De uitdagingen van de Koninklijke....

Dit boekjaar gaat KLM echt niet op winst uitkomen. Dat staat iig wel al vast.

Hoe prifiteert KLM van de bevolkingsgrootte van Frankrijk. Die Fransen reizen amper met KL hoor


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Ik denk niet dat er iemand bang is dat KLM zijn vliegerssalarissen gaat benchmarken aan Wizzair of Norwegian.
Wat is trouwens in deze sector uberhaupt marktconform en wie bepaalt dat? De mensen bij Easyjet? Is marktconform dan wat ze bij Arke verdienen? Of kijken we naar HV? Of kijken we naar de jongens en meisjes die voor niks ook wel willen vliegen? De markt is wat dat betreft in Europa toch al verziekt. Al sinds ik op dit forum actief ben wordt er al geroepen dat het verschrikkelijk is dat newbie lowtimers zich zo laten hoereren door maatschappijen als FR. Ratinkje zelf lappen en dan een jaartje voor bijna noppes uurtjes maken. En nu gaan lopen piepen dat er bij de flagcarriers zoveel betaald wordt? Begrijp me niet verkeerd. Heb hier via EPST ook aan meegedaan. Dit wil wat mij betreft niet zeggen dat 70K (of wat er dan ook betaald wordt) voor een captain ineens marktconform is.
Begreep trouwens ook dat er genoeg NL ers bij Easy in andere Europese bases er niet over piekeren om voor het geboden contract terug te komen. Lekker marktconform.....

Ik zie best dat er bij AFKL een probleem is maar dat los je echt niet op door alle vliegers 5% te laten inleveren. Was het maar zo simpel.

Dit is overigens geen tirade richting jou 49015. Ik denk dat we het wel aardig eens zijn. Ik wordt alleen een beetje moe dat iedereen altijd valt over die 'exorbitante' vliegerssalarissen. Als ik ergens vertel wat ik voor mn geld doe denken mensen al heel snel dat ik ' vast wel zo'n 2 ton mee naar huis neem'. "Dat verdienen die piloten toch?" Was het maar waar......

Ten eerste heb je me nooit horen roepen dat de salarissen bij de flagcarriers te hoog zijn. Ten tweede, ik heb altijd gezegd dat 'een ieder moet doen wat hij moet doen' met betrekking tot het betalen van typeratings. Ik heb daar verder geen oordeel over.
Ik constateer slechts dat de salarissen omlaag moeten als je op basis van kosten met een opkomende airlines wil blijven concurreren.

Wat de tegenstanders van 'kostenbesparing' a la HV-europe echter keer op keer beweren is dat we straks allemaal moeten concurreren met lage-lonen-landen en mensen die willen betalen om te vliegen. Nogmaals, dat is gewoon niet aan de orde! Ik zie het niet om me heen gebeuren in low-cost land. easyJet, Vueling en zelfs uiteindelijk Ryanair betalen een normaal salaris en hebben hun vliegtuigen gewoon in het rijke westen gebaseerd.

Dus waarom steeds dat paniekvoetbal? Er is gewoon sprake van gezonde concurrentie.
Nu jouw vraag over wat een competitief salaris is voor easyAms:
-alle captainsplekken vervuld en volgens mij geldt dat ook voor FO's.
-Velen staan inderdaad niet te springen om naar AMS te komen omdat ze in Italië relatief weinig belasting betalen. En ja, het is dan heel moeilijk om dat mooie salaris op te geven voor een gangbaarder salaris in AMS. Dat zegt echter meer over het salaris in Italië dan het salaris in AMS.
-Voor zover ik kan zien heeft easyJet heel goed aangevoeld wat ze wel en wat ze niet kunnen bieden om mensen naar AMS te lokken. Het salaris ís dus competitief! 1-0 voor het management. Dat ik het persoonlijk graag omhoog zie gaan staat natuurlijk buiten kijf :)
-De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn inderdaad niet zo best, maar hee, de basis is nog niet eens open. Geloof me, achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.

Maar laten we nou niet doen alsof easy en Ryanair slecht betalen en dat de concurrentie aangaan het einde van ons mooie beroep betekent!
 
Sorry hoor 49015, maar de eerste 2 jaar verdien je bij Vueling als fo €900 bruto per maand, vervolgens 2 jaar €1250 per maand en daarna een paar jaar €1850 per maand. Overigens nadat jeje eigen type voor €17000 hebt betaald. Noem je dat echt "normaal"?

