Enorme werkloosheid niet alleen in Nederland

de hoeveelheid nieuw opgeleide piloten die waarschijnlijk nooit een carriere als piloot zullen hebben is enorm. W

Dit forum heet "hoe word ik piloot". Hoe jij of ik met onze TR en ATPL aan een baan raken indien we ons werk zouden verliezen is hier niet echt relevant.

Jouw reactie hierboven wel.

"de hoeveelheid nieuw opgeleide piloten die waarschijnlijk nooit een carriere als piloot zullen hebben is enorm"

Ze zijn alleen in Nederland met 1000. Voor 95% is een baan in de luchtvaart onmogelijk. En het is onze morele verantwoordelijkheid als piloten om jonge mensen met een droom te behoeden van vliegscholen die geen enkele maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en wannebe's tot de financiële wanhoop drijft.
Voor die andere 5% zie ik het niet veel beter in, aangezien bedrijven hun een TR aanrekenen met een seizoenscontract en/of onvoldoende loon om af te lossen.

Wij moeten als piloten onze verantwoordelijkheid nemen, en vermijden dat er nog meer jongeren hun leven financieel hypothekeren. De huidige situatie is al dramatisch genoeg.
 
Helemaal mee eens, echter wat het wel aangeeft is dat de Engelse markt met ervaren vliegers die 737 rated zijn langzaam opdroogt. Als je als Engelse piloot werkloos thuis zit en je krijgt een 70% contract aangeboden lijkt me dat je dit aanpakt. (alleen maar een positieve ontwikkeling mijn inziens, ze worden nu gedwongen om normale contracten aan te bieden)

Sorry Jumbo, maar is niet waar. Wij schijnen nog makkelijk de komende 737's te kunnen vullen met typerated (voornamelijk engelse) pe®sonen. En nee, niet het beste contract inde industrie.

Sterker nog: ik wil zelfs beweren dat een 737 rating eigenlijk geen goede rating meer is om te hebben, tenzij je TRI/TRE bent, dit omdat je moet concurreren met zo ontzettend veel anderen.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog: ik wil zelfs beweren dat een 737 rating eigenlijk geen goede rating meer is om te hebben, tenzij je TRI/TRE bent, dit omdat je moet concurreren met zo ontzettend veel anderen.
Wat is überhaupt nog een goeie rating om te hebben in deze P2F/P4T wereld waar airlines liever een frisse ab initio willen uitmelken voor een type ratingscursus gekoppeld aan een tijdelijk (uren)contract i.p.v. werkeloze en type rated F/O's aan te nemen?
 
Dit forum heet "hoe word ik piloot". Hoe jij of ik met onze TR en ATPL aan een baan raken indien we ons werk zouden verliezen is hier niet echt relevant.

Ze zijn alleen in Nederland met 1000. Voor 95% is een baan in de luchtvaart onmogelijk.

Fair enough. Misschien niet helemaal goed geplaatst in dit topic. Ik heb zelf ook nooit begrepen waarom je in Nederland een vliegopleiding doet met de "gigantische" Nederlandse luchtvaart markt en al helemaal niet de afgelopen 5 jaar.

De markt trekt hier langzaam iets aan maar dan nog als de luchtvaart maatschappijen al ab-initios aannemen komen die bij de grote Engelse scholen vandaan. Ik weet alleen van Oxford al dat ze er iedere maand 1 intergrated klas uitpompen. Verwacht dan ook niet dat ik er ver naast zit als er in de UK alleen al 1000-1500 werkeloze intergrated ab-initio piloten rondlopen. Wat hier wel goed is is dat het al lange tijd mission imposible is om bij de grote Engelse banken een lening voor een vliegopleiding te krijgen daarom heeft CTC naar mijn weten een deal met een Portugese bank die nog wel het risico durven te nemen. Alleen dat geeft je al te denken...

J.I.P voor Jet2 kloppen de nummers wel. Heb wel hetzelfde idee over een 737 rating, persoonlijk maar dat is puur mijn eigen idee is de 320 rating waardevoller. (Thomson en Jet2 zijn de enigste nog met de 737, ook bij BA gaat de 737 eruit)
 
Laatste senioriteitslijst heeft 542 namen er op staan.

Zie niet in waarom ik zou liegen over die 200 nieuwe vliegers. Bij ons zijn er nog nooit mensen uitgeschopt.
 
Laatste senioriteitslijst heeft 542 namen er op staan.

Zie niet in waarom ik zou liegen over die 200 nieuwe vliegers. Bij ons zijn er nog nooit mensen uitgeschopt.

