De uitdagingen van de Koninklijke....

Wat ik me afvraag; de komende 5 jaar worden de bulten en de bussen uitgefaseerd. Maar er komen in diezelfde 5 jaar toch nooit genoeg 777's en 787's bij om die te vervangen? Of zie ik nu iets over het hoofd
 
Loopt "ongeveer" 1 op 1.
Daarbij hebben nieuwe toestellen voorlopig geen D check of ander groot onderhoud nodig dus de inzetbaarheid per machine is ook beter/hoger.
 
"ouwe lullen" wegsaneren betekent:

afkoopsom betalen (cashout)
pensioen volstorten (cashout)
verschuivingen en dus opleidingen/omscholingen (zeer arbeids intensief en duur)

terwijl ik verwacht dat de workforce niet echt significant goedkoper wordt .. immers functiepay is een zeer grote hap!


..

langer doorvliegen betekent
positieve pensioen opbrengst omdat er dan ineens te veel gestort is (positieve dotatie)
geen cashout
minder opleidingen/omscholingen

..

punt blijft wel dat je er wel de produktie voor moet hebben of mensen moeten bereid zijn meer te gaan deeltijden. Naarmate "natuurlijk" verloop niet wordt opgevuld wordt dit wel steeds gunstiger.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag; de komende 5 jaar worden de bulten en de bussen uitgefaseerd. Maar er komen in diezelfde 5 jaar toch nooit genoeg 777's en 787's bij om die te vervangen? Of zie ik nu iets over het hoofd

De sleutel lijkt hier de uitfasering van de 74.

In 2017/2018/2019 zou bij de uitfaseringsnelheid van de 74 zoals die op een gegeven moment bedacht was een tekort van 8 units ontstaan. Met de komst van de A350 zou dat dan worden opgelost.

Als de keuze voor volledige 77/78 vloot echt gemaakt is, zullen er extra 773 en 787-8/9/10 moeten komen .. Ook om de a350 die dan niet komt op te vullen.

3x 773 extra zou de 744 vervangen (er staan al 3x 773 op de rol voor 2016/17)
en dan nog misschien nog wat 787-8?? Er vliegen immers best wel wat 332s rond en de 789 is groter qua capaciteit. Dit zou dan allemaal voor de 2018-2022 tijdsbestek zijn.

In de tussentijd kan er wellicht langer worden doorgevlogen met de 74 doordat de brandstof nu (en zoals het er nu uitziet voorlopig) voordeliger is. Wellicht loont het dan om toch nog een keer een grote check te doen en nog een paar jaar te verlengen.

Het lijkt mij fascinerend om dit soort sommetjes te zien!

lange termijn is natuurlijk 78 een heel mooi product en ... zeker voor de klantbeleving door de luchtbehandeling/pressure.. wellicht nog wel fijner dan een A330Neo. Als de 777-*x ook gebruik gaat maken van dezelfde technieken wordt dat ook heel interessant. Op forums lees je dat mensen de 78 echt fijner vinden dan zelfs een A380 wat al een heel fijn toestel is voor de passagier.
 
Wat dacht je van een ruil met Parijs uit oogpunt van kostenefficientie?
De 350XWB naar Prijs, hun 787's naar Amsterdam. Voor de totale groep veel goedkoper. En laat dat nou over 7 producerende eenheden gaan. Wat een toeval.
 
Hmm klinkt alsof ze er goed over nagedacht hebben. De nieuwe business van de 747's wordt geloof ik ook wel gewaardeerd. Als tijdens de grote check er ook meteen een paar nieuwe eco stoelen in geschroefd worden (en de peutprijs laag blijft) kunnen ze nog wel even mee. En dan kan je met de nieuwe 787's de airbussen vervangen. Ik weet alleen niet hoe duur het onderhoud aan die 747 kisten nu is. Sommigen zijn ook alweer 30 jaar in dienst...
 
lange termijn is natuurlijk 78 een heel mooi product en ... zeker voor de klantbeleving door de luchtbehandeling/pressure.. wellicht nog wel fijner dan een A330Neo. Als de 777-*x ook gebruik gaat maken van dezelfde technieken wordt dat ook heel interessant. Op forums lees je dat mensen de 78 echt fijner vinden dan zelfs een A380 wat al een heel fijn toestel is voor de passagier.

Als men de 787 echt fijner dat de a380 vindt; gewoon drie keer daags met een comfortabele 787 naar Dubai vliegen. Dan heb je alle keuze voor welk tijdstip je daar naartoe wil en kiest niemand meer voor die armoedige a380 of 773 :grijns:
 
Als men de 787 echt fijner dat de a380 vindt; gewoon drie keer daags met een comfortabele 787 naar Dubai vliegen. Dan heb je alle keuze voor welk tijdstip je daar naartoe wil en kiest niemand meer voor die armoedige a380 of 773 :grijns:

De A380 van Emirates heeft de breedste stoel van bovengenoemde 3. De 787 de minst brede zelfs 777 van KLM is breder. Met name over de breedte van de stoel wordt op internet dan ook wel geklaagd.

A380 Emirates 18 inches economy, dat is afhankelijk van je lichaamsbouw best ruim:

EKseat_A380.jpg


B773 KLM 17,5 inches economy, prima te doen uit eigen ervaring:

KLMseat773v2.jpg


B787 Quatar 17,2 inches, hier wordt over geklaagd door de breed geschouderden en de bijbehorende fat a*s.

Quatarseat787.jpg


Om even terug te komen op het OTP verhaal volgens mij is in de Benchmark KLM hier al ruim 20 jaar zeer goed in. Je leest er ook zelden klachten over op internet. Waar wel over wordt geklaagd is het overbooked zijn, en dat zou wel eens in relatie kunnen staan tot de hoge bezettingsgraad. Mensen gaan dan helemaal over de rooie de waarheid is dat kan je bij iedere maatschappij gebeuren zeker in een drukke periode of bijvoorbeeld een congres in een wat minder grote stad.
 
