De uitdagingen van de Koninklijke....

Rond met alle bonden en nu?

Rond met alle bonden en nu?

Op de eerste plaats gefeliciteerd dat klm rond is met alle bonden.

Wat betekent dit nu in de praktijk? Wanneer gaat alles in? 1 okrober?

En .. Wat gaat dit nu per maand schelen?

Is het nu echt zo dat er 300 mln (ieder pakket 100mln?) op jaarbasis minder geld wordt uitgegeven en dus dat over 12 maanden het resultaat 300mln beter moet zijn?
 
300 miljoen over 3 jaar volgens mij. Maar wellicht kan Need dat nader toelichten.

Je laatste veronderstelling is redelijk kort door de bocht hoor. Het duurt altijd wel eventjes voordat iets merkbaar is in dat opzicht. Heel zwart wit klopt het als de rest van de omstandigheden gelijk blijven... Maar das natuurlijk een utopie.
 
KLM geeft per jaar 10 miljard uit. Dus deze 3x100M zal het verschil niet maken. Maar het is wel een signaal naar de andere bonden toe. En naar Elbers, dat hij nu echt met de verbouwing gaat beginnen. En uiteindelijk gaat het er om het huishoudboekje op orde te krijgen, zodat de financiers bereid blijven de B787 te laten komen...
 
Ho ho .. Als klm 10miljard per jaar uitgeeft en breakeven draait .. Betekent 300 miljoen per jaar .. 300 miljoen positief winst .. En een hele andere blik van de buitenwereld. 300mln is veel te weinig .. 700mln nettowinst zou het doel voor kl moeten zijn maar het is wel een belangrijke stap.

De vraag is echter hoeveel is de besparing per jaar nu echt ..?
En Wanneer gaat deze in?

..
Als Elbers echt de winkel weet te verbouwen ..
En er gaat nog een stevige ronde door de cao's .. Steviger dan deze..

Dan zou je .. Ook in deze marktomstandigheid .. Toch echt in de buurt van de 700mln moeten kunnen komen.

Zet daar een efficiente 3 divisie structuur 78/77 + 737 + emb achter
Pensioen richting 62/65 en echt passende wrr .. In lijn met ba/lh
Een slanke efficiente organisatie met focus

En de toekomst van kl kan zomaar ineens veel positiever draaien..
Helemaal als de rente ook nog een beetje gaat stijgen.
 
Je bivenste sommetje is iets te simpel gesteld wsh. Ik snap je wel, maar je gaat uit van gelijkblijvende omstandigheden. En dat is natuurlijk niet het geval. Fluctuerende brandstofprijzen, toennemende concurrentie etc..
300 mln dus over 3 jaar niet over 1 jaar. En dan de andere divisies nog....
 
Natuurlijk is hij te simpel gesteld .. maar je moet ergens vanuit gaan. Dan kan je het maar beter simpel houden.

Ik was onder de indruk dat de besparing over alle cao's meer was dan 300 miljoen over 3 jaar?
 
Ja, die 3 x 100M is alleen van de vliegers. Daar komt nog 3 x iets bij van zowel grond als cabine. Maar ook die besparingen zullen niet de kern van het probleem oplossen.

De oplossing wordt de komende metamorfose naar KLM 2.0.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Er is een nieuwe afdeling opgericht 'Customer Experience'. Die afdeling gaat de reorganisatie aansturen. En deze afdeling zal ook de afdelingen die face tot face contact met de klanten hebben, mede gaan aansturen.

Concurrentie met ME3 op gebied van vliegtuigen en inrichting blijft lastig. Het enige vlak waar we ons op kunnen onderscheiden is oprechte, persoonlijke aandacht. En niet alleen bij cabinecrew. Ik hoorde de term 'customer intimicy' langs komen.

Iets anders: VNV heeft de handen weer vrij en gaat fors bijdragen een EU campagne voor eerlijke concurrentie. Het motto: Je kan concurreren met bedrijven, niet met landen.
 
Iets anders: VNV heeft de handen weer vrij en gaat fors bijdragen een EU campagne voor eerlijke concurrentie. Het motto: Je kan concurreren met bedrijven zei:
Tja die campagne...., alleen beetje vervelend dat die zelfde KLM een codeshare heeft met die club (Etihad) die VNV met dit potje wil bestrijden..
 