Bron:www.ppjn.com
 
Niet alle FO's verdienen zo slecht Hector. Ik neem aan dat je het hier over cadet-scheme's hebt. Als Vueling echt ervaren mensen nodig heeft dan betalen ze een beter salaris. Je moet een onderscheid aanbrengen in wat er aan de onderkant van de markt gebeurt en wat daadwerkelijk gangbaar is in een airline:

Natuurlijk vind ik het belachelijk dat een Vueling cadet blijkbaar zo weinig verdient. Net zo belachelijk vind ik het heel veel jongens 35000 voor een turboproprating hebben betaald bij Denim en vervolgens weer elders konden dokken voor een Bur-rating. Of 250000 voor een SIC rating op een metroliner. Of dat jongens op droogbrood moesten leven vanuit hun Dodge Caravan om VFR-instructie-uurtjes te maken in Texas. Of dat ik geen NLS of KLS kon doen en dus geen schijn van kans kreeg bij de KLM omdat ik geen rijke pa heb die mijn studie wilde bekostigen. (om even alles op scherp te stellen :)) Kortom, onder aan de ladder zal het altijd klote zijn, same shit, different day, such is aviation.


Nogmaals, wanneer easyJet of Ryanair in AMS een basis openen betalen ze een redelijk normaal salaris. Dat is wat vooralsnog blijkt uit de praktijk wat easyJet betreft.
 
Dit boekjaar gaat KLM echt niet op winst uitkomen. Dat staat iig wel al vast.

Hoe prifiteert KLM van de bevolkingsgrootte van Frankrijk. Die Fransen reizen amper met KL hoor


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk

Misschien dit jaar niet, maar over het algemeen heeft KLM het niet verkeerd gedaan sinds de samenvoeging met AF.

Door de samenvoeging vliegen er meer passagiers via AMS, om daar over te stappen op long-haul KLM/joint-venture maatschappijen.
 
Dit is wel mooi gezegd maar is dat wel zo? Is dat wat de passagier wil, dat KLM hetzelfde bedrijf blijft? Het zelfde oude bedrijf met de daarbij behorende hoge ticketprijzen en soms discutabele service?

Dat hoor je me helemaal niet zeggen. Sterker nog, ik zeg dat er flink wat moet veranderen. Dus dezelfde airline blijven, nee. Vervangen worden door een andere, ook zeker niet!
 
Futurepilot, het is geenszins m'n bedoeling om je de grond in te trappen maar al je quotes in je laatste post vermelden *vermoedens* en aannames van jouw kant. De vloot van KLM was destijds allang verkocht en werd geleased. Zijn dus geen assets. Sterker nog, alle onroerend goed was ook al verkocht en op dat moment werd het hoofdkantoor in Amstelveen verkocht zodat ze dat zelf terug konden gaan huren. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet wist (werd ook niet aan de grote klok gehangen) maar als je nogal overtuigd raakt van je eigen conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd, tja. Doen veel mense overigens, ik ben daar ook niet immuun voor :)

Ik heb er even een website op open geslagen en nu ga ik vast ergens kort door de bocht, maar de pagina http://www.planespotters.net/Airline/KLM-Royal-Dutch-Airlines?sort=dd

vertelt mij dat toch een groot deel van de (historische) vloot in bezit is (geweest) van KLM zelf en niet geleased. Dan zitten er natuurlijk een hoop haken en ogen aan, want een tweede (derde,...) hands kist heeft een lagere boekwaarde dan een splinternieuwe, etc. Maar toch, 800 miljoen, voor zo'n groot bedrijf....?

Zal denk ik meer de penibele situatie geweest zijn. Wie had KLM anders overgenomen? Maar goed, dat is allemaal het verleden en dat vind ik toch wat minder relevant. Het gaat mij om het nu en de toekomst. Het nu, de dingen die nog spelen uit het verleden en het nu van wat de volgende stap moet zijn.

Geen noemenswaardige uitbreiding voor Transavia NL gepland tot nu toe. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen nu TRA-EU van de baan is (bedankt Franse collega's) maar wat vage uitspraken in kranten ten spijt wilde AFKL geen cent in HV investeren in eerste instantie.

