De uitdagingen van de Koninklijke....

Makkelijk lullen met 4 strepen ICA... Maar goed... Ben t met je eens dat eigenbelang een grote bedreiging vormt voor de noodzakelijke besparingen. t Lijkt alleen altijd andermans belang te zijn, niet die van mij (en deelgenoten). Ook ik heb altijd 100% gevlogen. Weet niet waarom je dit aanhaalt overigens...

Ik weet het, alle gezagvoerders ICA moeten hun mond houden. Weet je, ik ben het daarmee ook nog wel enigszins eens. En probeer dat ook uit te dragen in mijn regio op de lijst. Als co-ICA zit je overal tussenin. Beetje vergelijkbaar met middelste kind in gezin, dat de minste aandacht krijgt. Dus ook daar begrijp ik jouw positie wel.
 
En nu we het toch over eigenbelang hebben: Ik hoorde gisteren dat onze grote vriend Long Haul aka Murphy een rechtszaak gaat starten tegen KLM om de pensioenleeftijd meteen naar 65 te trekken.

Beste Need for Speed,
Op Europees niveau is iedereen gelijk, blank - zwart, man - vrouw, christelijk - moslim - zonder geloof, oud - jong enzovoort enzovoort. Alleen bij hoge uitzondering - en dat is ook echt hoge hoge uitzondering, mag er onderscheid gemaakt worden op een bepaald kenmerk dat eigenlijk niet relevant is voor het onderscheid dat gemaakt wordt. Wat maakt nou dat jij (en je vriendjes bij de VNV) mag bepalen dat het onderscheid dat gemaakt wordt, terecht is? En wat maakt nou dat jij mag vinden dat het "eigenbelang" is dat "onze grote vriend Long Haul of Murphy" opkomt tegen het FEIT dat er jegens hem onderscheid wordt gemaakt? Omstandigheden veranderen, rechtvaardigingen veranderen ook, dan mag dat toch opnieuw ter sprake worden gebracht?
Als het allemaal zo klip en klaar is dat er niet gediscrimineerd wordt, dat het allemaal onzin en eigenbelang is, dan is er toch niets aan de hand? Het punt is, iedereen weet dat er gediscrimineerd wordt en iedereen is bang voor het moment dat er een rechter komt die zegt dat het inderdaad discriminatie is....

Dus ja, de beste verdediging is om iemand in een hoek te zetten, dat hij - Long Haul of Murphy - baas triple seven is en dat het hem alleen om eigenbelang gaat. Het liefst zou je hier zijn naam noemen, hetzelfde als de VNV doet, benoem ze als doorvlieger en iedereen spuugt op ze.
 
Deze discussie omtrent Murphy/LongHaul is al oeverloos in een ander topic gevoerd en heeft weinig te maken met dit topic. Zullen we daarom het project Murphy/LongHaul/pensioen naar 65 lekker in het andere topic laten? Dan houden we dit topic interessant!
 
Nou niet echt...

Het gaat er eigenlijk om of de pensioenleeftijd naar 58 mag ipv 56.

Ik ben de enige die 65 in de mond heeft genomen, maar dat was in de context van een bevriezing van het vliegerkorps en geen productieverhoging (die KLM toch niet kan inzetten).

Ik denk eerlijk gezegd dat de factor productieverhoging stiekem alleen maar nodig is om de andere werknemersgroepen in beweging te krijgen op dit gebied. Van de vliegers wil KLM gewoon cash.

De reden dat er onderscheid gemaakt mag worden is omdat er binnen de groep geen onderscheid gemaakt word. Tenslotte IEDEREEN gaat met pensioen op 56 en dit contract heb je zelf getekend!

Het is echt een substantieel verschil wanneer een pensioenleeftijd in de CAO word veranderd door de ledenraad (om daarmee kosten te verlagen en KLM te redden)of dat dit word afgedwongen door een enkel individu die donders goed weet welk contract hij heeft getekend.
De reden dat hij een pensioenleeftijd van 65 wil is overduidelijk niet om KLM te redden! En dat steekt zijn collega's.

Vanuit de buitenwereld blijft deze pensioenleeftijd een vreemd gegeven, zeker omdat we met z'n allen ouder worden. Dit laatste feit betekent voor KLM mogelijk ook een miljoenenstrop omdat er dan bijgestort moet worden in de pensioenpot.
 
Het heeft alles te maken met dit topic want het is hėt onderwerp waarom het protocol niet is aangenomen

Flauwekul.
Dat gaat over 56-58

Er wordt hier geluld over Murphy en Long Haul. Die heeft hele andere intenties op een heel ander vlak. Dat heeft niets met de hetstructurering te maken, maar puur over het doorvliegen op hele andere redenen. En daar is al een topic voor. Dit is voor de uitdagingen en de herstructureringen van nu.
 
Geen enkel probleem dat men naar de rechter stapt. Vroeger deed men dat niet zo snel, nu meteen als de collectieve maatregel het individu niet aanstaat.

