met z'n tweeen naast elkaar, soort formatie vliegen. Dat deden ze omdat ze een soort trip naar Afrika gingen maken. Nou goed, zo gezegd zo gedaan, stegen ze op vanaf Zwartberg (Belgie) en oefenden en oefenden. Ondertussen legde de piloot, de arts, uit dat hij " met die schijf" het vliegtuig rustig kon laten vliegen. Achteraf is dat dus de trim tab.
Hij deed een tijdje niks met " die schijf" en het toestel trilde een beetje en ging een beetje uit balans. Opeens werd de piloot een tintje witter en er begonnen zich wat zweetdruppeltjes te vormen, ondertussen zat hij heel druk te praten in z'n microfoontje en het vliegtuig maakte rare geluiden. Mijn moeder en haar vriendin dachten dat het part of the show was en dat ze voor de gek werden gehouden. Toen hoorden ze de termen noodlanding en " parallel aan het Albert Kanaal" en de motor hield ermee op. De piloot was druk in de weer en elke seconde verloren ze hoogte. Toen drong het toch door dat het geen grapje was en de leuke sfeer was plotseling ver te zoeken. Ze naderden een weiland, hadden nog een paar honderd voet te gaan en probeerden dus te landen op dat weiland. Dat lukte en ze kwamen veilig aan de grond. Kwaad en tegelijkertijd opgelucht stapt de piloot uit en bekijkt het toestel eens goed. De andere twee passagiers doen hetzelfde. Op de buik van het vliegtuigje zit een grote stroom olie, die uit de motor vandaan komt. Dat verklaart een hele hoop. Vloekend bekijkt de piloot alles en besluit om z'n auto te halen en het toestel te verplaatsen. Hij haalt een touw of kabel uit de achterbak en bevestigd het aan het neuswiel, en stapt in de auto. Hier begaat hij een grote fout, die hem duur komt te staan... Hij start de auto en rijdt een stukje, met het vliegtuig achter zich aan. Hij stopt en wil uitstappen...BAM..... Er zat niemand in het toestel dus dat botste met een redelijke vaart tegen de auto.... Kwader dan kwaad vloekt en schopt de arts in het rond. Het toestel is nu nog meer kapot en z'n auto flink beschadigd...

Meer kan ik me niet herinneren van wat m'n moeder me ooit verteld heeft, maar ik dacht " laat ik het erop zetten dan volgen er misschien mooie verhalen" .
 
Niet iedereen heeft de mazzel om als 11 jarig jochie in de gelegenheid te worden gesteld om te (leren) vliegen.

Zoals iedereen heb ik tot m'n 16 levensjaar moeten wachten om voor het eerst (legaal) solo te mogen.

Voordat het zover was, heb ik (onder supervisie) zowat alles gevlogen (VFR/IFR) wat een (zuiger)motor en vleugels had :D

Een van m'n (vele) overlandvluchtjes uit die periode (1979) als leerling vlieger staat mij nog bij als de dag van gisteren.

M'n planning was om een overlandvluchtje van Hilversum (EHHV) naar Groningen (EHGG) v.v. te maken.

De actuele weersomstandigheden waren niet om over naar huis te schrijven (MVFR) en volgens de meteo zou het niet verder verslechten. Helaas bleek de werkelijkheid anders.

Ondanks de marginale omstandigheden (MVFR) tekende m'n instructeur de overlandverklaring :)

Eenmaal airborne, bleek het weer niet overeenkomstig de meteo briefing en zat al snel op 500" (AGL) enroute om grondzicht te behouden. Wat ik op dat moment (nog) niet wist was dat Hilversum achter mij compleet aan het dichtrekken was en de havendienst mij getracht heeft op te roepen (zat op Dutch Mill :rt:).

Ondertussen was ik het VFR geklooi (gerommel in de marge) behoorlijk zat en overwoog m'n opties.

De meest voor de hand liggende optie zou zijn om een voorzorgslanding maken op een of ander fietspad (Flevopolder) of :duh:

Aangezien de kist volledig IF was uitgerust, besloot ik :duh:
Contacteerde Dutch Mill, dat ik naar 1500' (IMC) ging en het PAM outbound radiaaltje direct EEL zou oppikken. Zo gezegd zo gedaan.

Ergens halverwege inbound EEL kon ik de ATIS oppikken, oeps, niet veel soeps 2000 meter met 3/8 op 500' enz.

Tsja, daar hang je dan IMC met je oefenbrevetje.

