De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat laatste is echt een kolder opmerking.

Het salaris van Elbers is prima maar is echt geen topsalaris, zeker niet voor de uitdaging waar hij voor staat.

Elbers lijkt zeer gedreven om het echt weer op de rit te zetten maar met vakbonden, or en een organisatie die is is zoals hij is dat vrijwel onmogelijk.

Het is echt heel erg makkelijk om KLM echt kerngezond te maken.

Het is echter onmogelijk door de verstarde houding, de macht van de vakbond en or en door het continu naar andere kijken.

Ik ben heel benieuwd of hij het aandurft (en t ook mag van de rvc) om echt de boel op zijn kop te zetten.

?Hoezo zou je de jonge piloten moeten compenseren? Het is een nieuwe tijd .. Wen er maar aan.. <bijvoorbeeld>

Ik begrijp dat Elbers zich aan het opmaken is voor een drastische reorganisatie.. Ik ben zeer benieuwd ... Enne .. Als het hem lukt en daarmee KLM weer succesvol maakt mag hij van mij echt 4x zoveel verdienen.

NFS heeft het grootste gedeelte al beantwoord.
vwb de jonge vliegers, het lijkt me dat alle vliegers evenredig veel in zullen moeten leveren. Echter de huidige plannen zijn over de lange termijn genomen een stuk nadeliger voor de jonge vliegers dan voor de oudere garde, daar moet evenredigheid in komen.
 
Als het echt zo ligt dan was het aannemen van 380 nieuwe piloten de afgelopen 2 jaar al zeer onverstandig en is er mogelijk maar 1 oplossing voor klm .. Xx% van het korps wegsaneren.
Even een kleine side-note.
Wellicht handig dat iemand die een vliegopleiding overweegt bij KLS dit even goed op zich in laat werken.
 
Airline Pilot retirement age:

British Airways : 65
Lufthansa : 65
Air France : 65
Delta: 65
KLM : 58? (Waar hebben we het over is het eigenlijk geen onzin discussie?)

Hoe dan ook zelfs in Europeesch perspectief zal KLM door de beugel moeten en de leeftijd moeten opkrikken, het vroegpensioen is te duur om te blijven continueren. Zelfs als het maximaal haalbare op € 100.000 wordt gesteld. Het verhoogd gewoon je kosten ten opzichte van andere legacy carriers laat staan de low cost carriers.

Leuk of niet de VNV had zich een paar jaar geleden inzake pensioenering wat pragmatischer mogen opstellen, dat de leeftijd omhoog zou gaan en niet alleen in Nederland was en is te voorzien, nu is er ineens een probleem vanwege boventalligheid.

Salaris Elbers

Zijn salaris is echt een schijntje voor een CEO van ~30.000 werknemers. Hij verdient geloof ik € 450.000 vergelijk het eens met Zalm ABNAMRO ~30.000 werknemers € 900.000 en die oefent echt t.o.v. Elbers een risicoloos vak uit. KLM gaat naar een periode waar het om klanten zal moeten vechten bij Zalm komen ze vanzelf aanwandelen.

Elbers heeft geen vakbond slechts gedragen door RvC en personeel wat hem iedere dag kan laten vallen.

Bovendien als hij de baan geweigerd had om CEO te worden dan had hij zo goed als zeker zijn spullen kunnen pakken en ook naar uitgang kunnen wandelen. Als jij de juiste man bent om die functie te vervullen en je zegt nee tegen een RvC dan ben je in het bedrijfsleven dood op dat niveau.

Commentaar op ME3 door VNV/KLM:

Beschouw jezelf als een roepende in de woestijn, BA doet niet mee (IAG), Lufthansa, Air France doen niet mee. Dat is niet zo gek.

Tim Clark, Emirates heeft nog een order van (140 - 66) = 74 orders uitstaan voor A380's dat zijn 12.500 banen in Duitsland en 12.500 banen in Frankrijk. Zonder enige scrupules bij tegenwerking canceld hij die gewoon, zie zijn order voor 70 A350's.

Nu met 66 A380's en 150 777's verandert alleen door Emirates al de gehele wereldluchtvaart, dat effect wordt groter zodra de hele order erdoor is. Dat is niet meer tegen te houden. Gratis Wifi aan boord en een groot IFE systeem wordt de standaard. KLM zal mee moeten met zijn tijd.
 
Men kan nu al door tot 60, dat wordt nu 62 en ongetwijfeld over drie jaar 64.

Dan moet je er wel bijzeggen dat zoiets alleen maar in een deeltijdvariant kan. Ik wil wel nadrukkelijk opmerken dat ik erg blij ben met je down-to-earth benadering hier. Echt een verademing.

