De uitdagingen van de Koninklijke....

Comparison_2014.jpg


Als je dit tegen elkaar aanlegt lijkt mij dat een redelijk setje.

Goed stuk!

Mocht het nog relevant zijn, easy had 9649 FTE bij year-end 2014.
 
Nieuwsflits VNV:
------
In onze ultieme poging om de cao-onderhandelingen met KLM vlot te trekken is afgelopen nacht tot 02:00 uur overleg gevoerd door de delegaties. In de veronderstelling de laatste details te bespreken, kwam KLM met aanpassingen. Hierdoor ontstond een verschil van bijna 25 procent ten opzichte van ons zeer vergaande voorstel.

Onze uitgestoken hand is hiermee wederom afgewezen. Kern van het voorstel van VNV is om KLM jaarlijks meer dan 100 miljoen euro te besparen. Bovendien leveren wij een aanzienlijke cash-injectie aan het bedrijf voor de noodzakelijke investeringen op korte termijn.

Vanmiddag en morgen informeren wij u op de ledenbijeenkomsten over het verloop van de onderhandelingen en of er sprake is van een deal of een impasse. Dit laatste is helaas inmiddels een reële optie aan het worden. Wanneer partijen er niet uitkomen, zullen wij u voorafgaand aan de bijeenkomst van vanmiddag met een nieuwsflits informeren.
---------

Ondertussen zijn er door de directie nog NUL reorganisatie voorstellen ingediend bij de OR.

Zorgwekkend.
 
Laatst bewerkt:
25 procent tov de 21 procent die aangereikt was?

Ik denk dat hetgeen wat VNV waardeert op 100M+ door KLM gewaardeerd wordt op 80M.

Een bizar voorbeeld: VNV had een voorstel ingediend om onze "Regeling Vlieger Loopbaan", RVL aan te passen. Daartoe had een groep van gedreven ledenraadsleden een gedetailleerd concept uitgewerkt. Momenteel doet een KLM vlieger gedurende zijn loopbaan gemiddeld zes omscholingen. Sommigen zeven of acht. Teveel beslag op simulators en instructeurs. Interne kosten op een omscholing worden geschat op €80.000. De vliegers hebben er met de huidige RVL (verticale en horizontale bindingstermijnen van zoveel jaar) wel recht op. Het ingediende voorstel zou betekenen dat KLM vliegers gemiddeld minder omscholingen mochten doen. Een enorme besparing. Dit werd door KLM meteen van tafel geveegd. Niet bespreekbaar omdat het geen "inlever-actie" van de vliegers betekent.

Ander voorbeeld: VNV dient een voorstel in dat volgens VNV 15M per jaar oplevert voor KLM. KLM veegt dit meteen van tafel wat het zou maar 1,3M per jaar opleveren. OK, dan maar verder onderhandelen. Een aantal sessies verder zegt KLM: Sorry, we hadden het per ongeluk per maand ipv per jaar uitgerekend. Foutje, bedankt.

Wat is de kwaliteit en de intentie van de KLM onderhandelingsdelegatie?

Wat is er aan de hand???
 
Misschien stuurt men aan op een failliet met bijbehorende doorstart. Of er zit een overname aan te komen. 'Het kon niet anders want de verwende KLM vliegers wilden niet over de brug komen'. Ik zie de krantenkoppen alweer voor me.
 
Wat Highlights. Bron VNV.

Gedurende de looptijd van 3-jaar een nullijn.

Vakantierecht van 35 kalenderdagen. Gemiddeld levert dit 2 dagen per jaar per vlieger op.

Op een drietal bestemmingen waarop momenteel met 4 vliegers gevlogen wordt zal met 3 vliegers gevlogen gaan worden.

Het maximaal aantal vlieguren binnen de verschillende bijlagen zal worden verhoogd (met hoeveel?)

Aandelen:
KLM stelt verdeeld over drie tranches een pakket aandelen aan de vliegers beschikbaar

Op pensioengebied wordt de pensioenleeftijd in stappen gedurende de looptijd van Perform 2020 verhoogd naar de leeftijd van 58 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Wat Highlights. Bron VNV.

Gedurende de looptijd van 3-jaar een nullijn.

Vakantierecht van 35 kalenderdagen. Gemiddeld levert dit 2 dagen per jaar per vlieger op.

Op een drietal bestemmingen waarop momenteel met 4 vliegers gevlogen wordt zal met 3 vliegers gevlogen gaan worden.

Het maximaal aantal vlieguren binnen de verschillende bijlagen zal worden verhoogd (met hoeveel?)

Aandelen:
KLM stelt verdeeld over drie tranches een pakket aandelen aan de vliegers beschikbaar

Op pensioengebied wordt de pensioenleeftijd in stappen gedurende de looptijd van Perform 2020 verhoogd naar de leeftijd van 58 jaar.

Als ik dit zo lees als buitenstaander kan ik het niet helpen om te denken: is dit alles, ze hebben nog een lange weg te gaan, dit zijn niet echt ingrijpende maatregelen.

Edit: ik begrijp dat de "kleine" wijzigingen niet de enigste zijn en dat er meer gewijzigd word. Benieuwd of dat wel ingrijpender is dan wat hiervoor gequote is.
 
Is er berekend wat de gevolgen zijn (Qua tijd)voor de aannames van nieuwe vliegers dat de pensioenleeftijd naar 58 gaat de komende 5 jaar en dat er meer uren per jaar gevlogen gaat worden?

Is de RVL ook aangepast?
 
Ik snap werkelijk niet waarom de VNV de aandelen heeft gekregen?! Willen ze nu ook ondernemertje gaan spelen, de volgende eis lid van de RvC en daarna de CEO leveren? Andere partijen hebben ook ingeleverd en die zijn veel groter in getalen maar hebben dit onzalige plan niet naar voren geschoven.

Verder eens met Jumbo want ik kan me met deze highlights niet voorstellen dat het 100 miljoen, en wel structureel volgens de NRC, gaat opleveren.
 
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het organisatorisch gezien vrij goed geregeld is in Badhoevedorp (laten we nu even niet over Martinair beginnen), dus misschien is het niet eens zo'n slecht idee dat ze de CEO leveren. Slechter dan Camiel kan hij niet zijn in ieder geval.
 
Andere partijen hebben ook ingeleverd en die zijn veel groter in getalen[..]

Uhhh, nee. Totale besparing tijdens deze CAO ronde is 300 miljoen met voor elk domein 100 miljoen. Als je dan ziet dat de vliegers met 2800 man 100 miljoen per jaar besparen dan weerspreek je hiermee de feiten.

Verder eens met Jumbo want ik kan me met deze highlights niet voorstellen dat het 100 miljoen, en wel structureel volgens de NRC, gaat opleveren.

Waarom niet? In tegenstelling tot de cabine gaat er niets wat wordt ingeleverd op een of andere teller. Die dagen worden niet eenmalig ingeleverd, maar structureel. Dus ja, de besparing is structureel.
 
€200M meteen cash op tafel en voor minimaal drie jaar €100M structureel. Alleen van de vliegers. Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen, want binnenkort moeten cabine en grond opnieuw om de tafel.

Maar dit alles gaat het verschil niet maken. Alleen een rigoreuze reorganisatie gaat dat doen. Ik zie uit naar de voorstellen daartoe aan de OR, die schijnen na de zomer te komen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gezegd ziet het er erg uit als dat de kaasschaaf methode weer is toe gepast bij de vliegers. Pensioen leeftijd omhoog bij twee jaar hoeveel helpt dat als de concurrent doorgaat tot 65 jaar?
 
Terug
Bovenaan