Ruim voor VZ Locator tegen Dutch Mill gezegd dat ik Eelde approach maar eens ging bellen.

Approach uitgelegd dat ik op 1500' inboud VZ Locator was en graag een instrument nadering wilde. De rest heb ik maar niet gezegd.

Approach was coulant en klaarde mij naar 2000' via VZ naar SO locator voor een ILS 23.

Piece of cake :grijns:

Eenmaal aan de grond naar Hilversum gebeld, waar ze opgelucht waren dat ik veilig was aangekomen.

Over de (weers)omstandigheden is nooit gesproken.
Ook Groningen heeft tot op de dag van vandaag nooit geweten dat het om een solist ging met een oefenbrevetje.

"Remember the days when sex was safe and flying dangeroes"

GBOF
 
Aantal jaar geleden in een bar op Barbados (in St Lawrence Gap) met een aantal meiden aan het praten over vliegen. Ze waren F/A voor Air 2000 (weet niet meer zeker). 1 ervan (de dikste) claimt dat ze de Captain is................yeah right!!!!

Dus ik stel ze een paar technische vliegvragen die ze foutloos en volgens het boekje beantwoord!!!

Vervolgens vraagt ze wat ik dan wel niet vlieg; en jawel,.... ik zeg haar zonder blikken of blozen dat ik F/O ben op een Navajo...............

Waarop zij zegt; "ik wist niet eens dat die dingen een F/O nodig hadden!!"

Afin, na een uur was het bij mij het schaamrood van mijn wangen weggetrokken en hebben we nog leuke verhalen uit staan wisselen onder het genot van een "Banks" biertje.

hahahaha !! Daar moest ik echt even om lachen!

ik heb nog maar 100 uur onder mijn logboek, dus echt veeel spannends heb ik niet meegamaakt, behalve 1 aborted Take off en een precautionary landing. Daar wil ik het dus even over hebben!

Er waren 2 mensen die graag naar venezuela wouden, en het waren kennissen van de voorzitter van de club. Ik was de dag al bezig met vliegen, in de Cessna en in de Navajo. De voorzitter kwam naar me toe lopen, en vroeg of ik mee wou vliegen naar venezuela om die mensen af te zetten in de Cessna 172. Geen probleem!

Het was een avond vlucht, en we zouden zo goed als in een rechte lijn naar coro vliegen op FL 070 (7000'). Alles ging prima, ik op de linker stoel deed al het vliegwerk, en hij zat ernaast vanwege zijn instrument ratings, die ik toen nog niet had. We waren opgestege, kwamen rond de 4000' en draaide een radial op toen de motor wat rare geluiden begon te maken. Inmiddels waren we al zon 15 mijl van de kust boven de caribische zee, s'avonds. Dus pikzwart overal, geen lichtje te bekennen! Ik begon de motor een beetje te checken, en ik kwam erachter dat met full power, en mixture op de goede setting, we amper 2100 toeren eruit kregen, en terwijl we rond de 2100 zater, schommelde hij vaak heen en weer. We vlogen toen 80 KIAS om te klimmen, en de neus iets omhoog natuurlijk. Maar we klommen dus niet meer, we daalde met full power!

Dus ik overleggen met hem, en ik dacht al iets van filthy sparkplugs. Dus meteen omgedraaid, mixture geleaned, en 2000 op de teller om de motor zo goed mogelijk te houden. Nou ik kan je zeggen, toen ik weer lichtjes zag werd ik erg blij! We kregen van de toren priority, en omdat het "Procedure" was, stonden er ook een paar brandweer wagens! Landing verliep perfect, terug getaxied, en klaar was kees.

Me ouders waren al ingelicht door een andere piloot dat we terug kwamen met motor problemen, en me moeder was dus al helemaal in een paniek aanval, en was toch erg blij toen ze mij met een grijns op me gezicht uit die vliegtuig zag stappen!

Dat was 1 dag die ik niet snel vergeet, me eerste "emergency" zal ik maar zeggen ! :D
 
shitty flight

shitty flight

Erg lachen, al die verhalen.
Heb zelf wel een en ander meegemaakt, maar wilde het bij mijn eerste post bij dit topic toch hebben over wat ik van dichtbij heb gezien.

