Enorme werkloosheid niet alleen in Nederland

@ Q10, aah duidelijk, thanks!

@Schuiltje, klopt helemaal, ik formuleerde het misschien een beetje onduidelijk maar ik bedoel inderdaad met vanaf 1 t/m 5 jaar dat je dus na 1 jaar na afronding van je studie (2de jaar dus) kan gaan claimen en dat mag je maximaal doen tot je 5 jaar afgestudeerd bent. En voor Standard1013, bij het KLS garantiefonds is dit een gift en hoef je dit niet terug te betalen.
 
Tot je 5 jaar zonder baan zit, en dan kan je gewoon toch schuld gaan aflossen.

En die garantiefondsconstructie's worden gewoon niet nageleefd in vele gevallen.
Niet door ABN-Amro, niet door de vliegschool en niet door het garantiefonds.
Daar zijn heel veel bewijzen van. Contacteer de mensen en de advocaat van vliegschulden op facebook maar.


https://www.facebook.com/Vliegschulden?fref=ts
 
Tot je 5 jaar zonder baan zit, en dan kan je gewoon toch schuld gaan aflossen.

En die garantiefondsconstructie's worden gewoon niet nageleefd in vele gevallen.
Niet door ABN-Amro, niet door de vliegschool en niet door het garantiefonds.
Daar zijn heel veel bewijzen van. Contacteer de mensen en de advocaat van vliegschulden op facebook maar.


https://www.facebook.com/Vliegschulden?fref=ts

Wat staat er nou precies in die contracten die niet nageleefd zouden worden? Waarom is er nog steeds geen rechtzaak? Als het zwart op wit in contracten staat hebben de mensen die al dan niet 'slachtoffer' zijn niks te verliezen toch? Of speelt er heel wat anders en heeft de bank de boel zo weten dicht te timmeren dat er geen speld tussen te krijgen is?
 
Wat staat er nou precies in die contracten die niet nageleefd zouden worden? Waarom is er nog steeds geen rechtzaak? Als het zwart op wit in contracten staat hebben de mensen die al dan niet 'slachtoffer' zijn niks te verliezen toch? Of speelt er heel wat anders en heeft de bank de boel zo weten dicht te timmeren dat er geen speld tussen te krijgen is?

ABN weigert in een heel aantal gevallen te claimen bij het garantiefonds en eisen het geld dus verder van de studenten.
Ze zouden bij het afsluiten gelogen hebben over de voorwaarden van het garantiefonds en/of geven geen uitvoering aan de "overeenkomsten" bepaald tussen bank en vliegschool mbt deze garantiefondsen.


Niets te verliezen? Ik denk dat je niet echt goed beseft hoe een bank werkt.
Die claimen eerst, en ga jij dan maar eens via de rechtbank je gelijk halen achteraf.
Ow wacht, je zit financieel aan de grond...
 
Ik zit me ernstig te verbazen over de media aandacht van het Actiegroep Vliegschulden Leed, nu ook op nu.nl met interessante uitkomsten van hun enquete op de hierboven genoemde Facebook pagina.

Allereerst, het opstellen van een goede enquete is een vak, dat is hier niet gelukt. Een voorbeeldje: Bijna een kwart van de 200 respondenten geeft aan nu een baan in de grote luchtvaart te hebben. Hun outlook en benadering van het "leed" is dan heel anders dan diegenen die niet zo'n baan hebben. Welk effect heeft dat op de resultaten?
Nog een voorbeeldje: 40% zegt spijt te hebben van de keuze om piloot te worden. 73% zegt spijt te hebben zoveel schulden aan te hebben gegaan. 76% zegt met de kennis van nu niet aan een opleiding te zijn begonnen.
Hieruit concludeer ik dat hoewel maar 40% spijt heeft van de keuze (maar 76% het niet weer zou doen, what???) 73% liever wat minder had betaald voor de opleiding. Hmm ja zo lust ik er ook wel eentje. 33% heeft geen spijt maar had liever minder betaald.

De vragen over jezelf of een ander iets aandoen zijn schokkend op zichzelf maar ook zwak geformuleerd en tendentieus. Wat is dat, jezelf iets aandoen? Of iemand anders zelfs? Wie dan? De directeur van de vliegschool? En wat dan? Laten omleggen of de ruit van z'n auto intikken?

