De uitdagingen van de Koninklijke....

@orange: nee ik zie het voorlopig niet gebeuren maar die dag komt wel een keer. De discussie over het eigen vermogen wordt voor bijna 40% door dit effect veroorzaakt (een nederlands probleem bovendien).

Het is ook een uitzonderlijk probleem want het is vrij lang geleden dat de rente zo laag heeft gestaan? Dit moeten we in ons achterhoofd blijven houden.

@nfs: is 500miljoen structureel per jaar of over de looptijd van 3 jaar?
Klm moet 700mln winst kunnen draaien.

Reken maar uit hoeveel de produktie goedkoper wordt met de 789
Hoeveel grondtroepen er weg moet worden gesaneerd door vrachtkrimp
Hoeveel minder opbrengst vracht ivm afstoten combi
Hoeveel besparing met de nieuwe cao's en personeels maatregelen.

Waar sta je dan?

Ik vermoed op nog geen 300mln tot 350mln?

Dan zou je met beter yield management iets moeten kunnen winnen .. Klm heeft zo n beetje de meeste stoelen per type en de hoogste bezettingsgraad.. Dan moet je ook iets met je prijs kunnen doen.

De rest is wat er teweinig is bespaard...

De tijd van dividend is overigens heeeeeeeel erg ver weg.
Eerst ev naar 6 tot 8 miljard positief..
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om het bezuinigen om het bezuinigen. Er wordt verder niet gekeken om investeringen te doen om die verdomde yield omhoog te trekken. Dat is de enige manier van overleven. Ik zie dat werkelijk nergens in terug. De 789 krijgt nu wifi standaard. Dat hadden ze al jaren geleden kunnen bedenken. Er zijn proeven gedaan maar dat was met ongeveer nog het 56K modem en dat werkt niet zo vlot nee. Er zijn nog weinig MIJen die het wel hebben dus was een uitgelezen mogelijkheid om een dikke plus te maken. Goed voor klandizie, nu redelijk te laat (duur) maar nog steeds mogelijk.

KL moet het voornamelijk hebben van business pax binnen EU. Weet niet wat er met Delta etc meekomt maar lijkt me idem. Ik weet niet meer wie het zei maar dat was dat toeristen voor een dubbeltje op de 1e rang wilde zitten. Voor die gene, die vliegen niet met de KLM!

Ook nog steeds gehuil dat de ME3 zo gesubsidieerd word, slechte arbeidsvoorwaarden voor personeel, A380 etc. (en klopt) In de tussentijd landt er ook elke dag een A380 van de Chinezen wat ongeveer vergelijkbaar is met het ME. Maar ja, dat is code sharing dus niet zo erg...

KL heeft een strop om MP gelegd en gaat daar zelf bij liggen. MaxRate zei dat alles vanuit de luie stoel wel makkelijk te beredeneren is en dat klopt. Het is alleen geen rocket science om te zien dat het niet goed gaat en zo niet beter wordt.

Het is mooi om te zien dat mensen een beter beeld hebben van de KLM maar blijven ze er ook mee vliegen? Dat is nog niet in de cijfers naar voren gekomen (yield) en kan het me ook amper voorstellen. OTP is bijvoorbeeld niet alleen (voor de pax) of je op tijd aankomt maar ook dat je op tijd, of eerder, vertrekt (vooral Azië). Ze komen liever eerder aan dan later maar om vaak genoeg in een kist te zitten die te laat vertrekt word niemand vrolijk van. Ik dacht dat dit ook een speerpunt zou zijn?! Die is nog niet ingegaan!
 
Good point J.R.

vwb de OTP, zover mijn kennis strekt heeft KLM een van de beste OTP's ter wereld.
(en ja ik weet dat ze met de vertrekken aan de slag zijn gegaan om de problemen daar te verminderen)

Gelukkig is de Chineze 380 vanaf eind oktober weer over en vliegt dat ding helemaal nooit op tijd, dus dat scheelt.. Denk dat je je op dat gebied meer zorgen moet maken over de dagelijkse 380 verlenging van EK via Amsterdam naar JFK.
 