Tien jaar geleden leverde het nog irritatie op (vooral bij KLM, die gaan nog steeds schuimbekken), maar inmiddels haalt VNV gewoon de schouders op.

Het is in de mode. De advocaten en rechters hebben het er maar druk mee. En dat de advocaten er goed aan verdienen, is ze gegund.

Dus vandaar dat VNV een concept protocol eerst door meerdere top-advocaten laat doorlichten, voordat het aan de ledenraad als motie wordt aangeboden. Want rechtszaken komen er toch. Tegenwoordig moet je bijna rechten gestudeerd hebben om je werk in de ledenraad te doen.

Maar goed: ik onderstreep dat iedereen het recht heeft naar de rechter te stappen. Hopelijk is de nieuwe CAO dinsdag rond. En anders maandag. En laat de rechtszaken maar komen dan, ik ben er van overtuigd dat de CAO weer solisten-proof is.
 
Het bestuur krijgt wat het jarenlang gezaaid heeft.
" Greed is good!." was het motto wanneer het om "anderen" ging.
De KLMer mocht geen enkel nadeel ondervinden en hoppa daar gingen ze weer op de schouders.
Alleen nu is de KLMer zelf de "andere", maar Greed is good zit er nog zo ingeramd dat we ineens elkaar de hersens inslaan.
De gehele trukendoos die op MP KLM UK vliegers etc is uitgeprobeerd proberen ze nu op hun eigen makkers uit. Maar ja hoe verrassend dat enkele ex bestuursleden ze van mijlenver zien aankomen.
Ik hoop dat ze er uit komen maar niet nadat er weer tot middernacht met het mes tussen de tanden is vergaderd.
Dat is wel het minste wat deze kliek verdient. Zweten zullen ze:cool:
 
Het bestuur krijgt wat het jarenlang gezaaid heeft.
" Greed is good!." was het motto wanneer het om "anderen" ging.
De KLMer mocht geen enkel nadeel ondervinden en hoppa daar gingen ze weer op de schouders.
Alleen nu is de KLMer zelf de "andere", maar Greed is good zit er nog zo ingeramd dat we ineens elkaar de hersens inslaan.
De gehele trukendoos die op MP KLM UK vliegers etc is uitgeprobeerd proberen ze nu op hun eigen makkers uit. Maar ja hoe verrassend dat enkele ex bestuursleden ze van mijlenver zien aankomen.
Ik hoop dat ze er uit komen maar niet nadat er weer tot middernacht met het mes tussen de tanden is vergaderd.
Dat is wel het minste wat deze kliek verdient. Zweten zullen ze:cool:

Wat een onzinnig verhaal...:wegkwijt:
 
Wat een onzinnig verhaal...:wegkwijt:

Werkelijk? De VNV en de KLM vliegers zijn zelf ook schuldig aan de huidige situatie.
Jarenlang roofbouw gepleegd op de eigen werkgever onder het verkapte dreigement
van staking. Kan me nog levendig de staking van 1995 herinneren toen er even
gedreigd werd vanuit Amstelveen met een salarisverlaging.

Gevolg: twee dagen de boel plat om even te laten zien wie de baas was. Daarna
hoefde de VNV alleen maar hun wenkbrauw omhoog te trekken bij elke CAO
onderhandeling en ze kregen wat ze wilden.

De hele wereld veranderde maar de VNV wilde er niets van weten. Die
peperdure CAO's zijn wel ten koste gegaan van de KLM winstgegevenheid
en daar zat geen ene KLM vlieger mee. Nu staat het water aan de lippen
en dreigen er ontslagen te vallen. En opeens zijn ze bereid in te leveren!

Beetje laat dames en heren.
 
Beste 1500', eerder in dit draadje stelde je vragen over de Z klasse bij KLM. Inmiddels ben ik in contact met de juiste persoon op de juiste afdeling. Dus vandaar deze oproep voor de zekerheid. Ik heb je een PM gestuurd. We willen je graag terug als klant.
 
Beste 1500', eerder in dit draadje stelde je vragen over de Z klasse bij KLM. Inmiddels ben ik in contact met de juiste persoon op de juiste afdeling. Dus vandaar deze oproep voor de zekerheid. Ik heb je een PM gestuurd. We willen je graag terug als klant.
Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor oplossig gaat er geboden worden?
 
Zelfstandigheid aan een zijde draadje

Zelfstandigheid aan een zijde draadje

Uit het artikel dat vanochtend over bovengenoemd onderwerp is geplaatst blijkt dat nu juist het VNV bestuur de noodzaak en urgentie predikt. Dat op zich is heel laat maar heel verstandig..

Wat ik mij afvraag is of, als de noodzaak zo hoog is -- en dat is ie al een tijd --, de gemaakte afspraken wel genoeg zijn. Voor mijn gevoel had het nog veel zwaarder gemoeten en vooral zonder punten en komma's..

Simpel voorbeeld .. 4 mans operaties aan banden .. Schijnt maar 3 vluchten te raken.. Terwijl er meer zijn? Waarom niet alles korter dan 14 uur is 3 (EZE schijnt wel echt een takke eind te zijn).

