fftopic:
Overigens, telkens als de pensioenen ter sprake komen staart iedereen zich blind op het voorkomen van doorstromingsvertraging. Dat was nooit het idee van 56 toen het werd ingevoerd. Het is zo een verworven recht geworden.
En -of het eerlijk is of niet- een latere pensioenleeftijd is nooit verplicht (je kunt altijd eerder stoppen) en het geeft het individu extra jaren om van conjunctuur te profiteren (zelfs in de slechtste jaren is KLM productie nog gegroeid). Die optie hebben de ouderen in elk geval niet meer.
Voor de duidelijkheid: dit topic gaat om te bespreken welke uitdagingen KLM heeft om te overleven met zo'n onbetrouwbare Franse partner. Iets wat de vliegers kunnen doen is hun pensioen teruggeven in de vorm van werken tot 67. Als het slim wordt gespeeld is er in de besparing van 150 miljoen per jaar nog wel ruimte voor compensatie.
Maar nee! Niets, maar dan ook helemaal niets teruggeven aan het bedrijf. We staken het liever kapot (zie AF piloten en AZ en SN) dan ook maar één cent in te leveren!!! De aandeelhouders zouden eens winst kunnen maken!! Het idee!!!
Je bagatelliseert het probleem en overschat de oplossingen. Er is nauwelijks nog sprake van enige opbouw en repareren kan niet. Er kan hoogstens -conform artikel in CAO- vrijvallende afdracht als bruto loon worden uitgekeerd. Dat dit netto loon dan kan worden gestort in een pensioenspaarrekening (bij het KLM pensioenfonds van de vliegers bijvoorbeeld) betekent niet dat dit waarde vast is of ook maar lijkt op een pensioenverzekering: het is een persoonlijk potje met beleggingsrisico en een bodem. Als het periodiek wordt uitgekeerd is het op een gegeven moment op. Je kunt het nettoloon ook in de aflossing van een hypotheek stoppen. Net zo (on)zeker.Het brutodeel is vanaf 1 januari nog maar een beperkt onderdeel van het pensioen, terwijl het nu nog 100% van het pensioen is. Dat van die 100K klopt dus. En wordt (indien gewenst) vrijwel volledig gerepareerd door er een netto deel en een box3 deel aan toe te voegen.
Zoals ik al eerder schreef: de junior vlieger heeft het voor het zeggen in deze kwestie. Komt door de scherpe piramidevorm van de KLM senioriteitslijst.Mocht het voor de junior KLM vlieger voordeliger zijn om de pensioenleeftijd te verhogen, het vertragingseffect meegerekend, dan is dat uiteraard een optie.
Mocht het voor de junior KLM vlieger voordeliger zijn om de pensioenleeftijd te verhogen....dan zal het naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk gaan, bijvoorbeeld elk jaar de pensioenleeftijd drie maanden verhogen. Tot waarschijnlijk 60.
- Je fantasie is werkelijk overweldigend. Een geleidelijke schaal naar -slechts- 60 duurt zo 16 (!) jaar. Er is geen enkele pensioenplanner die een horizon heeft van 16 jaar. Stel dat er in de toekomst door de overheid een stokje voor wordt gestoken ben je met deze planning gewoon de pineut.
- En waarom 60? Waarom niet 58 jaar, 5 maanden en 22 dagen? Of 61 jaar en 3 weken? Zestig is een volstrekt arbitraire leeftijd, net als 56, of 58 of welke dan ook. Overheid bepaalt dat men werkt tot 67 en daarmee basta. Dat KLM jou niet meer kan inzetten als vlieger na 65 zou het probleem moeten zijn van jouw werkgever, die daar een oplossing voor moet vinden (doorbetalen bijvoorbeeld).
Overigens, telkens als de pensioenen ter sprake komen staart iedereen zich blind op het voorkomen van doorstromingsvertraging. Dat was nooit het idee van 56 toen het werd ingevoerd. Het is zo een verworven recht geworden.
En -of het eerlijk is of niet- een latere pensioenleeftijd is nooit verplicht (je kunt altijd eerder stoppen) en het geeft het individu extra jaren om van conjunctuur te profiteren (zelfs in de slechtste jaren is KLM productie nog gegroeid). Die optie hebben de ouderen in elk geval niet meer.
Voor de duidelijkheid: dit topic gaat om te bespreken welke uitdagingen KLM heeft om te overleven met zo'n onbetrouwbare Franse partner. Iets wat de vliegers kunnen doen is hun pensioen teruggeven in de vorm van werken tot 67. Als het slim wordt gespeeld is er in de besparing van 150 miljoen per jaar nog wel ruimte voor compensatie.
Maar nee! Niets, maar dan ook helemaal niets teruggeven aan het bedrijf. We staken het liever kapot (zie AF piloten en AZ en SN) dan ook maar één cent in te leveren!!! De aandeelhouders zouden eens winst kunnen maken!! Het idee!!!