Er is een verschil tussen winst draaien en maximale winst draaien. Dat laatste is niet zo best voor de lange termijn.
Laten we het er op houden dat er een gezond spanningsveld hoort te bestaan tussen dividend voor de aandeelhouders en arbeidsvoorwaarden van de werknemers.
Het is niet in het belang van de werknemers om het bedrijf failliet te laten gaan. Het is dan daarbij de vraag in hoeverre de werknemersvertegenwoordiging een beeld heeft van de situatie en wat vervolgens de strategische aanpak is.
VNV heeft de laatste jaren indirect zeer veel inzicht in de boeken van KLM gehad, middels zelf gefinancierde onderzoeken. VNV weet precies hoe veel ze moet vragen of in dit geval moet geven. Daar komt nog bij dat een manager of een bagagemedewerker ook buiten de luchtvaartsector kan solliciteren. Voor een vlieger is dat anders.
Intern KLM willen de medewerkers best inleveren. Maar daarbij wordt toch weer naar elkaar gewezen. Vijf grondbonden, drie cabinebonden en één vliegersbond. De eerste acht vinden dat de vliegers teveel verdienen (onderbuik) en de laatste vindt zoals gezegd dat er teveel mensen in dienst zijn (boekenonderzoek).
Naast drie genoemde partijen klanten, werknemers en aandeelhouders, zijn er ook nog de financiers. Gelet op de laatste inschrijving, zijn die inmiddels een stuk positiever over de situatie dan ten tijde van Eurlings.
We gaan het zien, als de VNV ledenraad het goedkeurt, is VNV de komende drie jaar even klaar. Over een half jaar kunnen de cabinebonden alweer aan de bak. En niet veel later de grondbonden.
We zullen zien, zoals gezegd.