De uitdagingen van de Koninklijke....

:offtopic:
Het brutodeel is vanaf 1 januari nog maar een beperkt onderdeel van het pensioen, terwijl het nu nog 100% van het pensioen is. Dat van die 100K klopt dus. En wordt (indien gewenst) vrijwel volledig gerepareerd door er een netto deel en een box3 deel aan toe te voegen.
Je bagatelliseert het probleem en overschat de oplossingen. Er is nauwelijks nog sprake van enige opbouw en repareren kan niet. Er kan hoogstens -conform artikel in CAO- vrijvallende afdracht als bruto loon worden uitgekeerd. Dat dit netto loon dan kan worden gestort in een pensioenspaarrekening (bij het KLM pensioenfonds van de vliegers bijvoorbeeld) betekent niet dat dit waarde vast is of ook maar lijkt op een pensioenverzekering: het is een persoonlijk potje met beleggingsrisico en een bodem. Als het periodiek wordt uitgekeerd is het op een gegeven moment op. Je kunt het nettoloon ook in de aflossing van een hypotheek stoppen. Net zo (on)zeker.


Mocht het voor de junior KLM vlieger voordeliger zijn om de pensioenleeftijd te verhogen, het vertragingseffect meegerekend, dan is dat uiteraard een optie.
Zoals ik al eerder schreef: de junior vlieger heeft het voor het zeggen in deze kwestie. Komt door de scherpe piramidevorm van de KLM senioriteitslijst.


Mocht het voor de junior KLM vlieger voordeliger zijn om de pensioenleeftijd te verhogen....dan zal het naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk gaan, bijvoorbeeld elk jaar de pensioenleeftijd drie maanden verhogen. Tot waarschijnlijk 60.
  • Je fantasie is werkelijk overweldigend. Een geleidelijke schaal naar -slechts- 60 duurt zo 16 (!) jaar. Er is geen enkele pensioenplanner die een horizon heeft van 16 jaar. Stel dat er in de toekomst door de overheid een stokje voor wordt gestoken ben je met deze planning gewoon de pineut.
  • En waarom 60? Waarom niet 58 jaar, 5 maanden en 22 dagen? Of 61 jaar en 3 weken? Zestig is een volstrekt arbitraire leeftijd, net als 56, of 58 of welke dan ook. Overheid bepaalt dat men werkt tot 67 en daarmee basta. Dat KLM jou niet meer kan inzetten als vlieger na 65 zou het probleem moeten zijn van jouw werkgever, die daar een oplossing voor moet vinden (doorbetalen bijvoorbeeld).

Overigens, telkens als de pensioenen ter sprake komen staart iedereen zich blind op het voorkomen van doorstromingsvertraging. Dat was nooit het idee van 56 toen het werd ingevoerd. Het is zo een verworven recht geworden.
En -of het eerlijk is of niet- een latere pensioenleeftijd is nooit verplicht (je kunt altijd eerder stoppen) en het geeft het individu extra jaren om van conjunctuur te profiteren (zelfs in de slechtste jaren is KLM productie nog gegroeid). Die optie hebben de ouderen in elk geval niet meer.

Voor de duidelijkheid: dit topic gaat om te bespreken welke uitdagingen KLM heeft om te overleven met zo'n onbetrouwbare Franse partner. Iets wat de vliegers kunnen doen is hun pensioen teruggeven in de vorm van werken tot 67. Als het slim wordt gespeeld is er in de besparing van 150 miljoen per jaar nog wel ruimte voor compensatie.

Maar nee! Niets, maar dan ook helemaal niets teruggeven aan het bedrijf. We staken het liever kapot (zie AF piloten en AZ en SN) dan ook maar één cent in te leveren!!! De aandeelhouders zouden eens winst kunnen maken!! Het idee!!!
 
Laten we het er op houden dat we een totaal andere beleving hebben en dat onze belangen anders zijn.

Alleen nog dit: De netto regeling die we krijgen is wel degelijk een pensioen verzekering.
 
Alleen nog dit: De netto regeling die we krijgen is wel degelijk een pensioen verzekering.

Het kabinet merkt op dat de nettolijfrente in de tweede pijler pensioen betreft in de zin van de Pensioenwet en daarmee geen RVU is.
Het is een netto lijfrente regeling die niet mag worden gebruikt voor Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).
Daaraan wordt nog toegevoegd dat, ondanks dat het gaat om een netto spaarregeling je deze niet in een keer mag opnemen (afkopen). Daar geldt dan weer een boete voor.
Moet je nagaan: je spaart van je netto inkomen, draagt beleggingsrisico en je mag er niet eens aankomen!!
De vraag is of de netto pensioenspaarregeling überhaupt voor 67 mag worden opgenomen.

