De uitdagingen van de Koninklijke....

Nou nou, dat is wel een beetje vanuit de heup geschoten, niet? Zeker, ik verbaas me ook vaak over de speciale status die ongeboren KLM'ers (=KLS'ers, ik weet niet wat een ongeboren KLS'er is..) krijgen maar liever het bedrijf om zeep slaat natuurlijk nergens op. Proef ik hier persoonlijke frustratie?

Idd een beetje uit de heup geschoten ;-)
Maar absoluut geen frustratie werkend voor een groot Engels bedrijf wat wel winst maakt. Wel met verbazing en schaamte over de arrogantie waarmee door sommige KLM-ers gesproken word over de huidige status van hun bedrijf. Air France de schult geven voor de huidige problemen, als het niet aan Air France was geweest had KLM er al lang niet meer geweest. Ik stel geen vragen over de huidige salaris structuur of de hotels die gebruikt worden down route, dat is bij de meeste carriers gelijk. Echter ik wens ze succes hoe ze willen concurreren met hun legacy cabin crew en bijbehorende contract, 55 jarige piloten pensioen leeftijd en verouderde produkt (almost flat beds).

Persoonlijk zie ik KLM als een dinosaurus in de moderne wereld, je moet je aanpassen anders overleef je niet, helaas zijn deze aanpassingen vanuit een piloten perspectief niet altijd een vooruitgang maar wel belangrijk voor het voortbestaan van het bedrijf.
 
Tuurlijk zijn er mogelijkheden. Waar Elbers nu zijn pijlen op richt (en wat ik eerder ook al aangaf) zijn de vele managementlagen en eilandjes die overbodig zijn.
 
Ik had wellicht moeten quoten, excuses.
Ik bedoelde mogelijkheden om ook de KLS-er te blijven ontzien...

Zie het somber in voor de KLS, we hebben gezien toen de pensoen leeftijd hier werd opgetrokken van 55 naar 65 dat er relatief weinig is aangenomen over de volgende 10 jaar. Pas nu word er weer massaal aangenomen. Misschien dat het anders gaat in Nederland maar het zouden wel eens, mocht de pensioen leeftijd omhoog gaan, 10 magere jaren kunnen worden voor de ab-initios in NL.
 
Zie het somber in voor de KLS, we hebben gezien toen de pensoen leeftijd hier werd opgetrokken van 55 naar 65 dat er relatief weinig is aangenomen over de volgende 10 jaar. Pas nu word er weer massaal aangenomen. Misschien dat het anders gaat in Nederland maar het zouden wel eens, mocht de pensioen leeftijd omhoog gaan, 10 magere jaren kunnen worden voor de ab-initios in NL.

Stomme vraag misschien, maar is het ergens vastgelegd dat KLM rekening moet houden met de huidige KLS'ers? Ik kan mij geen reden bedenken waarom ze dit zouden moeten... (behalve dan als het ergens in een afspraak vast zou staan...)
 
Nope.
Alleen het VNV denkt (dacht?) /vind (vond) dat er wel degelijk rekening gehouden dient te worden met de KLS-ers (al dan niet met huidige baan). Ook een aantal van de juniore KLM vliegers is (was?) die mening toegedaan.
 
VNV vond en vindt dat de doorstroming op gang moet blijven, omdat bij een normaal carrière verloop, het topsalaris pas aan het eind van de carrière in beeld komt. Bliksemcarrières gaan namelijk niet meer plaatsvinden bij KLM.

Dit alles niet ten behoeve van de KLSer, maar ten behoeve van de juniore KLMer.
 
VNV vond en vindt dat de doorstroming op gang moet blijven, omdat bij een normaal carrière verloop, het topsalaris pas aan het eind van de carrière in beeld komt. Bliksemcarrières gaan namelijk niet meer plaatsvinden bij KLM.

Dit alles niet ten behoeve van de KLSer, maar ten behoeve van de juniore KLMer.

Aah, tbv de juniore KLMer is het al iets logischer. Maar is het salaris van een juniore klm'er dan zo dramatisch laag dat het een ramp is om een flink aantal jaren op dezelfde positie te zitten?
Wat is het startsalaris uberhaupt?

