Vooruit dan maar. Vlieg de 777 voor BA en moest een vluchtje Bangladesh doen (niet mijn favoriet zullen we maar zeggen) maar goed. Het moest gedaan worden en onderaan de senioriteit lijst ben je het haasje.
Sta bij de briefing desk en Operations Controller begint te zeggen met de heerlijke woorden ' The Monsoon has just kicked off'. Lacheh denk je dan, kijk naar het weer en ja hoor voor ongeveer 600NM een line squall van onweer over noord India tot in Bangladesh.
Er was geen actual weather voor Dhaka, Bangladesh (te vaak uit de lucht) en we moesten het met een 24uurs TAF doen met daarin van 0100 tot 0100 de mededeling PROB40 +TSGR DU B600 (heavy TS, hail, duststorm en broken 600') met een wind van 27025G40. De wind was dus weer eens mooi haaks op de baan. De Line squall was dus ook nog eens precies over de route over noord india om naar Bangladesh te komen (net ten zuiden van Nepal/Tibet, niet echt het gebied om in de problemen te komen)
Brandstof besluit: Niet lullig doen dachten we, we nemen gewoon peut mee voor Bangkok mocht het toch helemaal mis gaan.
Dat was in totaal dus zo'n 90 ton kerosine en we moesten toch echt ff calculeren of we niet aan MLW in Bangladesh zouden komen voor het geval een straight in mogelijk was.
Het veschil tussen MTOW en MLW op de 777 kan oplopen tot kort aan 90 ton. Oftewel 12/13 uur peut!
Maar goed, kon allemaal net dus iedereen happy.
Hup die Crewbus in met 10 stessen en 3 rakkers (zal het niet offensive maken)
Heavy vlucht met 2 Captains, 1 Captain heavy jumpseat both ways.
Kist volledig vol, 277T TOW en rotatie rond 165KTS. Nou goed vandaar uit verliep alles voor de eerstkomende 6 uur allemaal gladjes. 3 StepClimbs van FL310 naar FL330 en uiteindelijk naar FL350.
Trekken over Afghanistan tijdens de nacht en zien een paar felle lichtflitsen op de grond. Goed te zien dat de oorlog nog niet is afgelopen. 1 van de captains heeft zijn rest periode in de bunk en er is verder niets te zien.
Totdat we over Pakistan aankomen vliegen en eindelijk met Lahore kunnen praten. De VHF zwaar verstoord en waren toch niet al te ver weg. Dat kan maar 1 ding betekenen, we naderen de Line squalls. Verbinding wordt steeds slechter en kunnen nog net van Lahore de volgende frequencies vragen voordat we helemaal niets meer horen. Zitten net in hoge Cirrus bewolking en op dat moment zien we ook een parade van lichtflitsen op de horizon.
De weerradar begint op dat moment ook de TS op te pikken en het ziet er toch allemaal erg 'leuk' uit. 1 Cell had een diameter van 120NM met niets te zien in de kern, de cell was zo actief dat de weerradar er niet doorheen kon komen.
Seatbelts signs aan, wij instrappen, de crew ook laten zitten en maar eens goed de weerradar returns bekijken. Linksaf niet echt een slim idee want dat gaat richting K2 (2na hoogste berg in de wereld). Niet een top beslissing mocht het nodig zijn om te zakken. Dus kijken of er genoeg of een gat was om doorheen te prikken. Gain control en de tilt veranderen om alles te mappen en uiteindelijk 80nm recht van de track een doorgang gevonden. Via de HF met het vorige station gevraagd (was nog geen storing op) of ze een relay richting Lahore konden maken, nou ook gepiept. Vooruit dan maar.
Stoel naar voren, handen op de controls, Speed window open op turbulence penetration speed (M0.82) en dan mag het wachten beginnen.
Voelen de eerste turbulentie opzwellen en de IVSI begint te bewegen. Het wordt dus schudden geblazen. Voor een kleine 15minuten lekker in de straps gehangen.
De TAT was +2Celcius en ja hoor ook in de icing zelfs op 35000'.
Pop aan de andere kant eruit en meteen weer contact met Lahore en net ten zuiden van Delhi richting Bangladesh gedenderd.
Een half uur later de mooiste zonsopgang ooit gezien, 60000' TS over de Himalaya's als ik richting het noorden kijk en de zon komt op in het noordoosten, spookachtig mooi.
Eindelijk approaching Bangladesh
Wat denk je? Totaal geen TS over het veld. Gelukkig. Helaas 6 ton over MLW vanwege het vele bijna Max Range Speed vliegen hebben we nogal wat bespaard. Dus fuel dump procedures uitgevoerd (probeer dit maar eens aan een Bangladeshi uit te leggen zonder handen en voeten te kunnen gebruiken)
Op het handje de approach gevlogen voor de Captains landing (BA procedure) en richting 'het kippenhok' getaxied.
Het eind van een normale werkdag
Op naar Abu Dhabi morgen dan maar, een kleine 44 graden
WW