Ik weet 't, Elbers heeft het al eerder gezegd, maar nu wederom bevestigd: geen vernieuwd interieur voor de 330s. Aan de ene kant begrijpelijk, de eerste -200 gaat er dit jaar alweer uit (wat vliegt de tijd!), maar aan de andere kant: de nieuwste is nog maar goed en wel binnen. Dan mag je toch aannemen dat dit type nog wel tot pakweg het einde van dit decennium in dienst blijft bij de Koninklijke. Tja, kweenie hoor..

Nog een uitdaging van een hele andere orde:

"Stagnatiecompensatieregeling"

My oh my...
 
Nog een uitdaging van een hele andere orde:

"Stagnatiecompensatieregeling"

My oh my...

Warning: pure jaloezie post :radar:

KLM: Arme blauwe piloten hebben stagnatie, die moeten we compenseren, we maken immers genoeg winst, eerlijk is eerlijk. :grijns:

BA: vanaf morgen mag men t/m 65 doorvliegen. Dus 10 jaar stagnatie naar linkerstoel. Compensatie? Je mag 10 jaar langer van deze mooie baan genieten :1855:

En hoe gaat dit precies besparingen opleveren?
 
Ik weet 't, Elbers heeft het al eerder gezegd, maar nu wederom bevestigd: geen vernieuwd interieur voor de 330s. Aan de ene kant begrijpelijk, de eerste -200 gaat er dit jaar alweer uit (wat vliegt de tijd!), maar aan de andere kant: de nieuwste is nog maar goed en wel binnen. Dan mag je toch aannemen dat dit type nog wel tot pakweg het einde van dit decennium in dienst blijft bij de Koninklijke. Tja, kweenie hoor..

Nog een uitdaging van een hele andere orde:

"Stagnatiecompensatieregeling"

My oh my...

Leases van de 333 lopen in 2022 af....
 
Warning: pure jaloezie post :radar:

KLM: Arme blauwe piloten hebben stagnatie, die moeten we compenseren, we maken immers genoeg winst, eerlijk is eerlijk. :grijns:

BA: vanaf morgen mag men t/m 65 doorvliegen. Dus 10 jaar stagnatie naar linkerstoel. Compensatie? Je mag 10 jaar langer van deze mooie baan genieten :1855:

En hoe gaat dit precies besparingen opleveren?

Beste Master Caution,

De betreffende regeling is een interne en collectieve VNV regeling waarmee getracht wordt de positieve en negatieve effecten van een doorvliegregeling enigszins te herverdelen over het gehele korps. Dat Balpa dat indertijd anders heeft aangepakt is uitermate zuur voor de juniore BA vliegers waarbij de golden ICA boys de lachende derde waren.

Uiteraard levert doorvliegen KLM nog steeds een significante besparing op als gevolg van verminderde afdracht pensioenpremie en verminderd aantal opleidingen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, pure jaloezie van mijn kant ;)

Het was idd erg prettig geweest als BALPA ook zoiets hadden kunnen regelen. Jammer genoeg is BA nogal van de botte bijl en zijn ze de laatste jaren redelijk doof voor alles wat (op de korte termijn) geld kost.

Feit blijft dat er nogal wat verschil zit in de resultaten van onze bedrijven. Ideaal beleid ligt ergens in het midden waarschijnlijk.

Nu nog de Fransen aan het werk zetten... Of passen die 2 woorden niet in 1 zin...:grijns:
 
Feit blijft dat er nogal wat verschil zit in de resultaten van onze bedrijven. Ideaal beleid ligt ergens in het midden waarschijnlijk.

Dat denk ik ook, wij (KLM) gaan iig jullie kant op bewegen en dat is een goede zaak. Hopelijk geven de goede resultaten van BA aanleiding en jullie de mogelijkheid om ook weer wat onze richting op te bewegen.