Ooit, in een ver en grijs verleden, opereerden wij een PA31-350. Voor degenen die niet bekend zijn met dit type toestel, het toilet (als je die aan boord had) bestond uit een soort houten constructie met een deurtje aan de voorkant, waarachter zich een pan bevond waarin je een plastic zak kon hangen. Bovenop de constructie gewoon een zitkussen dat je weg kon scharnieren in geval van hoge nood, zat er niemand z'n behoefte te doen kon je het als zoveelste zitplaats gebruiken.

Vlucht 1. Piloot "Keesje 1" voert een vlucht uit naar weet-ik-veel-waarheen. Tijdens die vlucht krijgt een passagier de onbedwingbare aandrang om z'n endeldarm te legen. Kan gebeuren, zoiets (shit happens vond ik te afgezaagd). Dus gordijntje werd dicht geschoven, lekker prive, krijgt verder niemand iets van mee in zo'n Chieftain natuurlijk. Na afloop van de vlucht was "Keesje 1" nog wel zo fatsoenlijk om het rijkelijk gevulde pannetje onderuit de houten constructie te trekken om verdere stank te voorkomen. De kist moest namelijk de volgende dag nog een vlucht uitvoeren met als piloot "Keesje 2" (beide vliegers hebben identieke voornamen, pseudoniempje hier om begrijpelijke redenen). Echter, "Keesje 1" dumpte het pannetje, inclusief bruine rakker, in onderhoudshangaar, met de heilige overtuiging dat het de taak van de TD was om voor verdere afwikkeling van uitwerpselen zorg te dragen. TD had daar echter geheel andere ideeen over.

Vlucht 2. Piloot "Keesje 2" vertrekt volgende morgen vroeg naar een veld ergens in de Alpen (Innsbruck of zoiets) met alom bekende Maastrichte violist (geen namen, lekker anoniem), inclusief gevolg waaronder zijn personal assistant. Wat de functie inhoudt van iemand die zichzelf zo noemt laat ik maar even voor wat het is. Op of rond de FL100 ergens boven Duits grondgebied ontdekt onze persoonlijk assistent ineens dat ze toch wel erg last heeft van een opspelend buikgriepje. "Geen probleem", roept "Keesje 2" vanuit zijn magertjes uitgeruste cockpit, "wij hebben een toilet aan boord." Dus gordijn dicht, zitting omhoog en klateren maar. Mens opgelaten en opgelucht tegelijk.
Na aankomst dacht "Keesje 2" toch maar even snel het handeltje op te ruimen om nog ergere stank te voorkomen. Wat had ik er graag bij geweest om de uitdrukking op zijn gezicht te zien toen hij, op z'n knieen met neus op nog geen 15cm afstand van de lichtbruine prut, na opentrekken van het kleine luikje, ontdekte dat het verwachte pannetje zich nog steeds in Nederland bevond! Hij heeft met vuilniszakken om zijn armen de pindasaus-achtige substantie uit de kist moeten schrapen.

Het is tussen "Keesje 1" en "Keesje 2" bij mijn weten nooit meer goed gekomen.
 
Last edited:
Tja, ik moet ook zeggen dat de opmerking "je moet het allemaal een keer meegemaakt hebben" in dit geval wat overdone is.

Nog eentje dan, nu maar over mijzelf (naief denkend dat IVW toch niet meekijkt). Het is tot op de dag van vandaag nog steeds mijn grootste terror vlucht die ik heb meegemaakt. Kan me niet herinneren dat ik na afloop van een vlucht ooit daarna nog een keer zo heb lopen shaken.

We spreken het jaar 1997 (pin me niet vast op een eeuwtje meer of minder). Ik, in het trotse bezit van een A2 (ja, ouwe, gouwe tijden) sta op mijn gemakkie in de hangaar te klooien aan wat voor vliegmaterieel dan ook. Geen enkel idee dat ik die bewuste dag moest vliegen. Op deze dag moest er een PA28 naar Midden-Zeeland worden gevlogen voor wat dan ook. Plan was dat Warrior 1 door een toen bij ons rondvluchten doende CPL-er daarheen zou worden gevlogen, dit om een klant, die Warrior 2 (de kist die daar moest zijn) vloog, weer op te pikken. Mooie plan! Echter, de beste man die Warrior 2 moest vliegen dacht dat dat nog een dagje moest wachten, dus toen het moment daar was om te vertekken was er geen vlieger voor Warrior 2. Geen probleem, d'r stond een highly experienced vlieger in de hangaar (lees: ik dus) die met zijn +/- 75 uurtjes in het logboek die kist wel even naar EHMZ kon brengen. Voor de duidelijkheid, we stonden dus op Beek. Ik wordt uit de hangaar geplukt, handen nog onder de verlopen olie, en vraag nog even snel aan de CPL-er hoe het weer eruit ziet. "Als we nu meteen vertrekken redden we het net", sprak hij mij toe. Wij weg.