Ben benieuwd of KLM gaat tegensputteren dan. Schijnt een vrij forse campagne te worden. En Etihad heeft geen belang in KLM. Dus Elbers zal wel even afwachten welke kant het balletje op rolt, voordat hij Etihad tegen de haren in gaat strijken. Dat laat hij voorlopig aan VNV/ECA over.
 
Dat KLM zo slecht gaat heeft helemaal niks, maar dan ook helemaal niks met het midden oosten te maken. Ze hebben dit puur en alleen aan zichzelf te danken. Andere bedrijven die veel meer last van de concurrentie hebben (en al veel langer) hoor je niet en maken wel winst. Sterker nog deze bedrijven staan juist positief tegenover een open luchtvaart markt iets waar KLM een voorbeeld aan kan nemen door te concurreren op innovatie en een hoog service niveau. Wel schattig om te zien hoe een kleine bond als VNV ten strijde gaat trekken, het lijkt me sterk dat de grotere piloten bonden hier in mee gaan.
 
Naar mijn mening een actie die weinig gaat opleveren. Als er echt verandering moet komen, dan zullen alle Europese landen moeten meewerken en voor de KLM voornamelijk de UK, die paar slots op Schiphol zullen het verschil niet maken. De belangen zijn helaas vele malen groter dan de luchtvaart. Dat een Air France/KLM hier hinder van ondervindt zal voor menig overheid geen reden zijn voor verandering. 15 Miljard inverstering voor gevechts vliegtuigen in Frankrijk.... I rest my case. Wil je iets bereiken dan kun je beter gaan lobbyen voor een soepeler gebruik van Schiphol, voornamelijk die nachtrestricties en noise abatement regels die Nederland allemaal hanteert. Geld wat in Lelystad gepompt wordt overhevelen naar een nog meer verbeterde Schiphol. Lelystad wordt een 2e betuwelijn....watch my words.

Geef de strijd op tegen het midden oosten, die ga je niet winnen. Schiphol ligt geographisch nog steeds beter dan Dubai, daar ligt je voordeel en je winst.
 
Laatst bewerkt:
Prijsdumping is simpelweg verboden en werkt marktverstorend, dat de luchtvaart niet onder de WTO valt en daardoor bepaalde maatschappijen (lees: overheden) de dans ontspringen is geen reden om deze illegale praktijken met de mantel der liefde te bedekken.

Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?
 
Prijsdumping is simpelweg verboden en werkt marktverstorend, dat de luchtvaart niet onder de WTO valt en daardoor bepaalde maatschappijen (lees: overheden) de dans ontspringen is geen reden om deze illegale praktijken met de mantel der liefde te bedekken.

Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Voor ik schat 90 procent van de Nederlanders wel ja.
Denk niet dat dat in veel landen anders is.

Zoals PilotSince99 terecht opmerkt, ga je onderscheiden op iets, dan zijn mensen vanzelf bereid meer te betalen voor het product. Maar dat is wel een proces.
 
Prijsdumping is simpelweg verboden en werkt marktverstorend, dat de luchtvaart niet onder de WTO valt en daardoor bepaalde maatschappijen (lees: overheden) de dans ontspringen is geen reden om deze illegale praktijken met de mantel der liefde te bedekken.

Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Voor ik schat 90 procent van de Nederlanders wel ja.
Denk niet dat dat in veel landen anders is.

Zoals PilotSince99 terecht opmerkt, ga je onderscheiden op iets, dan zijn mensen vanzelf bereid meer te betalen voor het product. Maar dat is wel een proces.

Btw. De ME3 doen niet aan Prijsdumping naar mijn idee. ,
Prijsdumping is als iets ver onder de kostprijs wordt verkocht. Dat idee heb ik bij de ME3 ticketprijzen niet. maar al zouden ze het wel doen, je geeft zelf al aan dat ze niet onder WTO vallen, wat is er dan illegaal aan?
Is dat gewoon een beeld wat we van ze willen schetsen? De regelgeving staat het toe maar wij vinden het illegaal?
 
Terug
Bovenaan