Heb je wel eens een indeling van een HV/KLM EU/KLC vlieger bekeken? En wat zijn die andere arbeidsvoorwaarden waar anderen alleen maar over kunnen dromen? Ik wil de boel niet bagatelliseren, maar ik heb het idee dat je alleen maar mensen napraat zonder enig deel van de inhoud te weten.
Even om een en ander in perspectief te houden, we verdienen een hoop geld, maar daar zijn we niet de enigen in. Als de oceaan over wordt gevlogen, komt de ica vlieger een delta vlieger tegen, misschien zelfs een BA vlieger, de salarissen ontlopen elkaar niet veel. Hoe kan het dan toch dat er bij Delta en BA (in mindere mate) winsten worden behaald en bij AFKL niet? Staat het gehele bedrijfsresultaat dan misschien toch niet recht evenredig met de arbeidsvoorwaarden van de vliegers? Ik weet het niet, maar als ik een aantal journalisten en leden hier mag geloven wel.
Heel wat anders, ik daag je hierbij uit om nu te bedenken wat een beginnend coco met studieschuld over houdt na aftrek huur, rentelasten, aflossing en verdere vaste lasten. Niet stiekem Google gebruiken.
Paar voorbeelden. Bij AFKLM heb je 24 dagen vrij en daarbovenop nog 6 dagen extra. Nu is dat op zich nog niet heel gek t.o.v. andere werkgevers (zelf 25 dagen per jaar). Startsalaris voor een co-co..rond de 40,000 bruto. Ik weet, netto houdt iemand iets van €2700 euro in de maand over. Voor mijn oriëntatie heb ik gekeken wat ik zou verdienen mocht ik de vliegopleiding gaan doen en terecht komen bij een bedrijf zoals Wizzair daar verdient een beginnende co met 20.000 euro en de top van de co ligt rond de 25.000 euro. Captains, respectievelijk e36k en e52k. Dan is een schuld van 150.000 wel heel risicovol.
Een bedrijf als Ryanair, beginnend met co op e23k en een captain rond de e90k top. En dan betalen de mensen bij Ryanair ook nog hun eigen uniform, hun eigen hotelovernachting en als je bij Ryanair je baan wilt houden dan zie je maar hoe je bij je base terecht komt. Zou zomaar kunnen dat men je pardoes heel ergens anders nodig hebben. Handig dat eigen baas zijn bij Ryanair.
Ryanair is voor velen enkel een springplank om ergens een baan bij een legacy te krijgen. Uren opbouwen en na een paar jaar toedeledokie zeggen tegen O'leary. Die slaapt er toch geen seconde korter om, want er staan nog 10 anderen in de wachtrij. Zolang Ryanair kan blijven groeien blijft het een uitermate geduchte concurrent.
Nee dan zijn de arbeidsvoorwaarden bij AFKLM toch best goed. Juist alleen maar mooi als men zulke arbeidsvoorwaarden heeft. Als een steeds grote wordende groep bedrijven goede arbeidsvoorwaarden hebben is het een teken van algehele groeiende welvaart. Ik ga mijzelf en jou/jullie even de discussie besparen omwille van tijd...
De huidige tijd leert gewoon dat de arbeidsvoorwaarden bij AFKLM niet meer rendabel te maken zijn. Tijdelijk? ja! Door divisies af te stoten, door te krimpen waar mogelijk om zo de liquiditeit te vergroten, maar om even een metafoor te geven. Weet je wat je lichaam doet als het geen voedingsstoffen meer binnen krijgt? Op den duur eet het zichzelf op. Op een gegeven moment heb je de kracht niet meer om dingen te doen. AFKLM zal zich opeten als het divisies afstoot. Maakt zich kleiner op de markt en dan hebben ze al helemaal geen kracht meer om de concurrentie aan te gaan.
Ik weet niet wat men bij AF verwacht? Dat ze nu even tijd hebben gewonnen en dat over een jaar, twee jaar..(?) een wonder gebeurd en dat ze een gat in de markt hebben gevonden of een pot met goud waardoor alle zorgen verdwijnen?
De cijfers bij AF laten verlies jaar na jaar zien sinds het begin van de crisis. Eén jaar een winstje tegen verder torenhoge verliezen. KLM daarentegen doet het op en rond break-even.
Het is een veel gehoorde spreuk, maar het is tijd voor verandering. En ik zie het hier ook, men wijst wel naar het management, maar uiteindelijk zijn alle werknemers zelf die het bedrijf vormen. Bereidheid tot verandering, kritisch zijn en verder kijken dan het eigen straatje. Ik heb meegekregen hoe KLM samen rond het jaar 2009 de crisis doorstond. Keeping the family together. Persoonlijk vind ik het een zeer nobel streven.
Ik hoop ook dat de heren en dames aan de top beseffen waar zij mee bezig zijn. Met een riant salaris en aangesteld als directeur, tja..."gewoon pech, meer zat er niet in het bedrijf" hebben zij de minste zorgen over de toekomst.
500 miljoen in kas is niet veel. Daar koopt men zo'n 1,5 nieuwe 777 van. KLM is alom bekend. Als ik de meningen er over hoor, dan is de consument er matig enthousiast over. Te duur en te slechte service.
Er is heel wat voor nodig wil AFKLM het op de lange termijn gaan redden. Ik hoop dat met Elbers aan het roer er stevige stappen gezet gaan worden en dat KLM zich toch langzaam gaat losweken van AF, om zo de weg naar een nieuwe partner vrij te maken.