Natuurlijk kun je met algemene management praat aankomen van wie niet flexibel is en blabla en tuurlijk kun je extreem rigoureus te werk gaan. Als men het zou kunnen, zou er morgen een totaal nieuwe airline met 500 kisten staan en minimale arbeidsvoorwaarden. En dan de oude lekker failliet laten gaan. Dat kan natuurlijk niet dus dan is de volgende optie een nieuwe airline oprichten die in de loop der tijd de oude opvreet.

Maar dat is mijn punt. En iedere armchair CEO kan zo makkelijk oordelen dat het allemaal niet meer van deze tijd is en dat de salarissen belachelijk zijn maar het laten wegstromen van tienduizenden banen gaat toch echt over de levens van mensen. Collega's. Kinderen. Toekomsten.
Dus verdedig ik arbeidsvoorwaarden? Nee. Maar ik vind, ook met mijn ervaring buiten het vliegen als ondernemer, dat je primaire motivatie achter ondernemen nooit geld, geld, geld moet zijn maar ook trots in je bedrijf, je product en zeker ook je werknemers. Helaas denkt niet iedereen dat.

Ik vraag ook wel eens aan mensen: Wat is KLM? (Of HV of ieder ander bedrijf) KLM, dat zijn de mensen die het werk doen, het product maken. Niet de vliegtuigen. Niet het logo. Niet de beursnotering. Want als je het personeel morgen vervangt door een andere groep mensen die voor het laagste salaris je baan willen overnemen, dan is het toch ineens een ander bedrijf geworden!

Ik hoop met je mee op een goede afloop. Wat je hier zegt heb ik ook willen verwoorden, maar niet heel specifiek naar iets toe. Wil AFKLM het redden dan moet iedereen bereid zijn tot veranderen. Dat is naar mijn idee niet de gedachte van "Oh, KLM gaat niet veranderen, dan veranderen wij hier bij AF ook niets.."
Het zelf kritisch zijn...waar kan JIJ (niet jij persoonlijk) verbeteren. Wat is het maximale wat jij kan geven en nog steeds content zijn.

Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat ze met minder nooit tevreden kunnen zijn. Die zijn heel stellig, willen het beste van het beste en de ander kan er voor opdraaien. Daarvan heb ik heel banaal gezegd. Wie niet zelfkritisch kan zijn kan beter oprotten. Het bedrijf (en dat verwoord jij ook zo) dat ben je zelf. Iedereen is een egoïst en een ieder denkt aan zichzelf, maar wie puur en alleen naar het eigen straatje kijkt en niet verder dan dat is toch wel heel kortzichtig bezig. Dan ziet diegene enkel een eilandje en niet het grote geheel waar die van uitmaakt.
In management is in dat een geval van myopia (bijziendheid).

Zolang in Nederland (en Europa) genoeg afgestudeerden zonder baan als piloot zijn, zullen er genoeg voor minder willen werken.

Ik denk dat men op de werkvloer gauw genoeg bereid is tot concessies, maar ik vrees dat in de hogere lagen het één en ander toch langs elkaar heen gaat. Ik hoop toch dat men vooral aan de Franse kant gauw beseft waar zij mee bezig zijn. Als ik zie dat men in de jaren ruim een half miljard, ruim een miljard, een half miljard, ruim een miljard en zelfs tegen de 2 miljard verliest maakt...dan vraag ik toch af hoe zelfkritisch zij kunnen zijn.

Mijn idee voor AFKLM is om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er zal naar mijn idee gesnoeid moeten worden in de erfenis van de hoogtijdagen. De gasten (passagiers) zijn niet meer altijd de nette hogere klasse, maar in alle soorten en maten met ook uiteenlopende temperamenten. Zij willen toch waar voor hun geld en als het even kan voor een dubbeltje op de eerste rij.

Bedrijven kijken kritischer naar hun uitgaven. Eén van de redenen waarom luchtvracht zo is ingestort, want waarom de luxe van snel vervoer als het ook wat minder snel kan tegen veel lagere kosten...

De economy klasse levert de winst en niet de business klasse. Wat ook zeker niet betekend dat laatstgenoemde verloederd kan worden. Het is een buitengewoon moeilijk opgave in het geheel de benodigde verandering aan te brengen. Er is ook geen toverformule waarmee alles goed komt. Ik weet dus ook niet wat wel zal gaan werken en wat niet.