Voor je verder leest, hier komt dus het schoolvoorbeeld van het feit dat je te allen tijde je eigen vluchtvoorbereiding moet doen, en daar komtie dan, je eigen limieten moet kennen en aanhouden. Ik als A2-er ging af op de beoordeling van de CPL-er met zijn IR en alles wat hij nog meer had. Typisch gevalletje van verschillende grenzen.

Hang ik dus heel wijs, in stralend weer, op een hoogte van iets rond de 3000 en een heel klein beetje voet vanwege de CTR's, op weg via THN naar EHN. Alles gaat goed. CPL-er een mijltje of 10 achter mij, voelde zich ook geheel op z'n gemak. Voorbij EHN langzaam een beetje zakken vanwege lagere bewolking, geen vuiltje aan de lucht. Crossing clearance vragen voor Gilze-Rijen en we sukkelen rustig verder, blazing the sky with an amazing 100 knots indicated airspeed. Het leven was mooi. Ben de CTR nog niet uit (in de CTR al gezakt vanwege de bekende visible moisture), toen nog lager en lager. Clearance voor de Woensdrecht CTR durfde ik niet meer te vragen, dan maakte ik mezelf al helemaal belachelijk. Weer was al zo slecht dat de controller toch niet zou hebben geloofd dat ik daar VFR hing met een tweede achter me aan.

Nu hoor ik je denken dat ik de grootste debiel was op dat moment (en misschien nog steeds wel) dat ik niet de altijd aan te raden 180 maakte. Natuurlijk, had ik moeten doen. Stom. Idioot. Achterlijk. Accident waiting to happen.
Weet nu natuurlijk wel ietsjes beter. Toen niet. Ik ging door, in m'n achterhoofd mijn werkgever, die me natuurlijk nooit zou vergeven dat ik na de 180 bij terugkomst op EHBK voor een slordige 1 1/2 uur aan Avgas verstookt zou hebben voor niks! Ik ging door. Ik kon dat wel. Geen probleem, heb het anderen ook zien doen, ben vaker op EHMZ geweest dus dat vind ik wel.

Boven de Oosterschelde was ik intussen naar 500 voet gezakt om zicht op water te houden. Kom uiteindelijk boven land aan, IMC. Shit, wat nu. Ach, hier staan geen obstakels, ben Goes al voorbij met de televisiemast, ik zak nog wat en ga de mooiste interceptie van de gepubliceerde Haamstede radial maken die je voor mogelijk houdt. Het lukte! Ik draai, nadat de radial alive kwam, keurig naar links en kom wonder boven wonder recht boven het veld uit. Ik lachen, zat die CPL-er in z'n kistje in de prut en zoek het maar uit, ik ben er! Draai ik over links om downwind te gaan vliegen, veld kwijt. IMc op 300 voet :eek!: in een bocht met 45 graden bank. Geen IR, enkel een A2. Let wel, de 10 uur basis blindvliegen voor m'n A1 moest grotendeels nog komen, had geloof ik net iets van 3 uur gehad.

Ik geef dus vol gas, laat alle 160 stampende PK's losbarsten en begin te klimmen. Mijn God, ik ben, ondanks mijn onbegrensde stupiditeit, nog steeds trots dat ik na veel hangen en wurgen die kist enigzins gestabiliseerd in een klim kreeg (unusual attitudes is sindsdien kinderspel) en toen richting Haamstede. Moest toch ergens naartoe sturen, niet dan? Gelijk roepen naar collega waar hij zich dan wel niet bevond, maar dat was geen probleem, veel spacing.

