BartFarmer
Active member
Goedemorgen allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb besloten een account aan te maken en toch dit onderwerp te posten, ondanks dat veel onderwerpen al besproken zijn. De situatie is voor iedereen anders.
Over mezelf
Al vanaf klein wilde ik graag vliegen, maar wilden en konden mijn ouders de vliegopleiding niet financieren. Inmiddels ben ik 28 jaar en heb ik een baan waarin ik het erg naar mijn zin heb. Het salaris is prima, het werk ontzettend leuk en meer baanzekerheid kun je als werkende niet krijgen. Verder woon ik samen in de omgeving van Rotterdam, hebben we een mooi huis en werken we allebei gewoon lekker.
Toch (je voelt het misschien al aankomen) blijft de luchtvaart kriebelen.
Onlangs heb ik wederom mijn opties bekeken om bij een grote Airline aan de slag te gaan en ik heb besloten dat dit niet meer voor mij weggelegd is. Ik ben niet bereid om veel op het spel te zetten en een onzekere periode tegemoet te gaan. 2 jaar intern past niet bij mijn huidige situatie en een grote schuld aan gaan zonder enig vooruitzicht op een baan wanneer ik het modulair zou doen, is het me ook niet waard.
PPL halen
Zo kom ik op het volgende. Ik zou wel heel graag mijn PPL halen en na een periode uitzoekwerk kom ik hier op het forum om een andere visie te krijgen op de ideeën die ik heb en jullie input te krijgen op een aantal zaken.
Mijn idee:
Mijn idee is om mijn PPL te halen en lekker een toestel te huren en te vliegen. Toen ik dit tegen mijn vriend vertelde zei hij dat hij dat eigenlijk ook wel wilde. Dus misschien worden het 2 PPL kandidaten.
Tijdens het halen van de PPL hoop ik meer zicht te krijgen op het wereldje. Op dit moment is het geven van instructie ook onderdeel van mijn werkzaamheden en ik hou de optie (en mijn ogen en oren) open om na het behalen van de PPL wellicht part-time op commercieel niveau iets te gaan doen. (uiteraard na het behalen van papieren, hour building etc) Ik heb hier van alles over gelezen, maar nog steeds een slecht beeld van de mogelijkheden. Daarom benoem ik hem heel voorzichtig als optie. Mijn primaire doel is lekker zelf vliegen maar wellicht kunnen jullie iets vertellen over de kans om op commercieel niveau iets te doen?
Na een periode uitzoekwerk heb ik inmiddels een hoop duidelijk, waarmee ook weer andere vragen ontstaan. Ik zal ze hieronder even nummeren.
1. Samen een PPL halen is natuurlijk mega duur. Alhoewel er misschien een duo korting te regelen is ergens haha. (serieus, gebeurt dat weleens?) Als we samen een weekendje weg willen is het wellicht slim om 2 gebrevetteerde mensen aan boord te hebben. Ook lijkt het ons leuk om zoiets samen te doen. Wat zijn jullie ideeën hierover?
2. Niet meer relevant, zie vraag 4.
3. Dan heb ik een aantal PPL aanbieders gevonden en ik heb ze gesorteerd:
3.1 Zelfvliegen.nl in Lelystad. Is redelijk voordelig (ik heb van elke aanbieder een som gemaakt van het totaal) Deze ziet er ook goed uit en heeft mijn voorkeur voor nu. Ook omdat je na afronden lid kunt worden en voordelig een kist kan huren. Dat is overigens bij meer aanbieders zo.
3.2 Vliegopleiding.nl in Lelystad. Zit een RT opleiding bij. Staat niet bij de overige aanbieders. Is dat gebruikelijk dat dit er wel bij zit, of juist niet?