Er is een hip social media team. KLM heeft een heel groot publiek op Facebook.
KLM moet af van het dure, slechte service imago. Het reclame filmpje van KLM vond ik persoonlijk erg waardig. Doe er iets mee zou ik zeggen.

Alleen men moet er niet in gaan overdrijven. Wees zelfkritisch en heb vertrouwen.
 
KLM salarissen te hoog?

KLM salarissen te hoog?

Ik constateer slechts dat de salarissen omlaag moeten als je op basis van kosten met een opkomende airlines wil blijven concurreren.
Salarissen moeten niet omlaag. Kosten moeten omlaag.
Is absoluut niet hetzelfde.
Kosten cockpit KLM 800 miljoen per jaar. Dat is 11% van totale personeelskosten van AFKL, die toch al veel te hoog zijn. Er zijn ongeveer 2.500 FTE's cockpit bij KLM. Dat aantal vertegenwoordigt ongeveer maar 2,5% van het aantal werknemers AFKL.

Kijk, daar zit ruimte in. En om nou niet weer ouwe koeien uit de sloot te halen laat het invullen van kostenbesparing hier maar aan de 'experts' over.

Morgen leuke LR vergadering gewenst.
Het is tijd dat Verhage leiderschap toont. Kleine kans dat ie dat ook daadwerkelijk zal doen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Elbers heeft van de RvC tot half december de tijd gekregen om een strategie neer te zetten. Hij heeft inmiddels van VNV te horen gekregen dat men snakt naar zo'n strategie.

Naar verluidt zijn de financiers van de B787 ontevreden over het financiele plaatje van KLM. Wie niet. En waarschijnlijk hebben deze instanties hard aan de bel getrokken bij de RvC.

Kijk naar het aantal werknemers bij de maatschappij en deel dat door het aantal vliegtuigen. Dan word je niet blij bij KLM en helemaal niet bij AF. Met dien verstande dat men dat getal momenteel harder aanpakt bij AF dan bij KL. Ik vermoed dat het getal van 7500 met dit rekensommetje te maken heeft van een externe partij.

Vroeger liep Albert Plesman onverwacht binnen in kantoortjes van KLM met de vraag 'Wat doet u precies voor de KLM!?'.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Elbers iets soortgelijks gaan doen.

Nu zit vliegend personeel in de luxe positie dat ze makkelijk antwoord kunnen geven op die vraag. En vanuit die positie is het richting grondbonden niet solidair om te roepen dat er teveel mensen bij KLM werken. Helemaal als je extreem goede arbeidsvoorwaarden hebt. Dus VNV zal voorzichtig opereren en de voorkeur geven aan bilateraal overleg. Maar als Elbers een heldere strategie neerlegt en die vervolgens resoluut uitvoert, dan is VNV bereid om een fors steentje bij te dragen.

In mijn eigen woorden: De vliegers willen alleen inleveren om de B787's veilig te stellen en pertinent niet om verborgen werkloosheid bij het bedrijf in stand te houden.

Maar ja, dat mag je niet zeggen als overbetaalde vlieger die makkelijk antwoord kan geven op de Plesman-vraag. Want daar zijn we allergisch voor in NL. Toch constateer ik dat het credo 'Keeping the Family together' verleden tijd is. Dat is te duur gebleken.

Vandaar bilateraal dus. En zoals altijd oppassen voor een 'race to the bottom'.
 
Salarissen moeten niet omlaag. Kosten moeten omlaag.
Is absoluut niet hetzelfde.
Kosten cockpit KLM 800 miljoen per jaar. Dat is 11% van totale personeelskosten van AFKL, die toch al veel te hoog zijn. Er zijn ongeveer 2.500 FTE's cockpit bij KLM. Dat aantal vertegenwoordigt ongeveer maar 2,5% van het aantal werknemers AFKL.

Kijk, daar zit ruimte in. En om nou niet weer ouwe koeien uit de sloot te halen laat het invullen van kostenbesparing hier maar aan de 'experts' over.

Morgen leuke LR vergadering gewenst.
Het is tijd dat Verhage leiderschap toont. Kleine kans dat ie dat ook daadwerkelijk zal doen.

Als (concu)lega ben ik het met je eens. Maar in een vorige discussie vroeg ik het je al: als jij nu een divisie op moet richten die het gevecht aangaat met low cost, betaal je de piloten dan nog steeds een KLM salaris inclusief secundaire arbeidsvoorwaarden?
 
Hoewel je de vraag niet aan mij stelt: Als je een nieuwe airline opricht heb je geen last van de VNV.

Dat vat de hele discussie goed samen :)

Hulde voor jouw eerdere post van 0730. Jouw standpunt is duidelijk. Echter, ik vraag me af of andere bonden het hier mee eens zullen zijn:

De vliegers willen alleen inleveren om de B787's veilig te stellen en pertinent niet om verborgen werkloosheid bij het bedrijf in stand te houden.

Hebben de andere bonden op hun beurt niet een punt als ze zeggen dat ze alleen bereid zijn banen te schrappen als de vliegers ook doorwerken tot hun 65ste, om maar actueel voorbeeld te noemen? M.a.w. is het redelijk om zulke specifieke condities te stellen aan de bezuinigingen? Elders verliezen mensen hun baan, hun brood, hun levensonderhoud..
 
Het is heel begrijpelijk dat men naar de andere bonden kijkt wat die inleveren. Geen één bond wil voorop lopen met inleveren. Dus iedereen kijkt naar iedereen. Hoe meer bonden, hoe meer dat gebeurt. En het zal je niet verbazen dat hoge bomen veel wind vangen. Dus ELKE CAO ronde vragen de bonden zich af wanneer de vliegers nu eens grof gaan inleveren. En eerlijk is eerlijk; ook toen de vliegers vorig jaar drie dagen structureel inleverden, vroeg de KL ledenraad zich ook hardop af wat de cabine nu voor beweging zou maken.

Maar bovenstaande is alleen maar de kaasschaaf. En deze keer is niet alleen de kaasschaaf aan de orde, maar ook de eerder genoemde verhouding tussen vliegtuigen en poppetjes. Dat is van een andere orde van grootte. Vandaar dat VNV nu niet zozeer kijkt naar wat de andere bonden willen inleveren, maar hoe Elbers een nieuwe, afgeslankte, toekomstbestendige KLM gaat vormgeven.

Naast arbeidsvoorwaarden is het voor elke KLMer speciaal om je KLMer te mogen noemen. En die emotie speelt een grote rol, mocht Elbers besluiten onderdelen te verzelfstandigen.
 
Laatst bewerkt:
Hebben de andere bonden op hun beurt niet een punt als ze zeggen dat ze alleen bereid zijn banen te schrappen als de vliegers ook doorwerken tot hun 65ste, om maar actueel voorbeeld te noemen? M.a.w. is het redelijk om zulke specifieke condities te stellen aan de bezuinigingen? Elders verliezen mensen hun baan, hun brood, hun levensonderhoud..

Wat de andere bonden daarbij vergeten is dat de ongeboren KLS-ers dan benadeeld worden. Dat kan de VNV toch niet laten gebeuren....
 
KLM niet nee, echter de KLM piloten en VNV houden hier wel degelijk rekening mee, het kan toch niet zo zijn dat de groep ongeboren KLS'ers benadeeld worden, liever het bedrijf weg dan dat gebeurt.
 
...het kan toch niet zo zijn dat de groep ongeboren KLS'ers benadeeld worden, liever het bedrijf weg dan dat gebeurt.

Nou nou, dat is wel een beetje vanuit de heup geschoten, niet? Zeker, ik verbaas me ook vaak over de speciale status die ongeboren KLM'ers (=KLS'ers, ik weet niet wat een ongeboren KLS'er is..) krijgen maar liever het bedrijf om zeep slaat natuurlijk nergens op. Proef ik hier persoonlijke frustratie?
 
Nou Iz, ik had je hier toch wel iets hoger voor ingeschat.
Er zijn tal van topics geweest waar we toch bij beleidsveranderingen vooral niets ten nadele voor de KLS-ers mocht zijn, want daar hebben we tenslotte ook rekening mee te houden....
 
We schreeuwen hier allemaal moord en brand dat de vliegopleidingen te duur zijn en de banken belachelijk bezig. Dan is hier de mogelijkheid voor KLM'ers om een beetje rekening te houden met hun toekomstige collega's, en dan is het weer niet goed.
 
Terug
Bovenaan