Dan nog wat over de pensioenleeftijd. Veel emotie in deze discussie en ook veel 'mindset'. Denk alleen al maar aan het woordje Doorvliegen. Hoezo dóórvliegen?? Het is niets anders dan jezelf aanpassen aan de realiteit van nu. De hele wereld moet langer door, waarom dan de KLM vlieger niet? 56, 60 in deeltijd is volledig out of touch with reality. En stagnatiecompensatieregelingen ook. Goh, soms is een vliegende baan net een weerspiegeling van het leven, you win some, you loose some.
 
Waarschijnlijk eerstvolgende 4,5 jaar geen aannames.

Dat bedoel ik.
Verder sluit ik me aan bij 76-er vwb je berichten hier NFS.

Behalve in de stagnatieregeling, daar ben ik het niet jet je eens 76-er.
Als je als gezamenlijk doel hebt het bedrijf te helpen, zul je ook gezamenlijk een evenredige oplossing moeten bieden.
 
Over compensatie. Ik begrijp dat dat voor de buitenwacht vreemd over komt. Je komt nog maar net binnen, je hebt nog niets gepresteerd en je krijgt een zak geld. Dat zal ook een moeilijk verhaal zijn richting cabine en grond, waarbij ook nog gedwongen ontslagen vallen.

Intern KLM vliegers ligt het wat anders. Ook de jongste vlieger is onderdeel van het collectief. De bovenste helft van de senioriteitslijst hoest een grote bak geld en besparingen op. KLM krijgt het geld en de besparingen waar ze om vroeg. En dan is er nog wat over. KLM was het ermee eens dat dit geld als een soort nivellering zou worden gebruikt. Ik ben geen PvdA fan, maar ik ben het er in dit geval wel mee eens.

Als ik naar mezelf kijk: RLS betaald door overheid. 28 baas EUR, 39 baas ICA. Ik had me ingesteld op 56 stoppen, maar dat wordt 58. No problem. Er wordt de komende twee jaar (verspreid over vier jaar) een flinke hap uit mijn pensioenopbouw gehaald. No problem want: ik krijg de gelegenheid dit weer volledig goed te maken van 56 tot 58.

Daarbovenop wordt ik er zelfs beter van, want mijn opgebouwde pensioen rendeert langer, de tijd tussen pensioendatum en theoretische sterfdatum wordt kleiner dus wordt het opgebouwde bedrag over minder jaren uitgerekend en dus het pensioen hoger. Tot aan de daadwerkelijke sterfdatum, want het is gegarandeerd. Tenslotte kan ik mezelf vanaf 56 uitbetalen alsof ik al met pensioen ben en wat ik over houd tot mijn 58e in mijn pensioenpot storten. Ik ga er door deze maatregel gewoon fors op vooruit, terwijl ik het al heel goed heb.

Mijn jonge collega heeft een veel lager aanvangssalaris dan ikzelf destijds had, heeft een mega studieschuld, blijft twee jaar langer in de laagste salarisschaal hangen en heeft nog meer onzekerheid of hij ooit nog gezagvoerder ICA kan worden.

Met ons bizar steile salarishuis vind ik dat er bij deze maatregel echt iets van de top naar de onderkant moet vloeien. En ik hoop dat we de komende drie jaar ons salarisgebouw een flink stuk minder steil weten te krijgen.

Ik hoop dat er zo wat meer begrip voor genoemde compensatie is gekomen, waarbij ook nog vermeld moet worden dat het nodig is om de stap van 56 naar 58 juridisch houdbaar te maken.

Ik hoop ook dat er inzicht is gekomen in waar de weerstand tegen een hoger pensioen altijd zat en waar de weerstand tegen compensatie nu zit.
 
Ook interessant om te lezen hoe genadeloos hard Willy Walsh er bij BA de bezem doorheen haalt.

https://befairba.wordpress.com

Ik heb geen idee wat een KLM pursur mee naar huis neemt bijvoorbeeld, maar ik heb zo een vermoeden dat de WRR die het cabine personeel van de KLM geniet zeer riant is in vergelijking met bepaalde andere maatschappijen. Iemand enig idee hoeveel hier te halen valt?
 
Laatst bewerkt:
Daarbovenop wordt ik er zelfs beter van, want mijn opgebouwde pensioen rendeert langer, de tijd tussen pensioendatum en theoretische sterfdatum wordt kleiner dus wordt het opgebouwde bedrag over minder jaren uitgerekend en dus het pensioen hoger.

Die stelling gaat op voor een Defined Contribution pensioen schema, niet voor een Defined Benefit schema.

Bij Defined Contribution, staat de inleg vast niet de uitkering.

Bij Defined Benefit staat de uitkering vast, de inleg wordt betaald en tekorten door werkgever. Eventueel een bijdrage van werknemer. Overschotten zijn ten gunste van werkgever, de uitkering stond vast in het contract niet de inleg.