En hoelang duurt het tot je een 'topsalaris' hebt? Zeg, a €100.000 bruto?
(Ik classificeer dit even als topsalaris... Ik heb 2 masters dadelijk maar moet nog maar eens afwachten in hoeverre ik dit bedrag haal)

Reden dat ik om deze info vraag is dat ik mij dan een beter beeld kan stellen mbt de positie vd juniore klm'er
 
Het topsalaris is €240K. En uiteraard is €100K ook een topsalaris. Waar het om gaat is dat iedereen de kans krijgt om een periode die €240K te kunnen bereiken. Met name tbv pensioenopbouw.
 
De periode dat je het topsalaris verdient blijft voor de juniore vlieger gelijk bij verlaat pensioneren. Echter voordat je op het niveau bent daarvan duurt het dan 10 jaar langer. Je werkt dus 10 jaar langer door, en die 10 jaar die je extra doorwerkt verdien je (omgerekend) het salaris van je huidige salarisschaal extra. Vandaar het verzet bij de junioren, omdat de senioren 10 jaar langer tegen topsalaris vliegen, en de net gestarte ook 10 jaar extra vliegt, maar in die 10 jaar alleen het salaris extra vangt wat hij nu verdiend, omdat de doorstromingen voor 10 jaar dicht zitten....
 
degenen die nu 55 zijn profiteren dan het meest, gevolgd door de 54 jarige, de 53 jarigen, de 52 jarigen, etc... Hoe meer junior, hoe lager het profijt
 
Heel raar is het niet om te 'denken' aan de toekomstige generatie verkeersvliegers, zeker als hier gigantische studieschulden worden opgebouwd die toch uiteindelijk via het salaris als verkeersvlieger moeten worden terugbetaald.

Bij Lufthansa kost de opleiding ook ongeveer 140.000 euro, maar daarvan betaalt LH de helft, en moet elke vlieger uiteindelijk 70.000 euro zelf betalen aan de opleiding. Maar daarvoor is een constructie opgezet waarbij je je schuld aflost via je salaris. Dus geen baan = geen verplichting tot afbetalen studieschuld! Best wel een mooie regeling waarvan ik hoop dat meerdere maatschappijen soortgelijke constructies in stand houden. Bij KLM is 'slechts' bedongen dat je een compensatie krijgt á 13.000 euro na indiensttreding. Dus daar is de 'ongeboren KLM-er' wel degene die ALLE financiële risico's zelf draagt.

En belangrijk om te vermelden dat de vliegende functie bij KLM voor het allergrootste gedeelte het salaris bepaald. Dus als je individuele carrière een afspiegeling van het aantal FTE's bij KLM, dan is iedereen happy. Als er echter ergens scheefgroei ontstaat dat 'self-induced' is door beslissingen vanuit de vakbond/KLM, dan zul je wellicht begrijpen dat er wat gemor ontstaat binnen de verschillende groepen (junioren vs senioren). Bij andere maatschappijen is de duur van je dienstverband een veel belangrijker aandeel (tabel met jaarlijkse salarisstijging).

Dat tegenwoordig hele generaties met 150K/180K schuld van school komen en vervolgens een magerloontje moeten accepteren voor een vliegbaan vind ik niet passen bij de financiële risico's die je zelf draagt. Daarom hoop ik dat alle vliegende collega's ook goede arbeidsvoorwaarden krijgen/behouden. Hoop ik wederzijds wel dat wij als KLM-er niet aan de hoogste boom geknoopt worden omdat we nog wel goede arbeidsvoorwaarden hebben.
 
