De uitdagingen van de Koninklijke....

Beide heren hebben inderdaad moeite met het doorgeven van het beroemde stokje...Jammer, want doorvliegen in een andere cultuur is enorm leuk....:biertje:
 
We staken het liever kapot (zie AF piloten en AZ en SN)

Wat een cafémening.

Ik hoor inmiddels al 30 jaar dat Alitalia "binnenkort failliet" is en bij AF heeft het maar 350 miljoen gekost ( een dagje sneeuw op CDG is duurder ).
Bij Sabena waren de vliegers zo ongeveer de enigen die doorhadden wat die criminele Corti en zijn handlangers in de Belgische regering aan het uitvreten waren en zijn er tegen in opstand gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een cafemening.

Ik hoor inmiddels al 30 jaar dat Alitalia "binnenkort failliet" is en bij AF heeft het maar 350 miljoen gekost ( een dagje sneeuw op CDG is duurder ).
Bij Sabena waren de vliegers zo ongeveer de enigen die doorhadden wat die criminele Corti en zijn handlangers in de Belgische regering aan het uitvreten waren en zijn er tegen in opstand gekomen.

Sorry Peer, maar je vergelijking dat een dagje sneeuw op CDG duurder is slaat kant nog wal.... Of heb je hier een goede bron voor?

Met betrekking tot Alitalia:
Deze maatschappij heeft ook een aantal keer op het randje van verlies gestaan... Het bedrijf heeft de afgelopen 10 jaar niet meer positief gedraaid... Eigenlijk hebben ze continu geluk gehad dat ze gered zijn door anderen... Eerst AF/KLM die een kwart van het bedrijf in handen nam. Dit hebben ze geweten ook.. Vorig jaar hebben ze de waarde hiervan al flink naar beneden bijgesteld. Het heeft AF/KLM flink wat geld gekost. (Hoewel ze zelf zeggen dat de voordelen mbt network etc dit meer dan goed maakt..)
Laten we overigens ook niet vergeten dat het bedrijf tot 2008 in handen van de staat was...

Om nu te kunnen overleven heeft Alitalia een rijke investeerder nodig. Eind 2013 hebben analisten al voorspeld dat Alitalia een investeerder nodig had, en dat het bedrijf anders failliet zou gaan. Etihad heeft zich hiervoor 'opgeworpen' en wil 49% van het bedrijf in handen krijgen (kosten: 500 miljoen).
Als Etihad dit niet zou hebben gedaan, zou het er negatief voor het bedrijf uit hebben gezien. Dit hebben we bij Spanair al zien gebeuren...

Anyway, wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat de verhalen dat Alitalia al 30 jaar bijna failliet gaat gewoon kloppen. Het bedrijf heeft gewoon 'geluk' gehad dat andere bedrijven hen zo waardevol vonden, dat ze er maar geld in zijn blijven pompen :biertje:

Behoorlijk off-topic overigens, back to KLM :D
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor inmiddels al 30 jaar dat Alitalia "binnenkort failliet" is

Nieuws voor je: in augustus 2008 is Alitalia failliet gegaan (en daarna doorgestart na ontslag voor een groot gedeelte van het personeel en afstoting van diverse bedrijfsonderdelen). Zonder de overname van 49% van de aandelen door Etihad (wederom met een forse ontslagronde, 1500 man op straat) was Alitalia waarschijnlijk weer bankroet gegaan.

bij AF heeft het maar 350 miljoen gekost ( een dagje sneeuw op CDG is duurder )

Gaarne onderbouwing van je stelling dat één dag sneeuw op CDG duurder is voor AF dan 14 dagen staking.

Bij Sabena waren de vliegers zo ongeveer de enigen die doorhadden wat die criminele Corti en zijn handlangers in de Belgische regering aan het uitvreten waren en zijn er tegen in opstand gekomen.

Als ze echt wat hadden willen betekenen hadden ze lang daarvoor al iets constructiefs kunnen ondernemen in plaats van staken toen het bedrijf al ten dode was opgeschreven.

Cafémening? Murphy praat veel poep en onzin, maar helaas valt jouw post in de categorie: "Pot, ketel, zwart"...

Back on topic please.
 
Het ging er maar om even geïllustreerd weer te geven dat er nog nooit een airline "kapot is gestaakt" , om het maar eens in rancuneus Telegraaf-Nederlands te verwoorden.
Beroerd management heeft daar echt geen hulp bij nodig.

