De uitdagingen van de Koninklijke....

Vergelijking

Vergelijking

Goed stuk!

Mocht het nog relevant zijn, easy had 9649 FTE bij year-end 2014.

Bedankt voor je cijfer (het is correct). Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht je moet namelijk zoeken met Easyjet Plc annual report in plaats van Easyjet annual report, soms is Google een beetje te strikt.

Het is nogal een wereld van verschil kwa personeelskosten bij Easy, terwijl per hoofd het verschil niet eens heel groot is ten opzichte van KLM als je de gehele populatie neemt. De helft van het jaarverslag bij Easy wordt in beslag genomen door de beloning van de directie en die is enorm. Scheelt zelfs 0.6% op het totaal van de personeelskosten.

Onderstaand het volledige plaatje:

Comparison_2014_02.jpg
 
Uhhh, nee. Totale besparing tijdens deze CAO ronde is 300 miljoen met voor elk domein 100 miljoen. Als je dan ziet dat de vliegers met 2800 man 100 miljoen per jaar besparen dan weerspreek je hiermee de feiten.

Ik zie het andersom. Dat je met zo'n kleine groep en met een relatief kleine ingreep al 100 miljoen kan besparen zegt al heel veel! Maar ik blijf benieuwd welke andere zaken er nog bij komen die nog niet belicht zijn. Daarbij blijft het pensioen met deze maatregel, ook met de leeftijdsverhoging, een groot probleem. Ik denk wel dat elke KL vlieger enorm opgelucht zal zijn met dit akkoord (op de korte termijn).

Verder maak ik uit de reacties op dat men ook duidelijk aangeeft dat de VNV gewoon gelieerd is aan de KLM en dat een MPer in dit geval er echt helemaal niets aan heeft. Dat was natuurlijk al duidelijk maar nu des te meer. KLM vliegers krijgen aandelen ter compensatie, de MP vlieger een hele harde schop onder hun kont.
 
Zoals eerder gezegd ziet het er erg uit als dat de kaasschaaf methode weer is toe gepast bij de vliegers. Pensioen leeftijd omhoog bij twee jaar hoeveel helpt dat als de concurrent doorgaat tot 65 jaar?

15% van je totale loonsom inleveren + drie jaar nullijn zie jij als kaasschaafmethode?

Het kan blijkbaar voor sommigen hier nooit genoeg zijn...
 
Wel als je het vergelijkt met je directe concurrenten.

Kaasschaafmethode wil zeggen kleine en weinig betekende veranderingen ten opzichte van de oude situatie binnen hetzelfde bedrijf. Hierbij kun je niks vergelijken met andere bedrijven, het gaat om de interne verandering.

En de wijzigingen in de nieuwe KLM-vlieger CAO zijn aanzienlijk dus geen kaasschaafmethode.
 
Wat Highlights. Bron VNV.

Gedurende de looptijd van 3-jaar een nullijn.

Vakantierecht van 35 kalenderdagen. Gemiddeld levert dit 2 dagen per jaar per vlieger op.

Op een drietal bestemmingen waarop momenteel met 4 vliegers gevlogen wordt zal met 3 vliegers gevlogen gaan worden.

Het maximaal aantal vlieguren binnen de verschillende bijlagen zal worden verhoogd (met hoeveel?)

Aandelen:
KLM stelt verdeeld over drie tranches een pakket aandelen aan de vliegers beschikbaar

Op pensioengebied wordt de pensioenleeftijd in stappen gedurende de looptijd van Perform 2020 verhoogd naar de leeftijd van 58 jaar.