Wat zijn de "psychische problemen" waar naar wordt gevraagd? Stress is geen psychisch probleem volgens mij en trouwens, de ruime meerderheid heeft geen enkele of maar een beetje stress door de schulden. Maar wat zijn nou die psychische problemen? Klinische depressie? Zelfmoordneigingen? Echte psychische aandoeningen die medicatie vereisen en in veel gevallen ook medische ongeschiktheid zouden veroorzaken? Want ja, dan wordt het spannend als een kwart van de respondenten meent psychische problemen te hebben. Hmmmm...

Hoe hard het ook klinkt, de rechtszaak tegen ABN Amro over de zogenaamde morele verplichting vind ik uiterst zwak. En dan zeg ik het heel netjes. Hoezo waren de betreffende studenten niet goed voorgelicht?

WE ZIJN GVD AL DERTIEN JAAR BEZIG HIER OP AIRWORK OM MENSEN VOOR TE LICHTEN!!!

En niemand kan zeggen dat we hier op Airwork een veel te rooskleurig beeld van het vak en de markt schetsen. Sterker nog, we worden eerder beticht dat we altijd zo negatief zijn...

Iemand die in de afgelopen 5 jaar vlieger wilde worden maar te lui was om zichzelf er even 10 minuutjes in te verdiepen en even rond te Googlen en dus hier zou zijn uitgekomen is wat mij betreft al kras-kras-kras: ongeschikt. Geen excuus. Als ik een nieuwe wasmachine nodig heb ben ik al uren aan het Googlen, laat staan als ik een levensbepalende opleidingskeuze ga maken. Die 150K kost. En als je dan alle harde info op deze site ook nog eens naast je neerlegt, dan wederom: ongeschikt. Bijzonder slechte eigenschap in de cockpit als iemand negatieve feiten in de wind slaat en toch maar door gaat met een extreem risicovolle actie.

Niemand van de huidige groep werkloze vliegers kan zeggen dat hij de risico's niet wist of niet had kunnen weten. Punt.

Dat betekent niet dat ik het niet bijzonder klote vind voor de huidige groep werkloze vliegers; ik hoop dat jullie allemaal een goede baan vinden. Maar ga niet de vermoorde onschuld spelen. Neem je eigen verantwoordelijkheid en schuif die niet af op een partij waar misschien geld te halen is, de bank. Als iemand een persoonlijke lening afsluit van 50.000 euro en daar mee naar het casino gaat en alles in een avond kwijt is, klaagt hij dan de bank aan omdat die het risico van gokken niet duidelijk genoeg had voorgelegd?

Als je iemand wil aanklagen, heb dan ballen en klaag je opleiding aan. Die hadden blijkbaar het verkooppraatje waar je voor bent gezwicht, niet? Oh wacht, nee dat zou een negatief effect op je baankansen kunnen hebben.. Nee doe dan toch de bank maar, daar zit het meeste geld.

Sorry, niet echt een opbeurend verhaal van mijn kant. Misschien nog maar eens een wakeup call voor sommigen. Jaren geleden waren er al uitzendingen op TV over werkloze vliegers en blijkbaar melden mensen zich nog steeds aan.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Volledig eens met wat iz zegt. De enquête van 'Vliegschulden Leed' is een schoolvoorbeeld van hoe het NIET moet als het om enquêtes gaat. Op de universiteit had dit gegarandeerd een 0 opgeleverd. Absoluut geen valide/betrouwbaar onderzoek.

Eerlijk gezegd heb ik mij vaker zitten verbazen over het niveau op de Vliegschulden facebookpagina. Natuurlijk is het vervelend dat jonge mensen met zulke hoge schulden zitten, maar als je je in een dergelijke groep besluit te verenigen, zorg dan voor enige professionaliteit.
 
IZ, toen ik destijds de contracten tekende met de bank werd het me ontmoedigd om te onderzoeken wat het garantiefonds PRECIES inhield. Het garantiefonds was zogezegd een contract tussen de school en de de bank waar ik niets mee te maken had. Althans dat kreeg ik te horen toen ik bij mijn vliegschool doorvroeg naar dat contract. Ik was niet tevreden met dat antwoord en na veel gesteun verwees de vliegschool me door naar de bank: maak daar maar een afspraak om het in te zien (!!). Alsof de school zelf geen kopie had.