Ik zeg toch nergens dat je liegt?
Het verbaasd me alleen dat als er vorig jaar 100 zijn aangenomen en dit jaar weer, er van 450 naar 650 vliegers gegaan wordt... Afgezien van wat pensionados rn vrijwillige vertrekken moet daar een vlootuitbreiding van zon 12-15 toestellen tegenover staan. (Grofweg inschatting) En dat kan ik me niet herinneren....
(Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zo is)

Kan jij mij wellicht vertellen wat ik dan gemist heb of hoe het werkelijk zit?

En dat van Thomsom, trek er ook even vanaf hoeveel mensen er de laastte 3 jaar zijn weggeschopt. Koning Lucht kan je er alles over vertellen.
 
B767-300ER, ik zeg ook niet dat jij hebt gezegt dat ik lieg. De reden waarom ik dat schreef was omdat jij vroeg of het echt klopt dat er 200 nieuwe vliegers bijkomen. :biertje:

Er komen bij ons binnen de komende twee maanden 8 nieuwe vliegtuigen bij. Daar staat wel tegenover dat er vorig najaar 1 A320 en 1 A300 uitgefaseerd zijn. Over de komende twee jaar worden er nog eens 3 A300 uitgefaseerd en door A320/A321's vervangen.

Ook is onze senioriteitslijst inclusief onze managers en we hebben een redelijk aantal vliegers die part-time zijn.

Geen idee waar ik iets over Thomson heb geschreven. Ik werk er niet dus doe ik er ook geen uitspraken over.
 
Excuus, dat was inderdaad iemand anders.

Dan nog vind ik 200 vliegers op 8 medium haul kisten wel erg veel. Maar dat zal hem dus in de parttimers zitten begrijp ik.

Bedankt voor de informatie.
 
In het verleden bestond ons werk voornamelijk uit vluchten in het zomer hoogseizoen. In de laatste 6 jaar zijn we veranderd van een Charter naar een Scheduled airline en als gevolg vliegen we ook meer in de winter.

Vroeger vloog je in de zomer de ballen uit je broek en vloog je in de winter 1x in de 28 dagen om current te blijven. Uren was dus geen probleem. Nu vliegen we meer door het hele jaar dus moeten er meer mensen aangenomen worden anders ben je door je uren heen terwijl er nog dagen in het jaar zitten.

Inclusief de nieuwe vliegers komen we op 17 piloten per vliegtuig en onze vloot bestaat uit A320/A321/A330/A300 en B757. Hadden we alleen de A320/A321 en A330 dan zouden we waarschijnlijk met minder piloten de zaak draaiende kunnen houden omdat iedereen op alle vliegtuigen kan/mag vliegen.

Tevens zijn de 100 vliegers die dit jaar aangenomen worden bedoelt voor de uitbreiding in 2013, maar daar zijn (bij ons als vliegers) nog geen details van bekend.
 
Helder verhaal, neem aan dat de 300 en 757 spoedig zullen verdwijnen?
De uitbreiding in 2013 gaf je toch hierboven zelf aan? (8 nieuwe kisten)?

Nu ken ik Monarch verder niet, is dat de Transavia van Engeland kwa vakantievervoer en enkele lijndiensten? (niet kwa low-cost opbouw)
 
A300 en B757 verdwijnen na de zomer 2014.

Mijn excuses, ik bedoelde uitbreiding 2014. De 100 vliegers die eind 2012 zijn aangenomen die zijn voor de uitbreiding in 2013. En de vliegers die eind 2013 worden aangenomen zijn voor de uitbreiding in 2014! Wat betreft de uitbreiding in 2014 hebben wij geen informatie.

De A300 en B757 worden veel gevlogen door 'oudere' (60+ jaar oud) gezagvoerders die niet op de A320/A321 willen. Deze zullen dus samen met het vliegtuig het bedrijf verlaten.

Wij doen 10-15% charter werk en de rest zijn lijndiensten.
 
Laatst bewerkt:
Het is voornamelijk uitbreiding maar ook een gedeelte voor het natuurlijk verloop.

Als de A300 en B757 verdwijnen dan zullen er vermoedelijk wel een 20 vliegers die nu boven de 60+ zijn meegaan. Andere vliegers die van deze vliegtuigen afkomen zullen part-time op de A320/A321 gaan vliegen. (part-time eigen keuze).

Zoals bij elke maatschappij is er bij ons ook wel wat verloop, zeker aangezien we toch een gedeelte cadets aannemen en die willen meer van de wereld zien. Dus we verliezen rond de 10 man per jaar naar Emirates, BA (als ze aannemen) of Virgin.
 
Ik ben dit topic begonnen om aan te geven dat het probleem van de werkloosheid onder jonge piloten niet een typisch Nederlands probleem is. Bijna alle landen ter wereld hebben een overschot aan vliegers of kunnen makkelijk in de binnenlandse vraag voldoen. Ik richt mij voornamelijk op diegene die ondanks alle negatieve berichten toch nog overwegen om een vliegopleiding te gaan doen.

