Enorme werkloosheid niet alleen in Nederland

Snap de verbinding even niet? Je wilt hun laten beoordelen hoe bescheten de markt daadwerkelijk is?

Uhm. Is een mogelijkheid toch. Want sommige weten dat blijkbaar nog niet.
Al weet ik wel dat verschillende scholen in NL lastig hun klassen vol krijgen. Maar nadeel daarvan is weer dat selectie eisen omlaag gaan, en dus kwaliteit van afgestudeerde piloten ook omlaag gaat.Gevolg als ze al een baan krijgen , dat het kan ontaarden in gevaarlijke situaties. Als ze geen baan krijgen , dat ze een levenlang in de shizzl zitten, of schuldsanering. Laatst genoemde is natuurlijk wel het beste in zo een geval.
Maar allerbeste is gewoon niet beginnen aan opleiding :D .
 
Waarom ben jij dan vrij recent begonnen als ik vragen mag?

Omdat ik een risico overzicht heb gemaakt voor mijzelf. En heb vaak genoeg uitgelegd hoe en waarom ik de huidige school heb gekozen en een prima plan B heb om na mijn opleiding te overleven. O.a. doordat mn schuld niet zo extreem hoog is, en dus veel minder rente hoef te betalen.

;) .
 
Beetje hypocriet in mijn ogen.

Overal verkondigen dat je vooral niet moet beginnen en het dan toch doen. Het is natuurlijk wel slim van je om een stuk minder te investeren van je geld, maar vlak niet de investering uit die je doet in tijd en inzet.
De tijd die je nu investeert had je ook kunnen investeren in een studie of in het opbouwen van werkervaring. Dan had je veel meer kans gehad op een baan en het opbouwen van een toekomst.
Ik kan natuurlijk niet voor 100 procent jouw situatie beoordelen maar als je een doorsnee persoon bent zit jij straks ook thuis op de bank met een schuld, fors lager dan iemand die KLS oid heeft gedaan, maar toch met een schuld.

Ik hoop oprecht dat je een baan zult vinden, maar hou nou eens op met overal te prediken dat je het vooral niet moet doen terwijl je het zelf ook gedaan hebt.

Overigens, iedereen praat hier alleen maar over de gigantische schuld die een werkeloze vlieger heeft. Dat is heel erg, maar hoe staat het met de psychologische schade ?

Ik ken mensen waarbij relaties op de klippen zijn gelopen, die hun kinderen niet meer zien, mensen die echt niets meer hebben en ook nooit meer kans hebben op een goede carriere. Niet zozeer vanwege het geld maar vanwege het feit dat ze al een hele tijd depressief thuis zitten en daardoor in de bloei van hun leven niet aan een solide CV kunnen werken.

Het is echt keihard en enorm confronterend als je iedere keer moet uitleggen aan mensen waarom je geen baan hebt etc, terwijl je je leeftijdsgenoten promotie ziet maken en een familie leven ziet opbouwen.

Of je nu 50.000 of 150.000 euro schuld hebt (uiteraard is een lagere schuld comfortabeler), als je uiteindelijk geen baan kunt vinden ga je echt een enorm zware tijd tegemoet. Uiteindelijk heb je er toch naast geld ook een hoop bloed zweet en tranen in gestopt.

Voor veel mensen is het een droom, wat is er nu pijnlijker dan die eigenlijk nooit te kunnen verwezenlijken ?
Denken de mensen die eraan willen beginnen er weleens over na hoe moeilijk het is om constant aan iedereen te vertellen dat je na al die moeite en die stoere vliegfoto's op facebook geen baan hebt kunnen vinden ?
 
Ik vind dat Hoppa een heel goed punt aanboord. We hebben het inderdaad bar weinig gehad over dit onderwerp van de psychologische gevolgen.

Niets bereid je voor op de psychologische druk waar je mee te maken krijgt als je al een tijd werkloos thuis zit met 150 000 euro aan schuld en je leest om de zoveel tijd in de krant dat jouw vliegschool loopt rond te strooien dat er een pilotentekort is. Je omgeving leest deze berichten natuurlijk ook en dan komt de vraag ''wanneer ga je nu eindelijk eens vliegen''. Hoe vaak ik deze al niet heb moeten beantwoorden ..... Op een gegeven moment liet ik gewoon verstek gaan bij verjaardagen en feestjes. Kreeg steeds meer het idee dat ik als een soort looser werd aangezien.

De mensen bedoelen het goed, maar je wordt steeds weer op de feiten gedrukt. Namelijk dat je geen baan hebt. Je plan is mislukt. De klok gaat tikken, want je ratings lopen af. Het is verschrikkelijk.

Sommige kunnen er beter mee om gaan dan anderen. Vooral diegene die denken dat het allemaal wel los zal lopen en die helemaal mee gaan met de propaganda van de vliegscholen zijn kwetsbaar.

Ik vind dat V1Rotate krediet verdient voor de manier waarop hij het aanpakt. Hij/zij is over de grens gaan kijken en kwam er achter dat het daar voor de helft van het geld kan. Dat je het eigenlijk helemaal niet moet doen, daar ben ik het volkomen mee eens. Maar 70 000 schuld ipv van 150 000 euro schuld maakt wel een heel groot verschil. Het probleem neemt namelijk exponentieel toe. Van 70 000 Euro kan je nog op een redelijke manier herstellen, zeker als je familielid eventueel een deel bereid is kwijt te schelden.

