Ik heb het niet noodzakelijk over de x 60 regel, maar over de echte cos / sin / tan met je rekenmachine. Dat zou in principe altijd correct moeten zijn.
Alleen doe je dat maar een keer, bij je examen.
In de praktijk zijn vuistregels accuraat genoeg.
Drift is een functie van de 1/60 regel.
Drift/opstuurhoek is gelijk aan je crosswind component bij een TAS van 60kts.
TAS XW/drift
60 1
120 1/2
180 1/3
240 1/4
300 1/5
Met een TAS van 420 (7x60) en een wind correctie van 10 graden heb ik een crosswind component van 70kts.
Dit geintje werkt net zo leuk als ik C172 (120 TAS) vlieg of 77 (420-480).
Bij lage snelheden werkt 2kts/1000’ bij hogere snelheden hou je 2% per 1000 voet aan.
Eerder vandaag bv IAS 280 op FL330.
33 x 5.6 ronden we even af naar 30x6=180 dus TAS van 280+180=460
Dat ligt weer midden tussen 420 en 480.
Met 10 graden wind correctie dus 75 kts crosswind component.
Dat moet je allemaal nog wel uit je hoofd kunnen doen.
Natuurlijk krijg je op je theorie examen 4 mogelijke antwoorden:
A 75.3
B 73.9
C 72.4
D 78.9
Waar je dus de correcte rekenschijf voor nodig hebt.