Defined Benefit is wat KLM gebruikt voor o.a. zijn vliegers, cabin crew en grondpersoneel. Dit is ook de achterliggende reden dat men de overschotten in de pensioenfondsen gebruikte om de eigen KLM balans op te krikken, zie het als een pensioen in eigen beheer vanuit de BV/NV. Bij een Defined Contribution kan dat niet.

Overigens ook mijn waardering voor de enorme openheid, verdediging van standpunten en visies door o.a. de vliegers. Kwa informatie KLM is dit een van de beste draadjes/topics die er over deze organisatie te vinden is.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Die stelling gaat op voor een Defined Contribution pensioen schema, niet voor een Defined Benefit schema.


Dankje, dat voordeel van sterfdatum dat ik noemde is er dus niet. Het voordeel van 10% rendement op opgebouwd pensioen en twee jaar langer salaris blijft staan.

Dank voor complimenten, ook van de anderen.
 
Ik heb geen idee wat een KLM pursur mee naar huis neemt bijvoorbeeld, maar ik heb zo een vermoeden dat de WRR die het cabine personeel van de KLM geniet zeer riant is in vergelijking met bepaalde andere maatschappijen. Iemand enig idee hoeveel hier te halen valt?

Bij mijn weten beurt een KL Senior Purser met pakweg 30 jaar ongeveer 80K bruto.

Bij KL cabine valt nog heel veel te halen, maar dat zal niet makkelijk gaan. De VNC heeft er bij de leden nogal wat dogma's ingestampt ("Vrije tijd = salaris") en dat krijg je er niet zo gemakkelijk uit.
 
NFS,
Mooie woorden echter... t einde van jouw carrière is blijkbaar in zicht. Ik moet nog minimaal 13 jaar. Ik ben t helemaal niet eens met die 'nivellering'. Er is al, op slinkse wijze, een hap uit mijn pensioen gehaald en nu moet ik nog meer bijdragen aan de juniore vliegers omdat ze misschien geen baas ICA kunnen worden? Dubbel genaaid maar dat mag ik niet zeggen want "ik heb t al zo goed"? Sorry, maar dit gaat me op dit moment net effe te ver...
m.vr.gr. Co-ICA (want ik viste net achter t net van de "boom" en mis ook al een jaar senioriteit vanwege de perikelen rondom KLC integratie ). Nu weet ik weer waarom ik lid-af ben...
 
NFS,
Mooie woorden echter... t einde van jouw carrière is blijkbaar in zicht. Ik moet nog minimaal 13 jaar. Ik ben t helemaal niet eens met die 'nivellering'. Er is al, op slinkse wijze, een hap uit mijn pensioen gehaald en nu moet ik nog meer bijdragen aan de juniore vliegers omdat ze misschien geen baas ICA kunnen worden? Dubbel genaaid maar dat mag ik niet zeggen want "ik heb t al zo goed"? Sorry, maar dit gaat me op dit moment net effe te ver...
m.vr.gr. Co-ICA (want ik viste net achter t net van de "boom" en mis ook al een jaar senioriteit vanwege de perikelen rondom KLC integratie ). Nu weet ik weer waarom ik lid-af ben...

Dan blijft voor jou het argument over dat de compensatie nodig is om het geheel juridisch houdbaar te houden.

Ik moet nog 8 en waarschijnlijk 10 jaar 100% trouwens.

En verder wil ik nog even benadrukken dat jouw riante arbeidsvoorwaarden geen persoonlijke verdienste zijn. Die zijn een verdienste van zestig jaar lang hard en slim onderhandelen. Maar goed, ik begrijp dat je de contributie hard nodig hebt voor andere zaken.

Eigen belang eerst. Dat wordt de grootste bedreiging van de komende vervolg-onderhandelingen.

En nu we het toch over eigenbelang hebben: Ik hoorde gisteren dat onze grote vriend Long Haul aka Murphy een rechtszaak gaat starten tegen KLM om de pensioenleeftijd meteen naar 65 te trekken.
 
. Maar goed, ik begrijp dat je de contributie hard nodig hebt voor andere zaken.

Eigen belang eerst. Dat wordt de grootste bedreiging van de komende vervolg-onderhandelingen.
.

Makkelijk lullen met 4 strepen ICA... Maar goed... Ben t met je eens dat eigenbelang een grote bedreiging vormt voor de noodzakelijke besparingen. t Lijkt alleen altijd andermans belang te zijn, niet die van mij (en deelgenoten). Ook ik heb altijd 100% gevlogen. Weet niet waarom je dit aanhaalt overigens...
 
Dat haalt hij aan om aan te geven hoe oud hij is en dat er qua leeftijd niet zo heel veel verschil zit tussen jullie, maar jullie kennelijk er beiden heel anders instaan.
 
Terug
Bovenaan