De vliegscholen en dan met name Stella schreeuwen van de daken dat ze opleiden voor de ''internationale markt''. Maar deze internationale markt is ook totaal verzadigd. Men zit in Turkije, Indonesie, China en India helemaal niet te wachten op Nederlandse piloten. De enige reden dat bijvoorbeeld in Indonesie in het verleden Nederlandse vliegers heeft aangenomen is om (tijdelijke) gaatjes te dichten en simpel economische redenen. Het is namelijk voor een Indonesier bijna onmogelijk om 30 000+ euro uit de muur te trekken voor een type-rating. Een Nederlandse piloot kan dit wel en zijn zich daardoor in staat in te kopen.

Ik ben blij met de berichten van Flying Torquewrench.

Ik ga zeker solliciteren als MON weer gaat aannemen. Prachtig bedrijf. Helaas geldt hier dat een zwaluw nog geen zomer maakt.

Zelf kom ik ook bij Thomson vandaan. De laatste recruitment was in 2007 en toen waren ook de laatste upgrades (handje vol). Vorig jaar zijn er 12 cadets binnengehaald op een 6 maanden contract en dit jaar beginnen er ongeveer 30 nieuwe F/O's. Er is dus in bijna 6 jaar niemand aangenomen. Ook zijn er 150+ F/O's weggegaan en uitgeschopt in 2010, dit om die paar man die ze hebben aangenomen dit jaar in perspectief te plaatsen.

Wil graag bij Jet2 werken (ben rated op B757 en B737) maar kan het financieel niet veroorloven. Het is okay als je 20 bent om zes maanden ergens te gaan werken op een agency contract, maar Miss First Choice wil binnenkort kinderen. Dus een beetje stabiliteit graag! Sommige airlines stellen hard op zoek te zijn naar piloten en dit een moeilijk proces te vinden. Kijkende naar de salarissen die worden aangeboden vind ik dit niet zo vreemd. Een MBO kantoorbaan betaald vaak meer. Krokodillen tranen dus.

Ik stel vwb het aantrekken van de markt voor, dat we wachten tot de salarissen niet verder dalen of zich positief ontwikkelen en er geen P2F meer is voordat we de champagne opentrekken.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus typisch een Airwork topic waar enerzijds een wannabe een al te rooskleurig plaatje voorschotelt maar waar enkele ervaren mensen volledig doorschieten in het doemdenken.

Vooropgesteld dat ik niemand aanraad om nu een vliegopleiding te beginnen gaat het veel te ver om te zeggen dat er niet aangenomen wordt. Er wórdt aangenomen, maar de concurrentie is gigantisch, er zijn duizenden wachtenden voor u, sommige scholen genieten voorrang en de terms and conditions glijden als een idioot naar beneden. Dát is de realiteit, doe er je voordeel mee.

Maar waarom sommige ervaren jongens blijven beweren dat er NIET aangenomen wordt is me een raadsel. Zo help je de wannabe toch ook niet?
 
Dit is dus typisch een Airwork topic waar enerzijds een wannabe een al te rooskleurig plaatje voorschotelt maar waar enkele ervaren mensen volledig doorschieten in het doemdenken.

Vooropgesteld dat ik niemand aanraad om nu een vliegopleiding te beginnen gaat het veel te ver om te zeggen dat er niet aangenomen wordt. Er wórdt aangenomen, maar de concurrentie is gigantisch, er zijn duizenden wachtenden voor u, sommige scholen genieten voorrang en de terms and conditions glijden als een idioot naar beneden. Dát is de realiteit, doe er je voordeel mee.

Maar waarom sommige ervaren jongens blijven beweren dat er NIET aangenomen wordt is me een raadsel. Zo help je de wannabe toch ook niet?

2 vragen; 1. wie worden er aangenomen en 2. om hoeveel procent van de werkeloze vliegerpopulatie gaat het?
 
Bij easyJet? Op dit moment zoals gewoonlijk de constante stroom vanuit CTC. In het recente verleden jongens en meisjes met een typerating en wat ervaring. Op vraag twee geef ik geen antwoord, die vraag is er eentje die altijd open zal blijven staan.

Daartegenover staan mijn jongste collega's uit Nederland (via EPST/Oxford) met een schuld van 180K, en een deel van hun klasgenootjes wacht met diezelfde schuld al jaren op een baan.

Ik denk dat dit een hele eerlijke voorstelling van zaken is.
 
Valt wel mee 49015. Er zijn veel mensen met ervaring op type die binnen komen. Zelfs nieuwe collega's die hun carriere bij een flag carrier opzeggen om bij ons te komen werken.

Een gedeelte van de ab initio's is MPL.
 
Terug
Bovenaan