Weer een update: ik ben gisteren wezen vliegen! Wat een gevoel, fantastisch.
Aangekomen bij de school stond daar een dame op leeftijd te wachten, een C150. De brandstof lekte door de ventilatieopening naar buiten, er moest wat olie bij en we konden niet te lang vol gas klimmen in verband met het warmlopen. Maar o wat heb ik het naar mijn zin gehad. (De nieuwe Tecnams waar ze mee lessen worden echt alleen maar gebruikt voor mensen die in de opleiding zitten, wat ik een goed teken vind).
Een Spaanse instructeur die bijzonder goed Engels sprak met een Amerikaans accent, omdat hij daar zijn brevetten gehaald heeft, heeft me een uurtje door de theorie gepraat. Vervolgens hebben we samen de walkaround gedaan en vanaf dat punt heb ik zo'n beetje alles mogen doen onder begeleiding.
Starten, taxiën, opstijgen, boven zee koers en richting houden, bochtjes links/rechts tot 45 graden, power off stall, 0G en de approach. De landing deed hij zelf omdat de windsokken aan beide kanten van de baan een andere kant op wezen. Later kwam een stukje RT er ook nog bij. Bepaalde stukken waren erg 'choppy'. Dat is een ding hier, door de wind en Venturi effect tussen 2 eilanden. Precies op het punt waar 2 winden samenkomen, ligt de baan. Geeft een mooie uitdaging.
Wat me opviel was dat de theorie en ook de walkaround bijzonder serieus behandeld werden. In het vliegtuig heb ik alles mogen doen wat er bij vliegen komt kijken en als ik een checklist vergat, vroeg hij of het niet eens tijd werd voor die checklist. Dat is veel, maar ik heb dat als heel prettig ervaren.
Over de school zelf vond ik de instructeur niet overdreven positief, het kwam als een eerlijk verhaal over, dat wel strookte met hetgeen de 'baliedame' (die wat meer gericht zal zijn op verkoop) vertelde. Met wat extra bijzonderheden waar hij, als instructeur, weleens tegenaan liep.
Ik denk dat ik weet wat me te doen staat. Vandaag vlieg ik terug naar huis en maandag ga ik eens vragen of ik 2-3 maandjes er tussenuit kan. Ondertussen zoekt de school nog wat uit met betrekking tot de theorie en andere zaken, zoals het sturen van een model overeenkomst.
Als ik van werk groen licht krijg, gaat het echt beginnen, en dan kan ik wat meer stapje voor stapje de nodige dingen doen. En kom ik hier terug met nog specifiekere vragen haha.
@alicantino, de school bied hun eigen theorie pakket aan, maar daarna melden ze me inderdaad aan bij een Austro-examinator. Waarschijnlijk Arnhem. Klopt het dan dat je, als je een pakket gebaseerd op Austro volgt, geen CBR examens kunt doen?
Bedankt iedereen voor het meedenken en de handige tips hier en daar. Word gewaardeerd!
En oh ja: stiekem ben ik ook al aan het kijken naar een leuke club in NL

Ik ben bij 2 clubs geweest die ik bijzonder prettig vond, en er zijn er nog een of twee die ik sowieso wil aandoen. Mocht iemand suggesties hebben, ik woon in de buurt van Rotterdam, laat maar weten! Of als iemand me mee wil nemen voor een stukje vliegen hou ik me ook zeker aanbevolen