Van mijn klas hebben twee jongens dat contract daadwerkelijk gezien. De rest geloofde de beloftes vand de school blindelings. Waar houdt de verantwoordelijkheid van de school op en waar begint die van de student? Ik weet het niet, dat is aan de rechter. Maar doorgaans wordt de consument een stuk beter beschermd, onderschat dat niet. Ik ben niet op mijn mondje gevallen wat dit soort zaken betreft maar zelfs ik moest veel moeite doen om het ware verhaal achter het zo volprezen garantiefonds te ontdekken.

Nu weet ik niet precies hoe ze de rechtzaak aan willen pakken. Maar één ding klopt denk ik niet wat je zegt. De banken en de scholen kunnen zich niet beroepen op het feit dat op Airwork, de roddelpagina van vliegend Nederland, genoeg info te vinden is over vliegopleidingen. Zo ver zal de rechter het nooit laten komen. Zeker gezien het feit dat de scholen en banken met alle gemak hun kwetsbare leerlingen goed hadden kunnen informeren.
 
Laatst bewerkt:
'Psychische nood piloten door studieschuld'

'Psychische nood piloten door studieschuld'

http://nieuws.nl.msn.com/binnenland/psychische-nood-piloten-door-studieschuld


'Psychische nood piloten door studieschuld'

RIJSWIJK (ANP) - Werkloze piloten kampen erg vaak met psychische problemen. Sommige jonge piloten wachten al jaren op een baan en kunnen niet meer rondkomen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Actiegroep Vliegschulden Leed.

Studieschulden van rond de 150.000 euro zijn geen uitzondering. Uit de enquête, ingevuld door 200 mensen, blijkt dat een kwart het geestelijk erg moeilijk heeft door de enorme schulden. Dat variëert van slaapproblemen en neerslachtigheid (90 procent) tot concentratieproblemen (31 procent) en willen vluchten naar het buitenland (41 procent).
 
Ik kan het niet anders dan eens zijn met IZ. Vind het bijzonder naar voor de betrokkenen, maar er is op airwork genoeg gewaarschuwd, zeker de laatste 5 - 6 jaar. Ik denk dat de helft van de nu afgestudeerde vliegers zonder baan nooit een baan in de cockpit gaan vinden.
 
Ik ben het grotendeels met Iz eens, heb mij ook weleens verbaasd over bepaalde opmerkingen van klasgenoten, die dus echt geen flauw idee hadden hoe de luchtvaartindustrie ervoor stond. Een paar quote's:

"Als ik klaar ben begin ik meteen bij de KLM"
"Nee ik wil geen vracht vliegen, lijkt me niet leuk"
"Of ik airwork ken? Nee nog nooit van gehoord".

Er zaten echter ook een hoop jongens op de opleiding die erg serieus al met hun vak bezig waren en zich van tevoren zeer goed verdiept hadden in de situatie. Deze jongens hebben er alles aan gedaan om zo hoog mogelijke theoriecijfers te scoren en zijn in de praktijk ook zeer serieus bezig. Denk hierbij aan maandelijkse recurrent trainingen bij bijvoorbeeld Pilots4Pilots. Ik vind het soms jammer dat hier op airwork alle studenten als dom beschreven worden, enige nuance is soms wel op ze plaats.

Maar de belangrijkste vraag is denk in hoeverre moeten een vliegschool/bank mensen tegen zichzelf in bescherming nemen? Ik heb over dit onderwerp geen juridische kennis, maar ik kan me voorstellen dat die zorgplicht hier iets mee te maken zou kunnen hebben. Iemand die hier meer over kan vertellen?
 
Wat ik zeg Bobermo, de leerlingen zullen worden gezien als de zwakke partij, de school en de bank als de sterke deskundige partij. Dat zal het uitgangspunt zijn.

Als dan ook nog blijkt dat scholen en banken leerlingen niet alle informatie geven...
Het argument dat er info op Airwork te vinden is zal een beetje advocaat met de grond gelijk maken.