Nou had ik toen al veel meegvlogen op IFR vluchten kriskras door Europa, waarbij ik altijd de radio mocht doen, dus dat IFR praatje had ik al onder de knie. Aangezien ik geen andere optie zag, en toch wel iets van separatie wilde, begon ik dus heel wijs tegen DutchMill te leuteren dat ik wel een IFR clearance terug naar Beek wilde hebben. Kreeg ik! FL50 dct EHN, en binnen no-time zat ik op die hoogte, in de zon, een shaggie te draaien en van het uitzicht te genieten. Roken mot kunne op zo'n moment, vond ik. Aangezien we met mooi weer waren vertrokken, en de voorspelling goed was, ging ik er vanuit dat ik ergens bij THN IFR wel kon cancellen en dan de mij vertrouwde bravo-arrival kon vliegen. Het mocht niet zo zijn. Ik zag Eindhoven nog vanaf 5000' onder me door glijden, maar Budel werd al wazig. O, f*ck. IFR opgeven en naar Budel gaan kon ik natuurlijk nooit maken, wat moest ik dan als reden opgeven bij DutchMill? Ik heb eigenlijk stiekem helemaal geen IR? ATIS Beek: shitty weather, by the way, getting worse. Daar zat ik dan. Toendertijd alleen ILS op de 22 (tegenwoordig 21) met dus een circling approach voor de 04 want ik kwam met een slordige 25 knopen in m'n hol naar het zuiden gejakkerd. Hoe laag mag je met een circling situatie? Ik had geen idee. Barstte van de touch&go's van de NLS, die moesten natuurlijk allemaal ineens op dat moment vliegen. Heb lopen zeuren bij approach voor een straight in voor de 22. Nou, dat moest ze nog maar eens zien. Expect circling for the 04. Shit, deeeep shit! Ik uiteindelijk fully established met slechts een dotje of 4 scale deflection op zowel de localizer als de GS, screaming down, krijg ik gelukkig toch de 22. Op het moment dat de localizer een full scale deflection gaf zag ik gelukkig door het voorste rechter zijruitje de baanverlichting. Grootste bouncer die ik ooit heb gemaakt, maar ik was weer thuis.

Toen ik op de receptie binnenkwam kon ik de koffie niet in m'n bekertje houden, zo stond ik te trillen.

Ik moet nog steeds met een blik van herkenning grijzen als ik iemand iets in de trant hoor zeggen van dat je dooie piloten hebt en dan nog diegenen die wijs zijn omdat ze het toevallig overleefd hebben. Wil niet zeggen dat ik nu alle wijsheid in pacht heb, maar dat ik er iets van heb geleerd kun je van me aannemen.
 
Last edited:
Kan me goed voorstellen dat je op je benen staat te trillen dan.
Heb ik zelf een keertje voor gehad op een Approach in Florida in het midden van de nacht..

Miami Centre: " Light percipitation, contact ..." (normaal hebben ze altijd een vrij accurate beschrijving)
Op de Approach beetje lage bewolking, maar niets aan de hand...
Kom ik 50ft boven de baan, zie ik rustig alle zicht wegvallen (regenbuitje zijn we gewoon in Florida, maar wtf was dat) over de baan, 2 seconden later geen enkel zicht meer.
Airspeed al over the place, enkel blauwe schijn van lichtjes (taxyway juist) en dan maar gokken... Go around met die verroeste C172's was geen optie, airspeed kwam er niet meer in.
Gelukkig toch mooi op de runway terrecht gekomen.


Vraag me af of dat nooit eens een keertje gecontroleerd wordt? (IR rating, ...)
 
Man, dat moet een opluchting zijn geweest!

En wat betreft die controle, wordt inderdaad weinig tot niet gedaan. Vond ik toen niet erg :D
 
Goh, Naudjuh,

Waarom heb ik toch het idee dat het o zo goed is voor jouw gezondheid dat ik echt geen idee heb wat je hiermee bedoelt?
 
Goh, Naudjuh,

Waarom heb ik toch het idee dat het o zo goed is voor jouw gezondheid dat ik echt geen idee heb wat je hiermee bedoelt?

Geen flauw idee waar je het over hebt.. is die CPL-er nou aangekomen op EHMZ of niet? ;)
 
Okee, je hebt eigenlijk gelijk, moet ik nog even vertellen ,hoewel het niks spannends is.

CPL-er keerde gelijk met mij om, en omdat ie achter mij aan vloog had ie op de terugweg een voorsprong. Ik hoorde hem dus tijdens mijn strakke ILS-approach de gehele circling situatie afhandelen en voor mij landen. Gek dat je je op dat moment, in de stress, bezig houdt met anderen. Ik kan me goed herinneren dat ik jaloers op hem was dat hij veilig aan de grond stond terwijl ik nog aan het modderen was. Niet vergelijkbaar natuurlijk, onze situaties, maar zo was het.

Hij vliegt intussen al weer een tijdje bij Trans. Als ie het nog niet is zal die toch kort tegen de linker stoel aanhikken. Goeie gozer, heb ook vaker met hem samen gevlogen met zo'n amazing Seneca.
 
Back
Top