3.3 Wings over Holland in Lelystad. Komt betrouwbaar over en lees ik goede dingen over.
3.4 Vliegclub Flevo in Lelystad. Staat geen prijs bij, maar ziet er wel leuk uit.
3.5 Vliegclub Rotterdam. Heeft geen prijs erbij staan, is wel dicht bij huis.
In Belgie (Hoevenen) zag ik ExecutiveFlight en Dutch Aviation Partner (onderdeel van). Maar na het lezen op dit forum ben ik daar een beetje huiverig voor geworden.
Hebben jullie aanraders/afraders wat betreft bovenstaande aanbieders, of juist nog goeie die ik niet heb genoemd? Verder valt het me op dat het best lijkt te schelen hoeveel er word aangeboden in de opleiding, maar uiteindelijk komen ze allemaal rond dezelfde prijs uit als ik dan zelf de ontbrekende onderdelen erbij doe. (soms wel RT cursus, soms wel met theorie, soms wel met landingsgeld etc) Wat betreft Lelystad: dat kost wat meer tijd en daarom wil ik bij deze aanbieders ook bekijken of ik bijvoorbeeld zelf of op afstand de theorie kan halen en of ik meerdere lessen op 1 dag kan doen (of samen lessen). Wellicht zitten er nog clubs juist onder Rotterdam? Ik heb vliegclub Eindhoven gevonden, maar deze was 5k duurder dan de rest, omdat ze standaard al 70 uur rekenen ipv 45.
4. We overwegen ook samen naar Amerika te gaan voor een paar weken, maar ik heb niet echt duidelijke info kunnen vinden of kunnen zien waar de winst dan in zit, naast veel meer geregel. Kunnen jullie hier iets over zeggen? De koers is natuurlijk weer gewijzigd en ook GB zit niet meer in de EU dus een aantal topics die ik heb gelezen waren verminderd relevant en online kan ik moeilijk iets vinden.
Ik neig nu van het (samen) doen van een proefles en vanaf daar verder, stap voor stap. Maar voordat we daar aan beginnen ben ik wel heel benieuwd naar het bovenstaande, ook omdat ik graag een proefles wil doen bij een aanbieder die dan de rest van de opleiding kan en wil oppakken als het van beide kanten bevalt.
Groeten! Bart
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb besloten een account aan te maken en toch dit onderwerp te posten, ondanks dat veel onderwerpen al besproken zijn. De situatie is voor iedereen anders.
Over mezelf
Al vanaf klein wilde ik graag vliegen, maar wilden en konden mijn ouders de vliegopleiding niet financieren. Inmiddels ben ik 28 jaar en heb ik een baan waarin ik het erg naar mijn zin heb. Het salaris is prima, het werk ontzettend leuk en meer baanzekerheid kun je als werkende niet krijgen. Verder woon ik samen in de omgeving van Rotterdam, hebben we een mooi huis en werken we allebei gewoon lekker.
Toch (je voelt het misschien al aankomen) blijft de luchtvaart kriebelen.
Onlangs heb ik wederom mijn opties bekeken om bij een grote Airline aan de slag te gaan en ik heb besloten dat dit niet meer voor mij weggelegd is. Ik ben niet bereid om veel op het spel te zetten en een onzekere periode tegemoet te gaan. 2 jaar intern past niet bij mijn huidige situatie en een grote schuld aan gaan zonder enig vooruitzicht op een baan wanneer ik het modulair zou doen, is het me ook niet waard.
PPL halen
Zo kom ik op het volgende. Ik zou wel heel graag mijn PPL halen en na een periode uitzoekwerk kom ik hier op het forum om een andere visie te krijgen op de ideeën die ik heb en jullie input te krijgen op een aantal zaken.
Mijn idee:
Mijn idee is om mijn PPL te halen en lekker een toestel te huren en te vliegen. Toen ik dit tegen mijn vriend vertelde zei hij dat hij dat eigenlijk ook wel wilde. Dus misschien worden het 2 PPL kandidaten.