Kijk, ik vind het ook uitermate naïef van de leerlingen die nu klagen over het gegeven dat ze geen baan hebben en dat het garantiefonds niet uit betaalt. Maar aan de andere kant vind ik de zorgplicht van de school en de bank even belangrijk. En aangezien elke school de zaak rooskleuriger voorstelt dan het is, durf ik te stellen dat aan de zorgplicht moedwillig niet is voldaan. Aangezien de school het inlezen van garantiefondscontract ontmoedigt idem dito.
 
49015, ik ben het op gevoel zeker met je eens! Maar bestaan er ook soortgelijke zaken?
Stel dat de rechter het met deze argumentatie eens is, wat voor gevolgen zou dat dan kunnen hebben?
 
Volgens mij wordt nergens gezegd dat airwork wordt aangehaald in de betreffende rechtszaak.
Er zal uiteraard wel gewezen worden op de info-vergaar plicht van de student zelf, en naast Airwork zijn er zat andere sites die aangeven dat het nu niet verstandig is een opleiding te starten, zeker niet met geleend geld.

Oftewel de aspirant leerling heeft de plicht zichzelf in te lezen voordat hij een handtekening zet.
(Zorgplicht naar jezelf toe)
De banken en scholen hebben de plicht aspirant leerlingen te wijzen op de eventuele gevolgen van zon handtekening in de huidige markt. (Zorgplicht naar de ander toe)

Wat weegt zwaarder en wie heeft het meest verzaakt. Dat wordt de essentie van deze zaak....
 
Ik ben geen deskundige, dat zijn er hier maar weinig.
Ik trek wel een parallel met de manier waarop bijvoorbeeld consumenten in het recht worden beschermd: de consument wordt gezien als zwakke naïeve partij die niet beroepsmatig gewend is aan het aangaan van overeenkomsten, juridische constructies en dergelijke.

Neem ook het volgende. Als een bank adverteert voor een lening, of een beleggingsproduct dan moeten ze vermelden hoe hoog het risico is, ook al snapt elke idioot dat je geld kunt (en zult :)) verliezen als je geld leent of belegt. In die zin is het vrij abnormaal dat je als 18-jarige zomaar een schuld aan kunt gaan die de meeste welgestelden onder ons niet voor elkaar zouden kunnen krijgen. En dat ZONDER financiele bijsluiter! Ik denk dat de rechter hier wel rekening mee houdt. In hoeverre, dat is de vraag.


B767, wat info vergaren op Airwork betreft, dat schreef ik als reactie op het betoog van IZ. Hij zegt (enigszins terecht) dat alle info op Airwork te vinden is. Ik vind dat echter niet relevant in deze. Besef dat het gaat om een serieus contract van bijna twee ton tussen school, bank en scholier!! Dan komt de bank en de school er toch niet mee weg met het argument dat de leerlingen maar wat beter de roddelpagina's van het internet in de gaten hadden moeten houden? Maar inderdaad, dit is slechts mijn reactie op IZ, nergens staat dat dit een reëel argument is in deze zaak.
 
49015

Ben het wel in grote lijnen met je eens hoor, maar ikzou in deze niet al mijn geld zetten op een positieve afloop voor de (oud) leerlingen.

Ook in de woekerpolissen affaire is maar eens gebleken dat een groot gedeelte ook gewoon de verantwoording is van degene die de handtekening zet. Deze consumenten zijn (als ik goed ben geinformeerd, correct me if I am wrong) maar voor een klein gedeelte echt in het gelijk gesteld.
 
Inderdaad 767, daar heb je zeker een punt.
In mijn optiek zijn er dan ook drie schuldigen aan te wijzen: de school, de bank en de leerling.
In de woekerpolisaffaire hebben rechtszaken geleid tot een lagere premie, bemoeienis van de ombudsman, en schikkingen. Ik wens alle betrokkenen veel succes.



Even heel iets anders. Bepaalde opmerkingen in dit topic vind ik jammer. Laten we elkaar niet dom noemen, of 'ongeschikt'. Een schrikbarend groot deel van ons, inclusief het doorgewinterde Airworkmeubilair, is ooit naïef aan een opleiding begonnen. In mijn klas was ik samen met een collega de enige die wist wat er in het garantiefonds stond. De rest geloofde ook in alle mooie praatjes en plaatjes. Toch zijn het allemaal goede bekwame piloten geworden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan