Futurepilot, het is geenszins m'n bedoeling om je de grond in te trappen maar al je quotes in je laatste post vermelden *vermoedens* en aannames van jouw kant. De vloot van KLM was destijds allang verkocht en werd geleased. Zijn dus geen assets. Sterker nog, alle onroerend goed was ook al verkocht en op dat moment werd het hoofdkantoor in Amstelveen verkocht zodat ze dat zelf terug konden gaan huren. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet wist (werd ook niet aan de grote klok gehangen) maar als je nogal overtuigd raakt van je eigen conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd, tja. Doen veel mense overigens, ik ben daar ook niet immuun voor
Ik heb er even een website op open geslagen en nu ga ik vast ergens kort door de bocht, maar de pagina
http://www.planespotters.net/Airline/KLM-Royal-Dutch-Airlines?sort=dd
vertelt mij dat toch een groot deel van de (historische) vloot in bezit is (geweest) van KLM zelf en niet geleased. Dan zitten er natuurlijk een hoop haken en ogen aan, want een tweede (derde,...) hands kist heeft een lagere boekwaarde dan een splinternieuwe, etc. Maar toch, 800 miljoen, voor zo'n groot bedrijf....?
Zal denk ik meer de penibele situatie geweest zijn. Wie had KLM anders overgenomen? Maar goed, dat is allemaal het verleden en dat vind ik toch wat minder relevant. Het gaat mij om het nu en de toekomst. Het nu, de dingen die nog spelen uit het verleden en het nu van wat de volgende stap moet zijn.
Geen noemenswaardige uitbreiding voor Transavia NL gepland tot nu toe. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen nu TRA-EU van de baan is (bedankt Franse collega's) maar wat vage uitspraken in kranten ten spijt wilde AFKL geen cent in HV investeren in eerste instantie.
Natuurlijk kun je met algemene management praat aankomen van wie niet flexibel is en blabla en tuurlijk kun je extreem rigoureus te werk gaan. Als men het zou kunnen, zou er morgen een totaal nieuwe airline met 500 kisten staan en minimale arbeidsvoorwaarden. En dan de oude lekker failliet laten gaan. Dat kan natuurlijk niet dus dan is de volgende optie een nieuwe airline oprichten die in de loop der tijd de oude opvreet.
Maar dat is mijn punt. En iedere armchair CEO kan zo makkelijk oordelen dat het allemaal niet meer van deze tijd is en dat de salarissen belachelijk zijn maar het laten wegstromen van tienduizenden banen gaat toch echt over de levens van mensen. Collega's. Kinderen. Toekomsten.
Dus verdedig ik arbeidsvoorwaarden? Nee. Maar ik vind, ook met mijn ervaring buiten het vliegen als ondernemer, dat je primaire motivatie achter ondernemen nooit geld, geld, geld moet zijn maar ook trots in je bedrijf, je product en zeker ook je werknemers. Helaas denkt niet iedereen dat.
Ik vraag ook wel eens aan mensen: Wat is KLM? (Of HV of ieder ander bedrijf) KLM, dat zijn de mensen die het werk doen, het product maken. Niet de vliegtuigen. Niet het logo. Niet de beursnotering. Want als je het personeel morgen vervangt door een andere groep mensen die voor het laagste salaris je baan willen overnemen, dan is het toch ineens een ander bedrijf geworden!
Ik hoop met je mee op een goede afloop. Wat je hier zegt heb ik ook willen verwoorden, maar niet heel specifiek naar iets toe. Wil AFKLM het redden dan moet iedereen bereid zijn tot veranderen. Dat is naar mijn idee niet de gedachte van "Oh, KLM gaat niet veranderen, dan veranderen wij hier bij AF ook niets.."
Het zelf kritisch zijn...waar kan JIJ (niet jij persoonlijk) verbeteren. Wat is het maximale wat jij kan geven en nog steeds content zijn.
Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat ze met minder nooit tevreden kunnen zijn. Die zijn heel stellig, willen het beste van het beste en de ander kan er voor opdraaien. Daarvan heb ik heel banaal gezegd. Wie niet zelfkritisch kan zijn kan beter oprotten. Het bedrijf (en dat verwoord jij ook zo) dat ben je zelf. Iedereen is een egoïst en een ieder denkt aan zichzelf, maar wie puur en alleen naar het eigen straatje kijkt en niet verder dan dat is toch wel heel kortzichtig bezig. Dan ziet diegene enkel een eilandje en niet het grote geheel waar die van uitmaakt.
In management is in dat een geval van myopia (bijziendheid).
Zolang in Nederland (en Europa) genoeg afgestudeerden zonder baan als piloot zijn, zullen er genoeg voor minder willen werken.
Ik denk dat men op de werkvloer gauw genoeg bereid is tot concessies, maar ik vrees dat in de hogere lagen het één en ander toch langs elkaar heen gaat. Ik hoop toch dat men vooral aan de Franse kant gauw beseft waar zij mee bezig zijn. Als ik zie dat men in de jaren ruim een half miljard, ruim een miljard, een half miljard, ruim een miljard en zelfs tegen de 2 miljard verliest maakt...dan vraag ik toch af hoe zelfkritisch zij kunnen zijn.
Mijn idee voor AFKLM is om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er zal naar mijn idee gesnoeid moeten worden in de erfenis van de hoogtijdagen. De gasten (passagiers) zijn niet meer altijd de nette hogere klasse, maar in alle soorten en maten met ook uiteenlopende temperamenten. Zij willen toch waar voor hun geld en als het even kan voor een dubbeltje op de eerste rij.
Bedrijven kijken kritischer naar hun uitgaven. Eén van de redenen waarom luchtvracht zo is ingestort, want waarom de luxe van snel vervoer als het ook wat minder snel kan tegen veel lagere kosten...
De economy klasse levert de winst en niet de business klasse. Wat ook zeker niet betekend dat laatstgenoemde verloederd kan worden. Het is een buitengewoon moeilijk opgave in het geheel de benodigde verandering aan te brengen. Er is ook geen toverformule waarmee alles goed komt. Ik weet dus ook niet wat wel zal gaan werken en wat niet.
Er is een hip social media team. KLM heeft een heel groot publiek op Facebook.
KLM moet af van het dure, slechte service imago. Het reclame filmpje van KLM vond ik persoonlijk erg waardig. Doe er iets mee zou ik zeggen.
Alleen men moet er niet in gaan overdrijven. Wees zelfkritisch en heb vertrouwen.