Het topsalaris is €240K. En uiteraard is €100K ook een topsalaris. Waar het om gaat is dat iedereen de kans krijgt om een periode die €240K te kunnen bereiken. Met name tbv pensioenopbouw.
:offtopic: Niet waar NvS.....
Na 1 januari maakt het niet uit hoe hoog het salaris is: boven de 1 ton is de opbouw voor allen gelijk. Dus enige promotie vertraging heeft volstrekt geen negatieve gevolgen voor pensioenopbouw.
Wat wél scheelt is het opbouw percentage. In de huidige situatie (exit @ 56) is die maar 1,1% over 1 ton (was meer dan 2% over volledig bruto salaris). Mocht VNV bestuur besluiten om 56 te schrappen dan is de opbouw ineens 1,8% (en die nog eens 9 jaar langer!).
Het lijkt er nog steeds op dat niemand dat snapt.
VNV bestuur zal inzetten op 'reparatie' op basis van een CAO artikel waarin staat dat vrijvallende afdracht a.g.v. overheidsmaatregelen vervalt aan de individuele piloot. Dus een uitkering van wat anders in de pensioenpot zou zijn gestort. En dat is dan weer te storten in een soort pensioenspaarrekening met het volledig beleggingsrisico voor de eigenaar van die rekening. En aan het eind van de 'rit': op=op. In tegenstelling tot een pensioen: dat is voor het leven en in principe waardevast.

Reken zelf maar hoogte van te behalen pensioen uit:
Huidig opgebouwde rechten (dus niet wat er virtueel als uitkering is bij gelijkblijvende functie, maar wat écht al is opgebouwd) + €1.100 maal het aantal resterende dienstjaren tot 56.
Bij uitdiensttreden op 65: huidig opgebouwde rechten + €1.800 maal het aantal resterende jaren tot 65 PLUS de reeds opgebouwde rechten maal 9 gedeeld door 14 (omdat er tussen 56 en 65 geen pensioen wordt opgenomen).
Het komt er ongeveer op neer dat het virtuele eindbedrag met gelijkblijvende functie tot 56 gehalveerd wordt bij handhaven 56 en ongeveer hetzelfde is als het huidige virtuele bedrag op 56 als er wordt doorgewerkt tot 65.

Wat wél relevant hier is: de afdracht bedraagt 250 miljoen euro aan de pensioenpot van de vliegers alleen al (ongeveer ⅔ van totale pensioenafdracht van KLM). 150 miljoen daarvan (ongeveer éénderde van totale pensioenafdracht) is uitsluitend bedoeld om afzwaaien op 56 mogelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:
KLS versus 'Vrije Markt'

KLS versus 'Vrije Markt'

Dit gezeur over ongeboren KLSers stopt vanzelf als alle vrije markters met pensioen zijn.
Daar sla je de spijker op z'n kop, NvS. Sinds KLM vrije markters heeft aangenomen is de homogene rust van het korps ruw verstoord. Allemaal afgewezen bij de KLS/RLS en via de achterdeur alsnog bij de KLM terecht gekomen. Eigenlijk ten onrechte, maar KLM zat toen zo omhoog dat ze niet anders kon.
Door deze groep vinden ex-KLu en enkele ex-RLS-ers met twee alimentaties een klankbord voor de inspanningen om 56 af te schaffen. Het is een schande. Het druist tegen elke vorm van democratie in: de KLS-ers zijn nou eenmaal met ruime meerderheid. Die hebben het voor het zeggen en de rest mag al blij zijn om bij KLM te mogen vliegen.
En dan is er ook nog een kwaliteit-issue: het is allemaal misgegaan toen KLM de deur openzette voor de vrije markt.
 
Hey Murph,

ROFL, LOL en al die andere 'afkortingen'! Ik heb nog nooit zo gelachen om een troll-post zoals deze. Een juweeltje!

Bij deze graag nomineren voor Post v/h Jaar!

Groeten!
 
Ik ga even niet op de troll post in.

Wel even kort over het pensioen: Het brutodeel is vanaf 1 januari nog maar een beperkt onderdeel van het pensioen, terwijl het nu nog 100% van het pensioen is. Dat van die 100K klopt dus. En wordt (indien gewenst) vrijwel volledig gerepareerd door er een nettodeel en een box3 deel aan toe te voegen.

Mocht het voor de juniore KLM vlieger voordeliger zijn om de pensioenleeftijd te verhogen, het vertragingseffect meegerekend, dan is dat uiteraard een optie. ALS die optie opportuun wordt, dan zal het naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk gaan, bijvoorbeeld elk jaar de pensioenleeftijd drie maanden verhogen. Tot waarschijnlijk 60.
 
Terug
Bovenaan