Het veiligste is: kiezen voor een contract zonder RVU (en dus 67) met de maximale bruto opbouw (1,875%) en de oplossing van het probleem 65-67 bij de werkgever neerleggen (en dus de kosten ervan).
Vooral de jongeren zullen van zo'n regeling verreweg het meeste profiteren -of beter gezegd: het minste last hebben van de verandering per 1-1-2015.
 
Tussen wat Verhagen zegt en wat de NL regelgeving voorschrijft zit nog wel een verschil....
Kennelijk heeft ook hij geen idee..


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
@ Murphy

oh-my-god-who-the-hell-cares.jpg


Er wordt inmiddels heel wat afgepraat over allerlei "losse onderwerpen" over de KLM maar ik heb nog nergens een discussie gezien die over het totale beeld gaat. "Het hele plaatje" zeg maar. Bij deze een poging waarbij ik een aantal uitdagingen op een rij zet (in willekeurige volgorde):

1. Steeds grotere druk van low cost carriers op Schiphol (zij kiezen voor bases op SPL, ondanks de "nationale visie" van mainport).

2. KLM verliest de slag om cargo (full freighter markt).

3. Howel samenwerking met AF veel reizigers/bellycargo oplevert maakt de constructie KLM kwetsbaar (zie recente pilotenstaking).

4. De longhaul routes, de kippen met gouden eieren, staan onder toenemende druk van nieuwkomers (o.a. Emirates, Turkish etc.). Hierdoor komnt de financiering van de verliesgevende Europaroutes nog verder onder druk te staan.

5. De politiek heeft Schiphol een groeiplafond opgelgd (nachtregime) daar waar de concurrentie (o.a. Turkish) 24/7 ongelimiteerd van/naar thuisbasis kan vliegen.

6. Grote broer en Skyteam partner Delta gaat steeds nauwer met Virgin (UK) samenwerken. Dat zet de toestroom van UK-passagiers voor ICA onder druk.

7. KLM moet, onder druk van EC, slots van ICA vluchten opgeven. AF hoeft dat niet (er worden in het voorstel van Skyteam uitsluitend slots in Amsterdam, Rome en New York opgegeven).

Er zijn er nog wel een paar maar ik beperk mij, voor nu, tot deze 7.

Ik zie KLM niet als zinkend schip maar ben er welk van overtuigd dat er nu snel en kordaat gehandeld moet worden om "in business" te blijven.

Dit topic ging over bovenstaande.

Waarom kaap je elk topic om puur over pensioenen te praten?
 
@ De moderators: is het een idee de pensioendiscussie af te splitsen van dit topic? Op zich vind ik het best een interessant onderwerp.
 
@ 76-er. en andere belangstellenden.

flyingviking heeft gelijk. Moderators hoeven niets te doen. Het Pensioentopic bestaat inderdaad al.
Wellicht inderdaad een goed idee om deze perikelen in dat topic voort te zetten.
Kan de discussie of er nog leven is na Elbers hier verder zijn gang gaan.

Groeten
White
 
En wat dacht je van de uitdaging om ooit nog zo een karakteristiek en mooi vliegtuig als de MD11 te vervangen...

Sorry .. maar ben even liefhebber en heb het genoegen gehad een aantal keren met de MD11 te mogen vliegen. Wat een mooi ding.. wat een waanzinnige mooie en ruime cockpit .. wat een hoog comfort.. .. een 777 haalt t er echt niet bij.. Bedrijfseconomisch tuurlijk, technisch .. hoeveel crashes of incidents heeft een 777 ooit gehad door technical failure.. alleen BA?

Komend jaar komt dan de 787 maar de 10x MD11 zijn denk nagenoeg allemaal al vervangen door 773s/A333s?

Wat betekent dat? Uitfasering van de 747 start ook maar in 2019 komt ook de eerste van 7? Airbus A350s?

En dan .. een 747 all pax kan neem ik aan eenvoudig worden vervangen door een 773. Meer pax.. ditto cargo? zeker op niet al te verre bestemmingen?

maar de combi's? Het succes van KLM in de Jaren 80? Hoe moet dat? Wat doet een A350 beter of anders dan een 777 of 787?

Hoe moet KL nog iets serieus maken van vracht als er straks geen fullfreighters meer zijn.. naja 3 dan?

Ik neem niet aan dat er nog een 747-8m komt.

Vooralsnog zijn er 25x 787 en 7x a350 geplanned (en nog enkele 777 en a333) tegen nu nog 22 744/74m n 3x md11
 
De A350 gaat volgens mij de oudste A330-200 vervangen. Ik ken de details van de leaseafspraken weleenswaar niet maar dat is wat ik heb begrepen.