Compensatie voor jongere vliegers .. Sorry nieuwe tijd .. Kan niet meer. (Is een klm en geen vnv dingetje schijnt?)

En bedenk een regeling om de overcapaciteit die nu in het begin ontstaat .. Tot deze langzaam uitloopt .. Op te lossen.. Bijvoorbeeld door verplichte arbeidstijd verkorting met inlevering van bijbehorende salaris maar waarbij de pensioenopbouw wel doorloopt..

Is er bekend hoeveel overcapaciteit er is en hoe lang het duurt voordat je met de huidige vlootomvang eruit loopt?
 
Consequentie van 777/787 operatie.

Consequentie van 777/787 operatie.

Is er al iemand die heeft berekend wat de personele consequentie is (voor de vliegers) als klm een pure 777/787 operatie is (uitgaande van gelijke vloot capaciteit - 64 ica)

Ik kan mij voorstellen dat je:

- iets minder instructeurs nodig hebt
- minder vliegers kwijt ben aan omscholingen
- kortere stops kan maken op gemixte bestemmingen
- minder standby en reserve vliegers hoeft op te lijnen

En wat vergeet ik dan nog?

Uiteraard heb je ook maar 1 ica divisie overhead ipv 3.

Lijkt mij een interessant sommetje omdat nadat je langzaam "in" de capaciteit bent gegroeid van de nieuwe CAO, je ook door zal moeten om de overcapaciteit die ontstaat door de 1 ica divisie weg te werken.
 
Misselijkmakend artikel in de 'Graaf.
In Frankrijk moeten ze nog beginnen met praten en hier is een paar weken/maanden vertraging meteen een drama. Kom op zeg, dit is wel erg doorzichtig allemaal.

One more thing: dit is het slechtste VNV-bestuur ooit. Als MP'r weet ik dat helaas al een paar jaar, de KLM vlieger wordt er nu ook mee geconfronteerd.
 
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv..._Zelfstandigheid_KLM_aan_zijden_draad___.html
Waarom is het artikel in de telegraaf zo misselijk makend? Is dit niet een redelijke weerspiegeling hoe hoog de nood is om keihard in te grijpen mbt de arbeids voorwaarden van de vliegers en deze weer comform te maken met de arbeidsvoorwaarden van de directe (Europese) concurrenten? Pensioen 65 jaar en zowel SH als LH 900 uur per jaar (het argument dat er vaak tijd weg gegooid word op SH op AMS is een non argument, concurrenten hebben dit ook).

Ik kan me echter wel voorstellen waarom een artikel zoals vandaag in de krant gepubliceerd als misselijkmakend word opgevat door het overgrote deel van de KLM vliegers. Het verbaasd mij iedere keer weer hoe zeer weinig de gemiddelde KLM vlieger weet wat er zich afspeeld bij andere Luchtvaartmaatschappijen (de meeste die ik ken hebben redelijke oogkleppen op). Als ik recentelijk alle Posts op Facebook lees word dat gevoel alleen maar bevestigd.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen (behalve de cabinebonden) is het er wel over eens dat de nood hoog is, dat is niet het probleem. Het probleem is het VNV bestuur dat met alle geweld er een akkoord doorheen wil drukken wat helemaal niet goed is uitgekristalliseerd. Te veel haken en ogen.

En heeel toevallig de dag dat de KLM ledenraad zich over de voorstellen buigt verschijnt dit paniekartikel in de Telegraaf. Met als enige doel het verder onder druk zetten van de LR. Liefst vandaag tekenen bij het kruisje, want anders... Erg doorzichtig allemaal.
 
Uit het artikel dat vanochtend over bovengenoemd onderwerp is geplaatst blijkt dat nu juist het VNV bestuur de noodzaak en urgentie predikt. Dat op zich is heel laat maar heel verstandig..


Heeft het bestuur altijd gepredikt. Alleen VNV is door KLM maandenlang in de wacht gezet omdat ze er eerst met grond en cabine uit wilden komen. En die domeinen hebben hun deal vervolgens afhankelijk gemaakt van de deal met de vliegers. Vandaar dat de hele KLM bal nu bij de ledenraad ligt vanmiddag.
 
En bedenk een regeling om de overcapaciteit die nu in het begin ontstaat .. Tot deze langzaam uitloopt .. Op te lossen.. Bijvoorbeeld door verplichte arbeidstijd verkorting met inlevering van bijbehorende salaris maar waarbij de pensioenopbouw wel doorloopt..


Omdat 58 niet ineens wordt ingevoerd maar geleidelijk over 4 jaar, is er nog steeds natuurlijk verloop, terwijl er geen vliegers worden aangenomen. Bovendien gaat KLM als eerste B777 en B787 mixed vliegen. Dat betekent dat op korte termijn alle B777 vliegers bijgeschoold moeten worden in de B787 sim. Daarom is er korte tijd behoefte aan extra vliegers. Anders krijgt KLM het niet rond.
 
Terug
Bovenaan