Tja...AF...dat is iets tussen de Franse overheid en AF personeel. Maak me daar geen illusies over, ik heb daarentegen wel zorgen over bestaande productieverhoudingen en voldoende cashflow die KLM nodig heeft om haar deel van de holding overeind te houden.
 
KLM heeft zelf aangedrongen op compensatie van de junioren.

A330 en B744 gaan er waarschijnlijk uit, maar één ICA type scheelt nogal wat horizontale omscholingen. B787-9 wordt -10.
 
Hoe kan het dan dat tussen Q1 2020 en Q1 2022 de eerste 7 359s nog altijd de planning staan?

Dat de 330 en 744 op de korte tot middelbare termijn zouden verdwijnen is al flink wat langer bekend. Waarom dan de Bult wel ombouwen en de Bus niet?
 
Btw. Hoorde dat de 350XWB voor KL op losse schroeven staat?
Zouden naar verluid nu allemaal naar AF gaan? AF zou vervolgens de 787 niet afnemen?
 
Btw. Hoorde dat de 350XWB voor KL op losse schroeven staat?
Zouden naar verluid nu allemaal naar AF gaan? AF zou vervolgens de 787 niet afnemen?

Dit hoor je vaker maar volgens mij ontspringt dit hoogstens uit de gedachtes van de Airbus-haters bij KLM (en dat zijn er nogal wat) en is de wens vader van de gedachte.

Een andere reden waarom ik het zeer waarschijnlijk acht dat de A350's gewoon komen is dat ze cruciaal voor het belly cargo only plan zijn. Een A350 kan veel vracht meenemen, veel meer dan een 787-900/1000. Een dagelijkse A350 vlucht neemt per week evenveel vracht mee als twee MD11 freighters. Op die manier kun je je goed onderscheiden op de vrachtmarkt: je hebt immers veel capaciteit, maar nu ook de dagwlijkse frequentie.
 
Dus: KLM ging bezuinigen op de personeelskosten om broodnodige investeringen in product en materieel te kunnen betalen. Oh, wacht:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/120056

Het ritmische gebonk dat je op de achtergrond hoort bij het lezen van deze post is van mijn hoofd op het tafelblad...

Zijn de centen nu écht op of zo?

Ik vrees dat je volledig gelijk gaat krijgen, wat die meneer Riollaci gedaan heeft op 24 juli is ronduit stuitend voor een CFO.

Als je namelijk het halfjaarbericht van AFKL erbij pakt dan zijn ten opzichte van 1e halfjaar 2014, alle kosten gestegen en niet een klein beetje ook.
De omzet is slechts licht gestegen.

Omzet 1e halfjaar 2015 AFKL

AFKLincome30june2015.jpg


Stijging van omzet 286 Mln.

Dan nu de kosten 1e halfjaar 2015, en dan heb ik het niet over de onverwachte nota van ik begreep 2X30 Mln voor KLM vanwege pensioenen:

AFKLextexp30june2015.jpg


Over de eerste 6 maanden 596 Mln stijging in kosten echt het enige wat gedaald is zijn de "Aircraft fuel" kosten.

Dan nu het personeel:

AFKLsalemp30june2015.jpg


Met gemiddeld 1168 mensen minder kosten deze 89 Mln meer.

Als daar de Juniac dan nog overheen komt dat hij met zijn bonden nog (steeds) niets bereikt heeft en geen uitzicht op een akkoord heeft nu, ziet niemand de kosten snel omlaag gaan.

Men op heeft 24 juli gewoon mooi weer zitten spelen, dat is lang vol te houden alleen er komt een keer een moment dat er een soort ABNAMRO scenario op tafel gaat komen dat bijvoorbeeld een kritische aandeelhouder zoals (TCI = The Children Investment Fund) die hele boel flink in de war gaat sturen en de regie uit handen neemt.
 
Terug
Bovenaan