6
676$
Guest
Gezien het aantal 'viewers' van de verhalen hier, heb ik zo'n flauw vermoeden dat er veel meer mannen/vrouwen rondlopen die een leuk verhaal/gebeurtenis hebben, maar geen zin hebben om 1.5 uur de tijd te nemen om dit in een verhaalvorm hier te posten.. In dat kader is het misschien een leuk idee, om hier in een soort verkorte versie jouwn verhaal te planten, bijvoorbeeld van een vlucht die je niet meer vergeet vandaag of morgen.. Ik zal zelf de aftrap verzorgen..
---
Bij mijn bedrijf vliegen we een x aantal vluchten onder FAR Part 91. Als je onder dit pakket regels (naja, gebrek aan regels..) vliegt, mag je o.a. op de King Air 200 single pilot operaties uitvoeren.
Sinds een maand of 3 mag ik ook van mijn company dergelijke vluchten uitvoeren. Daarvoor mocht ik dit nog niet, aangezien de PIC minimaal 21 jaar oud moet zijn van de verzerkingsmaatschappij, en je van ons bedrijf een x aantal uur als f/o moet hebben (vrij logisch).. Maargoed, sinds kort mag dus ook ik single pilot ops. vliegen hier.
Het volgende gebeurde ongeveer tijdens mijn 3e of 4e vlucht dat ik single pilot vloog op de -200.
We vertrokkken vanaf een veld in de Rockie mountains om 05:00 local. Ik had 7 of 8 passagiers achter m'n rug, en het was een vlucht van een uur of 4.. Het was ongeveer 6 of 700' overcast, en een behoorlijk dikke laag bewolking, met heel veel icing in de buurt.. Volgens m'n vrienden van de weather brief, zou ik er echter vrij snel vanaf moeten zijn, en beter nog, zou ik volgens hen niet al te veel ice oppikken op mijn route..
We hingen rond 05:05 in de lucht, en al vrij snel zag ik de verlichting van de stad niet meer (in IMC aangekomen dus) Na een minuut of 9 a 10 zag ik nogsteeds geen lichten van de stad, dus zat duidelijk nog steeds in de bewolking, plus dat het uiteraard nog pik zwart was buiten. Ik had inmiddels m'n ice lights aan en zag dat ik aardig wat ice begon op te pikken. Ik kreeg van center te horen dat ik hoger kon verwachten in 10 minuts, maar aangezien ik steeds sneller (als verwacht) meer en meer ice begon te maken, liet ik center weten dat ik geen zin had om 10 minuten te wachten, maar nu meteen hoger wilde.. Ik mocht van center up to flxxx en kon flxxx verwachten after zoveel minuten.. Goed ik begon dus met klimmen en wat denk je? van alle momenten, besloot George (AKA de autopilot) precies op dat moment dat het eens tijd was om te gaan staken.. Aangezien in hardball IMC, in de nacht, terwijl je een hoop ice aan het oppikken bent niet echt het moment is om te gaan troubleshooten, klikte ik de a/p er meteen vanaf, en klom op het handje naar m'n nieuwe flightlevel.. Eenmaal daar aangekomen, en level, was ik weer VMC en begon ik ook m'm ice kwijt te raken. Nu had ik wel tijd om met George te onderhandelen, en na een minuut of 10 begon m'n grote vriend G weer z'n werkzaamheden op te pakken..
Ik gaf center een PIREP, schonk mezelf een welverdiende kop koffie in, en genoot van de zonsopgang (vlucht richting het oosten)
Al met al vond ik het een leerzame ervaring, waaruit maar weer eens blijkt dat ze bij de weather briefing niet altijd gelijk hebben. Maar ik mag rustig toegeven dat (zeker single pilot) ik toch aardig op het randje van m'n stoel zat de gehele climb..
---
Iemand anders een vlucht die je niet 1, 2, 3 meer vergeet?
Regards,
FD
---
Bij mijn bedrijf vliegen we een x aantal vluchten onder FAR Part 91. Als je onder dit pakket regels (naja, gebrek aan regels..) vliegt, mag je o.a. op de King Air 200 single pilot operaties uitvoeren.
Sinds een maand of 3 mag ik ook van mijn company dergelijke vluchten uitvoeren. Daarvoor mocht ik dit nog niet, aangezien de PIC minimaal 21 jaar oud moet zijn van de verzerkingsmaatschappij, en je van ons bedrijf een x aantal uur als f/o moet hebben (vrij logisch).. Maargoed, sinds kort mag dus ook ik single pilot ops. vliegen hier.
Het volgende gebeurde ongeveer tijdens mijn 3e of 4e vlucht dat ik single pilot vloog op de -200.
We vertrokkken vanaf een veld in de Rockie mountains om 05:00 local. Ik had 7 of 8 passagiers achter m'n rug, en het was een vlucht van een uur of 4.. Het was ongeveer 6 of 700' overcast, en een behoorlijk dikke laag bewolking, met heel veel icing in de buurt.. Volgens m'n vrienden van de weather brief, zou ik er echter vrij snel vanaf moeten zijn, en beter nog, zou ik volgens hen niet al te veel ice oppikken op mijn route..
We hingen rond 05:05 in de lucht, en al vrij snel zag ik de verlichting van de stad niet meer (in IMC aangekomen dus) Na een minuut of 9 a 10 zag ik nogsteeds geen lichten van de stad, dus zat duidelijk nog steeds in de bewolking, plus dat het uiteraard nog pik zwart was buiten. Ik had inmiddels m'n ice lights aan en zag dat ik aardig wat ice begon op te pikken. Ik kreeg van center te horen dat ik hoger kon verwachten in 10 minuts, maar aangezien ik steeds sneller (als verwacht) meer en meer ice begon te maken, liet ik center weten dat ik geen zin had om 10 minuten te wachten, maar nu meteen hoger wilde.. Ik mocht van center up to flxxx en kon flxxx verwachten after zoveel minuten.. Goed ik begon dus met klimmen en wat denk je? van alle momenten, besloot George (AKA de autopilot) precies op dat moment dat het eens tijd was om te gaan staken.. Aangezien in hardball IMC, in de nacht, terwijl je een hoop ice aan het oppikken bent niet echt het moment is om te gaan troubleshooten, klikte ik de a/p er meteen vanaf, en klom op het handje naar m'n nieuwe flightlevel.. Eenmaal daar aangekomen, en level, was ik weer VMC en begon ik ook m'm ice kwijt te raken. Nu had ik wel tijd om met George te onderhandelen, en na een minuut of 10 begon m'n grote vriend G weer z'n werkzaamheden op te pakken..
Ik gaf center een PIREP, schonk mezelf een welverdiende kop koffie in, en genoot van de zonsopgang (vlucht richting het oosten)
Al met al vond ik het een leerzame ervaring, waaruit maar weer eens blijkt dat ze bij de weather briefing niet altijd gelijk hebben. Maar ik mag rustig toegeven dat (zeker single pilot) ik toch aardig op het randje van m'n stoel zat de gehele climb..
---
Iemand anders een vlucht die je niet 1, 2, 3 meer vergeet?
Regards,
FD
Last edited: