De uitdagingen van de Koninklijke....

Klopt. Maar een stijgende dollar maakt het voor Europeanen weer voordeliger om met een Europese maatschappij dan met een Amerikaanse maatschappij te vliegen.

Zoals uit de kwartaalcijfers blijkt is een hoge $-koers t.o.v. de €, per saldo, ongunstig voor Air France/KLM:

De sterke dollar dreef echter ook de kosten op en had uiteindelijk per saldo een drukkend effect op de winst.

Bron:
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/24302712/__Air_France-KLM_dieper_in_rode_cijfers__.html
 
'Het afgelopen half jaar is de schuld van het bedrijf wel gedaald, van 5,4 miljard naar 4,55 miljard euro. Eind dit jaar moet daar nog tenminste 155 miljoen euro van af.'
 
'Het afgelopen half jaar is de schuld van het bedrijf wel gedaald, van 5,4 miljard naar 4,55 miljard euro. Eind dit jaar moet daar nog tenminste 155 miljoen euro van af.'

Op zich is dat natuurlijk prima nieuws. Ik heb het rapport nog niet gelzen maar ben wel erg benieuwd hoe die schuldenreductie tot stand is gekomen. Indien het een boekhoudkundig trucje betreft (sale & leasback van onroerend goed bijvoorbeeld) dan wil dat niet zeggen dat de kosten af zijn genomen.....
 
'Het afgelopen half jaar is de schuld van het bedrijf wel gedaald, van 5,4 miljard naar 4,55 miljard euro. Eind dit jaar moet daar nog tenminste 155 miljoen euro van af.'

AFKL_net_debt_30_6_2015.jpg


-Voor een gedeelte is dat bereikt door de verkoop van Amadeus op 15 januari 2015 ter waarde van 327 Mln.

- Op 1 april 2015 werd er ~655 Mln afgelost, op een Ocean lening.

- Die werd vervangen door een 600 Mln Perpetuele lening, en die classificeert men niet als Long term debt maar als Equity. Immers het moment van aflossen wordt bepaald door AFKL en niet de koper van de bond. Dit kost echter wel 6,25% per jaar, een veel hoger percentage dan normale bonds.

AFKL_perp_30_6_2015.jpg


Resume: 327 Mln werd afgelost vanuit de opbrengst van Amadeus, en 600 Mln werd omgeboekt van 'Short term debt' naar 'Equity'.
 
Laatst bewerkt:
Stond zaterdag 25 juli een heel artikel in het FD.
Twee dingen vielen me op.

Gaat u deze keer wel de noodzakelijke offers afdwingen van uw personeel, in het bijzonder de piloten van Air France?
"Ik denk het wel. Dit raakt namelijk hun carriere. Een piloot begint op korteafstandsroutes en groeit dan door naar grotere toestellen. Hoe minder langeafstandsroutes, hoe minder promotie ze kunnen maken. Als onze kosten niet naar beneden gaan, zullen we routes moeten gaan schrappen. Het is een belangrijk drukpunt."

Echt waar, zijn ze bij Air France zo dronken van ijdelheid?
Niet omwille je baan en die van je collega's te redden, ja zowaar misschien het bedrijf, maar vanwege de promotie.

Maar de cao-onderhandelingen bij KLM hebben zes maanden geduurd.
"Had ik liever de cao's een maand eerder afgesloten? Ja. Maar de vorige keer deden we er drie jaar over, nu zes maanden. Maar we vragen wel veel van onze mensen.
Bij KLM zijn de salarissen al drie jaar bevroren, de komende drie jaar weer. In welk ander bedrijf zie je dat? Dan is het niet erg om een maand extra te nemen"

Genoeg luchtvaartmaatschappijen die geen salarisverhogingen hebben gehad de afgelopen jaren. Soms ook salarisverlagingen ja.

Ze verklaren de lezer voor gek en denken er mee weg te komen.
 
AirFrance KLM haar resultaten (incl KLM haar deel) zijn helemaal slecht als je ze vergelijkt met de resultaten die de concurrent afgelopen week presenteerde over dezelfde periode.
 
Het effect van de CAO afspraken zijn nog helemaal niet zichtbaar maar dit zou hoeveel miljoen per jaar moeten opleveren? 300 per jaar? Of is dat klok en klepel?

Mijn gevoel zegt dat deze afspraken een goede eerste zet zijn (een jaar of 5 te laat) maar dat voor t goede nog zo n besparingsronde moet worden gedaan om t echt in t juiste vaarwater te komen.

Klm moet op haar omZet circa 700 miljoen winst kunnen maken.
Iedere dag dat t vertraagd is een verloren dag en betekent winst voor de concurrent.


Voor AF is de situatie natuurlijk nog veel zorgelijker. Als ik het goed begrijp frustreren de piloten daar zelfs de oude afspraken.
Als af niet heel gauw echt aan de bak gaat ... Sparen we straks Delta Skymiles of ethid xxxx miles..
 
Initieel cash €200M uit de pensioenpot. Daarna drie jaar lang €100M per jaar. En inderdaad, dat is nog lang niet genoeg en volgens VNV wordt er nog niet hard genoeg gereorganiseerd. Middels de stoel in RvC van de holding gaat VNV daar de komende jaren hard op drukken.
 
NfS:

Met 1 zetel in de RVC is de invloed op het beleid van AF-KLM bijzonder weinig tot f*ckall... De Fransen hebben een meerderheid in de RVC en als je de zetels van de Nederlanders plus die van de VNV en de AF-vliegers (als je die al meekrijgt) bij elkaar optelt kunnen ze niets uitrichten tegen wat de Fransozen willen. Aandelen in het bedrijf daar kan ik nog bij, maar waarom de VNV zoveel waarde hecht aan een zetel in de RvC is mij echt een raadsel. Geen wonder dat AdJ het daar zo snel mee eens was: het kost hem niks en hij heeft er geen last van. Hier is de VNV echt heel erg blij met een dode mus.

AF-KLM heeft geen jaren de tijd om het beleid te veranderen. De financiële positie is nú heel slecht en daar moet op zéér korte termijn wat aan gebeuren middels een grondige reorganisatie van het bedrijf, het businessmodel en alle processen die daarbinnen spelen. Nieuwe CAO's was 'the easy part' (in NL dan, in La Douce France zal het bedrijf nog wel even plat liggen in September als het standaard toneelstuk inclusief staking de revue weer eens passeert), ik heb er echt een hard hoofd in dat het moeilijke stuk binnen nu en een jaar op de rails staat.

Intussen rent de concurrentie AF-KLM aan alle kanten voorbij.

TIK, TAK, TIK, TAK....
 
Terug
Bovenaan