Tijdens het halen van de PPL hoop ik meer zicht te krijgen op het wereldje. Op dit moment is het geven van instructie ook onderdeel van mijn werkzaamheden en ik hou de optie (en mijn ogen en oren) open om na het behalen van de PPL wellicht part-time op commercieel niveau iets te gaan doen. (uiteraard na het behalen van papieren, hour building etc) Ik heb hier van alles over gelezen, maar nog steeds een slecht beeld van de mogelijkheden. Daarom benoem ik hem heel voorzichtig als optie. Mijn primaire doel is lekker zelf vliegen maar wellicht kunnen jullie iets vertellen over de kans om op commercieel niveau iets te doen?
Na een periode uitzoekwerk heb ik inmiddels een hoop duidelijk, waarmee ook weer andere vragen ontstaan. Ik zal ze hieronder even nummeren.
1. Samen een PPL halen is natuurlijk mega duur. Alhoewel er misschien een duo korting te regelen is ergens haha. (serieus, gebeurt dat weleens?) Als we samen een weekendje weg willen is het wellicht slim om 2 gebrevetteerde mensen aan boord te hebben. Ook lijkt het ons leuk om zoiets samen te doen. Wat zijn jullie ideeën hierover?
2. Niet meer relevant, zie vraag 4.
3. Dan heb ik een aantal PPL aanbieders gevonden en ik heb ze gesorteerd:
3.1 Zelfvliegen.nl in Lelystad. Is redelijk voordelig (ik heb van elke aanbieder een som gemaakt van het totaal) Deze ziet er ook goed uit en heeft mijn voorkeur voor nu. Ook omdat je na afronden lid kunt worden en voordelig een kist kan huren. Dat is overigens bij meer aanbieders zo.
3.2 Vliegopleiding.nl in Lelystad. Zit een RT opleiding bij. Staat niet bij de overige aanbieders. Is dat gebruikelijk dat dit er wel bij zit, of juist niet?
3.3 Wings over Holland in Lelystad. Komt betrouwbaar over en lees ik goede dingen over.
3.4 Vliegclub Flevo in Lelystad. Staat geen prijs bij, maar ziet er wel leuk uit.
3.5 Vliegclub Rotterdam. Heeft geen prijs erbij staan, is wel dicht bij huis.
In Belgie (Hoevenen) zag ik ExecutiveFlight en Dutch Aviation Partner (onderdeel van). Maar na het lezen op dit forum ben ik daar een beetje huiverig voor geworden.
Hebben jullie aanraders/afraders wat betreft bovenstaande aanbieders, of juist nog goeie die ik niet heb genoemd? Verder valt het me op dat het best lijkt te schelen hoeveel er word aangeboden in de opleiding, maar uiteindelijk komen ze allemaal rond dezelfde prijs uit als ik dan zelf de ontbrekende onderdelen erbij doe. (soms wel RT cursus, soms wel met theorie, soms wel met landingsgeld etc) Wat betreft Lelystad: dat kost wat meer tijd en daarom wil ik bij deze aanbieders ook bekijken of ik bijvoorbeeld zelf of op afstand de theorie kan halen en of ik meerdere lessen op 1 dag kan doen (of samen lessen). Wellicht zitten er nog clubs juist onder Rotterdam? Ik heb vliegclub Eindhoven gevonden, maar deze was 5k duurder dan de rest, omdat ze standaard al 70 uur rekenen ipv 45.
4. We overwegen ook samen naar Amerika te gaan voor een paar weken, maar ik heb niet echt duidelijke info kunnen vinden of kunnen zien waar de winst dan in zit, naast veel meer geregel. Kunnen jullie hier iets over zeggen? De koers is natuurlijk weer gewijzigd en ook GB zit niet meer in de EU dus een aantal topics die ik heb gelezen waren verminderd relevant en online kan ik moeilijk iets vinden.
Ik neig nu van het (samen) doen van een proefles en vanaf daar verder, stap voor stap. Maar voordat we daar aan beginnen ben ik wel heel benieuwd naar het bovenstaande, ook omdat ik graag een proefles wil doen bij een aanbieder die dan de rest van de opleiding kan en wil oppakken als het van beide kanten bevalt.
Groeten! Bart