flyingviking
Legend
Er wordt inmiddels heel wat afgepraat over allerlei "losse onderwerpen" over de KLM maar ik heb nog nergens een discussie gezien die over het totale beeld gaat. "Het hele plaatje" zeg maar. Bij deze een poging waarbij ik een aantal uitdagingen op een rij zet (in willekeurige volgorde):
1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).
2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).
3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking).
4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.
5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.
6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.
7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).
Er zijn er nog wel een paar maar ik beperk mij, voor nu, tot deze 7.
Ik zie KLM niet als zinkend schip maar ben er welk van overtuigd dat er nu snel en kordaat gehandeld moet worden om "in business" te blijven.
1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).
2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).
3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking).
4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.
5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.
6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.
7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).
Er zijn er nog wel een paar maar ik beperk mij, voor nu, tot deze 7.
Ik zie KLM niet als zinkend schip maar ben er welk van overtuigd dat er nu snel en kordaat gehandeld moet worden om "in business" te blijven.