Er worden hier voortdurend de gekste dingen beweerd, al dan niet gelardeerd met een (on)juiste interpretatie van (on)juiste / irrelevante cijfers.
Ik pretendeer niet in m'n vrije tijd hoogleraar bedrijfskunde te zijn , maar ik heb vaak wel door of iemand de zaak zit te flessen.

( Oh , en dat van die sneeuw vond ik gewoon wel een poëtische noot :grijns:)
 
@Riple , toen had Renee wel ff een andere pet op.
Benieuwd welke hij nu opzet.
Ooit verliet hij de vakbond voor het management met de mededeling dat hij wel een functie had bedongen die hem niet in een conflict of interest zou brengen met zijn kennis intern van de vakbond.
T kan verkeren..

Of, daar is dit board voor, laten we hardop speculeren.
Is ie hier neergezet als een pion om de investering van de vliegers te gaan bewaken?.
De investering die voor het einde van het jaar bekend gemaakt gaat worden?.
;)
 
De nieuwe COO krijgt een hele reeks onderwerpen voorgeschoteld. Het onderwerp "pensioenen" is wellicht de meest gevoelige voor de vliegers maar er zijn ook andere hete hangijzers zoals de productie (uitgedrukt in vlieguren op jaarbasis).

Verschil met zijn VNV-tijd is dat hij nu aan de andere kant van de onderhandelingstafel zit en hij de belangen van KLM (de werkgever) behartigt. Ik vind het een slimme zet van Elbers; Doet mij denken aan Lubbers-3 in 1989. Wim Kok, toen oppositieleider van de PvdA, schreeuwde tijdens Lubbers-2 (CDA/VVD, 1986-1989) moord en brand over het financieel-economisch beleid. Eerder deed hij dat tijdens Lubbers 1 maar toen in de rol van vakbondsleider bij de FNV. Toen de samenwerking CDA/VVD in 1989 klapte kwam er een coalitie van CDA/PvdA met Wim Kok als vice-premier en minister van financiën. Daar deed Wim Kok precies het tegenovergestelde t.o.v. hetgeen hij deed toen hij oppositie voerde tegen CDA/VVD. Later ging de premier Kok, tijdens de paarse kabinetten, nog veel verder en openbaarde de oud-vakbondsman en -oppositieleider van de sociaal democraten zich als de grootste privatiseerder in de politieke geschiedenis van Nederland. (Bijna) alles waar hij jarenlang oppositie tegen voerde, voerde hij versneld in. Ruud Lubbers had heel goed door dat hij, door met Wim Kok samen te werken, zijn economisch beleid grotendeels door kon zetten en dat er vanuit de "rode oppositie" weinig tegenwerking te verwachten viel omdat hun eigen vertegenwoordiger (politiek leider) verantwoordelijk was voor het nationale huishoedboekje.

Een oud-president van de VNV kent de klappen van de zweep en kent de CAO door en door. Ook de punten waarop KLM maximale winst kan behalen. Hij kent de onderhandelingsstrategie van de VNV door en door weet perfect hoe de tegenpartij aan de onderhandelingstafel verschijnt.

Al met al, zeker strategisch gezien, een slimme zet van de KLM om deze persoon tot COO te benoemen.
 
Die eigenschappen zijn uiteraard goud waard en zullen ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld hebben. Dat in combinatie met hetgeen ik in #209 beschrijf maakt hem een logische/natuurlijke kandidaat voor de functie.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Binnenkort kan KLM de productie niet meer rondkrijgen vanwege de extreme hoeveelheid omscholingen in de komende drie jaar. Terwijl de TRE's de deur uitvliegen (56) om productie te gaan leveren bij de concurrent. De tijdelijke inzet van gepensioneerde instructeurs is zowel VNV als KLM steeds meer een doorn in het oog. Specifiek hierom verwacht ik een verhoging van de pensioenleeftijd. Om deze productieslag de komende jaren waar te kunnen maken.
 
De pensioenleeftijd verhogen om een tijdelijk tekort aan trainers op te vangen?

Als dat het enige is wat KLM en de VNV voor ogen hebben zijn ze allebei f***ed...