Ik zelf vind de 3-4-3 ook wel oke, maar ben ook niet zo breed ;) Hoor wel van anderen dat ze het aan de smalle kant vinden. Wat je zegt over de 787; heb hem zelf helaas nog niet kunnen uittesten, maar heb ook wel van meer gehoord dat 3-3-3 erg smal is.

Beenruimte vond ik bij KLM altijd wel prima. Alleen die metalen boxen zijn rete irritant. Nu die weg zijn in de nieuwe economy en de beenruimte ook iets is toegenomen, denk ik dat KLM hier een enorme vooruitgang heeft geboekt wat betreft klanttevredenheid en dat men de extra stoel per rij voor lief neemt.
 
De longhaulstoelen van KL zijn een drama en het wordt alleen maar erger. Laat KL in vredesnaam een voorbeeld nemen aan DL. En maar trots zijn op het ene 'densificatie' programma na het andere met al jaren de hoogste loadfactor van alle legacies.

Het betere nieuws: de havengelden van AMS gaan voor het tweede jaar op rij omlaag. Waar bij de concurrerende hubs om ons heen te tarieven alleen maar stijgen.

Toch nog een beetje staatssteun waar dat ongestraft kan. :biertje:
 
Eerste 789.

Als ik -ER mag geloven gaat ie van de productielijn meteen in opslag. Iets met stoelproblemen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    6,3 KB · Weergaven: 0
Beste KLMers en andere forum leden. Elk jaar vlieg ik 7-10 maal intercontinentaal, meestal naar Azië. Ik heb veel sympathie voor KLM en probeer, als de verbinding redelijk is, KLM te boeken. De afgelopen jaren heb ik meestal KLM Z klasse geboekt, de voordeligste business class. Dit zijn aantrekkelijke tarieven, meestal tussen de €1800-€2600 voor een 8 daags retour. Ik vertrek nooit vanaf Amsterdam maar altijd vanuit Europese steden en vlieg via Amsterdam. Deze vluchten konden gewijzigd of geannuleerd worden voor een boete van €400.

Recent heeft KLM haar tarief voorwaarden gewijzigd, de meeste Z klasse tickets zijn niet meer wijzigbaar of annuleerbaar. Omdat mijn bedrijf wil dat de mogelijkheid tot annuleren of wijzigen bestaat kan ik deze tarieven niet meer boeken. De volgende boekingsklasse kost vaak €3500-€4000 voor dezelfde vluchten. Het resultaat is dat ik nu niet meer voor KLM kies omdat andere maatschappijen in dat geval vergelijkbare of zelfs vaak lagere tarieven hebben. Daarnaast zijn de verbindingen dan vaak beter of de voorwaarden flexibeler of gebruiken ze comfortabelere toestellen (geen A330 met oude stoelen, niets mis mee maar als ik voor hetzelfde geld plat kan liggen is dat natuurlijk aantrekkelijk).

Dit is geen klacht over de KLM. Ik hou van KLM en het KLM personeel en voel mij erg prettig aan boord. Ik vind het dan ook erg jammer als ik (gedwongen) een andere keuze moet maken.

Toch begrijp ik het niet helemaal. Wat is nu het probleem van een annuleerbaar ticket voor een boete van €400. Zijn er experts in dit forum die hier iets over kunnen zeggen? Voor mijn bedrijf gaat het per jaar om de 70-100 business class tickets long haul die nu niet naar KLM gaan. Ik begrijp dat last minute boekingen in een hogere boekingsklasse vallen. Maar ik kan 2-3 maanden vooruit plannen.

Ik hoop dat jullie mij gauw terug zien aan boord. Met KLM is niets mis, de tarief structuur maakt het echter moeilijk om loyaal te blijven.
 
Laatst bewerkt:
<SNIPED!> :-)


1500FT,

Ik denk dat je op een publiek forum geen antwoord zal vinden. Hooguit een 'interessante' discussie maar daar kom je ook niet veel verder mee. Ik zou je willen adviseren (in eerste instantie telefonish) contact te zoeken met de KLM en 't probleem aan hun voorleggen. Ik begrijp dat dit een 'open deur' is maar de kans is redelijk groot dat ze hiermee wat gaan doen.

Ik heb even overwogen om een copy-paste intern te sturen maar dat komt op de grote hoop...

Laat ons weten wat de uitkomst is. Als ik ergens mee kan helpen doe ik dat graag!
 
Wederom inderdaad weer zielig doen.... Als Ryanair nieuwe routes en betere connectiviteit creëert is dat toch alleen maar goed voor de mainport functie? Ja vervelend voor KLM dat ze er nog een concurrent bijkrijgen, maar zo werkt het nou eenmaal.

Overigens ook leuk om te lezen over de op handen zijnde Europese actie die de VNV op wil gaan zetten tegen de ME3. Turkish gemakshalve maar niet genoemd en vervolgens verwijzen naar een rapport wat inmiddels door EK allang gepareerd is, maar goed dat zijn natuurlijk gewoon leugens van EK toch?

Het wordt vast een gezellige dag op 18 september, lekker met z'n allen de ME3, Turkish, EZY en nu ook RYR de schuld geven van de problemen bij AF-KLM....
 
Volgende uitdaging dient zich aan.
Arke gaat zich begeven op de Spaans/Portugeze goudmijntjes van Transavia.
Palma, Ibiza, Malaga en Faro.
Ze vlogen daar al op maar vanaf april 2016 zullen de frequenties opgevoerd worden tot (bijna) dagelijks.
 
Terug
Bovenaan