Ter vergelijk...situatie bij BA in 2008 bijna identiek aan de KLM nu echter was de situatie bij ons toen minder ernstig. Onze besparingen toen zijn identiek aan het lijstje hierboven. Echter onze pensioensleeftijd naar 65. Sinds die besparing is BA elk jaar terug gekomen met noodzaak voor verdere besparingen ondanks dat tegelijkertijd de winst elk jaar een nieuwe record brak. Bijvoorbeeld mogen we nu ipv elke 4 jaar nu elke 5 jaar van vloot veranderen en is ons rooster biedingen systeem gewijzigd. BA kan nu tot 10 dagen van te voren een trip die uncovered is op je rooster toevoegen. Dagen vrij zijn dus niet altijd meer gegarandeerd. Vorig jaar kregen we mededeling dat de beloofde aandelen deal toch niet door zou gaan en zo gaat het maar door. Big picture: Onze vakbond blijft bezig een balans te zoeken in samenwerking met BA...hervorming met het doel stabiliteit en groei te garanderen alsmede de investeerders tevreden te houden en noodzakelijke financieringen te blijven ontvangen voor overnames en de aankomende vloot orders. (nog 24 extra 787's, A350's en de 777X vanaf 2022) Daarnaast zijn er dit jaar al 310 vliegers aangenomen en is zojuist plan voor 2016 bekend geworden waarin er nog eens 400 vliegers worden aangenomen.

Laten we hopen dat deze bezuinigen bij KLM voorlopig genoeg zijn en dat goed voorbeeld doet volgen. De cabine bij ons dacht er anders over en gingen over tot staken wat voor hun slechter heeft uitgepakt.
 
't Is mooi dat er uiteindelijk een akkoord ligt maar heb niet de illusie dat 't hierbij blijft. Over een jaar of drie zitten we weer in 't onderhandelingsproces en begint 't geneuzel van vooraf aan (lees; inleveren). De ervaring van Basic T spreekt boekdelen. De problemen die de low-cost en ME3 carriers met zich meebrengen gaan er voor zorgen dat we nu ook bij de traditionele carriers de race to the bottom echt hebben ingezet. Ik heb hier al tijden voor gewaarschuwd maar 't werd hier altijd naar 't reik der fabelen verwezen.

"Op weg naar een vernieuwde KLM..." schrijft onze directeur. Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen geen interesse in de vliegerij hebben...
 
Maar de organisatie van KLM is toch ook om te huilen? Er werken teveel mensen bij de KLM en het is allemaal te ingewikkeld. We gaan er nu middels een zetel in de RvC op toezien dat Elbers nu ook echt doorpakt. Ik ben positief over de 100ste verjaardag. En de race to the bottom valt wel mee. 3000 actieve vliegers, 2000 pensionado's. Samen 8,5 miljard in de pensioenpot. Ik maak me geen zorgen, ook niet voor mijn zoon, die wel interesse heeft.
 
Maar de organisatie van KLM is toch ook om te huilen? Er werken teveel mensen bij de KLM en het is allemaal te ingewikkeld. We gaan er nu middels een zetel in de RvC op toezien dat Elbers nu ook echt doorpakt. Ik ben positief over de 100ste verjaardag. En de race to the bottom valt wel mee. 3000 actieve vliegers, 2000 pensionado's. Samen 8,5 miljard in de pensioenpot. Ik maak me geen zorgen, ook niet voor mijn zoon, die wel interesse heeft.

@NfS
We krijgen nu een zetel in Fr. Maar als de toko wordt verkocht waar hebben we dan een zetel? Meen dat dit ook met TAP is gebeurt afgelopen jaar. Bedrijf verkocht zeggenschap kwijt...

Ik ben blij dat er stappen zijn gezet! Dit is een mooi begin! Jammer alleen van het RVL.
Daar zit ook nog veel waste in
 
Vandaar ook de directe aanpassing van het bericht ;)

Goede oorspronkelijke tabel:

2014:
AMS - West Europa: 225
AMS - East Europa: 18

2015:
AMS - West Europa: 229
AMS - East Europa: 20

Wel even in gedachten houden dat OAG er nog al een rare verdeling op na houdt met betrekking tot welke landen bij oost/west europa horen.

Ik denk dat OAG er wel meer rare dingen op nahoudt dan :).

W15 Europa:

BGO naar 3x per dag (was 4x in W14) (-7)
KBP naar 1x per dag (was 2x in W14) (-7)
SVO naar 2x per dag (was 3x in W14) (-7)
ATH naar 1x per dag (was 9x per week in W14) (-2)
BRU naar 4x per dag (was 5x in W14) (-7)
HAM naar 4x per dag (was 5x in W14) (-7)
ZAG naar 5x per week (was dagelijks in W14) (-2)

39 wekelijkse vluchten minder.
 
Ik denk dat OAG er wel meer rare dingen op nahoudt dan :).