De eerste 744 zal volgend jaar worden uitgefaseerd en over ca. 6 jaar is ook die alleen nog maar in geschiedenisboeken te bewonderen.:

Citaat:

“Ondanks het wegvallen van de MD-11 groeien we volgend jaar met zo’n twee procent. Met de ingebruikname van de 787-9 kunnen we doorgroeien, zegt Varwijk. “Hoewel we eind volgend jaar ook starten we met de geleidelijke uitfasering van de Boeing 747-vloot. Maar met dat type zullen we nog wel tot 2020 blijven vliegen, want we zijn zeer tevreden met vooral de combi-toestellen. Die bieden voor veel routes een ideale capaciteitsverhouding tussen passagiers en cargo.”

Bron:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...emengde-gevoelens-bij-afscheidsvluchten-md-11
 
Wen tijdje geleden moest ik als passagier terug uit IAD omdat er een 744 werd ingezet. Maar ik kreeg wel het vliegplan op m'n kamer. Twee keer zoveel peut als normaal....
 
Tsja, maar ook een stuk meer pax ruimte en een stuk meer vracht als een 330 ruimte? (Aannemende dat je vergelijkt met een 330)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Voor de leasekosten van een A330 kun je heel veel brandstof kopen...en bij ons kun je tenminste horizontaal liggen :kiss:

Ps. Extra vluchten op Houston en Mexico...blijkbaar is KLM toch nog in staat om geld te verdienen...
 
Geen groei?

Geen groei?

Met de hele vlootvernieuwing voor de boeg is er nauwelijks sprake van groei.

Een zeer goede manier om de cost-per-unit omlaag te krijgen is groei.
Ook die optie wordt -waarschijnlijk vanwege de belabberde kaspositie- niet gekozen om het bedrijf weer winstgevend te maken.
Brandstofbesparing is pas veel later merkbaar.

En met de verlaging van brandstofkosten worden de personeelskosten helemaal genant hoog. Waar AFKL nu al zo'n beetje als enige luchtvaartmaatschappij personeelskosten heeft die (zelfs 10%) hoger zijn dan de brandstofkosten zal dat met nieuwe vliegtuigen alleen maar genanter worden en meer aanleiding zijn om alle arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen.
Voor behoud van arbeidsvoorwaarden zijn de slurpers dus eigelijk een 'blessing'.;)
 
Om op NvS zijn laatste vraag een antwoord te kunnen geven zal ik toch een gedeelte van Murph's troll mail moeten citeren...:airforce:
QuoteDaar sla je de spijker op z'n kop, NvS. Sinds KLM vrije markters heeft aangenomen is de homogene rust van het korps ruw verstoord. Allemaal afgewezen bij de KLS/RLS en via de achterdeur alsnog bij de KLM terecht gekomen. Eigenlijk ten onrechte, maar KLM zat toen zo omhoog dat ze niet anders kon.
Door deze groep vinden ex-KLu en enkele ex-RLS-ers met twee alimentaties een klankbord voor de inspanningen om 56 af te schaffen. Het is een schande. Het druist tegen elke vorm van democratie in: de KLS-ers zijn nou eenmaal met ruime meerderheid. Die hebben het voor het zeggen en de rest mag al blij zijn om bij KLM te mogen vliegen.
En dan is er ook nog een kwaliteit-issue: het is allemaal misgegaan toen KLM de deur openzette voor de vrije markt. Unquote

What a total load of poppycock....Ik heb gedurende vele jaren tijdens proffchecks het genoegen gehad om vliegers aan het werk te zien uit alle gelederen...RLS,KLS,NLS,KLu,MLD,vrije markt etc etc Er steekt geen groepering er boven uit en er is geen groepering noemens waardig slechter....Dan nog aankomen met de bullshit dat enkele ex KLu ers en ex KLS'ers met twee alimentaties een klankbord vinden voor de inspanningen om 56 af te schaffen.......kolere....
Juist dankzij de vele kandidaten die zich aandienden destijds kon de KLM groeien en geloof me Murphy...in de vele beoordelingcommissies die volgden, laten we zeggen ,na 1988..... Waren de lijdende voorwerpen vaak ook ex KLS ers......Met name de 'self made' vrije markters waren prima aviators met een enorme ambitie en proffessionaliteit!
Dus get a life zou ik zo zeggen. Ik heb geen idee wie je bent met je 787 rating, maar één ding wil ik wel aan je kwijt....Op mij kom je niet echt over als iemand met ook maar een fractie empathie.....
Tja, NvS...wat zijn probleem is? Na zijn 56 te moeten werken voor zijn geld denk ik....;-)
 
Eerlijk gezegd denk ik dat Murphy jouw geciteerde stukje cynisch bedoelde. Dus juist om KLSers belachelijk te maken. Met uiteraard de bedoeling om weer een reactie uit te lokken.

Ik begin te twijfelen of hij wel SW of RdV is.
 
Terug
Bovenaan