De uitdagingen van de Koninklijke....

Ehm, no it doesn't...

Geen maatschappij die zich in een grote reclamecampagne als de veiligste gaat afficheren. Één 'Transaviaatje' zoals vorige week en je campagne heeft veel geld gekost voor niets.

Denk dat zowat iedere grote maatschappij in zijn safety training programma voor eigen personeel de ambitie uitspreekt om de veiligste te zijn, maar dat is geen extern 'selling point' dat je simpel kunt vermarkten.

Precies!

@NFS en Max Rate, ISMS gaat idd verder dan alleen flight safety. Ik heb net het filmpje gezien waarin Rene de Groot zich uitspreekt om de veiligste maatschappij te worden. Ik betwijfel alleen of KLM publiekelijk gaat uitdragen dat zij de 'veiligste maatschappij ter wereld is'. Zoals SlimJim aangeeft lijkt me dat een onverstandige en vooral kwetsbare keuze.
 
KLM verkoopt erg veel zakelijke tickets aan bedrijven die bij KLM willen kopen omdat dat duurzaamheidspunten oplevert. Dat komt omdat KLM al jaren bovenaan de duurzaamheidslijst staat van luchtvaartmaatschappijen.

Na duurzaamheid gaat veiligheid zeker een soortgelijke rol spelen.
 
KLM verkoopt erg veel zakelijke tickets aan bedrijven die bij KLM willen kopen omdat dat duurzaamheidspunten oplevert. Dat komt omdat KLM al jaren bovenaan de duurzaamheidslijst staat van luchtvaartmaatschappijen.

Leuk al die duurzaamheidsawards, maar denk je dat de rest van de wereld dat boeit? Milieu is toch een beetje een Europees dingetje, al zou het dat niet moeten zijn.
 
Er zitten bij KLM niet alleen maar NL toeristen aan boord die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Verreweg het meest buitenlanders en corporate.

Maar goed, Jacdec sucks begrijp ik.
 
Er zitten bij KLM niet alleen maar NL toeristen aan boord die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Verreweg het meest buitenlanders en corporate.

Maar goed, Jacdec sucks begrijp ik.

Dat laatste valt wel mee, maar een gemiddelde Aziaat of Amerikaan geeft geen reet om dat soort punten. Zoals gezegd lijkt me dit meer een interne aangelegenheid. Denk dat er extern beter op andere pijlen gericht kan worden.
 
een gemiddelde Aziaat of Amerikaan geeft geen reet om dat soort punten.


Maar z'n werkgever wel. Het is een hele kunst om corporate klanten binnen te halen en binnen te houden. De grotere organisaties hebben hun interne reis bureautjes. KLM kent de meeste mensen die op die afdelingen werken erg goed. Ze worden zelfs om de zoveel tijd in de watten gelegd. Dat zou een externe strategie kunnen zijn waar je je pijlen op richt. En andere zou social media kunnen zijn. Maar goed, KLM heeft niet zoveel moeite om een hoge bezettingsgraad te halen. Wel om de yield hoger te krijgen. En dat is dan weer vooral een interne strategie.

Er werken teveel mensen bij KLM.
 
Ik denk dat je zeker een punt hebt nfs.
Alleen zie ik de genoemde zaken (social media, veiligste van de wereld willen zijn) slechts als zeer kleine middelen om het uiteindelijke echte doel (hogere yield/winstgevendheid) te bereiken. Er zal veel meer gedaan moeten worden.

Aan de andere kant. Kijk naar TK.. Die bewijst het tegenover gestelde.

Hulde overigens voor het Social Media team van KLM. Veruit de beste van Nederland
 
Ehm, no it doesn't...

Geen maatschappij die zich in een grote reclamecampagne als de veiligste gaat afficheren. Één 'Transaviaatje' zoals vorige week en je campagne heeft veel geld gekost voor niets.