En wellicht is het niet verstandig van V1Rotate om zich al te veel in de discussie te mengen van het niet dan als je idd zelf al deze weg recent bent ingeslagen.
 
@ Hoppa

V1rotate heeft al een studie afgerond. Daar gelaten dat hij 1 van de weinige zal zijn vind ik dat je een goed punt maakt.

Ik heb zelf ook een goede vriend, oud kls-er, 1 check buiten schuld om over moeten doen. Toen bij zijn "sollicitatie-gesprek" afgekeurd voor KLM, nu rond de kwart miljoen schuld en werkend bij een call center. En als die al had toegelaten geweest tot de bufferlijst, nummer 173 geweest geloof ik. Elke maand mooi 1000 euro rente aftikken.

U see the picture ?
 
@ Hoppa

V1rotate heeft al een studie afgerond. Daar gelaten dat hij 1 van de weinige zal zijn vind ik dat je een goed punt maakt.

Ik heb zelf ook een goede vriend, oud kls-er, 1 check buiten schuld om over moeten doen. Toen bij zijn "sollicitatie-gesprek" afgekeurd voor KLM, nu rond de kwart miljoen schuld en werkend bij een call center. En als die al had toegelaten geweest tot de bufferlijst, nummer 173 geweest geloof ik. Elke maand mooi 1000 euro rente aftikken.

U see the picture ?

je wordt bij klm echt niet afgewezen als je 1 check niet hebt gehaald. Buiten dat heeft de KLS een garantiefonds wat je rente betaalt vanaf 1 t/m 5 jaar na afronden van de opleding, dus zal hij geen 1000 euro per maand hoeven af te tikken op dit moment... Verder blijft het wel zuur natuurlijk, maar hou het wel bij feiten.
 
easyJet neemt komend jaar 200 mensen aan. Zowel MPL, non-type rated en ex-military. Dat is het goede nieuws.

Het minder goede nieuws is dat het niet zeker is of je een 100% contract krijgt. Flexicrew is weliswaar van de baan, maar je loopt kans dat je een 75% contract krijgt. Wie durft met deze trend bij één van de meest succesvolle maatschappijen in Europa nog een schuld van 180K aan te gaan?

De toekomst zal uitwijzen hoe snel mensen een full time contract krijgen, maar ik heb mijn twijfels.
 
In ieder geval goed dat er een klein beetje gebeurt, maar vergeet niet te melden dat voor non-rated 1500TT en voor rated 1000TT vereist is. Voordat de brillen brigade weer komt kijken...
 
Ik ging er, wellicht ten onrechte, van uit dat dat evident is in deze tijd :biertje:

Overigens geeft dit prima weer in wat voor soort wereld we nu leven. easyJet is als een kind met een zak vol geld in een speelgoedwinkel tijdens een opheffingsuitverkoop. Ze kan kiezen wat ze wil.
 
Pcies en dan uiteraard nog vragen om een self sponsored TR van £38K, of wat kost dat papiertje tegenwoordig?
 
Kreeg net van een vlieger die voor Jet2 vliegt een mail doorgestuurd waarin Jet2 werknemers 1000 pond word aangeboden voor als een door hun aanbevolen piloot word aangenomen (piloot moet wel ervaren zijn, UK brevet hebben, gelijk kunnen beginnen en rated zijn op de 737)
 
Kreeg net van een vlieger die voor Jet2 vliegt een mail doorgestuurd waarin Jet2 werknemers 1000 pond word aangeboden voor als een door hun aanbevolen piloot word aangenomen (piloot moet wel ervaren zijn, UK brevet hebben, gelijk kunnen beginnen en rated zijn op de 737)

Het begrip ervaring is nogal breed. Om hoeveel uur gaat het in dit geval?
 
Het begrip ervaring is nogal breed. Om hoeveel uur gaat het in dit geval?

Zal het aan hem vragen. Dit staat in de email:

There are a small number of B737 positions available this summer and the recruitment team invite referrals
from existing crew of available Captains and First Officers interested in joining Jet2.com on a contract basis
for this Summer Season.
If you refer an experienced Captain or First Officer between Monday 25 March and Friday 5 April and they are
subsequently offered a position, we will pay a referral fee of £1,000 (subject to normal deductions) once they
have satisfactorily completed 3 months service.
To be considered, a referred Pilot should be:
�� An experienced Captain or First Officer �� Current on either the B737-300 or B737-800
�� The holder of a UK issued Pilot’s License �� Available to start immediately

Je moet al wel een UK brevet hebben voordat je solliciteert begrijp ik uit het bovenstaande
 
je wordt bij klm echt niet afgewezen als je 1 check niet hebt gehaald. Buiten dat heeft de KLS een garantiefonds wat je rente betaalt vanaf 1 t/m 5 jaar na afronden van de opleding, dus zal hij geen 1000 euro per maand hoeven af te tikken op dit moment... Verder blijft het wel zuur natuurlijk, maar hou het wel bij feiten.

Hey ties,

Sorry ik was denk onduidelijk, waarom ik die check erbij zette is omdat ik daarmee aan wilde geven waarom zijn schuld een tikkie hoger was dan average. Garantiefonds is mijn fout inderdaad, dacht dat ik hem dat hoorde zeggen maar hij was meer bang voor de toekomst waarin dit wel het geval kan worden(die 1000 euro per maand).

Cheers
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan