Een CJ en ook de oude C-500/C-550 zijn gecertificeerd voor Single pilot operations, dit heeft niets met prive of commercieel te maken.
Binnen de JAA wordt gesteld dat al het vervoer dat geschied op een AOC onder JAR-OPS 1 (lees verkeersvluchten, dus ook charters met een CJ1) er twee flightcrew memebers aan boord moeten zijn welke dan ook alle twee typerated moeten zijn.
Als bedrijf 'X' met een CJ1 gaat vliegen voor eigen bedrijf, en dus geen vluchten verkoopt aan derde, hoeft het vliegtuig voor bedrijf 'X' dus maar een piloot te gebruiken omdat zij onder een artiekel 16 ontheving vliegen die ze vrijsteld van het voeren van een OAC
The Pilot
Binnen de JAA wordt gesteld dat al het vervoer dat geschied op een AOC onder JAR-OPS 1 (lees verkeersvluchten, dus ook charters met een CJ1) er twee flightcrew memebers aan boord moeten zijn welke dan ook alle twee typerated moeten zijn.
Als bedrijf 'X' met een CJ1 gaat vliegen voor eigen bedrijf, en dus geen vluchten verkoopt aan derde, hoeft het vliegtuig voor bedrijf 'X' dus maar een piloot te gebruiken omdat zij onder een artiekel 16 ontheving vliegen die ze vrijsteld van het voeren van een OAC
The Pilot