Ik mag toch ernstig hopen dat er een wat meer omvattend en structureel plan wordt opgetuigd om het business model en de kosten (zowel van personeel, materieel als bedrijfsprocessen) van KLM aan te passen aan de huidige marktomstandigheden.
 
Het is eerder gepresteerd Slimjim.....in 1986 konden de meest seniore gezagvoerders ook ineens blijven tot wanneer ze maar wilden met 60 als max....Dit om de toen enorme groei te counteren. Het korps moest in 5 jaar van 700 naar 1500 vliegers groeien.....Een andere maatregel,waar de VNV destijds instemde was een 'tijdelijke' RVL die een horizontale instroom van widebody FO's moest accomoderen.....Ik heb daar zelf ook van geprofiteerd door van SO DC10 naar FO Dc10 te gaan....echter niet met de gebruikelijke F1500, maar F800....
AAllemaal leuk als je groeit als de jengjeng en niemand er heel veel last van heeft. Nu liggen de kaarten echter anders. Er komen geen 700 vliegers bij, maar er zijn er voor deze produktie 700 te veel...Als gevolg van alle deeltijdregelingen. Daar zal, ook door RdG zeker naar gekeken worden. Inderdaad een smart move om hem daar neer te zetten, ongetwijffeld met de ROE's opgelegd door Elbers.
We gaan het zien.
Groeten,
R7
 
Uhhhh, als je te weinig TRI's en TRE's hebt dan neem je toch nieuwe aan uit het huidige korps om uitstroom te vervangen? Maar, oh wacht. Op de 777 betekent dat je van je riante 3 om 5 naar 5 om 2 gaat en op extra werken zit natuurlijk niemand te wachten...

De "problemen" die wij hebben worden gecreëerd door onze eigen RVL...
 
KLM ruim 100 vliegtuigen - ongeveer 3500 piloten - ongeveer 10000 cabine personeel
BA bijna 300 vliegtuigen - ongeveer 3700 piloten - ongeveer 14000 cabine personeel

AFKLM operating profit 2013 130 miljoen
IAG operating profit 2013 227 miljoen (BA operating profit 762 miljoen)

AFKLM issues profit warning (met bezettings graad 91%)
IAG rasises profit forecast (met bezettings graad 81%)

Wat generaliserende cijfers, maar het plaatje is duidelijk.

Wij (BA) zijn de afgelopen jaren door pijnlijke bezuinigigingen heengegaan, en management blijft maar terugkomen voor meer produktiviteit. In longhaul zitten veel vliegers tegen de 900 uur en met pensioeneringsleeftijd verhoging naar 65 is de tijd naar linkerstoel omhoog geschoten.

Allemaal geen leuke dingen voor ons als werknemers, maar het bedrijf staat er inmiddels wel een stuk gezonder voor.

Voor vlootvernieuwing is veel investering nodig en de krijg je niet tenzij er een gezond business plan is. Hoe AFKLM ooit die benodigde investering wil krijgen is mij een raadsel.

Ik denk dat men zich iets drukker moet gaan maken over het grote plaatje hier...
 
@Maxrate...correct, daarnaast stamp je niet ff zomaar een TRE uit de grond....Het grote plaatje van de 'verwende ' KLM vlieger....voor dat ik afgeschoten word..met verwend bedoel ik riante arbeidsvoorwaarden,FTL,RVL en dergelijke. Heb het zelf gelukkig 26 jaar mee mogen maken en zie nu hoe anderen het doen...ja, die anderen die het AFKL erg moeilijk maken. Onder andere door veel grotere produktiviteit per FTE...
En heel eerlijk...het is eigenlijk een geweldig leuke ervaring om de laatste 4-6 jaar nog wat door te vliegen in een compleet andere cultuur, wel met mooie T7's. Het hele volgend jaar elke maand een nieuwe er bij. Als je mij nu vraagt naar de noodzaak van doorvliegen dan is die er voor seniore, bijna gepensioneerden, niet, maar voor de juniore vliegers wel, dit door het sterk versoberde pensioenbeleid van de regering. Als je nu als SO op een 747 vliegt en een jaartje of 42-44 bent, en daar zijn er een aantal van, ( niet de ex mac vliegers met fo salaris) dan lijkt me dat je wat langer door zou willen....maar goed, kan het mis hebben als ik 180 backtrack goed begrijp..;)
 
Terug
Bovenaan