Ik zit me ernstig te verbazen over de media aandacht van het Actiegroep Vliegschulden Leed, nu ook op nu.nl met interessante uitkomsten van hun enquete op de hierboven genoemde Facebook pagina.
Allereerst, het opstellen van een goede enquete is een vak, dat is hier niet gelukt. Een voorbeeldje: Bijna een kwart van de 200 respondenten geeft aan nu een baan in de grote luchtvaart te hebben. Hun outlook en benadering van het "leed" is dan heel anders dan diegenen die niet zo'n baan hebben. Welk effect heeft dat op de resultaten?
Nog een voorbeeldje: 40% zegt spijt te hebben van de keuze om piloot te worden. 73% zegt spijt te hebben zoveel schulden aan te hebben gegaan. 76% zegt met de kennis van nu niet aan een opleiding te zijn begonnen.
Hieruit concludeer ik dat hoewel maar 40% spijt heeft van de keuze (maar 76% het niet weer zou doen, what???) 73% liever wat minder had betaald voor de opleiding. Hmm ja zo lust ik er ook wel eentje. 33% heeft geen spijt maar had liever minder betaald.
De vragen over jezelf of een ander iets aandoen zijn schokkend op zichzelf maar ook zwak geformuleerd en tendentieus. Wat is dat, jezelf iets aandoen? Of iemand anders zelfs? Wie dan? De directeur van de vliegschool? En wat dan? Laten omleggen of de ruit van z'n auto intikken?
Wat zijn de "psychische problemen" waar naar wordt gevraagd? Stress is geen psychisch probleem volgens mij en trouwens, de ruime meerderheid heeft geen enkele of maar een beetje stress door de schulden. Maar wat zijn nou die psychische problemen? Klinische depressie? Zelfmoordneigingen? Echte psychische aandoeningen die medicatie vereisen en in veel gevallen ook medische ongeschiktheid zouden veroorzaken? Want ja, dan wordt het spannend als een kwart van de respondenten meent psychische problemen te hebben. Hmmmm...
Hoe hard het ook klinkt, de rechtszaak tegen ABN Amro over de zogenaamde morele verplichting vind ik uiterst zwak. En dan zeg ik het heel netjes. Hoezo waren de betreffende studenten niet goed voorgelicht?
WE ZIJN GVD AL DERTIEN JAAR BEZIG HIER OP AIRWORK OM MENSEN VOOR TE LICHTEN!!!
En niemand kan zeggen dat we hier op Airwork een veel te rooskleurig beeld van het vak en de markt schetsen. Sterker nog, we worden eerder beticht dat we altijd zo negatief zijn...
Iemand die in de afgelopen 5 jaar vlieger wilde worden maar te lui was om zichzelf er even 10 minuutjes in te verdiepen en even rond te Googlen en dus hier zou zijn uitgekomen is wat mij betreft al kras-kras-kras: ongeschikt. Geen excuus. Als ik een nieuwe wasmachine nodig heb ben ik al uren aan het Googlen, laat staan als ik een levensbepalende opleidingskeuze ga maken. Die 150K kost. En als je dan alle harde info op deze site ook nog eens naast je neerlegt, dan wederom: ongeschikt. Bijzonder slechte eigenschap in de cockpit als iemand negatieve feiten in de wind slaat en toch maar door gaat met een extreem risicovolle actie.
Niemand van de huidige groep werkloze vliegers kan zeggen dat hij de risico's niet wist of niet had kunnen weten. Punt.
Dat betekent niet dat ik het niet bijzonder klote vind voor de huidige groep werkloze vliegers; ik hoop dat jullie allemaal een goede baan vinden. Maar ga niet de vermoorde onschuld spelen. Neem je eigen verantwoordelijkheid en schuif die niet af op een partij waar misschien geld te halen is, de bank. Als iemand een persoonlijke lening afsluit van 50.000 euro en daar mee naar het casino gaat en alles in een avond kwijt is, klaagt hij dan de bank aan omdat die het risico van gokken niet duidelijk genoeg had voorgelegd?
Als je iemand wil aanklagen, heb dan ballen en klaag je opleiding aan. Die hadden blijkbaar het verkooppraatje waar je voor bent gezwicht, niet? Oh wacht, nee dat zou een negatief effect op je baankansen kunnen hebben.. Nee doe dan toch de bank maar, daar zit het meeste geld.
Sorry, niet echt een opbeurend verhaal van mijn kant. Misschien nog maar eens een wakeup call voor sommigen. Jaren geleden waren er al uitzendingen op TV over werkloze vliegers en blijkbaar melden mensen zich nog steeds aan.
Succes.