Denk dat zowat iedere grote maatschappij in zijn safety training programma voor eigen personeel de ambitie uitspreekt om de veiligste te zijn, maar dat is geen extern 'selling point' dat je simpel kunt vermarkten.

Ben ik niet met je eens. Juist wanneer er iets fout gaat, wat toch geregeld gebeurt een goede communicatie van de cockpit iets wat je gigantisch veel goede of juist slechte PR op kan leveren.

Denk aan diverten naar een ander veld. Het gemiddelde praatje van de gezagvoerder laat veel passagiers achter met het gevoel dat ze genaaid zijn. Een goede training of wat standaard praatjes voor de captain en je kan dat in een positieve ervaring omtoveren, zeker als je na de vlucht even de tijd neemt om mensen te informeren, en hun vragen voor het merendeel te beantwoorden, zelfs als je zelf ook maar speculeert.

Één vlucht met zeg 200 pax en je verspreid zo'n ervaring al snel over een paar honderd man...
 
@ Max Rate,

Safety doesn't sell helaas. Je hebt een X percentage van business class reizigers die no matter what voor een bepaalde maatschappij kiezen. Maar het overgrote deel van de business class pax kijkt tegenwoordig eerst naar de prijs en de connectie, daarna pas naar de miles en de tier points.

Anyway. Ik lees overal dat de nieuwe CAO afspraak inhoudt dat de piloten van KLM (tot) 20% meer gaan werken. Hoe gaat dat bewerkstelligd worden zonder extra groei? Het lijkt me niet dat dat allemaal door de "pensioengolf" gaat komen?
 
@ Max Rate,
Anyway. Ik lees overal dat de nieuwe CAO afspraak inhoudt dat de piloten van KLM (tot) 20% meer gaan werken. Hoe gaat dat bewerkstelligd worden zonder extra groei? Het lijkt me niet dat dat allemaal door de "pensioengolf" gaat komen?

Dat betekent dat je een tijd geen pensionado's hoeft aan te zuiveren.
 
Logische vervolg conclusie is dat er binnenkort honderden vliegers
thuis zitten niks te doen. Daar wordt trouwens al driftig over gesproken
intern.
 
Veiligheid is bij de meeste Europeaanse, Amerikaanse en grote middle eastern carriers goed. Daar zal een business reiziger zijn keuze niet op laten afhangen. Ook vind ik dit hele "wij zijn de veiligste" een rare statement en zelfs een tikkeltje arrogant.

Wie bepaald dit en gebasseerd op wat is dit? Goede reporting culture? accidents/incidents? Aantal Pan's/Mayday's in een jaar?
 
Waar kijk je naar op een vergelijkingssite zoals laten we zeggen Booking.com? Eerst prijs en dan de rating van een specifiek hotel, correct? Een goede rating zorgt automatisch dat je bovenaan komt te staan.

Mensen houden van de 3R-en (ratings, reviews en rankings). Daar speelt elke willekeurige vergelijkingssite op in. Een van de strategieën van KLM is hoog in bepaalde rankings te staan. Dit creëert weer goede media aandacht. Zodoende dat KLM zeer vaak in de media is als het gaat om een van de meest punctuele- of veilige luchtvaartmaatschappijen.Onze vliegtuigen zitten stampesvol, dus ergens heeft het wel effect. Alleen nog de inkomsten omhoog brengen.

Verder propageer ik niet mijn visie of wat ik denk wat goed is. Enkel wat ik uit hogere echelons heb opgevangen. Eerst heeft KLM blijkbaar geen visie, dan zijn de visies weer niet goed.

NFS heeft meer achtergond kennis, ingangen en bronnen dan de gemiddelde KLM vlieger en al helemaal vergeleken met een buitenstaander. Desondanks wordt alles stelselmatig gebagatelliseerd of geridiculiseerd. Mag ik weten welke studies in de richting van business, management, marketing of safety en bijbehorende ervaringen de critici hebben waarop zij hun mening baseren?
 
Terug
Bovenaan