Nee hoor. OAG is ondertussen aangepast :biertje:


39 wekelijkse vluchten minder.

Geen 39 maar 23 wekelijkse vluchten minder. Er komen immers ook vluchten bij:

-KRK +5x per week (nieuw)
-BHD +5x per week (nieuw)
-MPL +4x per week (nieuw)
-FLR +2x per week (3e dagelijkse vlucht op vrijdag en zondag)
 
Laatst bewerkt:
Fokker F70

Fokker F70

Dit was gisteren:
KL1805gaatniet.jpg



Dit is vandaag:
KL947gaatniet.jpg



Is dit pure pech of is de F70 echt aan het einde van zijn levensloop?
 
Het enige wat ik zie is een kist die terugkeert?
2 verschillende kisten. Is dat nou echt zo bijzonder?
Demk dat terug naar je home bij dot soort korte vluchten altijd het beste is aangezien daar meer dan voldoende spares (onderdelen en machines) aanwezig zijn. Zo beperk je de vertragingen (en DBC betalingen)
Op dezelfde manier zag ik deze week nog wel een hele hoop andere kisten terugkeren (a380 van CZ, 320 van EZY, etc)
 
Katjsingggggg!!!!



Delta Air Lines profiteert van lagere brandstofprijzen


ATLANTA - Luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines heeft in het tweede kwartaal flink geprofiteerd van de lagere brandstofprijzen. De winst kwam uit op 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro), tegen ruim 800 miljoen dollar een jaar eerder. Dat maakte de Amerikaanse samenwerkingspartner van Air France-KLM woensdag bekend.

De winststijging is grotendeels het gevolg van de forse daling van de olieprijzen vergeleken met vorig jaar. Daardoor viel de brandstofrekening bijna een half miljard dollar lager uit. Daar stond tegenover dat de sterkere dollar de omzetgroei beknotte. Desondanks stegen de opbrengsten licht, tot 10,7 miljard dollar.

De resultaten bieden volgens topman Richard Anderson ruimte voor hogere lonen en een winstdelingsregeling voor het personeel. Veel Europese branchegenoten zien zich door moordende concurrentie gedwongen juist flink te snijden in de arbeidsvoorwaarden.

Delta boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst van 746 miljoen dollar (705 miljoen euro), tegen 213 miljoen dollar een jaar eerder. De lagere brandstofprijzen compenseerden toen ook ruimschoots de nadelige effecten van de duurdere dollar.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...-lines-profiteert-van-lagere-brandstofprijzen



The rich are getting richer and the poor are getting poorer...
 
Reorganization during bankruptcy

In 2005, Delta accelerated its restructuring, targeting an additional $3 billion per year in cost reductions by 2007. Of that, $970 million was to come from debt relief, lease and facility savings, and previously commenced fleet modifications. Non-union workers' salaries were to be reduced by a minimum of 9% across the board, with a 15% reduction for executive officers and a 25% pay cut for CEO Gerald Grinstein. In December 2005, the Delta pilots agreed to an additional temporary 14% cut in pay, piggybacking onto the 32.5% taken at the beginning of 2005. This cut was made permanent with the ratification of an agreement in June 2006. Additionally, the company planned to lay off between 7,000 and 9,000 of its 52,000 employees.

Dus ook Delta is het niet komen aanwaaien...

Komt van wiki dus moet wel waar zijn :grijns:
 
En dit is precies het resultaat van een land waar de bonden geen baas zijn en waar polderen niet de manier is om zaken te doen. Mooi voor Delta, maar des te triester voor Air-France/KLM.
 
Bijkomend voordeel voor Delta is dat de $ in waarde is gestegen t.o.v. de € (laatste jaar). Omdat brandstof in $ wordt afgerekend profiteren amerikaanse maatschappijen meer van afnemende brandstofprijzen dan Europese maatschappijen. Wellicht nog een leuke nieuwe uitdaging: Dalende brandstrofprijzen verzwakken de concurrenctiepositie van Air France/KLM t.o.v. AA, UAL etc.:eek!:
 
Klopt. Maar een stijgende dollar maakt het voor Europeanen weer voordeliger om met een Europese maatschappij dan met een Amerikaanse maatschappij te vliegen.
 
Terug
Bovenaan